Sparande till litet barn?

Sv: Sparande till litet barn?

Vad jag fattat det just i Sthlm bör man ställa sig i skolkö också, men det kanske bara är svammel jag hört men vill man att barnen ska gå vissa (grund)skolor måste man söka tidigt.

Aldrig fel ställa sig själv eller sitt barn i bostadskö, i vissa städer får barnen köa själva i andra är det tex från 16 års ålder. Men jag köar i mitt eget namn. Vem vet man kanske flyttar själv en dag :rofl:

Jag har ett extra servicekonto, dit jag för över pengar varje månad, utöver mitt eget sparkonto. Jag började så fort jag fick veta att jag var gravid, och med facit i hand var det en jäkla tur. Jag rör inte det kontot för vardagsutgifter, det är öronmärkt åt bebis. Jag för över allt jag kan undvara utan att leva snålt, och händer något så kris uppstår har jag inga problem med att använda de pengarna.
Min sambo gör likadant, och det är upp till var och en hur mycket man stoppar undan. För oss funkar det bra!

kl

Vi sparar 300 kr i fonder varje månad till alla barnen dessa pengar ska de få när de flyttarhemmifrån.

Sen sparar vi även 300 kr/per barn på ett vanligt sparkonto varje månad. Dessa pengar har vi tänkt att vi ska använda under tidens gång om det behövs, kanske till häst, moppe, resa, eller något annat speciellt som vi inte har råd med just då men som ändå behövs. Tanken är att vi föräldrar ska kunna ta från dessa pengarna om vi behöver något till barnen som vi inte har råd med. Man vet ju inte alltid hur framtiden blir med jobb och liknande.

Eftersom vi har fyra barn så sparar vi totalt 2400 kr till barnen varje månad.

Senast ändrad:

Det är väl lite beroende på hur mycket ni känner att ni har råd med?

Barnbidraget ger ju en bra slant om man sparar det varje månad.

Tänk också på hur/var ni sparar.

Kan vara värt att sätta en del av pengarna i bo-sparande typ hsb som också ger bra kö-tid och sen resterande slant på sparkonto för användade till körkort och annat?

Min dotter står i kö till skolan också. Det var många som inte fick plats på 'vår' skola, så jag har köat henne. Hon blev satt i kön när hon var ett år :rofl:
Hyreskö kanske man skall ställa sig i. Så kanske hon får en hyreslägenhet när hon närmar sig pension ;)

Till lillskruttan sparar vi 250 kr per månad i fonder m.m. Med tiden kanske det blir mer. Vår plan är att detta ska ske för hennes kommande syskon också. De ska ha sina egna sparkonton med fonder osv. Pengarna ska gå till körkort, språkresa främst och sedan det som blir över till kontaktinsats för lägenhet eller bil.
Våra barn kommer att få lära sig hantera pengar genom att få veckopeng och för dessa ska de ha gjort vissa saker som tex hålla ordning på rummet, vara hjälpsam osv.

Jag fick ingenting serverat som barn, och mina föräldrar sparade (vad jag vet) ingenting själva heller. När jag flyttade hemifrån fick jag ingen ekonomisk eller praktisk hjälp alls, och inte heller när jag flyttade från stan för att plugga. Jo förresten, jag fick i nåder låna 2000 kr av min far för att täcka flyttutgifter i väntan på att min sommarjobbslön kom, men de pengarna fick jag betala igen inom en månad.

Jag vill därför att mina barn ska få en bättre start än jag, och få lära sig hur sparande fungerar. Själv har jag knappt lärt mig det än, men bättre sent än aldrig :angel: De kommer inte att få allting serverat direkt vid 18 år, om vi märker att de inte kan hantera pengarna kommer de att flyttas utom räckhåll.

jag startade en tråd för inte så längesen om detta
vi placerade i eurolandfond men jag ska till banken imon och be om rådgivning då det gått back nästan 8% på bara på 2 veckor. om vi ska placera om innan det rasar mer eller om vi ska vänta ut o hoppas på vändning.
vi har råd att sätta undan barnbidraget om vi vill men det gör vi inte.
vi vill att han själv ska lära sig hantera och planera med sina egna pengar och inte bara få, få, få som tyvärr många i vår umgängeskrets gör.
men sedan elias föddes har vi sparat i snitt 700/månad med 100kr stående överföring, presentpengar o all växel man drar på sig på dagarna..
det blir mycket pengar ändå i slutänden.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962641

kl
Vi sparar 400 kr i månaden till A (men just nu tjänar vi båda ganska bra så jag borde öka den summan), det är ett konto i hans namn, varav en del är lagt i fonder också i hans namn. Vi tänker inte berätta för honom om kontot förrän vi anser att han är mogen att ta hand om pengarna. Nu är han 5 år och får veckopeng (typ 10 kr) som han får lära sig pengars värde med. Han ska använda de pengarna till allt han vill ha vi inte ger honom (leksaker andra dagar än födelsedag och jul, "roligt/avancerat" godis, annat än det enkla godis vi köper i storpåsar (får dock bara ätas på lördagar))

Min pappa öpnnade en aktieportfölj till mig när jag fyllde 10, jag var själv med på banken och minns hur spännande det var att få gå ner i i bankvalvet osv.
Jag har fortfarande inte rört mina pengar. En ganska stor bidragande orsak är att man måste reavinstskatta på aktier, gör att man tänker sig för ganska mycket! Bättre än ett sparkonto!

Jag fick en rejäl summa i aktier av min pappa också men blev helt värdelösa (Nån som minns Refad el Sayeed och Fermenta?), jag var nog inte mer än 10-12 år då men grät när jag insåg att jag inte skulle kunna köpa nån ponny för pengarna! Sen dog dock min farfar och testamenterade 10.000 var till oss tre syskon som vi sen köpte en ponny tillsammans för (överförmyndarspärrade, så jag och småsyskonen klädde oss fina och gick in till "Herr Överförmyndare" och lade fram vår sak (mamma och pappa hade i ett svagt ögonblick lovat att betala uppehälle för ponnyn om vi klarade det, vilket de inte trodde vi skulle göra))

Senast ändrad:

Jag spara inte alls åt barnen. De har egna konton (som släkt ibland sätter in en slant på) och de får lära sig att spara på själv.

Dock sparar jag och min partner kontinuerligt pengar varje månad. Vissa perioder har vi mera på kontot än andra beroende på vilka satsningar vi väljer att göra för familjen.

Håller barnen med moped då det avlastar hela familjen. Likaså busskort och såna saker som matpengar om de skall vara borta över dagen.
När vi kommer till flytta hemifrån så får vi väl hjälpa dem med det de behöver i den mån vi har utrymme då.

Vägrar att öronmärka pengar till barnen för att de skall ha en startplåt när de fyller 18. Sett för många exempel på att de bara festat upp stålarna. Bättre vi unnar oss och barnen under deras uppväxttid.

//Waern

KL

Jag tror det där handlar mycket (mest!?) om uppfostran och värderingar...
Jag har alltid haft det gott ställt, vi har rest utomlands nästan varje år. När jag blev arton hade mina föräldrar (och till stor del mina farföräldrar) sparat ihop en ansenlig summa pengar i fonder och aktier. De pengarna har jag till stor del spenderat nu, men då till lägenhet. Visst fick man skatta bort en hel del pengar, och det sved såklart, men det var ju fortfarande pengar jag inte hade haft annars.

Jag är verkligen jätteglad att jag hade de där pengarna, och jag är ännu gladare över de värderingar mina föräldrar gett mig angående pengar. Jag är garanterat mer sparsam än min sambo, som iofs tjänar bra, men som växte upp med många syskon och utan något större överflöd även om de hade vad de behövde. Jag har alltid vetat att jag haft pengar, men aldrig fått allt jag pekade på, fick spara, klippa gräs, måla hus etc för att köpa saker jag ville ha särskilt. Att ha pengar betyder inte att man inte kan lära sig att uppskatta dem och framförallt lära sig deras värde.

Såklart att alla inte har råd att spara en massa pengar, och det är ju inte mycket att göra åt. Men att inte spara något för att man tror att barnen ska supa upp pengarna, då undrar jag vad man förväntar sig ge sina barn för uppfostran och värderingar. Och är man ändå försiktig, då är det väl inte värre än att man har pengarna på ett eget konto och den dagen en lgh ska köpas, själv betala ut från det kontot.

Har man råd att lägga undan en summa, hur liten den än må vara, så tycker jag det är egoistiskt att inte göra det och försöka ge sina barn en så bra start i det "egna" livet som möjligt, och naturligtvis med alla värderingar som följer med det. En del kanske inte är mogna nog att hantera en större summa pengar förrän de är 20-25, då får man väl som någon sa flytta pengarna till eget konto innan de är 18 och hålla på dem tills tiden är mogen.

En liten summa är ju alltid bättre än ingenting... det är mycket som ska köpas när man flyttar till första egna boendet, och bara en sån sak som möbler etc kan gå på mycket pengar om man inte har nånting alls med sig... Det kan ju vara en studentlägenhet eller nånting liknande innan man haft möjlighet att jobba ihop tillräckligt med pengar själv.

Sen tycker jag det är konstigt att man inte kan öppna ett konto i ett barns namn utan att barnens föräldrar måste ha tillgång till kontot... Min sambo ville t ex öppna ett konto åt ett syskonbarnbarn (han har mkt äldre syskon), men litar inte på att barnens föräldrar inte använder pengarna till skitsaker. Han ville alltså att det skulle stå i barnets namn, men utan föräldrarnas kontroll över kontot. Det gick inte, så nu har han det i eget namn...

Men att inte spara något för att man tror att barnen ska supa upp pengarna, då undrar jag vad man förväntar sig ge sina barn för uppfostran och värderingar

Jag instämmer i vartenda ord du skrev, det jag citerat tyckte jag behövde belysas återigen :):bow:

Man vill ju samtidigt inte curla för mycket :)

Precis, därför bör ju dessa pengar utgöra en grund och inte hela summan, till saker såsom körkort, bil, lägenhet. Jag har lärt mig att man uppskattar saker mer som man har slitit för och betalt för själv än saker som man får.

Jag HOPPAS att jag inte glömmer bort det den dagen dessa pengar ska överföras i barnets ägo, men man vet aldrig vilken curlingmamma man kanske förvandlas till? :eek:

Vi sparar barnbidraget och utöver det 1000 kr per månad. Sen sparar jag 100 kr var i månaden till mina syskonbarn.
Vi bor i Stockholm och med tanke på lägenhetspriserna här och svårigheterna att få hyreslägenhet ska pengarna gå till en lägenhet.
Barnbidraget har vi sparat från början så dem pengarna saknar vi inte, han är bara 3 och kostar nästan ingenting i "underhåll", har ärvda kläder, köpt det mesta begagnat etc. Och vi tjänar båda bra och har inte svårt att lägga undan 500 kr var till sparandet. Speciellt sen hästen såldes...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 907
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S