Sparkad av häst - nu väcks åtal

Olyckan på Gävletravet är nog det mest skrämmande exemplet hur fel det kan gå.

En tränare som driver ett företag vars affärsidé är att träna och tävla travhästar sätter upp en 15-åring, en minderårig att ridträna en av travhästarna.

Han driver ingen ideell verksamhet, gör det utan att teckna anställningsavtal eller praktikavtal och gör ingen som helst riskbedömning. Och sedan undlåter han att anmäla olyckan till Arbetsmiljöverket. Och polisen har inte kompetens nog att inse att det rör sig om en arbetsplatsolycka.

Hur många arbetsgivare släpper in 15-åringar på sina företag och låter dem utföra arbeten där man kan skadas och även omkomma?


När det gäller Bergsåker skulle även en polisanmälan gjorts då det rörde sig om tre olika verksamhetsansvariga. Banchefen på Bergsåkerstravet, ansvariga på entreprenadfirman som i praktiken orsakade olyckan samt Philström som tränare för ekipaget. Ingen av dessa vågade anmäla olyckan för samtliga visste om att man inte gjort någon riskbedömning för att förebygga tillbud och olyckor.

Man kunde planerat träningen av travhästar och de pågående entreprenadarbetena bättre genom att göra en riskbedömning och då inte hålls på med båda verksamheterna samtidigt.

Olyckan stod bara och väntade på rätt tillfälle. Det var en onödig olycka som kunde förebyggts...
 
Kan nämna det att utan aktiva hästskötare, arbetsryttare, beridare, kuskar eller praktikanter och föräldrar så hade många olyckor inte uppmärksammats.

Man har tagit kontakt med Horseworker United där den samlade kunskapen och kompetensen funnits så att man där sedan på olika sätt kunnat göra Arbetsmiljöverket uppmärksammade på olyckor, tillbud och brister på många hästverksamheter.

Det är vi alla tillsammans som skapar förändringar för säkrare och tryggare arbetstillfällen...
 
Att olyckor och tillbud anmäls gagnar alla. Att det händer en olycka är inget brottsligt. Om alla anmäler kan man se vilka situationer i en bransch som är farliga och vad som kan göras för att förhindra olyckor och minimera skador. Det vinner normalt även arbetsgivaren på (även rent ekonomiskt i många fall).
 
Väldigt intressant att lära sig, @Bowman !

Något jag tänker på är att hjärnskakningar verkar uppfattas som mindre skada, är det kutym?
Har själv fortfarande men från hjärnskakning/hjärnblödning i januari från ridolycka och ser inte hur en travtränare kan tycka det inte är allvarligt med det. Vet att i hockeyvärlden har de tagit krafttag mot hjärnskakningar med starkare straff för checking to the head, undersökningar och vila vid smällar men ridvärlden verkar se det som "en liten smäll i huvet".
 
Väldigt intressant att lära sig, @Bowman !

Något jag tänker på är att hjärnskakningar verkar uppfattas som mindre skada, är det kutym?
Har själv fortfarande men från hjärnskakning/hjärnblödning i januari från ridolycka och ser inte hur en travtränare kan tycka det inte är allvarligt med det. Vet att i hockeyvärlden har de tagit krafttag mot hjärnskakningar med starkare straff för checking to the head, undersökningar och vila vid smällar men ridvärlden verkar se det som "en liten smäll i huvet".

Bra att du tog upp det där EZMK...

Något som upprörde i domen mot Pihlström var att åklagaren inte kunde skillnaden mellan olycka och tillbud. Och att han då gjorde en annan definition på olyckan än Arbetsmiljöverket, arbetsmiljölagen och många läkare. Fallet "Philström" har därför blivit uppmärksammat mycket mer än många vet om.

En hjärnskakning är en allvarlig olycka eftersom det kan få men för livet. Och i vissa sysselsättningar är det inte ovanligt att man kan få flera sådana genom livet. Det har som du skriver uppmärksammats i hockey'n och även inom den amerikanska fotbollen. Att människor bagatelliserar hjärnskakning är allvarligt. Det är en hjärnskada som skall dokumenteras då det kan få men för livet. Kanske inte alltid direkt när man är ung men rätt mycket påtagligare när man är äldre. Har inte olyckan anmälts och dokumenterats så kan det betyda att man inte får det ekonomiska stöd (försäkringar) man har rätt till när man får problem eftersom det är svårt att härleda sådant till en "olycka som aldrig inträffat".

Återigen så handlar det om en attitydförändring. Olyckor måste anmälas och dokumenteras...

Tidningen Travronden var på väg att skriva om det här. Men backade eftersom man var rädd för att stöta sig med tränare och Svensk Travsport. Vi kan ju alla läsa Kökshäxan's inlägg (som baseras på Travronden's artikel) i denna tråd. Även tidningen Ridsport har uppvisat en anmärkningsvärd attityd och har inte visat intresse för olyckorna och arbetsvillkoren inom hästnäringen. Nämner någon Horseworker United för dem avslutar de samtalet. Man kan undra vem som tjänar på en sådan attityd hos Travronden och Ridsport mfl...

Här måste vi alla ifrågasätta berörda tidningar och deras artiklar. Genom att förneka olyckor, allvarliga tillbud liksom sexuella övergrepp och de anmärkningsvärt dåliga arbetsvillkoren inom hästnäringen så har de medverkat till att bromsa utvecklingen mot en ett tryggare och säkrare arbetsliv.
 
Väldigt intressant att lära sig, @Bowman !

Något jag tänker på är att hjärnskakningar verkar uppfattas som mindre skada, är det kutym?
Har själv fortfarande men från hjärnskakning/hjärnblödning i januari från ridolycka och ser inte hur en travtränare kan tycka det inte är allvarligt med det. Vet att i hockeyvärlden har de tagit krafttag mot hjärnskakningar med starkare straff för checking to the head, undersökningar och vila vid smällar men ridvärlden verkar se det som "en liten smäll i huvet".

Inställningen till skador i allmänhet är gräslig inom ridsporten. "Upp i sadeln direkt", gärna med en halvläkt fraktur, hjärnskakning dagen innan eller hemmalindad vrickning. Lyckligtvis har de flesta en annan inställning till sin häst, så där är det veterinär, gärna på klinik, konvalescens och försiktig igångsättning som gäller.

Även en lindrig hjärnskakning kan ge framtida men om den inte får läka ut = vila!
 
Lite sorgligt är att man på Realgymnasiumen inte gärna talar om den här situationen. Längst har man kommit i Helsingborg där man sedan i vintras säger att man börjat se över hur man kontrollerar och godkänner praktikplatser.

Rektorn på Realgymnasiumet i Gävle vill dock inte ha någon dialog för stunden. Det finns tyvärr ofta inom skolvärlden och hästnäringen en "strategi" att man gör sig otillgänglig och undviker en dialog. Och hoppas på det sättet undvika uppmärksamhet och ansvar.

Man kan ju undra vad föräldrarna till de barn som går på Realgymnasiumen i Sverige känner och tycker? Det är knappast troligt att de accepterar att deras barn kan fara illa under tiden i skolan och på praktiken.

Hur många andra näringar undviker man man dialog och väljer tystnad istället så som Realgymnasiumet i Gävle och Gävle Ryttarsällskap gjort? Är man på något sätt självkritiska?
 
Olyckan på Gävletravet är nog det mest skrämmande exemplet hur fel det kan gå.

En tränare som driver ett företag vars affärsidé är att träna och tävla travhästar sätter upp en 15-åring, en minderårig att ridträna en av travhästarna.

Han driver ingen ideell verksamhet, gör det utan att teckna anställningsavtal eller praktikavtal och gör ingen som helst riskbedömning. Och sedan undlåter han att anmäla olyckan till Arbetsmiljöverket. Och polisen har inte kompetens nog att inse att det rör sig om en arbetsplatsolycka.

Hur många arbetsgivare släpper in 15-åringar på sina företag och låter dem utföra arbeten där man kan skadas och även omkomma?
 
Då jag inte är insatt i arbetsplatsolyckor har jag några frågor:
Om jag som hästägare ej anställd hämtar in min häst från hagen där jag lämnat den för träning och blir översprungen. Klassas det som arbetsplatsolycka?
Kan inte jag som hästtokig tjej fråga min kompis om jag får rida ut en sväng på dennes häst utan att behöva skriva anställningsavtal eller praktikavtal bara för att kompisen är proffstränare?
 
Då jag inte är insatt i arbetsplatsolyckor har jag några frågor:
Om jag som hästägare ej anställd hämtar in min häst från hagen där jag lämnat den för träning och blir översprungen. Klassas det som arbetsplatsolycka?
Kan inte jag som hästtokig tjej fråga min kompis om jag får rida ut en sväng på dennes häst utan att behöva skriva anställningsavtal eller praktikavtal bara för att kompisen är proffstränare?
Nej.
 
En olycka kan endast klassas som arbetsplatsolycka om det föreligger ett anställningsförhållande mellan den som råkat ut för olyckan och uppdragsgivaren (företaget).
 
Då jag inte är insatt i arbetsplatsolyckor har jag några frågor:
Om jag som hästägare ej anställd hämtar in min häst från hagen där jag lämnat den för träning och blir översprungen. Klassas det som arbetsplatsolycka?
Kan inte jag som hästtokig tjej fråga min kompis om jag får rida ut en sväng på dennes häst utan att behöva skriva anställningsavtal eller praktikavtal bara för att kompisen är proffstränare?
Nej självklart inte. För att klassas som arbetsplatsolycka måste olyckan ske på en arbets/praktikplats eller på jobbuppdrag arbetsgivaren har gett en på annan plats.
 
Då jag inte är insatt i arbetsplatsolyckor har jag några frågor:
Om jag som hästägare ej anställd hämtar in min häst från hagen där jag lämnat den för träning och blir översprungen. Klassas det som arbetsplatsolycka?
Kan inte jag som hästtokig tjej fråga min kompis om jag får rida ut en sväng på dennes häst utan att behöva skriva anställningsavtal eller praktikavtal bara för att kompisen är proffstränare?


Det är här du måste redogöra för vad för hästägare du är. Är du privatperson och din häst utgör en del av din hobby och det sker en olycka så nej, det är ingen arbetsplatsolycka.

Men driver du någon form av företag där din häst utgör en del av verksamheten, kanske för avel eller inom galoppen och travet... ...och du skadas när du gör något med hästen så är det en arbetsplatsolycka. Som arbetsgivare så är du även själv samtidigt arbetstagare.

Och när det gäller arbetsgivarförhållanden så har arbetsmiljöverket sedan olyckan på Gävletravet fått upp ögonen för situationen lika mycket som åklagarna. Man har insett omfattningen av förekommande grå arbetskraft inom hästnäringen och elever, minderåriga på ridskolor ses som arbetstagare när de används som hästskötare mm på en hästverksamhet.

Arbetsmiljöansvaret finns där precis som när det gäller "volontärer" vid festivaler och konserter.

Ett exempel på det här är när någon, en privatperson har sin hobbyhäst inackorderad i ett stall. Sker det en olycka när hästägaren hämtar sin häst är det inte en olycka. Men släpper eller hämtar stallägaren som driver ett företag i sammanhanget samma häst och det sker en olycka så utgör det en arbetsplatsolycka...

Rider du en häst som utgör en del i ett professionellt företag och det sker en olycka så tar både du och den professionella tränaren en stor risk. Det kan bli en juridisk strid om ansvar och täckande försäkringar vid en olycka som leder till ett handikapp.

Det finns skäl till varför Volvo och Scania liksom många andra seriösa företagare inte släpper in "volontärer" för att utföra arbeten i sina verksamheter. Särskilt inte minderåriga. Konsekvenserna vid en olycka kan bli stora. Särskilt för den som blir skadad...
 
Om man rider du en häst som utgör en del i ett professionellt företag och det sker en olycka så tar man själv liksom den professionella tränaren som jag skrev en stor risk.

Det kan bli en juridisk strid om ansvar och täckande försäkringar vid en olycka som leder till ett handikapp.

Men i det här hänger det även på vad för verksamhet den professionelle tränaren driver.

Att rida (eller köra) en galopp eller travhäst är ett arbete som utförs för en arbetsgivares räkning. Det handlar om träningen av en häst i en affärsverksamhet som inte är ideell (varför galoppen och travet inte utgör förbund inom Riksidrottsförbundet).

Men handlar det om en ridlektion för en "proffesionell tränare" så är det ryttaren som tränas och inte hästen. Där handlar det om köpet av en tjänst lite som lektioner i en ridskola. Ryttaren är inte arbetstagare utan elev.

Och här måste man vara medveten om att inom galoppvärlden så finns det alltså inga elever utan där är man lärling och med det arbetstagare.

Det handlar lite om att veta vad man ger sig in i och kontrollera vad för ansvarsförhållande som råder liksom vilka försäkringar som gäller.

Vad gör man om man som elev hjälper till med att fånga in förrymda hästar på en ridskola? Då utför man ett arbete för ridskolan. Vilket försäkringsskydd har man då i det läget om man skadas i en olycka och ridskolan och/eller klubben visar sig vara "fristående" och saknar en kollektiv olycksfallsförsäkring? Vad har man att leva på som ung människa resten av livet om det leder till en invaliditet?

I hur många ridskolor har ansvariga funderat på det här och gjort riskbedömningar liksom tydliga instruktioner om bland annat ansvar, säkerhet och täckande försäkringar vid förrymda hästar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I maj förra året hittades en häst skjuten i sin hage i södra Sverige. Nu åtalas en man för grovt vapenbrott, skriver Tranås Tidning.
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan samlade in nära en halv miljon kronor till hästar och andra djur som drabbats av bränderna i Australien, men bara en hundralapp...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I samband med helgens dressyrtävlingar i tyska Hagen hade man individuella ärevarv för de placerade ekipagen. Därefter kom ryttarna in...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp