Sparkad av häst - nu väcks åtal

Jag tycker inte att man på ett öppet forum ska gödsla med diverse namn när personerna inte har något med trådstarten att göra.

Nu är det faktiskt så att nämnda personer är offentliga. De förekommer i sammanhang som berör miljöbrister och miljöbrott. De har uppmärksammats i artiklar och i domar. Är det något du har problem med att de uppmärksammats?

Tidningen Arbetarskydd var först ute mer nyheten om åtalet mot Gävle Ryttarsällskap och Realgymnasiumet. Sedan valde ATL och Hippson att censurera bort verksamheterna. Något som i sammanhanget är anmärkningsvärt eftersom sådant som berör arbetsmiljöbrister skall präglas av transparens och öppenhet.

Om det sker en olycka på Värö Bruk, Volvo eller på ett litet byggföretag censureras då de inblandade parterna bort av massmedia och fackpress?

En av de stora anledningarna till arbetsmiljöbristerna och sexuella övergreppen inom hästnäringen beror på att fackpressen, dvs tidningar som ridsport aldrig gått ut med namn och verksamheter. De ansvariga har med det undgått ansvar och kunnat fortsätta driva sina verksamheter som tidigare.

Travtränare som Pihlström aktar sig numera om att ljuga i massmedia om anmälda olyckor och har förstått att man skall anmäla en olycka skyndsamt till Arbetsmiljöverket.

För fem, sex år sedan gick det knappt att prata om arbetsmiljöbrister, svart arbetskraft och sexuella övergrepp här på Bukefalos. Det har förändrats och människor vågar idag träda fram och berätta om sina upplevelser och erfarenheter.

Är det en tid som du vill tillbaks till Karamelldrott ingen?

Tror du föräldrar vill låta sina barn gå på skolor som inte följer lagstiftning och låta dem praktisera på hästverksamheter där de blir utnyttjade, skadade och kanske även dör?
 
Känner att det är hög tid att fokus ändras från de som skadas och utnyttjas till dem som bryter mot lagar och föreskrifter och i det utnyttjar och skadar människor.

Varför är det ok att nämna den ryttare eller tränare vid namn som dopar, piskar eller skadar en häst... ...men inte den tränare, arbetsgivare och/eller ridskolechef som driver verksamheter där människor utnyttjas och skadas?

Vi hade en situation i Skåne för några år sedan när ett välkänt Bergkvara Buss lät sina mekaniker från de forna östländerna bo i ett stall.

Men att svenska hästskötare bor och arbetar under samma och värre förhållanden hos kända svenska tränare och verksamheter det hålls det tyst om. Är det så vi vill att vårt samhälle skall se ut. Är det den vägen vi vill ge unga människor på sin väg ut i arbetslivet?

Vi har påbörjat en attitydförändring. Men vi har fortfarande en lång väg att gå om vi skall få ansvariga att ta ansvar...
 
Tack, de orden gjorde närmast att tårarna kom. Det var ord som värmde...
Vänligast / Bowman

Kan inte annat än instämma med @nullo-modo :bow: :bow:

Min bransch kan vara livsfarlig... så vi tar säkerheten på största allvar. Som chef och projektledare blir jag vansinnig om det sker mindre tillbud som inte rapporteras för det behövs för att bli bättre på säkerhetsarbetet.

Jag har varit i situationen att de ringt mig och berättat att de var på väg till akuten (reglerna följdes, ibland händer saker ändå) och det är fullständigt vidrigt. Jag är rädd om mina grabbar i skogen :heart
 
Vi är kunderna till hästnäringen. Vi är dem som kan ställa krav. Och vi är dem som behöver förstå varför vissa saker kanske måste få kosta. Och vi är föräldrar till nästa generation ryttare och praktikanter.

Vi är dem som kan vara tillräckligt upprörda för att sponsorernas sökrobotar ska hitta vår ilska. Minns ni hur fort företaget hittade tråden om Zoegas?

Men om vi ska bli förbannade på rätt sätt så behöver vi kunskap. Tack. @Bowman
 
Den läskigaste olyckan vi hade på sista stället jag red på var en "hämta i hagen-olycka". Det var en rejält kunnig och erfaren människa som blev nedsprungen.

Tänk på praktikanten i trådstaten - det var inte bara så att hon hämtade en häst själv, hon var också så ensam att det var hon själv som larmade! Efter att ha blivit sparkad i huvudet :crazy: Kanske hade själva olyckan inte kunnat undvikas, men... Skulle vi inte yla efter blod om det var en ung människa vi själva kände.
 
Vi är kunderna till hästnäringen. Vi är dem som kan ställa krav. Och vi är dem som behöver förstå varför vissa saker kanske måste få kosta. Och vi är föräldrar till nästa generation ryttare och praktikanter.

Vi är dem som kan vara tillräckligt upprörda för att sponsorernas sökrobotar ska hitta vår ilska. Minns ni hur fort företaget hittade tråden om Zoegas?

Men om vi ska bli förbannade på rätt sätt så behöver vi kunskap. Tack. @Bowman
Helt OT, men vad var det om Zoegas?
 
De hade blivit uppköpta av Nestlé och vissa bukefalister gör inte affärer med dem och ville hitta alternativt kaffe. Någon timme in i diskussionen dyker ansvarig för deras marknadsföring i Sverige upp och förklarar att de kammat till sig och svarar på frågor.
Haha jag kom ihåg det. Gick in och läste tråden igen nyss..
 
Just kring den här olyckan, en praktikant har ju en handledare.

Säg att praktikanten hade haft sin handledare eller annan personal med sej, denne kanske kunde sett situationen tidigare. Kanske kunde ryckt in eller tom avstyrt utgången.
Sånt vet man ju inte.

Om inte annat hade praktikanten sluppit vara själv efter sparken och i olyckan. Kan bara tänka mej paniken när man inser att man blivit så illa sparkad...

En praktikant ÄR ju inte arbetskraft utan ska vara med och se och lära hur det går till i arbetslivet för den framtid de valt som yrke..

Tonen fortsätter ju dessutom i nästa generation.
Kommer hästbranschen nånsin bli så mycket bättre när inget verkar hända?



Jag är i en heelt annan bransch, men även den duktigaste mest självständiga praktikanten slipper ögonen på sej.
därför tar vi inte emot praktikanter om vi inte har tid för dom.

Man måste ju inte titta när de mockar liksom men i umgänget med hästar är det kanske lämpligt att en praktikant faktiskt har någon i närheten.
Med hästar kan saker hända snabbt och kraftfullt.
 
Nu är det faktiskt så att nämnda personer är offentliga. De förekommer i sammanhang som berör miljöbrister och miljöbrott. De har uppmärksammats i artiklar och i domar. Är det något du har problem med att de uppmärksammats?

Tidningen Arbetarskydd var först ute mer nyheten om åtalet mot Gävle Ryttarsällskap och Realgymnasiumet. Sedan valde ATL och Hippson att censurera bort verksamheterna. Något som i sammanhanget är anmärkningsvärt eftersom sådant som berör arbetsmiljöbrister skall präglas av transparens och öppenhet.

Om det sker en olycka på Värö Bruk, Volvo eller på ett litet byggföretag censureras då de inblandade parterna bort av massmedia och fackpress?

En av de stora anledningarna till arbetsmiljöbristerna och sexuella övergreppen inom hästnäringen beror på att fackpressen, dvs tidningar som ridsport aldrig gått ut med namn och verksamheter. De ansvariga har med det undgått ansvar och kunnat fortsätta driva sina verksamheter som tidigare.

Travtränare som Pihlström aktar sig numera om att ljuga i massmedia om anmälda olyckor och har förstått att man skall anmäla en olycka skyndsamt till Arbetsmiljöverket.

För fem, sex år sedan gick det knappt att prata om arbetsmiljöbrister, svart arbetskraft och sexuella övergrepp här på Bukefalos. Det har förändrats och människor vågar idag träda fram och berätta om sina upplevelser och erfarenheter.

Är det en tid som du vill tillbaks till Karamelldrott ingen?

Tror du föräldrar vill låta sina barn gå på skolor som inte följer lagstiftning och låta dem praktisera på hästverksamheter där de blir utnyttjade, skadade och kanske även dör?
Var kan jag läsa om Becky Evensens dom?
 
Men alltså att hämta en häst av flera hästar i en hage varav en är ny är inte absolut bas-hästkunskap. Det är ganska avancerat, det är väsentligt lättare när någon hjälper till med grinden och sära hästarna. Vem fasen har inte lyckats släppa ut hela flocken för att någon häst i någon rangordning eller extrem hunger har haft åsikten att den ska ut och äta gräs? Jag har här hemma flera säkerhetsstaket utan el och sådanadär plaststolar för säkerhets skull och slippa alltför mycket egen motion och oro för hästarna. Hoppas tjejen klarar sig, tre veckors sjukskrivning låter inte jättemycket ändå, hon hade nog lite tur i oturen ändå. Hoppas det inte blir några varaktiga men.

Vem i hela friden är becky evensdon, inte något namn jag läst i denna tråd och de länkar som finns iallafall. Helt ok att inte svara på denna fråga. Vad har detta namn med tråden att göra? Förmodligen skvaller från någon lokal person?
 
Var kan jag läsa om Becky Evensens dom?

Jag skrev artiklar och domar. Det betyder inte att Becky blivit dömd. Hon hade tur eftersom ingen blev skadad. Däremot blev det en tillbudsamälan och berört exempel har framförts ett antal gånger genom åren för att människor skall förstå varför man skall göra skriftliga riskbedömningar och hur de skall vara författade. Det är även ett bra exempel på skillnaden mellan ett allvarligt tillbud och en olycka.

Har du problem med att läsa verkliga exempel på hur människor med ansvar har brustit i kompetens och ansvarstagande och på det här sättet fått lära sig varför man skall göra en riskbedömning?

Becky Evensen "trodde" hon bedrev ett bra och föredömligt arbetsmiljöarbete på Strömsholm. Jag visade för henne att hon inte gjorde det och att hon behövde förändra det för att förebygga nya tillbud och olycksfall. Och du har väl själv läst i andra inlägg här i tråden om brister i Strömsholm? Om de inte får tydliga signaler om att de har brister och arbetar felaktigt med arbetsmiljöfrågorna hur skall de då kunna förändra sitt arbetsmiljöarbete och göra det bättre?


Vem som helst kan gå in och begära att få se och granska nämnda riskbedömningar samt tillbuds och olycksfallsdokumentationen på en skola. På ett rid eller naturbruksgymnasium borde det finnas hundratals sådan för varje läsår sedan 2001. De utgör en viktig informationsbank för att man skall veta var man behöver göra riktade insatser i arbetsmiljöarbetet någonstans för att förebygga nya tillbud och olyckor.

Finns det ingen sådan dokumentation eller stora brister i den så är det en viktig varningsklocka. För då har ansvariga inte förstått varför eller hur man skall bedriva ett förtroendefullt systematiskt arbetsmiljöarbete eller varför och hur man skall göra riskbedömningar...
 
För dem som inte vet vem Becky Evensen är...

https://stromsholm.com/person/becky-evensen/

Becky Evensen är alltså en chef med stort ansvar och inflytande både när det gäller Strömsholm och Flyinge. Hon har ett stort arbetsmiljöansvar och svarar även för elevers säkerhet på skolan såväl som under praktiken.

När människor i hennes position tror att man bedriver ett föredömligt arbetsmiljöarbete och brister påtagligt när det gäller riskbedömningar så måste det påpekas och uppmärksammas. Annars sker inga förändringar. Tillbuden och olyckorna fortsätter som förut och ingen förstår varför därför det saknas kompetens rörande hur man bedriver ett fungerande och förebyggande arbetsmiljöarbete. Något som nog de flesta ser bland annat i inledningen på den här tråden eftersom många inte förstått bristerna eller varför olyckan ledde till åtal.

Förhoppningsvis så har den här tråden fått många människor att tänka till och börja fundera på hur man bedriver sitt "systematiska arbetsmiljöarbete" på rid eller naturbruksgymnasiumet, ridskolan eller vad för hästverksamhet man nu bedriver eller arbetar i.

Föräldrar med barn på verksamheterna kanske även fått sig en funderare och kan nu börja ställa frågor och då efter rätt saker. Man kanske börjar kräva att se att de ansvariga verkligen gör trovärdiga "riskbedömningar" och se dessa dokument.

Om vi får till den utvecklingen så har vi vänt olyckan på Gävle Ryttarsällskap till något positivt som gör hästvärlden till en säkrare plats att leva och arbeta i. Olyckan är då inte längre bara en tragisk händelse som ledde till ett åtal för att någon blev sparkad...
 
Att någon med så stora brister tillåts leda.

Nu är det ju så att man kan inte säga upp en anställd utan vidare i Sverige, inte ens en chef och ansvarig på en av Sveriges mest erkända skolor.

Och berörd myndighet Arbetsmiljöverket har inte mandatet att tvinga bort en ansvarig chef. Det finns ett antal myndigheter till som exempelvis Skolverket och Skolinspektionen. Och det finns ett och annat att önska när det gäller dialogen mellan myndigheterna.

Men när det gäller Becky Evensen så har hon stor erfarenhet och kunskap. Men det betyder inte att hon kan allt. Jag tror att hon lärde sig något nytt i och med tillbudet på galoppbanan. Och att hon förhoppningsvis med det förstod vikten av att göra skriftliga riskbedömningar i det dagliga arbetet för att förebygga nya tillbud och olyckor.

Och gjorde hon det så är det bättre att hon med sin nya erfarenhet är kvar som chef och kan förändra utbildningen och arbetsmiljöarbetet så att färre skadas.

Mycket bättre än att Strömsholm får en ny chef som sannolikt har en mycket mindre arbetslivserfarenhet och sämre kompetens när det berör arbetsmiljöarbetet.

Här måste vi alla i hästvärlden vara medvetna om att vi delar ansvaret för att skapa en tryggare näring att arbeta i. Ifrågasätter vi inte brister och olyckor kan vi aldrig bli bättre. Vi måste vara aktiva och agera när vi ser allvarliga brister där människor, unga som gamla kan skadas. Och i det skriftligen anmäla tillbud och olyckor...
 
Men Strömsholm verkar utmärka sig, eller?
Och ja en skola i Södermanland där jag undrar hur ledningen sköts men det kanske har blivit bättre förhoppningsvis de senaste åren.
 
Men Strömsholm verkar utmärka sig, eller?
Och ja en skola i Södermanland där jag undrar hur ledningen sköts men det kanske har blivit bättre förhoppningsvis de senaste åren.

Jag känner inte att Strömsholm utmärker sig mer än andra skolor.

Det finns tyvärr allvarliga brister på många rid och naturbruksgymnasium idag. Och på en del mycket allvarliga där man förnekar bristerna trots att man aldrig kunnat visa upp en enda riskbedömning och även låtit elever bo i maskinhallar, friggebodar och stall i hästverksamheter utan skyddsombud och kollektivavtal. Verksamheter där ansvariga chefer och APL-handledare saknat eller saknar en föredömlig arbetsmiljökompetens.

Det jag känner är bra med Strömsholm och Becky Evensen var att hon vid tiden för tillbudet kunde ta en dialog och som jag kände det en liten förståelse för vad hon brustit i.

Jag ser idag betydligt större problem med vissa av Realgymnasiumen och särskilt Sveriges Ridgymnasium där man haft en mycket låg kompetens även de senaste åren avseende arbetsmiljöarbetet. Och i det låtit APL-handläggare låta elever göra APL ("arbetsplatsförlagd lärande") på hästverksamheter utan någon som helst trovärdig kontroll avseende arbetsmiljöarbetet eller några riskbedömningar.

Det är när man tar kontakt med skolorna och ställer frågor som man märker deras kompetens och ansvarstagande. Är det så att man inte vill tala om arbetsmiljön, inte vill lämna ut dokument eller kontaktuppgifter så är det STORA tecken på att man har grundläggande problem med arbetsmiljöarbetet och inte förstått att det skall präglas av öppenhet för att ge trovärdighet.
 
Jag känner inte att Strömsholm utmärker sig mer än andra skolor.

Det finns tyvärr allvarliga brister på många rid och naturbruksgymnasium idag. Och på en del mycket allvarliga där man förnekar bristerna trots att man aldrig kunnat visa upp en enda riskbedömning och även låtit elever bo i maskinhallar, friggebodar och stall i hästverksamheter utan skyddsombud och kollektivavtal. Verksamheter där ansvariga chefer och APL-handledare saknat eller saknar en föredömlig arbetsmiljökompetens.

Det jag känner är bra med Strömsholm och Becky Evensen var att hon vid tiden för tillbudet kunde ta en dialog och som jag kände det en liten förståelse för vad hon brustit i.

Jag ser idag betydligt större problem med vissa av Realgymnasiumen och särskilt Sveriges Ridgymnasium där man haft en mycket låg kompetens även de senaste åren avseende arbetsmiljöarbetet. Och i det låtit APL-handläggare låta elever göra APL ("arbetsplatsförlagd lärande") på hästverksamheter utan någon som helst trovärdig kontroll avseende arbetsmiljöarbetet eller några riskbedömningar.

Det är när man tar kontakt med skolorna och ställer frågor som man märker deras kompetens och ansvarstagande. Är det så att man inte vill tala om arbetsmiljön, inte vill lämna ut dokument eller kontaktuppgifter så är det STORA tecken på att man har grundläggande problem med arbetsmiljöarbetet och inte förstått att det skall präglas av öppenhet för att ge trovärdighet.
Ja det är sant. Det var just ett Realgymnasium jag tänkte på.
Du kanske jobbar med dessa frågor dagligdags?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I maj förra året hittades en häst skjuten i sin hage i södra Sverige. Nu åtalas en man för grovt vapenbrott, skriver Tranås Tidning.
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan samlade in nära en halv miljon kronor till hästar och andra djur som drabbats av bränderna i Australien, men bara en hundralapp...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Philadelphia Flyers tränare John Tortorella stod i båset med ett märke i ansiktet. Anledningen? Han hade blivit sparkad i ansiktet av en...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp