Sparkad av häst - nu väcks åtal

Ett exempel på anmärkningsvärda texter som inte håller vid granskning...

Kungsbacka Ridklubb söker för tillfället personal (vilket är trevligt). Men vad är det för verksamhet man bedriver?

http://www.kungsbackaridklubb.se/Foreningen/NyheterKungsbackaRK/villduarbetamedoss/

I platsannonsen nämns inget om kollektivavtal eller fackliga kontakter och heller inte något om något skyddsombud.

Och anmärkningsvärt är att Victoria Eriksson, ridskolechef för Kungsbacka Ridklubb skriver i platsannonsen att man har ett "pågående samarbete med Arbetsmiljöverket".

Vid kontakt med ansvariga på Arbetsmiljöverket så dementerar man ett sådant pågående samarbete. Man är en tillsynsmyndighet och håller på med tilksyner. Inte "samarbeten" med ridklubbar.

Hade man nu haft ett sådant "pågående samarbete" så hade det funnits en projektansvarig liksom ett dokumenterat projekt med budget och projektbeskrivning som i så fall utgjort en offentlig handling.

Kungsbacka Ridklubb's platsannons är ett vanligt förekommande exempel på hur man på hästverksamheter far med osanning för att ge ett bra intryck. Men det är något som alltså inte håller vid kontroll. Och om man nu far med en sådan osanning om sitt arbetsmiljöarbete hur bra är då det arbetsmiljöarbete man då bedriver?

Vi kan tyvärr inte lita på arbetsgivare, chefer och ansvariga...
 
Jag skulle vilja be om ursäkt för ett av mina tidigare inlägg. Gick nu tillbaka i tråden för att läsa. Och märker att jag kraftigt överreagerade.
@Bowman

Det är ok och förlåtet Karamelldrottningen.

Man reagerar efter erfarenhet och utbildning. Och det präglar ens liv. Det som betyder något är att man är öppen för att inte bara ifrågasätta utan även för att ta in och förändra vilket kan vara nog så svårt ibland.

Hade du inte ifrågasatt så hade den här tråden kanske inte utvecklats som den gjort.

Du, jag och flera andra har med det förhoppningsvis bidragit till en ökad förståelse för hur ett arbetsmiljöarbete skall bedrivas och med det hjälpt till med att förebygga tillbud och olyckor.

Vänligast / Bowman
 
Jag har bara ridit på egna hästar sedan jag flyttade till Sverige, jag har däremot stor erfarenhet av arbetsmiljö arbete inom sjukvården (som arbetsledare). Alla avvikelser skall anmälas, inte för att sätta dit någon, utanför att se mönster/systemfel som kan leda till att folk skadas. Har anmält mig själv flera gånger.
 
Vi är kunderna till hästnäringen. Vi är dem som kan ställa krav. Och vi är dem som behöver förstå varför vissa saker kanske måste få kosta. Och vi är föräldrar till nästa generation ryttare och praktikanter.

Vi är dem som kan vara tillräckligt upprörda för att sponsorernas sökrobotar ska hitta vår ilska. Minns ni hur fort företaget hittade tråden om Zoegas?

Men om vi ska bli förbannade på rätt sätt så behöver vi kunskap. Tack. @Bowman
Ja kanse dags att även välja stall, ridskola, tränare, vilken klubb en rider för, mm mm utefter hur arbetsmiljön är för anställda på anläggningen.
 
Undra om praktikanten fått rätt skyddskläder från företaget som hen praktiserade på.

Hoppas det har blivit bättre än när jag jobbade i stall, då fick en stå för sina egen skyddskläder.

Det där är en sådan sak som både skolor och hästverksamheter uppvisar allvarliga brister i. Det handlar inte bara om skyddsskor, skyddsväst och hjälm utan även om kläder som fungerar i mörker, regn och vinterkylan.

Har ofta sett hur unga ridhäst tjejer kommer för att praktisera i ridbyxor och ridstrumpor och sneakers. Det funkar kanske på hästryggen under fritiden. Men skall de praktisera som hästskötare eller arbetsryttare så handlar det om helt andra kläder.

Man står liksom inte i (ursäkta uttrycket) i "pisset och skiten" och mockar lösdriften i vintern i ridbyxor och lågskor...


Arbetsgivaren är skyldig att hålla med arbetskläder och skyddsutrustning från första dagen. Handlar det om en praktik så skall det framgå i praktikavtalet om vem som skall stå för arbetskläder och skyddsutrustning och det skall vara överenskommet innan påbörjad praktik (och bör även vara baserat på riskbedömningen).
 
Jag har bara ridit på egna hästar sedan jag flyttade till Sverige, jag har däremot stor erfarenhet av arbetsmiljö arbete inom sjukvården (som arbetsledare). Alla avvikelser skall anmälas, inte för att sätta dit någon, utanför att se mönster/systemfel som kan leda till att folk skadas. Har anmält mig själv flera gånger.

Precis så...
Det handlar om att se och upptäcka mönster samt förebygga tillbud och olyckor.
Om att bygga upp en "erfarenhetsbank" med inte bara dokumentersde tillbud och olyckor utan även åtgärder...
 
Det bör nog sägas att Bergåkerstränaren som nämnts i tråden fick böter för att han inte anmälde en olycka där en häst blev skrämd och lärlingen som körde trillade av vagnen. Det är arbetsgivaren som skall bedöma om en olycka skall anmälas till Arbetsmiljöverket och hans bedömning var att det inte var befogat eftersom lärlingen inte skadade sig. En utomstående anmälde dock tränaren och Tingsrätten, som inte har erfarenhet av hästverksamhet, ansåg att tränaren borde anmält och han fick därför en bot på 25000 kr. Det handlade alltså inte om böter för undermålig arbetsmiljö.

https://www.travronden.se/nyheter/ovrigt/pihlstrom-foll-i-tingsratten-115230

Utbildningschefen, Becky Evensen, på Strömsholm och Flyinge som också nämns i tråden har vad jag känner till inte varit föremål för någon utredning om brott mot arbetsmiljölagstiftningen.
 
Ja kanse dags att även välja stall, ridskola, tränare, vilken klubb en rider för, mm mm utefter hur arbetsmiljön är för anställda på anläggningen.
Det hade nog varit det mest optimala, men jag tror ändå det kan uppstå endel problem i de delar av landet där det inte finns så många och välja på, men samtidigt behöver de också få ett "wake up call" också.
 
Det bör nog sägas att Bergåkerstränaren som nämnts i tråden fick böter för att han inte anmälde en olycka där en häst blev skrämd och lärlingen som körde trillade av vagnen. Det är arbetsgivaren som skall bedöma om en olycka skall anmälas till Arbetsmiljöverket och hans bedömning var att det inte var befogat eftersom lärlingen inte skadade sig. En utomstående anmälde dock tränaren och Tingsrätten, som inte har erfarenhet av hästverksamhet, ansåg att tränaren borde anmält och han fick därför en bot på 25000 kr. Det handlade alltså inte om böter för undermålig arbetsmiljö.

https://www.travronden.se/nyheter/ovrigt/pihlstrom-foll-i-tingsratten-115230

Utbildningschefen, Becky Evensen, på Strömsholm och Flyinge som också nämns i tråden har vad jag känner till inte varit föremål för någon utredning om brott mot arbetsmiljölagstiftningen.
Hade tränaren agerat rätt hade det inte blivit en bot, Hört talas om "oj och aj".
 
Det bör nog sägas att Bergåkerstränaren som nämnts i tråden fick böter för att han inte anmälde en olycka där en häst blev skrämd och lärlingen som körde trillade av vagnen. Det är arbetsgivaren som skall bedöma om en olycka skall anmälas till Arbetsmiljöverket och hans bedömning var att det inte var befogat eftersom lärlingen inte skadade sig. En utomstående anmälde dock tränaren och Tingsrätten, som inte har erfarenhet av hästverksamhet, ansåg att tränaren borde anmält och han fick därför en bot på 25000 kr. Det handlade alltså inte om böter för undermålig arbetsmiljö.

https://www.travronden.se/nyheter/ovrigt/pihlstrom-foll-i-tingsratten-115230

Utbildningschefen, Becky Evensen, på Strömsholm och Flyinge som också nämns i tråden har vad jag känner till inte varit föremål för någon utredning om brott mot arbetsmiljölagstiftningen.

Kökshäxan...

Saken är den att det var jag som anmälde Philström och fick honom fälld. Det är inte upp till arbetsgivaren att bedöma om han skall anmäla ett tillbud eller en olycka. En arbetsgivare är skyldig att anmäla tillbud och olyckor skyndsamt normalt inom fem arbetsdagar så att Arbetsmiljöverket kan utreda olyckan. En arbetsplatsolycka skall även anmälas till polisen så att även de och åklagare kan påbörja sin utredning.

Lärlingen som trillade av vagnen som du uttrycker det fick en järnskakning och en veckas sjukskrivning.

Jag sitter på domen och åklagarens ord så jag är rätt insatt i de händelserna. Allvarligt är att Pihlström även undlät att anmäla den andra olyckan i sitt stall. Men när han blev fälld för den första olyckan anmälde han den andra olyckan till Arbetsmiljöverket varför åklagaren lade ner den utredningen.

Rörande Becky Evensen så anmälde jag den händelsen som tillbud till Arbetsmiljöverket. Det är inte detsamma som att någon blivit utredd och dömd för arbetsmiljöbrott.

Kökshäxan, det är nog bra om du uppvisar bättre kompetens och är mer påläst när det gäller arbetsmiljöbristerna inom hästnäringen...
 
Det hade nog varit det mest optimala, men jag tror ändå det kan uppstå endel problem i de delar av landet där det inte finns så många och välja på, men samtidigt behöver de också få ett "wake up call" också.
Finns det inget annat att välja på som finns valet är vara obekväm och fråga hur det står till och arbetas med arbetsmiljön, även att be andra att göra det👍
 
Det är inte upp till arbetsgivaren att bedöma om han skall anmäla ett tillbud eller en olycka. En arbetsgivare är skyldig att anmäla tillbud och olyckor skyndsamt normalt inom fem arbetsdagar så att Arbetsmiljöverket kan utreda olyckan. En arbetsplatsolycka skall även anmälas till polisen så att även de och åklagare kan påbörja sin utredning.
Jag vill bara göra en kommentar till det som står ovan. Arbetsmiljöverket skriver på sin hemsida följande:
"Det är arbetsgivaren själv som från fall till fall bedömer om tillbudet eller skadan är så allvarlig att den behöver anmälas till oss."
 
Mer om olyckan på Bergsåkerstravet och Marcus Philström...

https://www.st.nu/artikel/manga-olyckor-inom-hastnaringen-men-fa-anmals-ett-stort-morkertal

Det är när man läser artiklar och Philströms uttalande till pressen och jämför datum rörande anmälan av olyckan till Arbetsmiljöverket som det blir rätt intressant. Det stod då rätt tydligt att Marcus Philström for med osanning rörande anmälan och när den gjordes. Det kostade honom drygt 35.000 kronor i böter och rättegångskostnader.

Hade han lagt fem minuter på att anmäla olyckan så hade han sluppit åtal och berörda kostnader. Det är aldrig upp till arbetsgivaren att bedöma om en olycka eller ett tillbud skall anmälas.

När det gäller Becky Evensen så skedde det tillbudet innan Arbetsmiljöverkets tillsyner. Men det tillbudet bidrog till att Arbetsmiljöverket påbörjade sina tillsyner inom hästnäringen liksom olyckorna med dödlig följd i Töreboda och på Gävletravet 2014...
 
Jag vill bara göra en kommentar till det som står ovan. Arbetsmiljöverket skriver på sin hemsida följande:
"Det är arbetsgivaren själv som från fall till fall bedömer om tillbudet eller skadan är så allvarlig att den behöver anmälas till oss."


Vem som helst kan läsa följande text på Arbetsmiljöverkets hemsida...

Anmäl arbetsskador
Har det hänt en olycka på ditt företag? Eller har det varit nära att hända något allvarligt? Du som arbetsgivare ska anmäla alla arbetsskador till Försäkringskassan och de allvarliga arbetsolyckorna och de allvarliga tillbuden till Arbetsmiljöverket. Du behöver också reda ut vad som har hänt, så att det inte händer igen.

En olycka som leder till hjärnskakning och sjukskrivning utgör en allvarlig olycka. Philströms lärling fick just en hjärnskakning och sjukskrivning.

Att man får en sticka i fingret eller skär sig på ett papper utgör ingen allvarlig olycka. Men en skada som kan leda till bestående men för livet eller ett tillbud eller en olycka som bör utredas och där lärdomarna kan användas för att förebygga nya tillbud och olyckor av samma art skall alltid anmälas.
 
Missade citattecknen. Stycket som inleds med stora tecken kommer från Arbetsmiljöverket. De två följande styckena är mina ord.
 
Jag vill bara göra en kommentar till det som står ovan. Arbetsmiljöverket skriver på sin hemsida följande:
"Det är arbetsgivaren själv som från fall till fall bedömer om tillbudet eller skadan är så allvarlig att den behöver anmälas till oss."
Jag hade förmodligen blivit av med såväl arbete som legitimation om jag inte anmält tillbud som innebar allvarlig fara för patienter o personal.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I maj förra året hittades en häst skjuten i sin hage i södra Sverige. Nu åtalas en man för grovt vapenbrott, skriver Tranås Tidning.
Svar
0
· Visningar
75
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan samlade in nära en halv miljon kronor till hästar och andra djur som drabbats av bränderna i Australien, men bara en hundralapp...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I samband med helgens dressyrtävlingar i tyska Hagen hade man individuella ärevarv för de placerade ekipagen. Därefter kom ryttarna in...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp