Sparkande o sur häst

Veronika

Trådstartare
Jag har en 9-årig valack.. har Haft honom i knappt ett år, på sista tiden (ca 3 månader tillbaks) har han börjat sparka mot andra hästar när man rider jämsides, främst i galoppen. Han stryker öronen bakåt o kickar.. Han har inte gjort så innan. Dessutom har han blivit jätte-elak i hagen. Han har tidigare gått med en ranghög häst som satte honom på plats och denne lägger ofta öronen bakåt i både tid o otid, frågan är om min häst har tagit efter hans beteende? Min häst var världens snällaste innan och nu går han med min 3-åring som är ranglåg o så fort han kommer i närheten så lägger 9-åringen öronen o gör utfall.. Eftersom han inte har gjort så innan mot andra hästar tycker jag att det verkar konstigt.. Han har även blivit lite surare i stallet. Det största bekymret är dock att han kickar när man är ute och rider. Vad kan man göra åt det??
Tacksam för hjälp!!
//Veronika
 
Jag börjar tänka på att din häst mår dåligt. (kanske ont någonstans). Det är ju klart att din häst vill sätta "plutten" på plats. Det brukar gå över när Plutten har axepterat sin plats i rangen. Annars får du nog "rädda" plutten i från den stora hästen. Lycka till (Men var observant på din hästs beteende det brukar alltid vara en naturlig förklaring bakom.) :D
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp