Sparmål 2024

Jag tänker dels att det är tillfälligt och dels att det är värt det. Jag har tidigare haft månader där jag arbetat 250 timmar (innan jag blev hundägare dock, idag hade jag aldrig gjort det!). Är nog ganska tålig. Tänkte bara jobba typ lördagar 7-13 eller så. Kommer inte orka några långa pass och det var jag också tydlig med, men inom vården finns ju t.ex 16-21 och såna tider.
Ok. Ja så gjorde jag för många år sen också. Jobbade mån-fre och varannan helg. Men då jobbade jag 11 h lör och 9 h sön. Fattar inte hur jag orkade. Pengar in på sparkontot men det var inte värt det efter ett tag.
 
Hoppas också på att kunna flytta nästa år. Men jag måste få nuvarande boende sålt först, men det är ju verkligen inte lätt att sälja just nu :meh:

Så jobbigt! Jag trivs som tur är i hyreslägenhet (och hade aldrig haft råd att köpa, har och har haft häst sedan jag pluggade 😅), är otroligt tacksam över det i detta läget!
 
Japp 😁 Jag blev så jävla paff! Sökte en på Kobjer med svinlåg hyra (där kan vi snacka spara pengar!) och mailade om köplatsen. 13 av 216 st! Och nästa fick jag visning på med plats 7 på väster. Herregud, blev helt stressad 😅
Oj! Kanon ju :) Jag kan inte få lägenhet via LKF i nuläget pga deras sjuka uthyrningspolicy, men den dagen jag vill byta jobb tänkte jag söka i Lund och då har jag garanterat lägenhet i alla fall.
 
När detta boende är sålt lär det nog bli hyresrätt resten av livet, det är bekvämt och vill en flytta så är det inte något problem!
Tänker likadant. Har 29 år i Stockholms bostadskö och tittar nu på tvåor i innerstan. När jag kommit först i kön på någon måste jag sen sälja min bostadsrätt. När den är såld vill jag bo i hyresrätt resten av livet. Inga räntehöjningar och inga oväntade utgifter!
 
Tänker likadant. Har 29 år i Stockholms bostadskö och tittar nu på tvåor i innerstan. När jag kommit först i kön på någon måste jag sen sälja min bostadsrätt. När den är såld vill jag bo i hyresrätt resten av livet. Inga räntehöjningar och inga oväntade utgifter!
Jag skulle vilja flytta närmre jobbet och där har jag verkligen inte råd med bostadsrätt, en två kostar minst 2-3 miljoner. :cautious: men nu har jag en stallplats som jag är nöjd med, så utgår från stallet när jag ska välja nästa bostad :D
 
Jag skulle vilja flytta närmre jobbet och där har jag verkligen inte råd med bostadsrätt, en två kostar minst 2-3 miljoner. :cautious: men nu har jag en stallplats som jag är nöjd med, så utgår från stallet när jag ska välja nästa bostad :D
Alltså bostadspriser är verkligen något annat... Här, dvs innerstan i Stockholm, får man kanske en etta på 20-30 kvm för 2-3 miljoner. Och det är nu när priserna har gått ned något/prisutvecklingen har saktat av något.
 
Kanske hittar några bra tips i denna 🙂
 

Bifogade filer

  • IMG_7465.jpeg
    IMG_7465.jpeg
    272,3 KB · Visningar: 52
Mitt sparmål är att kunna spara, punkt. ;) Nej men skämt(ish) åsido så sparar jag dels till valpköp + hundbuffert och biljetter/resa till ett evenemang som jag drömt om och killen gärna följer med på :D Ekonomin just nu är skral pga student (utan CSN) och därav endast tid för deltidsjobb, statligt dessutom så många fina förmåner men ingen imponerande lön direkt... Planen blir dels att söka ett extrajobb/gå upp i tid på nuvarande så fort studierna är klara i januari och sedan även öppna ett ordentligt sparkonto med ränta.
 
Mitt sparkapital har sjunkit stadigt under makens långa föräldraledighet (vilket såklart var tanken). Han var hemma länge, i 16 månader, och hade ingen särskilt bra lön när han gick på ledighet heller. Nu har han bytt jobb och har en betydligt bättre inkomst så 2024 bör bli lättare och tillåta mer sparande! Jag har också fått en substantiell löneökning i år.

Som det är nu åker halva barnbidraget plus 1000:- in på ett konto (som får användas till saker till dottern vid behov förstås), en slant på Avanza och en på Opti.
 
Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad?

Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med tanke på att jag ska flytta i årsskiftet och det tenderar att bli mycket utgifter i samband med det. Men mitt mål är 100.000, vilket blir cirka 8300:-/månaden. Det kommer krävas ett extrajobb så tänkte jobba åtminstone någon helg i månaden, alternativt hitta en ny ordinarie tjänst som betalar mer. Känner mig peppad faktiskt :bump:
Mitt sparmål, är att komma över -

Så det är för närvarande väldigt låga sparmål :D
 
Har stora sparmål för nästa år, eller snarare de kommande åren.
Jag vill köpa mitt egna boende och för det behövs en kontantinsats. :p
Har kommit en liten bit på väg tack vare att jag började budgetera för ungefär ett år sen. Plus att jag bytte jobb för 1 ½ år sen där jag nu jobbar en del kvällar och helger och ob:t går in i mitt sparande. Dessutom så lägger jag budgeten på min gamla lön så även löneökningen från förra året går in på sparande.
Nästa år kommer jag förhoppningsvis jobba ca 6 mån i Norge och en stor del av den lönen hoppas jag kommer kunna sparas.

Utöver detta så sparar jag privat till pensionen då jag jobbar i ett yrke där pensionen inte kommer vara fantastisk.

Under tiden jag sparar så letar jag också billigare boende för att kunna spara mer och fortare, just nu lägger jag över 40% av lönen på boendet. :crazy:
 
Alltså bostadspriser är verkligen något annat... Här, dvs innerstan i Stockholm, får man kanske en etta på 20-30 kvm för 2-3 miljoner. Och det är nu när priserna har gått ned något/prisutvecklingen har saktat av något.

Och knappt det. Skulle säga 25 kvm ofta landar runt 3 millar i bättre områden. Är det Östermalm eller Birkastan, sekelskifte med tex kakelugn kan det bli mer
 
Har stora sparmål för nästa år, eller snarare de kommande åren.
Jag vill köpa mitt egna boende och för det behövs en kontantinsats. :p
Har kommit en liten bit på väg tack vare att jag började budgetera för ungefär ett år sen. Plus att jag bytte jobb för 1 ½ år sen där jag nu jobbar en del kvällar och helger och ob:t går in i mitt sparande. Dessutom så lägger jag budgeten på min gamla lön så även löneökningen från förra året går in på sparande.
Nästa år kommer jag förhoppningsvis jobba ca 6 mån i Norge och en stor del av den lönen hoppas jag kommer kunna sparas.

Utöver detta så sparar jag privat till pensionen då jag jobbar i ett yrke där pensionen inte kommer vara fantastisk.

Under tiden jag sparar så letar jag också billigare boende för att kunna spara mer och fortare, just nu lägger jag över 40% av lönen på boendet. :crazy:

Kanske är det en ide att lägga allt sparande mot kontantinsats på boende så att du snabbare kan köpa en bostad och då får en lägre månadskostnad?

Jag har inget särskilt pensionssparande utan ett och samma sparande för allt. Jag kan inte lova att det är smart men jag räknar med att ärva lite efter mina föräldrar och dessutom kunna sälja antingen sommarstuga eller lägenhet om det blir för tight.
 
Kanske är det en ide att lägga allt sparande mot kontantinsats på boende så att du snabbare kan köpa en bostad och då får en lägre månadskostnad?

Jag har inget särskilt pensionssparande utan ett och samma sparande för allt. Jag kan inte lova att det är smart men jag räknar med att ärva lite efter mina föräldrar och dessutom kunna sälja antingen sommarstuga eller lägenhet om det blir för tight.

Har funderat på det, men min fördelning just nu är väl genomtänkt och i den takt jag sparar just nu, plus det jag kan tjäna i Norge, gör att det inte kommer dröja länge innan jag har vad som krävs. 😊 Den stora frågan kommer snarare vara vart jag vill bo. :D
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 774
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 773
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp