Sparmål 2024

Målet är 50 000 men är nöjd med 25 000. Allt beror på om katterna håller sig friska, om räntan skjuter i höjden osv.
Lyckas jag bli friskare och må bättre och börja jobba istället för gå på sjukpenning så blir det nog mer sparat :) Blir jag utförsäkrad är jag glad över att jag har buffertkonto som täcker ett par års utgifter.
 
Inget mål. Har fått upp lönen i år men flytt kommer innebära ökade kostnader (trots mindre boende) så det kommer dröja lite innan jag har koll på läget.
 
Inga direkta mål mer än att fortsätta få mer grepp om ekonomin. I det innebär dock att försöka ha 40 kkr i "buffert" och att inte alla konton för löpande kostnader blir noll hela tiden. För tillfället är det 0 kr i buffert pga drastiskt ändrade förhållande hos hästen samt på jobbet och jag har också sämre lön numera så blir ju ännu svårare att komma ikapp. Enda kontot som är välfyllt är hästens löpande kostnader och hans hösilagekonto samt kontot för däck till bilen så jag kan ta mig till stallet, man ser min prioritering tydligt i min ekonomi 😅

Har betalat av mitt lån till föräldrarna till våren så då ska jag istället spara det till framtida ny bil (och nytt körkort) eftersom både min bil och dragbilen jag lånar börjar bli till åren. Ser inte framemot att byta bort elbil till hybrid med servicebehov så får försöka läsa in mig på det. Aldrig ägt annat än elbil som hittills haft noll servicebehov i över 20 kmil/9 år gammal.
 
Ja, jag tänker spara i alla fall 25000. I år står mitt sparkonto på samma ställe som förra året vid den här tiden. Tanken var att jag skulle ha sparat 25 000 även i år Men bilen har haft en fullständigt snordyrt år med nya bromsar runt om, stor service, reperation, nya sommardäck och nya vinterdäck och jag har köpt en och en halv ny dyklampa (lång story och Dyklampor av det tyngre artilleriet är så dyra att det är rent löjligt) och ny dykdator och åker dessutom iväg på den dyraste resan på flera år nu nästa vecka.
Jag har helt enkelt väldigt svårt att spara nu när jag har nått mitt första riktiga sparmål, jag vet att jag nu klarar mig ett par månader utan inkomst om skiten träffar fläkten och när det är uppnått så finns det inte så mycket sparmotivation kvar.
Att spara ihop till en bostadrätt i Göteborg är ju hopplöst om man inte vill offra allt sitt nöje i många år för ett boende och jag trivs för väl i min hyresrätt för att vilja göra det även om det vore "smart" ekonomiskt och det har jag inte lust till och pensionen är över 20 år bort så den har jag inte heller lust att spara till...

Jag känner mig som en rätt dålig människa när det kommer till den biten om jag ska vara ärlig.
 
Senast ändrad:
Jag känner mig som en rätt dålig människa när det kommer till den biten om jag ska vara ärlig

Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?

Två goda anledningar till varför vi behöver prata mer om pengar, tror jag. Jag känner igen mig i båda reaktioner. Ekonomi rör upp jobbiga känslor hos många och det finns väldigt få forum där det är okej att prata om det. Det lämnar folk ensamma med sina känslor.
 
Målet nästa år är 50 000. Är rädd för att det kommer att hända saker med huset som kommer att äta upp sparandet men det är målet.

Just nu klarar jag att spara 5000 i månaden. Har 50% sjukersättning och sjukskriven resten så absolut ingen höginkomsttagare.
 
Har också en stående överföring på 3000/mån till fondsparande.
Dock kan det hända att jag blir tvungen att pausa den under 2024 eftersom jag pga studier gått ner i tid (= mindre inkomst) men vi får se.

Även om det är 30 år kvar till pensionen är jag mån om att försöka spara så gott jag kan till den, samt andra större inköp som kan tänkas behövas under åren, samt givetvis en ekonomisk trygghet om saker och ting skulle gå åt pipsvängen.

Har ej någon speciellt hög lön men stretar på med mitt sparande ändå.
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?
Fast va? Två personer kan tjäna exakt lika mycket, men den ena har valt att ha barn, ha djur, ha gård osv medan den andra valt att bo ensam i en etta och spara pengar. De flesta som har häst skulle kunna spara 5-10 000 i månaden om de inte hade djur. Barn ska väl kosta 1,8 miljoner styck till 18-årsdagen i snitt, det blir 100 000 per år och barn.
 
Bra tråd! :) Jag har inget bestämt mål för just sparande, i alla fall inte än. Om jag sätter ett så lutar det åt att det kommer att gälla någon genomsnittlig maxnivå på löpande/vanliga utgifter, så att t ex "drömresa 40 000" inte räknas.
 
Senast ändrad:
Två goda anledningar till varför vi behöver prata mer om pengar, tror jag. Jag känner igen mig i båda reaktioner. Ekonomi rör upp jobbiga känslor hos många och det finns väldigt få forum där det är okej att prata om det. Det lämnar folk ensamma med sina känslor.

Håller helt med dig. Dessa trådar är känsliga eftersom en del kan spara mycket pengar medan andra knappt klarar sig ekonomiskt en månad. Man glömmer lite av att det finns olika förutsättningar.
 
Jag sparar ganska hårt, 40% av min nettoinkomst går direkt in på sparkonto varke månad.

Har ingen målsiffra, men Insats och allmänna bostadskostnader är det väl vad jag sparar för.
Sparandet kommer antagligen gå ner med ett par tusenlappar nästa år dock, då jag hoppas flytta till att hyra en egen tvåa, istället för att som i nuläget dela en fyra med två andra - det kommer öka min boendekostnad med minst 8,000 sek varje månad.

Så, är höginkomsttagare och har gjort många "billiga val", främst delat boende, men också inga djur, bil eller barn; så att jag kan försöka klättra oxh bygga buffert i väldigt dyr stad.
 
Hrm... Jag tjänar rätt hyfsat numera, men lyckas sällan spara... :cautious: Ska försöka bli bättre på att inte lägga pengar på småsaker, för jag vet att det är dit mycket pengar försvinner. Men, visst, jag har haft rätt många utgifter i år också. Precis innan årsskiftet gick tvättmaskinen sönder. Under året har jag investerat i ny spis och avfuktare. Höpriserna och spånpriserna har gått upp. Hästtransporten behövde nya sommar- och vinterdäck. Nästa år behöver bilen nya dubbdäck. Jag har köpt en hel del färg för att rusta upp huset. Som djurägare, bilägare och husägare går det mycket pengar! Men, som sagt, jag kan absolut bli bättre på att inte lägga pengar på onödiga roliga småsaker.
 
Inga direkta sparmål på så sätt, mer än att jag hoppas slippa ta av sparkontot under nästa år. Sparar varje månad några hundralappar i fonder, några på ett sparkonto och några till sonen. Går på automatiskt dragning direkt när lön/bb kommer in.

Drömmer jag fritt så skulle jag vilja spara ihop till en kontaktinsats inom de närmaste 2åren, till dess bör jag vara färdigutbildad och får fast tjänst = möjlighet att ta lån. :)
 
I rena siffror hoppas jag på att sätta undan någonstans 120-150 tusen under nästa år. Ca 2/3 kommer placeras.
Men sen vet man ju aldrig. Hus, bil, hund och hälsa kan ju alltid bjuda på överraskningsutgifter.
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?
Jag kan spara 100 000 på fyra månader om jag anstränger mig lite. ;)

Har däremot inga barn, bilar, djur eller andra dyra hobbies. Har också nästan 400 000 kvar i CSN-skuld och den byggdes upp under en lång period när jag pluggade och andra jobbade.

Förutsättningarna - och de val man har gjort för att påverka dem - är så väldigt olika att det verkar onödigt att bli upprörd över orättvisor. Tycker att sådana här diskussioner är bra för att inspirera varandra.
 
Jag vill spara, men just nu vill jag också spendera…

Sparandet kommer i första hand gå till så att jag drar ner på utgifterna, ni vet de där fyrbenta lurviga sakerna som äter pengar? Jag har för många, det går inte ihop ekonomiskt, så även om det svider måste jag dra ner.
 
Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad?

Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med tanke på att jag ska flytta i årsskiftet och det tenderar att bli mycket utgifter i samband med det. Men mitt mål är 100.000, vilket blir cirka 8300:-/månaden. Det kommer krävas ett extrajobb så tänkte jobba åtminstone någon helg i månaden, alternativt hitta en ny ordinarie tjänst som betalar mer. Känner mig peppad faktiskt :bump:
Med det ökade kostnadsläget där reallönen sjunker, alla gårdskostnader skjuter i höjden, krånglande byråkrati och en efterfrågan som vikt sig ytterligare från en redan låg nivå blir utmaningen att se till att jag inte är mycket fattigare och mindre robust vid årets slut än dess början. Så sparmålet 2024 är just nu att konsumera så lite av en mager buffert som möjligt. Att den kommer att minska är ofrånkomligt.

Kanske måste större beslut tas under året.
 
Hrm... Jag tjänar rätt hyfsat numera, men lyckas sällan spara... :cautious: Ska försöka bli bättre på att inte lägga pengar på småsaker, för jag vet att det är dit mycket pengar försvinner. Men, visst, jag har haft rätt många utgifter i år också. Precis innan årsskiftet gick tvättmaskinen sönder. Under året har jag investerat i ny spis och avfuktare. Höpriserna och spånpriserna har gått upp. Hästtransporten behövde nya sommar- och vinterdäck. Nästa år behöver bilen nya dubbdäck. Jag har köpt en hel del färg för att rusta upp huset. Som djurägare, bilägare och husägare går det mycket pengar! Men, som sagt, jag kan absolut bli bättre på att inte lägga pengar på onödiga roliga småsaker.

Bara att äga en häst är döden för ett större sparande.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 851
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 847
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 406
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp