Bukefalos 28 år!

Sparmål 2024

På tal om fonder. Jag har valt ett antal vid ett tillfälle och har ett månadssparande i exakt samma fonder, som själv jobbar på. Trots en hel del rejäla dippar är det värdeökningen på fonderna som fyller på mitt sparande mer än själva månadssparandet. 2022 gick det dåligt. Men det har kompenseras rejält av 2021 och även 2023 ser bra ut. Så man behöver inte alls vara intresserad om det är fonder som man väljer att spara i. Gör bara ordentlig research när du väljer fonder. Sen skadar det inte att se över dom en gång per år och kanske flytta lite pengar.
 
Lite OT. Men nu när diskussionen breddats lite. Jag blev av med en stor del ekonomisk stress genom ett aktivt val i mitten av 2000-talet, att helt avstå från all inblandning i aktiehandel och fonder och andra ekonomiska instrument.

Ekonomiskt har det såklart varit dåligt i form av uteblivna resultat. Men jag upplevde en stress kring att tillgångar gick upp och ned och att man borde vara mer intresserad och borde vara mer aktiv. När jag i själva verket nästan alltid varit helt ointresserad och annat i livet varit mycket mer intressant och viktigt för mig. Och egentligen inte heller särskilt beroende av de där tusenlapparna som gick upp och ned. På samma sätt som spel om pengar på andra sätt alltid lämnat mig helt likgiltig. (Likgiltig är en sanning med viss modifikation eftersom jag växt upp med spelberoende förälder.)

Som en stor (trots att det var små poster) tung sten som kunde lyftas av axlarna för 18 år sedan och sedan lämnats där på backen. Ett livsval som gav ett bättre liv.

(Disclaimer: Jag har alltid månadssparat till barnen i fonder och jag har också både premiepension och tjänstepension - men det är sånt som valts en gång och har bara ändrats när fonder lagt ned eller ändrats helt)
Jag är precis likadan. Jag har valt bort att spara i fonder och aktiehandel för min egen frids skull. Väljer istället sparkonton med bra ränta.
 
Jag har en vag förhoppning om att kunna gå jämt upp ekonomiskt nästa år. Men då gäller det att jag får unghästen såld och att de andra två håller sig friska. Samt att bilen för ovanlighetens skull går igenom besiktningen (-06).

Jag bor så billigt som det bara går i Uppsala, tycker att mindre än 25 kvm funkar det inte att bo. Trots detta är månadsavgift, lån och amortering uppe runt 7000 kr och det svider. :( Drömmer lite om att boka en nybyggd lägenhet nästa år, men jag tror jag får vara krass och inse att jag blir kvar i denna lägenhet i många år. Kanske lättar det när jag bara har en häst? Eller om räntan behagar gå ned (men den kan ju gå upp igen).

Eller så letar jag upp ett stall som inte kräver bil. Men då får jag tumma på andra bekvämligheter som fullservice istället.

Ack dessa I-landsproblem...
 
Delvis OT: Sjukt stolt att jag nu kollar jag på banklösningar. Jag har tagit i det lite i taget senaste månaderna (efter att ha tänkt att jag vill/borde byta bank i åtminstone tio år, antagligen snarare 15 :bag: :angel: ). Innan tråden startade hade jag bestämt mig för vilken bank och vad jag skulle göra med en liten och dålig gammal pensionsfond jag har från en tid hos arbetsgivare utan kollektivavtal. Inte gjort det än, någon måtta får det ändå vara på duktigheterna! Men jag kanske gört på måndag. I och med tråden har jag också bestämt var jag vill buffertspara (sparkonto hos coop). Heja mig!

Mvh / manda med utan riktigt vettig orsak ärvd ekonomiångest från min hulda moder:cool:
 
Jag är precis likadan. Jag har valt bort att spara i fonder och aktiehandel för min egen frids skull. Väljer istället sparkonton med bra ränta.
Så skönt att jag inte är ensam om detta. Både bankpersonal och andra tycker att jag borde ha iaf fonder. Men för mig är det inte värt det. Jag sliter för ont när jag följer upp och nergång.
Har en fond som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde 40. Och den får vara.
 
Så skönt att jag inte är ensam om detta. Både bankpersonal och andra tycker att jag borde ha iaf fonder. Men för mig är det inte värt det. Jag sliter för ont när jag följer upp och nergång.
Har en fond som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde 40. Och den får vara.

Tricket är att inte följa upp- och nedgångar. På lång sikt går det upp, ffa om man väljer en bred fond med låg avgift. Jag har valt ut mina tre fonder för många år sen och nu loggar jag bara in ifall jag ska köpa (eller som senaste året, sälja) något och i övrigt får de vara ifred. Jag missade tex helt att marknaden dök i början av covid-19, för jag hade fullt upp med att leva mitt liv. :)
 
Tricket är att inte följa upp- och nedgångar. På lång sikt går det upp, ffa om man väljer en bred fond med låg avgift. Jag har valt ut mina tre fonder för många år sen och nu loggar jag bara in ifall jag ska köpa (eller som senaste året, sälja) något och i övrigt får de vara ifred. Jag missade tex helt att marknaden dök i början av covid-19, för jag hade fullt upp med att leva mitt liv. :)
Visst men det funkar inte för mig.
 
Så skönt att jag inte är ensam om detta. Både bankpersonal och andra tycker att jag borde ha iaf fonder. Men för mig är det inte värt det. Jag sliter för ont när jag följer upp och nergång.
Har en fond som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde 40. Och den får vara.
Bankpersonal är försäljare. Gör det som känns bäst för dig.
 
Jag blir lite ledsen när man inte "vågar" fonder. Jag har aldrig hört en man säga det. Det känns ytterligare som en kvinnofälla? Minst en tredjedel, upp till två tredjedelar av mitt sparande är fonder som växer. Och det är noll avancerade fonder. Jag är inte aktiv. Om jag får över 5000 kr extra väljer jag någon fond att sätta in pengarna på. Jag tror att jag har månadssparande i tre olika? Två på min bank och två på Avanza. Jag tror jag har sju olika fonder för att sprida risken ytterligare. Visst, någon av fonderna går sämre, men sett över tid kompenseras det av andra fonder och pengarna växer! I år, som dessutom har haft några dåliga månader på slutet ligger jag +11,78% på Avanza. Sett över tre år ligger värdeökningen på 40%! Jag tycker det är trist att många kvinnor inte vågar ha fonder.
 
Jag blir lite ledsen när man inte "vågar" fonder. Jag har aldrig hört en man säga det. Det känns ytterligare som en kvinnofälla? Minst en tredjedel, upp till två tredjedelar av mitt sparande är fonder som växer. Och det är noll avancerade fonder. Jag är inte aktiv. Om jag får över 5000 kr extra väljer jag någon fond att sätta in pengarna på. Jag tror att jag har månadssparande i tre olika? Två på min bank och två på Avanza. Jag tror jag har sju olika fonder för att sprida risken ytterligare. Visst, någon av fonderna går sämre, men sett över tid kompenseras det av andra fonder och pengarna växer! I år, som dessutom har haft några dåliga månader på slutet ligger jag +11,78% på Avanza. Sett över tre år ligger värdeökningen på 40%! Jag tycker det är trist att många kvinnor inte vågar ha fonder.
🤚

Nu är det inte för att jag inte vågar, utan för att det gav frid och en möjlighet som fungerade för mig att helt släppa sånt som jag var noll intresserad av och slippa åka i karusellen.
 
Jag blir lite ledsen när man inte "vågar" fonder. Jag har aldrig hört en man säga det. Det känns ytterligare som en kvinnofälla? Minst en tredjedel, upp till två tredjedelar av mitt sparande är fonder som växer. Och det är noll avancerade fonder. Jag är inte aktiv. Om jag får över 5000 kr extra väljer jag någon fond att sätta in pengarna på. Jag tror att jag har månadssparande i tre olika? Två på min bank och två på Avanza. Jag tror jag har sju olika fonder för att sprida risken ytterligare. Visst, någon av fonderna går sämre, men sett över tid kompenseras det av andra fonder och pengarna växer! I år, som dessutom har haft några dåliga månader på slutet ligger jag +11,78% på Avanza. Sett över tre år ligger värdeökningen på 40%! Jag tycker det är trist att många kvinnor inte vågar ha fonder.
Min man "vågar" inte fonder.

Mina fonder går skit, massa minus. Men jag ska inte ta ut dem på 30 år är planen så förhoppningsvis vänder det.

För att återgå till tråden. Mitt sparande äts ständigt upp av sjuka djur, renovering, andra oförutsedda (och försedda) utgifter. Har typ 4000 på sparkontot nu. Trots bra lön har jag svårt att spara så mycket som jag hade önskat. För höga levnadskostnader.
 
🤚

Nu är det inte för att jag inte vågar, utan för att det gav frid och en möjlighet som fungerade för mig att helt släppa sånt som jag var noll intresserad av och slippa åka i karusellen.
Alla gör såklart sina egna val. Jag är bara ledsen över att det är så vanligt att många kvinnor inte törs.

Såhär ser för övrigt mitt Avanza ut. Tråkiga senaste tre månader, men ändå rejält plus i år. Det behöver inte vara svårare än såhär.
Screenshot_2023-11-04-12-54-53-54_40e0d9f6bf9bba3b82e196f93aeda128.jpg
 
Jag siktar på att spara 2 000 kr per månad men med stuga, bil och hund är det ganska stor risk att sparandet inte kommer ha ökat vid årets slut.

Jag har lite sparande i både fonder och aktier och mitt sparande har därför minskat senaste åren då jag tydligen inte valt så bra placeringar. Visst aktier ha gått ner ca 50% så där har pengar bara försvunnit utan att jag har fått något för dom. Min förhoppning är att dom ska gå upp igen men det gör rätt ont i magen att se sina pengar minska trots att man inte gör något.
 
Jag blir lite ledsen när man inte "vågar" fonder. Jag har aldrig hört en man säga det. Det känns ytterligare som en kvinnofälla? Minst en tredjedel, upp till två tredjedelar av mitt sparande är fonder som växer. Och det är noll avancerade fonder. Jag är inte aktiv. Om jag får över 5000 kr extra väljer jag någon fond att sätta in pengarna på. Jag tror att jag har månadssparande i tre olika? Två på min bank och två på Avanza. Jag tror jag har sju olika fonder för att sprida risken ytterligare. Visst, någon av fonderna går sämre, men sett över tid kompenseras det av andra fonder och pengarna växer! I år, som dessutom har haft några dåliga månader på slutet ligger jag +11,78% på Avanza. Sett över tre år ligger värdeökningen på 40%! Jag tycker det är trist att många kvinnor inte vågar ha fonder.
Vad har det med kön att göra? Jag är en person med stort kontrollbehov eller snarare trygghetsbehov.
Jag har lyckats spara pengar på ett sätt där jag mår bra.
Jag är inte ett dugg ledsen. Jag är nöjd och trygg.
 
Alla gör såklart sina egna val. Jag är bara ledsen över att det är så vanligt att många kvinnor inte törs.

Såhär ser för övrigt mitt Avanza ut. Tråkiga senaste tre månader, men ändå rejält plus i år. Det behöver inte vara svårare än såhär.
Visa bifogad fil 131238


Screenshot_20231104-130305.png


Och så här har det gått för mig. Minus 15,4% på 3 år. (mitt sparande är den gröna linjen och den gula linjen är index=ett slags genomsnitt).

Jag rekommenderar också sparande i fonder eller aktier men jag tycker att man ska vara tydlig med att det inte är alltid det går så bra.
 
Vad har det med kön att göra? Jag är en person med stort kontrollbehov eller snarare trygghetsbehov.
Jag har lyckats spara pengar på ett sätt där jag mår bra.
Jag är inte ett dugg ledsen. Jag är nöjd och trygg.
Som jag skrev tidigare upplever jag att det främst är kvinnor som väljer att spara pengar på ett sätt där pengarna ofta minskar i värde (ingen ränta eller låg ränta i förhållande till inflationen). Fenomenet gör mig ledsen, då så många går miste om mycket pengar i onödan.
Visa bifogad fil 131239

Och så här har det gått för mig. Minus 15,4% på 3 år. (mitt sparande är den gröna linjen och den gula linjen är index=ett slags genomsnitt).

Jag rekommenderar också sparande i fonder eller aktier men jag tycker att man ska vara tydlig med att det inte är alltid det går så bra.
Ja, vissa år har det gått dåligt för mig med. Får jag fråga hur många olika fonder du sparar i? Är det fonder eller aktier som har dragit ner siffrorna? När jag började spara köpte jag lite aktier, vilket gick fruktansvärt dåligt 😅 har därför övergått till enbart fonder.

Jag är inte alls speciellt påläst när det kommer till fonder för övrigt, det finns många på det här forumet som är mycket skickligare på det än jag är.
 
Som jag skrev tidigare upplever jag att det främst är kvinnor som väljer att spara pengar på ett sätt där pengarna ofta minskar i värde (ingen ränta eller låg ränta i förhållande till inflationen). Fenomenet gör mig ledsen, då så många går miste om mycket pengar i onödan.

Ja, vissa år har det gått dåligt för mig med. Får jag fråga hur många olika fonder du sparar i? Är det fonder eller aktier som har dragit ner siffrorna? När jag började spara köpte jag lite aktier, vilket gick fruktansvärt dåligt 😅 har därför övergått till enbart fonder.

Jag är inte alls speciellt påläst när det kommer till fonder för övrigt, det finns många på det här forumet som är mycket skickligare på det än jag är.
Och jag blir ledsen över att man ser det på det viset. Jag är nöjd och ingen behöver tycka synd om mig gällande ekonomin. Jag har sparat ihop en rätt stor och trygg summa.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 870
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 888
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 415
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp