Spartråden

Sv: Spartråden

8 månader!? Vart ska jag hänga diplomet? :D

Det låter som en bra idé med noll tolerans men då får ni verkligen hjälpa mig att hitta anledningar till att inte shoppa. Har väldigt svårt för att låta bli tyvärr..

När du känner suget så kan du läsa denna tråden och liksom påminna dig själv om att du har köpstopp :) Bokmärk den i mobilen tex.

Ju längre tid det går utan att man shoppar desto enklare! Man glömmer liksom bort det. Köper när jag måste. Har man ett tydligt mål är det värt det! :laugh:

Det är sant :)

Mitt mål är ju resan i augusti. Att kunna leva som jag vill, äta vad jag vill och shoppa vad jag vill utan att behöva tänka på pengarna alls.

Jag åker med min rätt så "fattiga" syster och jag frågade henne om hon ville hänga med och inte tvärtom så jag hade planerat att bjuda lite mat där nere som tack för att hon ändå tog sig råd att hänga med. Jag har inga problem med pengarna på så vis, det är mest att jag slösar bort dom på skit...

Hur tänker ni andra när ni ser något ni verkligen verkligen vill ha? Ser ni målet framför er eller har ni bara bra disciplin?
Jag får undvika affärer helt om jag inte ska köpa något. Samtidigt har jag väldigt mycket dötid i mitt liv vilket har gjort att jag haft mycket tid att bara gå runt på stan=lätt hänt att bara gå runt och shoppa.

Jag ser typ inte saker jag verkligen vill ha... :p Nej men shopping har senaste tiden inte varit något jag tänkt på. Fick ett ryck och köpta nya träningskläder nu för jag kände mig stor och blottad i mina löpartights (från typ 2009). Sen köpte jag hörlurar för 99 kr för att mina gamla gått sönder. Jag går aldrig på stan bara sådär, jag är bara inne i stan när jag behöver shoppa något. Det underlättar såklart. ;)

Jag kan dock vara väldigt duktig på att spendera mina pengar :angel: Men det är då jag vet att jag har bra med pengar och kan både spara och shoppa. När jag hade en okej lön så satte jag undan 5000 på sparkontot varje löning, så de pengarna "fanns inte" och räknades aldrig som pengar jag kunde ta av (trots fri tillgång till sparpengarna).
Mat är mycket svårare för mig att snåla in på... Älskar att köpa mat. Att ha en massa olika hemma så jag kan välja det jag är sugen på. Direkt oekonomskt och måste skärpa mig där!

knapp

mars 1200:- here we come! Lön om två dagar, hur laddar ni som är på upp för detta?
Själv håller jag på och inventerar så jag vet vad jag ska handla på måndag inför månaden. Kommer bli kämpigt som fasiken för jag räknar med att kunna gå på krogen en gång med.

Men vilken lyx! Vill också inte se saker jag verkligen vill ha. Det finns ju hur mycket fint som helst som bara dör om det inte får flytta hem till mig.
Jag är en sån där som gärna handlar när man tjänar på det, typ halva reapriset, ta 2 betala för 1 m.m.
Dom där kupongerna man får från HM m.fl. varje månad är ju inte helt fel dom heller.
Jag ska nog avregga mig från nyhetsmail från alla ställen, då slipper jag se alla "bra" erbjudanden. Sen måste jag ju säga att jag är ingen sån shoppingmissbrukare men jag köper helt klart mer än jag behöver.

Sån är jag med maten också. Vill ha lite att välja på men har oftast matlista skriven för en vecka eller två. Sen är det bara att ha allt hemma så kan jag ändå välja vad jag vill på listan. Det blir ju många rätter att välja mellan :)

KL

Denna månaden ska jag minsann spara pengar, minst 1300 kr! Har kollat över alla fasta utgifter jag har och ska planera matlagning och handling bättre så det inte blir en massa onödigt småhandlande. Det här ska jag nog klara :D

KL

Jag MÅSTE verkligen spara undan nu, dyker bara upp fler och fler grejer man vill göra som krävs sparning till och såklart sådant " på vägen" man vill göra med. All denna småshopping som kostar egentligen! Dock har jag börjat spara kvitton från mathandlingen och insåg att vi gjorde av med mycket mer än jag trodde :p

Vi kanske skulle införa att shoppar man något så måste man redovisa det här i tråden så låter man förhoppningsvis bli att köpa något.

Men då ska jag börja redovisa nu. Ska hämta ut mina glasögon som kanske är klara nästa vecka, men det är ju ingen shopping på det viset.

Det är inget du behöver redovisa :) Men du får gärna redovisa hur du spenderat dina 4800:- :) Kanske är ett alternativ för dig att ha kontanter? 1200:- i veckan blir det för din familj då, och det är kanske svårare att shoppa när man rent fysiskt har sedlarna i handen?

Laddar upp genom att tjuvstarta, jag måste veckohandla på söndagar. Så jag börjat redan i morgon med att ta av mina 1200:- :) Ska handla lunch för alla vardagarna. Ska kolla igenom kylen och skriva inköpslista, något jag ALDRIG gör. Ska även gå till Willys istället för ICA, i hopp om att spara några kronor.

Jag håller väldigt hårt i pengarna om jag har fysiska sedlar. Kortet är ju så smidigt att slänga fram men det känns mer när man ser sedlarna minska i börsen.

Fast då missar du ränta på ränta effekten och lurar dig själv på inkomster, passiva sådana dessutom, i slutändan.
Vet om den där effekten, men personligen så har jag lättare för att spara kontanter än på sparkonto. Har nämligen lätt att föra över en hundring här och var från sparkontot till vanliga kontot, men har jag ett par tusenlappar "i madrassen" så finns det inte en chans i världen att jag spenderar dom ;)

En liten "presentation" av mig då.

Jag sparar för att ha en buffert till katterna och hästen. Hästen flyttar till mig nu i mars, och jag tar då över alla kostnader. I höst kommer jag även att ta över hyran över lägenheten jag bor i.

Får in 3850:- i månaden, Studiebidrag, underhållsbidrag, en slant av pappa och en slant av farfar.

Räknar med att hästen kommer kosta cirkus 2000 kr i månaden (1300 i stallhyra, 500 i försäkring och sedan örter utöver det). Har alltså 1850:- att röra mig med utöver det, dessa ska gå till busskort, mat, katter, kläder, nöjen etc.

Har redan fått - och spenderat - de 500:- jag fick av farfar denna månad (får de pengarna den 18e). Det gick till mat och kattmat. Jag ligger efter med busskortet en månad, då grannen betalade det åt mig. 350:- extra kommer alltså gå åt för busskortet denna månad. MEN å andra sidan har jag lånat ut ca 300 kr till en kompis, som jag ska få tillbaka denna månad, så det blir förhoppningsvis ingen större förändring!

Jag kommer att köpa en receptbok denna månad, den kostar 79:-, i övrigt har jag totalt köpstopp. Vilket är bra med tanke på att jag dessutom går ned i vikt just nu - känns onödigt att lägga pengar på kläder som kommer bli förstora.

1200:- var det alltså, tippar på att 500 går till katterna. 350:- till busskortet.. Klarar man sig på 500 på en månad? Det borde man va? Jag har kopiösa mängder mat hemma just nu.

Rörigt inlägg, inser jag nu. Men jag kommer att stoppa en femhundring i plånboken och det är de enda pengar jag får spendera öht! :D

Det är inget du behöver redovisa :) Men du får gärna redovisa hur du spenderat dina 4800:- :) Kanske är ett alternativ för dig att ha kontanter? 1200:- i veckan blir det för din familj då, och det är kanske svårare att shoppa när man rent fysiskt har sedlarna i handen?

Det är nog en bra sak för mig att redovisa om jag köpt något, så kan ni övertala mig att lämna tillbaka det :D

Våran månad är ju från den 18e så jag kan redovisa lite redan nu.

Mat 2399,5 kr
Kläder/hårsaker 295,70 kr
Utemat 200 kr
Apotek 409 kr
Resan 500 kr

Jag räknar inte med kläder, resan och hälften av apotekskostnaden för jag och sonen går långt över högkostnadsskyddet så det blir en rejäl summa varje månad och går på ett eget konto. Nu hämtade jag ut hans medicin sist så äntligen är vi snart uppe i 2200 kr då högkostnadsskyddet går in, och så går mitt ut nästa månad. Kostnaderna avlöser varandra..

Vi har storhandlat 2 ggr och jag räknar med att det bara blir veckohandling nu.

Huuuu... jag BORDE ju försöka klara mig på 1200. Men vad svårt det kommer att bli! Har rätt mycket torrvaror hemma i skafferiet, men frysen är liten så jag kan inte bunkra en massa vid extrapris.
Blir att studera veckobladet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
689
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 047
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V