Sv: Spartråden
Jag vill också vara med!
Jag sätter in 2000 på sparkontot (som finns hos mamma så jag inte kan komma åt pengarna så lätt) och lägger undan allt det som finns på kontot dagen innan lön på ett konto i min bank som en mindre buffert som är lätt att komma åt snabbt.
Jag borde kunna spara mer egentligen, och hade jag inte haft mina lån till mina föräldrar så hade jag kunnat lägga undan ca 3000 mer i månaden
Min budget ser ut såhär:
hyra 2000
lån pappa 1200
försäkringar 242
mobil 249
internet 349
csn 2000
radiotjänst 171
lunch 1400
övrig mat 2000
spara mamma 2000
övrigt 2000
lån mamma 1500
aea 90
spotify 99
facket 250
summa 15550
Jag kan dra in på csn (lägger extra på mitt "csn-konto" för att göra en större inbetalning i slutet av året) och borde ganska lätt eg dra in på övrig mat. Lunchen får vara som den är då jag inte har något kök i min bostad och alltså har svårt att få till lagad mat, så tanken är att äta lagad mat på jobbet och sedan enkel mat hemma typ keso+bär till frukost och fil+flingor samt macka till middag. Dock blir det ju inte alltid så direkt

Borde dessutom av viktskäl låta bli allt jävla godis/läsk/snacks jag slösar penagr på varje månad.
Efter dessa utgifterna har jag minst 950 kr kvar (räknat på den lön jag får en månad utan beredskap/helg/arbete under beredskap/ev resetraktamente).
En försvårande faktor i det hela är att jag bor i Kiruna och all familj i Blekinge/Kungsbacka... så jag lägger mycket pengar på att resa ner dit (även om jag när jag ska åka till mamma får minst halva resan betald av henne).
Sparandet är dels för att få upp en buffert (efter många fattiga år pga arbetslöshet och högskolestudier) och för att kanske kunna betala av iaf skulden till mamma fortare. Men även för att ha råd att flytta ner igen när mitt vikariat tar slut i januari