Spartråden

Sv: Spartråden

Lyxfällan är jobbigt när man själv är i en mindre stabil situation tycker jag. Nu har jag egentligen inte varit det själv men jag är lite pengafixerad och inbillar mig lätt att jag inte har några pengar aaaaalls... när det finns pengar, fast jag vill inte ta av dem. Vill klara mig på det jag får (lön/csn).
Just nu är jag på en bra plats och tycker Lyxfällan är väldigt underhållande. :p

Har suttit i en lyxfällan-liknande situation med privatlån, sms-lån, banklån, avbetalningar osv. Började tjäna en hyffsat hög månadslön efter lång tid med existensminimum och det steg mig åt huvudet. Dock hade jag åtminstone vett nog att inse själv vart det var på väg så har på egen hand (med mkt stöd från pojkvän, mamma och morbror såklart) "vänt trenden" och har minskat mina månadsräkningar från 17.000 till 8100 :D Och nuförtiden är det enklare att titta på lyxfällan än det var förr :angel:

Får hoppas den totala summan är stor så det inte är lika kännbart. ;)

Skulle också vilja spara i aktier eller liknande, men är totalt oinsatt. Vet att min bror med fru har en del aktier och kan hyfsat mycket, får nog be om råd den dagen det finns lite kapital att handla med. :) Känns inte helt värt att köpa aktier för under 5000, eller har jag fel?

KL

En liten fundering här.

Hur är det med kyckling? Är det bra (protein, mättnad, nyttigt osv) och BILLIGT?
Har varit vegetarian i 8 år, men fått för mig att kyckling är billigt och bra, så funderar på att införa det i kosten. Men vill veta om det är värt det först. Mina största proteinkällor just nu är kvarg och lax, om man vill jämföra :)

någon som har svar på min kycklingfråga? :D :angel:

VIlken bra tråd! Behöver verkligen detta peppande! Jag och sambon vill spara för att köpa bostadsrätt i centrala uppsala = ca 300 kkr i HANDPENNING :grin:
Med fyra häst, bil och allt sånt så är det spara som gäller. Försöker sälja iaf 2 stycken hästar, men markanden är lite död på unghäst fronten.

Kyckling är billigt tkr jag som är köttätare, mattar hyfsat o har bra protein (vad jag har hört).

Hänger på utmaningen om 1200:- för mat/hygien kontot denna månad.
Handlade för 100:- spänn igår och fick till 11 matlådor utav det.
Har 125:- i rabattkupong hos Ica maxi o sen blir det Willys. Har förstått att det är mkt lägre baspriser där och måste ju faktiskt prova.

Budgeten blir svår att hålla då en SÄlen resa är inplanerad 7-10 mars, men vi köper egen mat och lagar i stugen - kanske kan gå.

Senast ändrad:

Jag köper bara kycklingfilé nästan, 23,1 gram fullvärdigt protein och 1,2 gram fett/100 gram kycklingfilé utan skinn. Ofta är kycklingfilé "veckans lockvara" och har en rejäl rabbat, runt 40 kr kilot brukar det vara. Jag passar alltid på att köpa då ;) Kyckling har ju inte så mycket smak i sig själv men passar bra att använda till det mesta och man kan ju marinera och krydda som man vill om man vill äta den för sig själv.

WTF?? :eek: Underbart ju :)
Mina kläder räcker bara i 3-4 dagar för tillfället :o Men så har jag inte köpt kläder på år och dagar heller, mina pengar försvinner till annat ;)

Bara för det så måste jag kolla när jag är hemma sen hur mycket kläder jag verkligen har. Det är en hel del..

Duktigt gjort :).

Håller verkligen med övriga att man blir ju rädd över hur folk tänker ekonomiskt när man kollar på Lyxfällan.

Har betalat mina räkningar,lagt in pengar till coop-kortet och lagt över 5000 kr till sparande.
Igår var jag & sambon ute och åt.Kostade runt 367 kr per skalle men lite får man unna sig.
Vi ska till Ullared på lördag.
Jag funderar ev på att gå på en konsert denna månaden med.
Ska även till vårdcentralen på fredag.
Det är vad jag har planerat än så länge denna månaden.Jag vet att det kommer bli lunch/middag ute någon mer gång då jag jobbar.

Nu vet jag inte anledningen till att du är vegetarian, men om det är för att du värnar om djuren så har hönorna det ganska kasst. Och om du i så fall vill köpa kravmärkt kyckling så blir det betydligt mycket dyrare och dessutom är det relativt svårt att få tag på (här i Linköping har jag bara hittat Bosarpkyckling, tror det är en av få, eller en kanske till och med den enda, producenten i Sverige med kravmärkning)... Och då är det inte så billigt protein längre.

Som redan sagt, kycklingar har det sällan bra. Känns inte alltid fantastiskt att köpa kyckling, men väljer iaf alltid svenskt och aldrig danskt/utländskt. Billig kyckling är oftast dansk och innehåller mer vatten.

kl

Har kollat igenom hela min garderob och det är nästan pinsamt att säga hur mycket det var... Tog inte med strumpor och jackor nu.
Men här är listan,

#46 st klänningar
#12 st koftor
#8 st blusar
#1 sjorta
#36 st byxor
#25 st leggins
#2 st byxdress
#8 st shorts
#6 st kjolar
#1 st bolero
#1 st kavaj
#19 st basic långarmade
#49 st linnen/T-shirts
#16 st tjocka långarmade
#26 st BH
#61 st trosor

Det känns som det är läge för ett köpstopp :o

Herregud :eek:

Och jag började stortvätta i helgen, när kläderna började ta slut, och sist jag tvättade var i typ december :angel:

Ska räkna vad jag har :D

+ ni andra som svarade angående klädhögen,

Det räcker ett bra tag med den mängden kläder. Behöver knappast köpa nytt.
Ändå känns det många ggr som man inte har något att ha på sig.

Jag har jättemånga plagg som är nya med lapparna kvar. Hinner absolut inte använda allt, sen har man ju sina favoriter så dom använder man ju mest.

Men efter att ha sett hur mycket det verkligen är så blir det köpstopp nu ett tag.
Får börja använda allt nytt som bara ligger!

kl

Kom på en billig middag innan - omelett.
Det är snabbt, billigt och man kan ha mängder av olika varianter.

KL

Nu har jag verkligen något att spara till.

Blir ingen flytt av hästen. I stället måste jag spara som ett as för att få ihop till en bil till v. 20.

Jag har faktiskt lagt upp två par skor, en massa klänningar som är använda 0-1 gånger och ett par jeans på tradera :eek: Jag måste vara sjuk :p Men det skulle vara gött att få in ett par kronor för dem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka