Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag har ocksa rakat ut for en tre aring som visade sig ha spatt. Han var ohalt men vid veterinarbesiktningen markerade han pa ena bakbenet i bojprovet. Vi rontgade och han hade spatt forandringar pa bada bak (men markerade alltsa inte pa vanster)
Vi har pratat med tva veterinarer varav en mkt rutinerad pa helsingborg djursjukhus och fatt besked att hasten inte ska ridas utan helst ska ga pa losdrift ca 6-12 manader och rora sig sa mycket han vill. Darefter nytt bojprov och rontgen. Ingen behandling som ar effektiv sa han. Han trodde det skulle laka ut och i sa fall skulle hasten fungera som ridhast utan restriktioner (utom mojligtvis grand prix!)

Verkar som veterinarerna i landet ger valdigt olika besked med andra ord! Nagra valjer att behandla, fortsatta rida, nagra rekommenderar motsatsen. Vad ar ratt??

Det verkar som valdigt manga hastar av olika raser drabbas av spatt. Det behovs verkligen goras mer forskning. Jag tror dock att spatt har ofortjant daligt rykte, det ar ingen dodsdom.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag uppdaterar den här gamla tråden, och undrar hur det gick sen?
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hej!

Såg nu att du undrade hur det gått och han lever och mår bra...efter att han sprutats i leden så var vi på återbesök och han rörde sig fint så de behandlade inget mer och efter det har han inte behandlats mer. I våras var vi hos veterinär för munbehandling och då kollade hon även hur han rörde sig på min begäran och hon tyckte han rörde sig som en klocka.

Jag tycker det är oerhört jobbigt att ha det där hängande över mig och kommer framöver röntga igen bara för att jag vill veta hur leden ser ut nu.

Det enda jag märker är att han oftare vilar det benet men om det bara är hans viloben eller om det har att göra med att det är hans sämre ben vet jag inte men mitt hönsmamma hjärta hatar att han gör så :-) direkt blir jag orolig att han har ont.

Men än så länge verkar det gå vägen! Stort tack för allas omtanke om oss! :love:
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Kul att höra att det går bra. Min gamla häst fick konstaterad spatt när han var 9 år, tog bort honom i våras pga skador på ett gaffelbandsfäste, då var han 18 år. Vi hade tur, hade bara ett stort skov, men annars hade vi lite stela dagar, så man fick anpassa ridningen vissa dagar till vila eller mjukgörande ridning.
Tänkte på ditt första inlägg om uppgivenheten när man köpt sig en unghäst, förstår precis hur du känner det. Efter det att jag tagit bort min gamla köpte jag mig en 3 åring, han blev utdömd förra veckan för förträngningar och artroser på halskotpelaren... han har inte ens hunnit bli inriden, bara skrittad och travad på några meter. frimärken börjar kännas lockande
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Ett råd! Titta mer på hur hästen ser ut att må, hellre än att stirra dig blind på en rtg bild eller ett rtg svar. Det är ju bra att veta om eventuella svagheter hos sin häst, men det viktigaste är ju hur hästen MÅR och hur den fungerar.

Har själv ett fullblod som ser ful ut på rtg, men som fungerar utmärkt ändå. Han hade nog inte varit i livet idag om jag lyssnat på den vet. som rtg:ade och fann förändringen. Men tack vare min magkänsla och annan vet. mår han som sagt mkt bra idag.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Heero,
mkt bra råd, borde nog flera göra, titta på individen och inte stirra sig blind på diagnoser.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag vet många spattaraber och spatt kan komma av dålig uppfödning, arv och hård träning. Eller i kombination av det hela. Kommer det på treåring som inte brukats än så bör det ju bero på de första två.

Att spatt nu även börjar märkas på araber är ju att det är först nu de börjat brukas på allvar, sedan distansritten kommit. Tidigare kunde en arab som hade anlag för spatt klara sig utan att det dök upp för att den mest gick i hagen och såg snygg ut. Dåligt uppfödning, förvärrar också chanserna till uppkomst hos häst med anlag för det.

Så är din treåring sto, ta inte föl. Tråkigt för dig.

Hälsning Maja
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hej alla ni som skrivit!

Tack så mycket! Som någon skrev ska man inte stirra på en massa diagnoser utan hur hästen mår och det håller jag till fullo med om men jag vill ändå veta lite om hur det medicinska ser ut så jag är rädd om honom och ger träning han mår bra av :-)

För tillfället så har han haft en rejäl ögoninflammation, blåsor i halsen och nu toppar vi med förhöjda levervärden så han ska på sjukhus.... den här hästen är en fighter men än kämpar han sig igenom allt med stor livsvilja och jag älskar honom mer och mer. Är vettskrämd för det här med levern eftersom vad som orsakar det är oklart. Har nu kollat dricksvattnet och nu ska han sluta äta ensilage och foder och bara få hö tills vi ska på kollen (veterinärs råd).

nej givetvis ska man inte avla på en defekt häst, han är underbar som person men med tanke på allt han drar på sig i krämpor samt det han har på röntgen skulle jag aldrig avla på honom. Han är valack men tror han är hingst och betäcker om han kan så han hålls borta från ston. Har en hingst som denna kille bestämmer över hehe så han har temperament men är en kanonledare....hans lilla killflock dyrkar honom :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
974
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 650
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp