Jag lär in ”gaaalopp”.
I övrigt:
Skritt- smack
Trav: tss
Halt: hooowh
Från trav till skritt etc: saaaaktaaaa…
Backa: backa
I övrigt:
Skritt- smack
Trav: tss
Halt: hooowh
Från trav till skritt etc: saaaaktaaaa…
Backa: backa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min tant galopperar på vissling. Jag brukar använda pussljudet som "lyssna, nu kommer ett önskemål".Vad har ni för specifikt ljudkommando för att hästen ska fatta galopp? Eller har ni något förslag på något ljud man kan ha?
Jag har två unga shettisar, där den som jag haft längst förstår de flesta ljudkommandona jag använder väldigt bra. Ptro för att sakta av/stanna, smackning för att börja gå eller gå/springa snabbare, och sssss för trav. Men, jag känner att jag saknar ett specifikt ljud som gör att hon förstår att det handlar om att fatta galopp och galoppera, och inte bara öka traven.
En inridare som jag hade en tidigare häst hos använde ett pussljud, men jag har svårt att få till så att det blir högt och tydligt. Dvs inte så bra signal, eftersom jag har svårt att göra det ljudet på ett bra sätt. Nu har jag mest sagt ordet galopp, men tycker kanske inte det blir så tydligt som ssss blir för trav.
Jag har vissling som inkallning, en lång för hästarna och två korta för hundarna.Min tant galopperar på vissling. Jag brukar använda pussljudet som "lyssna, nu kommer ett önskemål".
Samma här. En konstig betoning av galopp så säger jag gaaaah så fattar hästenJag säger ga-lopp. Där ga är utdraget och lopp kort. Min ponny som verkligen älskar att galoppera i vagn räcker det numera med att jag säger gaaaaa.
Tycker också att pussljudet funkar dåligt, även på hästar som är inlärda med det ljudet. Men jag kanske pussas för sällan.