Specifikt ljudkommando för galopp

Bukefalos 30 år!

Jag lär in ”gaaalopp”.
I övrigt:
Skritt- smack
Trav: tss
Halt: hooowh

Från trav till skritt etc: saaaaktaaaa…
Backa: backa

• Gilla
Reactions: Sel
Tränade lite galoppfattningar i rundkorallen med grimma och longerlina (och ett dressyrspö). De första blev lite loja och jag fick jaga på (dvs springa mot honom med spöet bakom). Mitt kommando är ett gaa-lopp. Avsaktning är ett whoo och en uppstanning och uppresning av kroppen. Det kan bli ett tvärstopp så man får vara med med en smackning (har inte separerat de olika smackljuden man kan göra, alla betyder framåt och/eller snabbare). När han väl fattar och är igång blir han ivrig och fattar innan jag hinner ge kommando. Tyvärr blir det ifrån grisepass. Försöker sakta ned innan så det blir mer kontrollerat från långsam tölt. Vill komma till en punkt där han sansat fattar galopp på kommando och bibehåller något varv utan att jag måste springa med. Galoppen får en bättre resning om jag inte måste jaga på.

Vad har ni för specifikt ljudkommando för att hästen ska fatta galopp? Eller har ni något förslag på något ljud man kan ha?

Jag har två unga shettisar, där den som jag haft längst förstår de flesta ljudkommandona jag använder väldigt bra. Ptro för att sakta av/stanna, smackning för att börja gå eller gå/springa snabbare, och sssss för trav. Men, jag känner att jag saknar ett specifikt ljud som gör att hon förstår att det handlar om att fatta galopp och galoppera, och inte bara öka traven.

En inridare som jag hade en tidigare häst hos använde ett pussljud, men jag har svårt att få till så att det blir högt och tydligt. Dvs inte så bra signal, eftersom jag har svårt att göra det ljudet på ett bra sätt. Nu har jag mest sagt ordet galopp, men tycker kanske inte det blir så tydligt som ssss blir för trav.
Min tant galopperar på vissling. Jag brukar använda pussljudet som "lyssna, nu kommer ett önskemål".

Jag säger ”Allez” när hon ska trava o ”galopp” när hon ska galoppera.
”Allez” är en kvarleva sen jag bodde sex år i Luxemburg. Säger det utan att jag tänker på det. Men hästen fattar o det är huvudsaken.🤣

Jag säger ga-lopp. Där ga är utdraget och lopp kort. Min ponny som verkligen älskar att galoppera i vagn räcker det numera med att jag säger gaaaaa. ;)

Tycker också att pussljudet funkar dåligt, även på hästar som är inlärda med det ljudet. Men jag kanske pussas för sällan.
Samma här. En konstig betoning av galopp så säger jag gaaaah så fattar hästen 😁

Liknande trådar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka