Speglar er utsida er insida?

Bara bli inte som jag som efter tre veckor med det här projektet börjar analysera minsta lilla grej och ifrågasätta hela min identitet eller om det ens finns något som är "identitet":laugh:


Alltså… jag tänker att princip allt man gör, inklusive hur man väljer att manifestera sitt utseende, är ett enda stort identitetsskapande.
 
Jag har absolut ingen aning, men så är jag inte speciellt social av mig heller annat än på jobbet och online. På jobbet har jag företagets kläder, på buke eller facebook ser ingen hur jag ser ut om de inte medvetet går in och letar efter bilder på mig.

Å andra sidan vet jag inte heller vad med mig som skulle kunna speglas i klädstil/utseende heller? Att jag tycker om hundar syns ju när jag går mina hundpromenader, lite svårt att undvika. Att jag gillar klättring syns när jag klättrar. Men vad är det annars som kan synas? Att jag är en person som ogillar kaffe, inte vill ha barn och avskyr att arbeta kontorstider är nog inget som kan speglas i utseende på något sätt tex?
Som @Eurydome skriver, så är ju egentligen allt vi gör och är och visar en symbol för något. Vi läser av andra människor hela tiden, allt från skor till frisyr, dialekt till kroppsspråk, och bildar oss en uppfattning om hur den andra personen är. Till exempel: man med knut -> hipster -> gillar troligtvis fancy kaffe. Ibland är människor på pricken de koder/symboler de förmedlar, ibland inte. Ibland stämmer allt men personen känner sig ändå inte som den person andra tycker/tror den är. Ibland varierar det över tid och sammanhang. Vissa är väldigt medvetna om den bild de förmedlar och att den ska stämma med hur de själva anser sig verkligen vara, andra tänker inte ens på att de förmedlar något.
 
Det finns ju teorier inom sociologin om att vi har olika "masker" /"roller" som vi mer eller mindre medvetet/omedvetet glider mellan i olika situationer. Dessa roller har sina tillhörande attribut, i form av kläder, accessorier, frisyrer etc.

Mitt hem speglar mig ganska bra, men mina kläder gör det sådär lagom mycket, i synnerhet på jobbet. Är ganska privat och vill inte avslöja för mycket om mig själv för folk jag inte känner.
Givetvis kan man dra slutsatser i alla fall.

Är s.a.s mer för märken som "it takes one to know one" än märken som har logotypen synlig.
Går till en dyr frisör, men det märker nog bara ett tränat öga.
 
Som @Eurydome skriver, så är ju egentligen allt vi gör och är och visar en symbol för något. Vi läser av andra människor hela tiden, allt från skor till frisyr, dialekt till kroppsspråk, och bildar oss en uppfattning om hur den andra personen är. Till exempel: man med knut -> hipster -> gillar troligtvis fancy kaffe. Ibland är människor på pricken de koder/symboler de förmedlar, ibland inte. Ibland stämmer allt men personen känner sig ändå inte som den person andra tycker/tror den är. Ibland varierar det över tid och sammanhang. Vissa är väldigt medvetna om den bild de förmedlar och att den ska stämma med hur de själva anser sig verkligen vara, andra tänker inte ens på att de förmedlar något.
Det är nog det där som gör mig förvirrad. Jag gör inte så många sådana kopplingar. Det enda jag noterar om jag tittar på andra är typ "Åh, den där personen hade rolig stil" eller "Den där personen klär sig mycket prydligare än vad jag gör", ungefär så. De enda gångerna jag är medveten om att jag tänker mer än så är om någon tex har en bandtröja, då antar jag att personen gillar det aktuella bandet :p (Går någon i träningskläder och ser ut att vara på väg till/från träning så antar jag att de gillar sådant också, men det handlar ju mer om funktionella kläder då)
 
Jätteintressant att både fundera på och läsa om!

Jag får ofta höra att jag ser snäll och oskyldig ut, och det stämmer nog ganska bra med insidan. Däremot innebär det också att folk har blivit förvånade när jag blivit förbannad och rutit ifrån, vilket jag kan göra ganska rejält om det är något som går emot mina principer (och jag är väldigt principfast som person). Jag blir inte upprörd ofta, men när jag blir det tenderar jag att brinna av ordentligt.

Sen är det alltid lika roligt när folk blir förvånade när jag svär. Tydligen ser jag inte ut som någon som svär, men känner man mig så vet man att jag kan svära ganska friskt i alla möjliga olika situationer.

Slutligen lider jag nog lite av det klassiska expat-syndromet att inte riktigt passa in i något av sina "hemma". Här i Skottland känner jag mig ofta väldigt svensk; i Sverige känner jag mig ofta väldigt brittisk. Det skulle nog kunna leda till en identitetskris ifall jag funderade på det för mycket, och jag vet att det är många som tycker att det är jättejobbigt att känna så, men i dagsläget är det faktiskt inget som stör mig särskilt mycket. Jag väljer istället att se det som att jag har två olika nationella och kulturella identiteter, och att det är naturligt att den ena ibland lyser starkare än den andra. Det behöver inte betyda att den andra blivit svagare eller försvunnit.

Nu kom jag bort lite från utseende-frågan här märker jag, men för att återgå till den så speglar mitt utseende min identitet mer här i Skottland än i Sverige. Här ser jag väldigt svensk ut, och här är och känner jag mig också väldigt svensk. Däremot gäller inte det omvända; i Sverige ser jag nog mest ut som vilken annan svensk som helst, så där upplever jag att jag anses mindre "intressant" vid första anblick.
 
Jätteintressant att både fundera på och läsa om!

Jag får ofta höra att jag ser snäll och oskyldig ut, och det stämmer nog ganska bra med insidan. Däremot innebär det också att folk har blivit förvånade när jag blivit förbannad och rutit ifrån, vilket jag kan göra ganska rejält om det är något som går emot mina principer (och jag är väldigt principfast som person). Jag blir inte upprörd ofta, men när jag blir det tenderar jag att brinna av ordentligt.

Sen är det alltid lika roligt när folk blir förvånade när jag svär. Tydligen ser jag inte ut som någon som svär, men känner man mig så vet man att jag kan svära ganska friskt i alla möjliga olika situationer.

Slutligen lider jag nog lite av det klassiska expat-syndromet att inte riktigt passa in i något av sina "hemma". Här i Skottland känner jag mig ofta väldigt svensk; i Sverige känner jag mig ofta väldigt brittisk. Det skulle nog kunna leda till en identitetskris ifall jag funderade på det för mycket, och jag vet att det är många som tycker att det är jättejobbigt att känna så, men i dagsläget är det faktiskt inget som stör mig särskilt mycket. Jag väljer istället att se det som att jag har två olika nationella och kulturella identiteter, och att det är naturligt att den ena ibland lyser starkare än den andra. Det behöver inte betyda att den andra blivit svagare eller försvunnit.

Nu kom jag bort lite från utseende-frågan här märker jag, men för att återgå till den så speglar mitt utseende min identitet mer här i Skottland än i Sverige. Här ser jag väldigt svensk ut, och här är och känner jag mig också väldigt svensk. Däremot gäller inte det omvända; i Sverige ser jag nog mest ut som vilken annan svensk som helst, så där upplever jag att jag anses mindre "intressant" vid första anblick.
Intressant svar! Noterar att du är en av flera som tar upp mellanförskap!

Sen handlar det inte bara om utseende. Massa andra saker är kodade, som till exempel svordomar eller jobb eller hur du går :)
 
Enligt min mening är det aldrig en slump att man ser ut som man gör. Förutom sånt som är medfött.

Man gör ju alltid ett val oavsett om det gäller t ex var man köper sina kläder eller vilken frisyr man väljer. Att inte klippa håret eller köpa nya kläder är också ett val.
Ja, men det finns en stor skillnad i om man avsiktligt gör det valet för att uppfattas på ett visst sätt eller inte. Det är liksom som två oberoende dimensioner.
 
Jag är helt övertygad om att folk ser direkt på mig vad jag är för typ av människa. Jag ser ut som jag är, typ välmående strax medelålders kvinna som unnar sig livets goda. Jag tycker inte att jag ser ut som en hästtjej, men uppenbarligen gör jag det, för när jag skulle köra upp för BE-kortet sa inspektören direkt att detta kommer nog gå bra för ni hästtjejer är bra på att köra med släp.

Sen säger ju klädmärken etc en del vart man kommer ifrån. Man ser ju direkt på mig att jag inte är från förorten med mina pärlörhängen och lite klassisk klädstil med chelseaboots och tweedkavaj, men man kan nog inte direkt placera vart jag kommer ifrån. Jag har två starka, men mycket konkurrerande sidor av mig själv. Den ena är den där lantisen som hänger i stallet och gillar att odla tomater. Tjejen som bor i ett torp, spenderar dagarna i foppatofflor, med fett hår och utan bh och som liksom tar livet lite lätt och det som händer det händer utan krav på att någonting ska vara ordning och reda. Samma tjej kokar blåbärssylt och älskar långkok och självhushåll. Tjejen som hänger med i raggarbilen för det är kul att träffa folk, åker på mc-träffar och dricker bärs med skäggiga gubbar på HD på någon obskyr camping i någon småstad.
Den andra sidan är den där tjejen som pluggade jurist på universitetet, den med pärlörhängen, den som lockar håret och som älskar färgglada drinkar mitt i sorlet. Partyprinsessan och festar 3 dagar i veckan och som inte använt sin spis hemma en enda gång. Tjejen som betalar sin granne varje månad för att laga mat till henne. :D :angel: :up: :p :D Den tjejen har festklänningar och klackar, spelar golf och platsar lika bra på styrelsemötet som på balen. Den tjejen ser också ner på raggare och annat löst pack som inte kan bete sig vare sig de är nyktra eller inte. :wtf::meh::sorry:

Någonstans är jag också i konflikt mellan de två och någonstans tror jag att det lyser igenom. Eller vad säger ni som faktiskt känner mig?
 
Som @Eurydome skriver, så är ju egentligen allt vi gör och är och visar en symbol för något. Vi läser av andra människor hela tiden, allt från skor till frisyr, dialekt till kroppsspråk, och bildar oss en uppfattning om hur den andra personen är. Till exempel: man med knut -> hipster -> gillar troligtvis fancy kaffe. Ibland är människor på pricken de koder/symboler de förmedlar, ibland inte. Ibland stämmer allt men personen känner sig ändå inte som den person andra tycker/tror den är. Ibland varierar det över tid och sammanhang. Vissa är väldigt medvetna om den bild de förmedlar och att den ska stämma med hur de själva anser sig verkligen vara, andra tänker inte ens på att de förmedlar något.
En kvinna med knut då vad får du då för associationer?
 
Det är väl inte riktigt så enkelt men om man ska hårdra (!) så var det extremt vanligt hos kvinnliga reklambyråanställda för några år sen att ha knut högt uppe på huvudet i kombination med svart polo.

Men återigen, det är inte så enkelt.
Attans! Någon svart polo har jag inte men däremot ofta knut pga så enkel frisyr som inte är i vägen :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: Lady_A
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 498
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp