Bukefalos 28 år!

Spekulanters politiska åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är totalt allergisk mot samröre med SD-are eller rena rasister. Men att sälja en häst till en sådan hade jag inte tvekat det minsta att göra.
I och med sociala medier är det lättare att kolla upp hästspekulanter för att få en lite bredare bild av denne. Gör ni detta?
Gjorde själv detta igår efter att ha fått ett annonssvar. Blev väldigt fundersam när personen gillade sidor/grupper där det bland annat stod "Vi gillar svenskar och vi föredrar ett svenskt Sverige. Vi kräver inte att alla ska vara identiska eller tycka likadant, men vi värdesätter gemenskapen som är möjlig genom en nationell identitet.". Det var tydligt genom resten av "gillanden" att personen var sverigedemokrat. Det innebär att vi, rent politiskt, står väldigt långt ifrån varandra.
Jag blir då nyfiken på hur ni hade resonerat: hade köparens politiska åsikter påverkat din vilja att sälja häst till denne?

Tror inte att hästen bryr sig det dugg om köparens/den framtidiga ägarens politiska uppfattning.
 
För mig signalerar det mest att det är vanliga, vettiga människor som sympatiserar brunt. Det är inte bara de med rakade skallar och bomberjackor.

I affärer spelar den politiska ståndpunkten mindre roll. Men det är ju (för mig) av värde att notera att ogräs sprider sig, även i prydliga rabatter. I ett annat sammanhang (politiskt och samhällspolitiskt) är det intressant, men inte för affärsrelationer av engångsart.
 
I och med sociala medier är det lättare att kolla upp hästspekulanter för att få en lite bredare bild av denne. Gör ni detta?
Gjorde själv detta igår efter att ha fått ett annonssvar. Blev väldigt fundersam när personen gillade sidor/grupper där det bland annat stod "Vi gillar svenskar och vi föredrar ett svenskt Sverige. Vi kräver inte att alla ska vara identiska eller tycka likadant, men vi värdesätter gemenskapen som är möjlig genom en nationell identitet.". Det var tydligt genom resten av "gillanden" att personen var sverigedemokrat. Det innebär att vi, rent politiskt, står väldigt långt ifrån varandra.
Jag blir då nyfiken på hur ni hade resonerat: hade köparens politiska åsikter påverkat din vilja att sälja häst till denne?

Nej, jag är inte intresserad av politisk åskådning hos eventuell häst-spekulant.
Jag skulle vara intresserad av betalningsförmåga och -vilja, samt hästkunnande.

Å andra sidan har jag senaste veckan rensat min vänlista på fb från människor som delar SD-material. Jag blir provocerad varje gång, och lockad att svara men inser att det inte är någon idé.
 
I och med sociala medier är det lättare att kolla upp hästspekulanter för att få en lite bredare bild av denne. Gör ni detta?
Gjorde själv detta igår efter att ha fått ett annonssvar. Blev väldigt fundersam när personen gillade sidor/grupper där det bland annat stod "Vi gillar svenskar och vi föredrar ett svenskt Sverige. Vi kräver inte att alla ska vara identiska eller tycka likadant, men vi värdesätter gemenskapen som är möjlig genom en nationell identitet.". Det var tydligt genom resten av "gillanden" att personen var sverigedemokrat. Det innebär att vi, rent politiskt, står väldigt långt ifrån varandra.
Jag blir då nyfiken på hur ni hade resonerat: hade köparens politiska åsikter påverkat din vilja att sälja häst till denne?
Vad ska du mer titta efter? Du är i princip, eventuellt lika nära eller närmare mörkare vatten än vad din eventuella köpare är.

Ser du det?

Vilken religion ska du bedöma sedan, judisk, muslim, kristen, vilken är värd mer? Vill du ha en Adlig, ickeadlig, präst, köpare? Vad kräver du?

vill uppträda korrekt så bedömer du hästkunskaper, ridkunskaper och kärlek till din häst som du tänker sälja och pengar kanske inte minst. Däri kan s amtliga färgas av din åsikt om köparens åsikter.

Allt annat stinker illa, tycker jag.
 
Vad ska du mer titta efter? Du är i princip, eventuellt lika nära eller närmare mörkare vatten än vad din eventuella köpare är.

Ser du det?

Vilken religion ska du bedöma sedan, judisk, muslim, kristen, vilken är värd mer? Vill du ha en Adlig, ickeadlig, präst, köpare? Vad kräver du?

vill uppträda korrekt så bedömer du hästkunskaper, ridkunskaper och kärlek till din häst som du tänker sälja och pengar kanske inte minst. Däri kan s amtliga färgas av din åsikt om köparens åsikter.

Allt annat stinker illa, tycker jag.
Öhhh, jag har inte lagt någon värdering i det utöver att jag blev fundersam över varför man sympatiserar med såna åsikter, samt att jag konstaterade att vi står väldigt långt ifrån varandra politiskt.
 
Vilken klurig /intressant fråga .

Jag har nog aldrig funderat på den men gör det nu utifrån tråden.

I ärlighetens namn så OM jag nu pga googlande av spekulanten för att kika på denne i hästrelaterade sammanhang, skulle finna att de håller sig positiva till IS, tycker att Breivik är en hyvens snubbe, eller lagt mycket tid på nätet att propagera mot icke Ariska raser, så ja - det hade om jag sålde som privatryttare min häst påverkat mitt tycke för spekulanten.

Om jag hade sålt hästar som levebröd och i prisklasser som tillhörde de högre osv, så tror jag inte jag hade brytt mig, eller kanske ffa inte ens vetat om det då jag nog inte googlat . :cool:
Ja, för min del så vill jag helst sälja till någon som också "klickar" med mig, jag hoppas att kunna hålla någon kontakt med det nya hemmet, tex vara vänner på fb och se någon bild då och då. Det hade inte funkat för mig om spekulanten var extrem SD:are faktiskt. Då hade jag kanske letat vidare.
 
Nej, skulle inte kunna bry mig mindre faktiskt.

Ni som säger saker som att ni inte skulle sälja till t ex en extrem SD:are (som någon skrev). Skulle du sälja till en extrem V:are d? Typ AFA-medlem? En Djurrättsaktivist typ extrem miljömupp? Varför/varför inte?
 
Öhhh, jag har inte lagt någon värdering i det utöver att jag blev fundersam över varför man sympatiserar med såna åsikter, samt att jag konstaterade att vi står väldigt långt ifrån varandra politiskt.
Kanske blev krångligt. Livet är krångligt.

Det jag ville fokusera på var fakta. Var ska en dra gränsen vid tillåtna personliga värderingar? Kommer köparna att sköta och tycka om din häst och betala för den och betala för hästens eventuella framtida veterinärvård? Har de dåliga värderingar för hästen så kommer de att speglas i dina svar av dessa frågor.
.
 
kl
Om enda felet var att köparen var rasist och hemmet i övrigt väldigt bra hade det inte stoppat mig.

Politik och hästhålling är ju två helt skilda saker och bör inte blandas. Kanske är köparen rasist men en riktigt bra hästmänniska. Hästens välmående sätter jag före mina åsikter om köparens partival.

Ja, för min del så vill jag helst sälja till någon som också "klickar" med mig, jag hoppas att kunna hålla någon kontakt med det nya hemmet, tex vara vänner på fb och se någon bild då och då. Det hade inte funkat för mig om spekulanten var extrem SD:are faktiskt. Då hade jag kanske letat vidare.

Eller så kan man ju strunta i att dra upp politik med köparen och ändå ha en relation som hästägare och föredetta hästägare och prata om hästen och dens utveckling.

Jag har ett par stycken jag kan komma på nu som är rätt extrema SDare men det betyder ju inte att jag inte kan sitta med dom i stallet och ta en fika och prata om den kommande tävlingen. Vi pratar inte politik och jag förstår inte varför man skulle göra det heller när allt handlar om hästen.
Om man behandlar någon illa för att de röstar på ett visst parti tycker jag man är nära på lika illa själv.

Men du kanske inte kan hålla dig och skita i att dra upp politik?
 
Jag kan inte se att en person med empati och omdöme skulle sympatisera med SD, och jag skulle inte lämna en familjemedlem i händerna på någon som saknar detta.

Mina hästar har aldrig varit familjemedlemmar. Och jag känner de som röstat på SD och det är helt vanliga föräldrar till helt fantastiska barn med helt vanliga liv.

Ska hästköpare fylla i en blankett med politiska åsikter för att få köpa häst? Och hur kan man vara säker på att de inte ljuger?
 
kl
Men du kanske inte kan hålla dig och skita i att dra upp politik?
Frågar du mig?
Jag drar aldrig någonsin upp politik, det är det tråkigaste jag vet.
Däremot är en av mina allra äldsta vänner judinna, hennes äldre släktingar (och jag träffat) har suttit i koncentrationsläger.
Är det något jag är allergisk mot så är det rasister och nazister, oavsett samtalsämne så vill jag faktiskt undvika dem i största möjliga mån. Jag vill inte vara vänner med dem på fb och få deras sjuka inlägg i mitt flöde, jag vill inte umgås med dem alls om jag kan slippa.
Normalt sett bryr jag mig inte om vad folk röstar på, men de som röstar på SD, de stödjer nazister och rasister. Det är något HELT annat i min värld. Det är inte politik, det är människosyn.
 
Frågar du mig?
Jag drar aldrig någonsin upp politik, det är det tråkigaste jag vet.
Däremot är en av mina allra äldsta vänner judinna, hennes äldre släktingar (och jag träffat) har suttit i koncentrationsläger.
Är det något jag är allergisk mot så är det rasister och nazister, oavsett samtalsämne så vill jag faktiskt undvika dem i största möjliga mån. Jag vill inte vara vänner med dem på fb och få deras sjuka inlägg i mitt flöde, jag vill inte umgås med dem alls om jag kan slippa.
Normalt sett bryr jag mig inte om vad folk röstar på, men de som röstar på SD, de stödjer nazister och rasister. Det är något HELT annat i min värld. Det är inte politik, det är människosyn.

Om det är ett gudomligt hem för hästen då?

Du kan alltid blocka inlägg från vissa personer på fb.

Jag hatar också att prata politik, man blir alltid osams och ingen ändrar sitt tankesätt då man bara tycker den andra är dum i huvudet.

Människosyn påverkar inte hästhållingen.

Jag skulle inte ha stora problem med det om resten av hemmet var perfekt, men det är ju jag det:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 470
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp