Spekulanters politiska åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Omskrivning eller ej, så utgör du åtminstone i den här tråden ett utmärkt exempel på vad jag avser med att ha otur när man tänker. Dvs vägra ta in någon åsikt som inte passar in i ens egen agenda, i brist på argument hänfalla åt påhopp samt att tolka allt på ett vis som gagnar syftet. Fakta eller sanning är underordnat, syftet styr. Plocka ut enstaka saker i ett svar och göra till stridsfråga utan att ta hänsyn eller bemöta de andra. Besvara frågor med motfrågor eller att det behövs inte svaras på. Samt värdera sig och de man anser som sina gelikar högre än "de andra".

Just det inskränkta, okunniga och faktaresistenta - det är för mig (och många andra) att "ha otur när man tänker". På olika nivåer, såsom i tråden är det snarast fanatikernivå.

Gilla att provocera är väl dessutom samma sak som "röra om i grytan"...

Så utefter det du visar i den här tråden skulle det för mig vara hugget som stucket med dig eller en SDare rent umgängesmässigt. Enda skillnaden är sakåsikt men resterande 99% syns skillnaden dåligt på.

Är det verkligen så du vill framstå, ens om det är för att du gillar att provocera?

Jag skulle dock sälja häst till dig så länge du erbjöd ett vettigt och kunnigt hem och hade ekonomiska förutsättningar för att ta hand om en häst osv.

Jag är inte så fokuserad på hur jag framstår.
Och din omskrivning är inte oväsentlig även om du viftar bort den. Att säga sin tillyxade mening i en tråd på Buke är inte som att rösta på ett rasistparti för att den lokala fabriken flyttat till Estland och man har läst på exponerat om hur det är invandrarnas fel.
Enkla lösningar i en komplicerad värld, det är vad högerpopulistiska partier över hela Europa serverar, och folk flockas vid borden.
 
Jag är inte så fokuserad på hur jag framstår.
Och din omskrivning är inte oväsentlig även om du viftar bort den. Att säga sin tillyxade mening i en tråd på Buke är inte som att rösta på ett rasistparti för att den lokala fabriken flyttat till Estland och man har läst på exponerat om hur det är invandrarnas fel.
Enkla lösningar i en komplicerad värld, det är vad högerpopulistiska partier över hela Europa serverar, och folk flockas vid borden.
Enkla lösningar som din att de alla är dumhuvud eller?
 
Problemet är att du tycks anse att alla i SD är dumhuvud.

"Otur när man tänker" är ett uttryck som är beroende kontexten vilket dumhuvud inte är.

Att Snittet möjligen inte är så högt syftar på att jag inte vet utan bara har ditt ord för det.

Really.... Ja det är ju ett sätt att tolka det.
Har du inte faktakollat uppgifterna? Kan det vara så att du finner det rimligt?

Men ja, jag tycker fortfarande att det saknas pinnar i staketet hos SD-folket.
 
De är ju extrema på sin kant, knappast några nyheter (iaf inte för dig som är så intellektuell), deras historia är inte heller särskilt trevlig.
Menar du att du tycker vänsterpartiet är extremt? På vilka sätt? Att det partiet har en väldigt trist historia är vi helt överens om, men de tog ju avstånd ifrån det redan 1968 och tog definitivt avstånd från kommunismen 1991 vid namnbytet. Eller menar du att Jonas Sjöstedt kan bli en ny Stalin? Jag tycker inte man kan jämföra Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna, det blir som att jämföra äpplen och päron. Det ena partiet är för invandring och kvinnors rättigheter till exempel det andra är det inte.
 
Menar du att du tycker vänsterpartiet är extremt? På vilka sätt? Att det partiet har en väldigt trist historia är vi helt överens om, men de tog ju avstånd ifrån det redan 1968 och tog definitivt avstånd från kommunismen 1991 vid namnbytet. Eller menar du att Jonas Sjöstedt kan bli en ny Stalin? Jag tycker inte man kan jämföra Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna, det blir som att jämföra äpplen och päron. Det ena partiet är för invandring och kvinnors rättigheter till exempel det andra är det inte.

V är ju extrema på sitt sätt. Det finns en anledning till att de inte sitter i regering t ex. Jag tycker Sjöstedt är riktigt obehaglig, det handlar inte om invandring eller kvinnosyn utan om andra viktiga samhällsfrågor. Som i vissa avseenden är viktigare för mig - företagarfrågor t ex.
 
Alltså, hoppar in från ingenstans.

Jag kan köpa att det finns välutbildade människor som sympatiserar med SD. Jag känner ett par välutbildade människor som sympatiserar med SD.
Men samtliga människor drar sig inte för att bete sig sig grymt osympatiskt.

Hur man uttrycker sig, vad man ska göra med människor som inte passar innan för samhällets regler och normer.
Det är liksom inte bara åsikterna i sig som särskiljer sig från mina. Utan just synen på människorna på människor som inte håller med, är fel "sorts" människa etc.
De har även svårt att se nyanserat på olika situationer. Anser jag då (jag räknar mer eller mindre med att de har en del åsikter om hur jag uttrycker mig också).
 
Måste ändå kännas som ett misslyckande om man själv tvingats fly från ett land p.g.a kommunister och ens egen dotter sedan blir en själv.
Vilka är kommunisterna du refererar till?

Ägnar du dig inte enbart åt "guilt by association" just nu, utan att svara på frågor?

En gång i världen fanns det ett parti som hade samröre och samarbete med Sovjet, och som hade riksdagsledamöter.

Något sådant parti finns inte idag.

Vill du kalla "V" för kommunistiskt i dagsläget, på grund av partiets tidigare historia, så är "SD" nazistiskt på grund av sin historia, en historia som det sammanhanget är nyare än "V"-s.
Även "M" och "C" har intressanta skelett i garderoben, från tiden före 2:a världskriget.

Så ska du föra en meningsfull diskussion, så prova med att vara lite mer konkret än att skrika "kommunist".
Det säger liksom inget, om du inte kan ge några exempel på vad du menar.
 
V är ju extrema på sitt sätt. Det finns en anledning till att de inte sitter i regering t ex. Jag tycker Sjöstedt är riktigt obehaglig, det handlar inte om invandring eller kvinnosyn utan om andra viktiga samhällsfrågor. Som i vissa avseenden är viktigare för mig - företagarfrågor t ex.
Kan du ge några konkreta exempel på vilka förslag som är obehagliga?
 
Vilka är kommunisterna du refererar till?

Ägnar du dig inte enbart åt "guilt by association" just nu, utan att svara på frågor?

En gång i världen fanns det ett parti som hade samröre och samarbete med Sovjet, och som hade riksdagsledamöter.

Något sådant parti finns inte idag.

Vill du kalla "V" för kommunistiskt i dagsläget, på grund av partiets tidigare historia, så är "SD" nazistiskt på grund av sin historia, en historia som det sammanhanget är nyare än "V"-s.
Även "M" och "C" har intressanta skelett i garderoben, från tiden före 2:a världskriget.

Så ska du föra en meningsfull diskussion, så prova med att vara lite mer konkret än att skrika "kommunist".
Det säger liksom inget, om du inte kan ge några exempel på vad du menar.

Lånar lite.

Fast kommunistiska rötter hos V nämndes i samma veva som diskussionen om SDs rötter. Så det tycker jag var i rätt kontext. Däremot anser jag lika lite att alla V-röstare är kommunister som att alla som röstar på SD är rasister. SD är för mig ett rasistiskt parti/har en rasistisk agenda - men alla som röstar gör det inte för de är rasister. Däremot är det här "otur när man tänker" kommer in för mig. För om man röstar på SD för att få högre pension röstar man samtidigt på och för allt annat SD står för. Oavsett om man uttryckligen stöder det. Och det är alltid problemet med röst på enskild fråga istället för övergripande partipolitik. I SDs fall är det väl sådär med identifierbar övergripande politik - de gick öppet och uttryckligen till val på en fråga sist :/

V har dock försökt göra upp med och ta avstånd från sitt förflutna, något SD inte gjort oxh inte ser något behov av...

Och för balansen. Sitter AKB kvar när det är val, och partiet inte öppet tagit avstånd från sin politik idag, och man röstar på M - då röstar man även för möjligheten att de regerar ihop med SD. Vilket gör att min röst kommer de inte få, även om jag stödjer stora delar av politiken i övrigt.
 
Kan du ge några konkreta exempel på vilka förslag som är obehagliga?

Jag saknar helt enkelt tro på kollektivism. För mig är individen viktig och dess möjlighet att själv skapa sitt liv. Rätten att tjäna pengar. Möjlighet till marknadsekonomi.

De vill ut ur EU. Höja skatter. Inte tillåta vinster i välfärden. Medborgarlön. Sänkt arbetstid. Det är obehagliga förslag i min bok. Sen ska jag ärligt erkänna att jag aldrig studerat deras partiprogram, de är alldeles för långt från mig ideologiskt. Men jag har ju hört Sjöstedt i diverse debatter osv.
 
Jag saknar helt enkelt tro på kollektivism. För mig är individen viktig och dess möjlighet att själv skapa sitt liv. Rätten att tjäna pengar. Möjlighet till marknadsekonomi.

De vill ut ur EU. Höja skatter. Inte tillåta vinster i välfärden. Medborgarlön. Sänkt arbetstid. Det är obehagliga förslag i min bok. Sen ska jag ärligt erkänna att jag aldrig studerat deras partiprogram, de är alldeles för långt från mig ideologiskt. Men jag har ju hört Sjöstedt i diverse debatter osv.
Jo men det du beskriver är ju en annan ideologi som du inte gillar, det är ju helt ok. Men tycker du på allvar att V är lika obehagliga som Sverigedemokraterna? Och i sådana fall, på vilket sätt?
 
Jo men det du beskriver är ju en annan ideologi som du inte gillar, det är ju helt ok. Men tycker du på allvar att V är lika obehagliga som Sverigedemokraterna? Och i sådana fall, på vilket sätt?

Ja om de fick makt, men det utgår jag från att de inte får ;). Vårt samhälle skulle ju helt ställas på ände om de fick bestämma och kunde genomföra sin politik. Men det är ju obehagligt på ett annat sätt än SD, det håller jag med om.
 
Vilka är kommunisterna du refererar till?

Ägnar du dig inte enbart åt "guilt by association" just nu, utan att svara på frågor?

En gång i världen fanns det ett parti som hade samröre och samarbete med Sovjet, och som hade riksdagsledamöter.

Något sådant parti finns inte idag.

Vill du kalla "V" för kommunistiskt i dagsläget, på grund av partiets tidigare historia, så är "SD" nazistiskt på grund av sin historia, en historia som det sammanhanget är nyare än "V"-s.
Även "M" och "C" har intressanta skelett i garderoben, från tiden före 2:a världskriget.

Så ska du föra en meningsfull diskussion, så prova med att vara lite mer konkret än att skrika "kommunist".
Det säger liksom inget, om du inte kan ge några exempel på vad du menar.

Vad är det för frågor jag inte svarar på?
För övrigt har AlexandraW gett ett uttömmande svar på resten.
 
Lånar lite.

Fast kommunistiska rötter hos V nämndes i samma veva som diskussionen om SDs rötter. Så det tycker jag var i rätt kontext. Däremot anser jag lika lite att alla V-röstare är kommunister som att alla som röstar på SD är rasister. SD är för mig ett rasistiskt parti/har en rasistisk agenda - men alla som röstar gör det inte för de är rasister. Däremot är det här "otur när man tänker" kommer in för mig. För om man röstar på SD för att få högre pension röstar man samtidigt på och för allt annat SD står för. Oavsett om man uttryckligen stöder det. Och det är alltid problemet med röst på enskild fråga istället för övergripande partipolitik. I SDs fall är det väl sådär med identifierbar övergripande politik - de gick öppet och uttryckligen till val på en fråga sist :/

V har dock försökt göra upp med och ta avstånd från sitt förflutna, något SD inte gjort oxh inte ser något behov av...

Och för balansen. Sitter AKB kvar när det är val, och partiet inte öppet tagit avstånd från sin politik idag, och man röstar på M - då röstar man även för möjligheten att de regerar ihop med SD. Vilket gör att min röst kommer de inte få, även om jag stödjer stora delar av politiken i övrigt.

Det är inget man kommer att göra, viljan att få sitta i regeringsställning får vissa att gå över lik. Man förlorar väljare till SD och försöker nog att både få dem som håller på att tippa över att stanna kvar samtidigt som samarbete med SD i nästa val kommer att ge fri lejd till makten.
Som sagt, max två perioder till, sen har vi inte bara en kille som poserat bredvid en SS-soldat på ett partimöte som vice talman....(och det är inte ens 20 år sedan)
 
moderator anser att trådstarten har fått sitt svar och övriga politiska diskussioner får ni ta någon annanstans än under rubriken hästmänniska
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 382
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp