Spelar det någon roll vilken kaffebryggare man har?

Vad är kännetecknande för frisk bryggare respektive motsatsen?

Rätt bryggtemperatur och att den går att göra rent. Jag tror att vi alla har fått kaffe på jobbet som smakar beskt pga för hög temperatur eller svagt pga för låg temperatur. Eller den distinkta smaken av härsket kaffe fett från en dålig rengjord maskin...
 
Hemma i stan har jag en moccamaster, kommer inte ihåg vad den kostade men den var inte billig. I stugan har jag en Philips (tror jag 😄) köpt på Röda korset för nästan inga pengar alls. Jag tycker inte det är någon direkt skillnad på kaffet de gör. Så jag anser inte att moccamastern är värd pengarna den kostade. Huvudsaken är som sagt att kaffet blir varmt och att bryggningen går lagom fort. Och det godaste kaffet är Gevalia MILEA 😍
 
Alltså självklar finns det random bryggare som är bra. Riktigt bra och bättre än moccamastern. Men att hitta dem... Min allra bästa var någon riktigt billig från Lidl typ år 2007. Herregud var bra den var. Har aldrig sett den säljas efter det dock. Hunden åt tyvärr upp dropplåset så den fick slängas efter ett tag av droppande.

Min lokala däckgubbe har en skitig gammal billig bryggare av okänt märke. Den står på hela dagen och ser äcklig ut. Men herregud vilket gott kaffe! Men jag är säker på att den blir dålig om han tvättar den😂
 
Jag har aldrig riktigt fattat de här med att de är så olika vilken kaffesort, eller hur de bryggs, huvudsaken det smakar kaffe och är smidigt att ställa i ordning :o
Det spelar jättestor roll! Jag tycker själv inte om kaffe, men alla i min närhet gör det :p På jobbet hade de ett tag fått in så dåligt kaffe att flera började ta med sig eget i termos och vissa sorter som köps in blir inlåsta i "hemligt" skåp för att det inte ska råka bli stulet :D Och då används ändå samma gamla skruttiga kaffebryggare till allt.

Min mor märker också större skillnad på kaffesort än kaffebryggare. Jag köpte nyligen en ny bryggare till henne och hon är otroligt förtjust i den! Men, det är inte för att kaffet blivit godare, trots att den här har någon märkning som ska intyga att den gör extra gott kaffe. Nä, det hon gillar är att den är mycket mer lätthanterad än den billiga från jula/rusta/whatever. Dessutom är den nya betydligt snabbare och väldigt mycket tystare. Själv tycker jag mest om att den är snyggare än den gamla...
 
Det spelar jättestor roll! Jag tycker själv inte om kaffe, men alla i min närhet gör det :p På jobbet hade de ett tag fått in så dåligt kaffe att flera började ta med sig eget i termos och vissa sorter som köps in blir inlåsta i "hemligt" skåp för att det inte ska råka bli stulet :D Och då används ändå samma gamla skruttiga kaffebryggare till allt.

Min mor märker också större skillnad på kaffesort än kaffebryggare. Jag köpte nyligen en ny bryggare till henne och hon är otroligt förtjust i den! Men, det är inte för att kaffet blivit godare, trots att den här har någon märkning som ska intyga att den gör extra gott kaffe. Nä, det hon gillar är att den är mycket mer lätthanterad än den billiga från jula/rusta/whatever. Dessutom är den nya betydligt snabbare och väldigt mycket tystare. Själv tycker jag mest om att den är snyggare än den gamla...
Haha skulle kunna skett på mitt jobb med, i princip alla klagar på kaffesorten och jag tänker bara "de smakar ju kaffe🤷‍♀️ " Den här tråden har dock verkligen fått mig att vilja testa en moccamaster, men vem vet de kanske jag gjort redan?😅
 
Jag är en kräsen kaffedrickare och det finns bara tre sätt att fixa kaffe som håller måttet.
Bryggare av märke Moccamaster
Perculatorbryggare
Koka vatten, och hälla i tratt över en kaffekanna - så är jag uppväxt. På 60 och 70-talet fanns det inte kaffebryggare i var mans hus.

Godaste kaffet fixade min mormor, kokkaffe på vedspis. Jag får tyvärr inte till riktigt kokkaffe, utan har nu en perculatorbryggare jag är nöjd med. Och dessutom köper jag mörkrostat kaffe (Zoegas, Arvid Nordqvist) - mycket godare än det där mellanrostade blasket som de flesta kör med :D

/Lizzie
 
Sällar mig också till skaran som starkt gillar Moccamaster. Har tidigare inte trott att kaffe kan smaka så olika pga bryggare, men har ändrat mig. Ett stort plus på morgonen är att den är snabb och ger hett kaffe. (Att jag enbart köpte den för 9 år sedan pga utseende kan vi blunda för).
I stugan har vi en retro Don Pedro, funkar men det ger inte samma smak.
 
Vi har en liten billig bryggare. Bryggaren är en del av gott kaffe. Ska kompletteras med god kaffesort som är anpassat till ditt vatten. Vi har hårt järnrikt vatten så det behövs mörkrostat kaffe med karaktär för att bli gott.
 
Jag har perkulator, tycker det blir godast. Min första bryggare när jag lärde mig dricka kaffe var en för ett par hundralappar från Maxi. Innan man har börjat gilla kaffe spelar kanske inte bryggaren jättestor roll tänker jag, förutom då att det måste bli tillräckligt varmt.
 
Vi har en liten billig bryggare. Bryggaren är en del av gott kaffe. Ska kompletteras med god kaffesort som är anpassat till ditt vatten. Vi har hårt järnrikt vatten så det behövs mörkrostat kaffe med karaktär för att bli gott.
Det där med vatten kan jag skriva under på! Flyttade från plats med extremt hårt vatten (sådär så att det blev kalk i kastrullen när en kokade pasta och duschtvålsflaskan blev vit på en vecka) till nuvarande med extremt mjukt vatten, och fick byta kaffesort pronto. HELT annan smak!
 
Sällar mig också till skaran som starkt gillar Moccamaster. Har tidigare inte trott att kaffe kan smaka så olika pga bryggare, men har ändrat mig. Ett stort plus på morgonen är att den är snabb och ger hett kaffe. (Att jag enbart köpte den för 9 år sedan pga utseende kan vi blunda för).
I stugan har vi en retro Don Pedro, funkar men det ger inte samma smak.
9 år....då är den knappt inkörd :p
 
Jag började med nespresso och kaffekapslar och det var ju gott, men blev dyrt i längden. Så jag köpte en perkulator och det är perfekt. Jag brygger åtta koppar på morgonen, dricker två på en gång och resten utspritt under dagen. Plockar man ur kaffetråget och de andra grejerna så värmer man ju kaffet igen när man sätter på strömmen. Och någon av zoegas mörkrostade skall det helst vara, jag provade med den där vanliga röda gevalian som brukar finnas på egen pall i varuhusen och den smakade ju skit.
 
Blev nyfiken på moccamaster efter alla som hyllar den här :) Måste ju också köpa en ny snart!

Någon som provat deras ”one cup” ? Kommer ju mestadels vara själv hemma... (häller ut mycket kaffe redan nu fast vi är två). Eller är det dumt? Och funkar vilken kopp som helst eller måste man använda de som medföljer?
 
Blev nyfiken på moccamaster efter alla som hyllar den här :) Måste ju också köpa en ny snart!

Någon som provat deras ”one cup” ? Kommer ju mestadels vara själv hemma... (häller ut mycket kaffe redan nu fast vi är två). Eller är det dumt? Och funkar vilken kopp som helst eller måste man använda de som medföljer?

Har inte provat one cup utan har en vanlig moccamaster men jag brygger ofta så det bara blir en kopp i den.
 
Har inte provat one cup utan har en vanlig moccamaster men jag brygger ofta så det bara blir en kopp i den.
Okej! Tycker tex våran är lite svår att få de bra med när man bara gör en kopp. Men det låter ju bra, och ibland har man ju kanske gäster trots allt 😅
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 957
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
18 988
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp