Spets, terrier osv

Sv: Spets, terrier osv

:confused:

Terrier

Stromboli_3_2_vannas-L.jpg

:love::love::love:

En Aussie - me loves !

KL
Men för att int göra trådkap - varför är inte DSG en terrier ? Jag som har inbillat mig att de är ganska "nära" JRT.

Sen finns det ju trubbnosigare terriers, tänker på tex Border terrier.

Kan storleken ha betydelse ? De flesta terriers är väl rätt så små ?
 
Sv: Spets, terrier osv

DSG har mer gemensamt med pincher - Danmark och Skåne har haft betydligt mer med Tyskland att göra än med Brittiska öarna.

Precis som pincher - och schnauzer - är DSG en "råttehund", dvs den höll efter skadedjur. Däremot tror jag inte den använts till jakt. Många terriers, både lång- och kortbenta har varit och är grythundar.

Fast visst har terriers jagat råttor! Så det är inte konstigt att de har liknande humör som sina tyska och skånska kusiner. Det krävs mod för att gå på en råtta!
 
Sv: Spets, terrier osv

Det är ju inte omöjligt. Västgötaspets heter ju "länsigöötanmaanpystykorva" på finska.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 392
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp