Spiltor kan förbjudas helt – ridskolor oroade

Nu utreder Jordbruksverket konsekvenser av nya regler för lösgående djur och det kan få betydelse för alla som rider. Spiltan, där hästen kan står uppbunden i flera timmar, kan komma att helt förbjudas som hästens permanenta plats.

Fast jag tycker att det hör till ridskolornas uppgift att lära ut sund hästhållning - i det ingår utevistelse i flock och naturhagar. Hästar ska inte stå inne.

Så tänker jag också, att ridskolor borde vara ett föredöme snarare än att en massa brister i hästhållning, utrustning och utbildning ursäktas med att det är just ridskolor. Särskilt när det gäller utevistelse och framförallt box om inte lösdrift fungerar, eftersom ridskolehästar står inne så mycket.

Ja det är dyrt och nej alla kan inte lösa det men då ska inte alla ridskolor finnas. Precis som inte alla privatpersoner kan ha häst. Även om alla gör så gott de kan och alla säkert skulle vilja ännu mer så måste lägstanivån ändå vara hyfsad.

Inte så lätt för alla ridskolor att fixa till nu dock.
Missförstå mig rätt jag föredrar boxar, bara säger att det inte är något som är lättfixat för ridskolor alla gånger utav flera anledningar.

När det blev förbjudet att bygga nya spiltor för 10 år sen, så förstod de flesta att totalförbudet inte var särskilt långt borta. Dessutom så blev det så svart på vitt, " det här är inte bra för hästarna" att många klubbar fick faktiskt tummen ur, och började bygga om till box.
Det är ändå föreningsstyrt oftast, och klubbstyrelsen som bestämmer om stallet ska byggas om, inte ex.vis stallchefen eller ridskolechefen, som kanske hade velat, men klubben har sagt stopp, på grund av kostnader.

Så jag tycker inte att man kräver omställning som blixt från klar himmel. Man har vetat väldigt länge att Jordbruksverket inte tycker att spiltor är lämpligt.

När det blev förbjudet att bygga nya spiltor för 10 år sen, så förstod de flesta att totalförbudet inte var särskilt långt borta. Dessutom så blev det så svart på vitt, " det här är inte bra för hästarna" att många klubbar fick faktiskt tummen ur, och började bygga om till box.
Det är ändå föreningsstyrt oftast, och klubbstyrelsen som bestämmer om stallet ska byggas om, inte ex.vis stallchefen eller ridskolechefen, som kanske hade velat, men klubben har sagt stopp, på grund av kostnader.

Så jag tycker inte att man kräver omställning som blixt från klar himmel. Man har vetat väldigt länge att Jordbruksverket inte tycker att spiltor är lämpligt.
Aldrig sagt att det var blixt från klar himmel. Eller nåt av det andra som du säger. Står klart å tydligt att jag föredrar boxar.
Det som är tråkigt är att många ridskolor kommer få slå igen/dra ner på elever vilket i slutändan leder till att dom kommer få slå igen för att ekonomin inte går ihop.
Det är inte direkt en nyhet att ridskolor inte får i närheten av samma ekonomiska stöd som vissa andra sporter får.
Jag skulle önska att dom fick hjälp att fixa till detta med mer mark å ombyggnation iochmed att många knappt går runt. Men et är något jag inte tror kommer hända.
Istället kommer ännu färre få möjligheten.

Aldrig sagt att det var blixt från klar himmel. Eller nåt av det andra som du säger. Står klart å tydligt att jag föredrar boxar.
Det som är tråkigt är att många ridskolor kommer få slå igen/dra ner på elever vilket i slutändan leder till att dom kommer få slå igen för att ekonomin inte går ihop.
Det är inte direkt en nyhet att ridskolor inte får i närheten av samma ekonomiska stöd som vissa andra sporter får.
Jag skulle önska att dom fick hjälp att fixa till detta med mer mark å ombyggnation iochmed att många knappt går runt. Men et är något jag inte tror kommer hända.
Istället kommer ännu färre få möjligheten.
Självklart är det tråkigt om de får slå igen. Men om de inte har möjlighet att erbjuda hästarna ett bra boende, så ska de inte heller driva verksamhet.

Inte så lätt för alla ridskolor att fixa till nu dock.

Min feting. Jag tolkade det som att man bara haft nu på sig. Det har man inte, man har vetat det i närmare 10 år, att det kommer ske.

Alltså 10 år på att bearbeta sin kommun för att få stöd till en ombyggnation.

Jag har inte sagt eller trott att du är för spiltor, men just att ombyggnationen skulle ske just exakt nu. Ridskolorna har vetat, mycket länge.

Tycker det ska vara möjligt att ha spiltor under den tiden lektioner sker plus någon timme mer så hästarna har möjlighet att torka innan lektionerna om det regnat, och övrig tid ute på lösdrift.

Visst finns det massa ridskolor med lite hagmark men om det inte finns hagar så tycker jag det stora problemet inte är att hästarna står i spiltor och inte box.

Min feting. Jag tolkade det som att man bara haft nu på sig. Det har man inte, man har vetat det i närmare 10 år, att det kommer ske.

Alltså 10 år på att bearbeta sin kommun för att få stöd till en ombyggnation.

Jag har inte sagt eller trott att du är för spiltor, men just att ombyggnationen skulle ske just exakt nu. Ridskolorna har vetat, mycket länge.
Det är inte det jag menar med nu. Det jag syftar på med nu är att omligande omgivning har ändrats sedan ridskolan öppnat tillexempel tillexempel och därför inte finns möjlighet att köpa mer mark och bygga ut. Så men nu menar jag nutid och jämför med när ridskolan öppnade och hade andra möjligheter att bygga ut och expandera.

Det är inte det jag menar med nu. Det jag syftar på med nu är att omligande omgivning har ändrats sedan ridskolan öppnat tillexempel tillexempel och därför inte finns möjlighet att köpa mer mark och bygga ut. Så men nu menar jag nutid och jämför med när ridskolan öppnade och hade andra möjligheter att bygga ut och expandera.
Kanse dags att flytta ridskolan då, som exempel så finns inga stall kvar på åbytravet längre utan nu är det en ren tävlings anläggning.

Min poäng var att om man inte kan se till att ha hästvänliga lokaler och hagar, så ska man inte ha hästar där.
Man såg annorlunda på det för i tiden. Därför det behövs resurser för att korrigera till standard i dagens samhälle.
Det är rätt, men att bestämma regler utan att skjuta till hjälpmedel är fel.
Åsikter är lätt att ha, att göra något åt problemet något helt annat. Allt jag säger är att detta kommer få ett bakslag. Och vill inte dra det kortet egentligen även om det stämmer men hade ridning varit en killsport så hade dessa spiltor försvunnit för länge sen.

Man såg annorlunda på det för i tiden. Därför det behövs resurser för att korrigera till standard i dagens samhälle.
Det är rätt, men att bestämma regler utan att skjuta till hjälpmedel är fel.
Åsikter är lätt att ha, att göra något åt problemet något helt annat. Allt jag säger är att detta kommer få ett bakslag. Och vill inte dra det kortet egentligen även om det stämmer men hade ridning varit en killsport så hade dessa spiltor försvunnit för länge sen.
Hade det varit en killsport hade de haft active stables för länge sen :(

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 512
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur