Spiltor kan förbjudas helt – ridskolor oroade

Nu utreder Jordbruksverket konsekvenser av nya regler för lösgående djur och det kan få betydelse för alla som rider. Spiltan, där hästen kan står uppbunden i flera timmar, kan komma att helt förbjudas som hästens permanenta plats.

Om de själva äger marken, ja, och inte kommunen. Och även om de säljer till ett bra pris lär det inte räcka till en ny modern anläggning som lever upp till de krav vi har idag.

Jag ser dessutom ett problem med att lokalisera ut ridskolor utanför tätorterna. Det gör det ännu svårare för barn som inte har engagerade föräldrar att rida. Ridning blir något som bara håller sig inom de familjer som redan är frälsta. Självklart måste hästarna ha ett bra liv också, men jag tycker faktiskt det är en viktig aspekt att ha med.

Jag tänker mig att det inte blir förbjudet direkt, utan att det blir en övergångsperiod på X år innan det blir helt förbjudet. Jämför förbudet att hålla tjurar och stutar uppbundna, det kom 2007 men med en övergångsperiod på 10 år vilket gjorde att det inte var förrän 2017 som det blev helt förbjudet. Just för att alla skulle få en rimlig chans att lösa det.

Jag ser dessutom ett problem med att lokalisera ut ridskolor utanför tätorterna. Det gör det ännu svårare för barn som inte har engagerade föräldrar att rida. Ridning blir något som bara håller sig inom de familjer som redan är frälsta. Självklart måste hästarna ha ett bra liv också, men jag tycker faktiskt det är en viktig aspekt att ha med.
Håller helt med!

Jag tycker det är viktigt att hästarna har det bra dvs box och bra hagar. Och ja- det kommer tyvärr innebära att det blir svårare att bedriva verksamhet nära tötorter. Men det tror jag man får acceptera. Det går inte att i större städer ha nära till allt. Det finns i regel inte bondgårdar i city i större städer heller utan de finns på landet. På samma sätt får man välja även med andra intressen- dvs vill du segla måste du vara nära vatten, vill du åka slalom måste du vara nära en backe etc.

Det är ju fullt möjligt att komplettera med en lösdriftshall.

Jag tror inte man vill ha hästar nära bostadsområden i lösdrift. Där min gamla ridskola ligger (precis i utkanten av en stad och nära ett stort (hyfsat stökigt) bostadsområde skulle jag säga att det skulle vara direkt olämpligt att inte låsa in hästarna på nätterna. Tyvärr.

Jag ser ingen skillnad i ridskolehästar och "privathästar". Alla hästar borde få en box eller lösdrift att bo i. Spilta är inget liv för någon häst. En övergångsperiod vore bra, men ridskolorna har trots allt vetat i över 10 år att spilta inte är lämpligt för hästar.

Den jag var på innan har byggt om en del av spiltorna redan. De vill självklart bygga om resten också. Men ekonomin att lägga en massa pengar på något som kommer göra att man måste dra ner på verksamheten finns helt enkelt inte. Tyvärr. Men självklart vill de att alla hästar ska få ha boxar! Jag tror att det måste komma in öronmärkta pengar till just ombyggnad av spiltorna. Det finns så mycket i de allra flesta ridskolor som måste fixas att tyvärr hamnar investeringar som innebär minskade inkomster längre ner på listan.

Skötselspiltor måste väl fortfarande vara godkänt att ha? I artikeln låter det som att alla spiltor ska förbjudas, men de menar kanske enbart spiltor där hästarna står längre tider?

Skötselspiltor måste väl fortfarande vara godkänt att ha? I artikeln låter det som att alla spiltor ska förbjudas, men de menar kanske enbart spiltor där hästarna står längre tider?

Precis som det står i artikeln är förslaget att spiltor inte ska få användas som hästens "permanenta plats" :) Skötselspiltor är alltså en helt annan femma.

Den jag var på innan har byggt om en del av spiltorna redan. De vill självklart bygga om resten också. Men ekonomin att lägga en massa pengar på något som kommer göra att man måste dra ner på verksamheten finns helt enkelt inte. Tyvärr. Men självklart vill de att alla hästar ska få ha boxar! Jag tror att det måste komma in öronmärkta pengar till just ombyggnad av spiltorna. Det finns så mycket i de allra flesta ridskolor som måste fixas att tyvärr hamnar investeringar som innebär minskade inkomster längre ner på listan.

Jag är medveten om att det innebär en hög belastning ekonomiskt. Jag anser dock inte att ekonomi får gå före hästarnas välfärd. Det är inte en mänsklig rättighet att sätta hästar i spiltor bara för att folk ska få rida.

Jag är medveten om att det innebär en hög belastning ekonomiskt. Jag anser dock inte att ekonomi får gå före hästarnas välfärd. Det är inte en mänsklig rättighet att sätta hästar i spiltor bara för att folk ska få rida.

Om det kommer en lag som totalförbjuder spiltor utan att det ges extra pengar till det tror jag att vi kommer se många ridskolor lägga ner sin verksamhet. Många har inte råd. Jag är övertygad om att de allra flesta vill ha boxar alt. lösdrift till sina hästar och att de allra flesta vill de som är bäst för hästarna. Ridskolorna har inte kvar spiltorna för att de drivs av onda människor som älskar att plåga hästar.

Jag hoppas att kommunerna ser värdet i ridskolorna och ger bidrag till ombyggnation av stallen. Självklart måste spiltorna bort. Men det måste ges möjlighet till det. Det kanske krävs en utbyggnad d.v.s. mer mark. Vilken mark ligger närmst ridskolans befintliga byggnader (oftast)? Jo, hagarna. Detta leder till att hästarna får mindre hagar. Om inte kommunen ställer upp med mer mark i anslutning till ridskolan. Annars får hästarna boxar men mindre hagar. Eller så får ridskolan dra ner på verksamheten och höja priserna och då blir det ännu mer en rikemanssport än vad det redan är.

Det är inte så svart eller vitt att det bara räcker att förbjuda spiltor.

Om det kommer en lag som totalförbjuder spiltor utan att det ges extra pengar till det tror jag att vi kommer se många ridskolor lägga ner sin verksamhet. Många har inte råd. Jag är övertygad om att de allra flesta vill ha boxar alt. lösdrift till sina hästar och att de allra flesta vill de som är bäst för hästarna. Ridskolorna har inte kvar spiltorna för att de drivs av onda människor som älskar att plåga hästar.

Jag kan tänka mig att många ridskolor sitter i liknande sitsar som den jag är med i styrelsen för. Kommunen har redan byggt en hel del runt omkring oss och mer ska det bli. Även om vi kunde fixa en nybyggnad/utbyggnad ekonomiskt (det kan vi inte) finns det inte mark till det. Bygger vi om stallet för bara boxar (vilket vi inte heller har råd med) så försvinner ekonomin i verksamheten totalt.

Med tanke på att vi varit på väg att flytta i tio år på grund av att kommunen vill åt all marken och vi till och med har haft svårt att få kommunen att hjälpa oss trots att det är de som satt oss i klistret tror jag inte det är så lätt för någon ridskola att få hjälp från sin kommun.

Ska vi ha kvar några ridskolor, speciellt i form av ideella föreningar, krävs det mycket hjälp från kommunerna om det ska gå att genomföra ett spiltförbud som inte tar död på den breda ridskoleverksamheten.

Ridskolor sitter i en :devil: rävsax.

Å ena sidan önskas stora hagar/lösdrift, ridvägar så eleverna kan komma ut och moderna lättjobbade stallar (plus omklädningsrum med dusch, samlingslokaler och cafeteria/kök). Å andra sidan ska eleverna kunna ta sig till och från ridskolan utan att vara beroende av bil(skjuts), så den kan inte ligga långt ute på landsbygden.

Å ena sidan önskas att eleverna ska lära sig att inte bara rida, utan att sköta en häst med allt vad den innebär, men det får å andra sidan inte vara tvunget, för då är det utnyttjande.

Å ena sidan ska ridskolan utbilda sina elever från noll, men å andra sidan ska eleverna ska rida i balans från lektion ett och inte sitta snett, ha glappande tyglar eller använda spö för att få fram hästen.

Å ena sidan ska ridning vara en folksport och de flesta som vill ska kunna rida, å andra sidan ska ridskolan få in pengar så det räcker och det utan annat än småpengar från kommunen.

Å ena sidan behöver ridskolan engagerade medlemmar i alla åldrar som ställer upp och arbetar ideellt, å andra sidan har folk inte tid/ork/lust att ställa upp.

Missförstå mig inte, jag önskar naturligtvis att allt vore som i "å ena sidan"! Men finns det rimliga möjligheter? Jag tror också att fler ridskolor kommer att tvingas slå igen, och hur kommer det att påverka ridning och hästhållning i Sverige?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 512
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur