Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Kanske lite ot, men min tränare brukar säga att en duktig ryttare hittar balansen igen och igen och igen. (Just eftersom det är som du säger - sitter man på något som rör sig kan balansen inte vara "statisk").
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

problemet är att vi lägger olika betydelse i balans

Jag och Sombre och Jacko pratar om jämnvikt - absolute Equilibrium

Utanför detta finns olika grader av obalanser. Och en del stabila obalanser

det behövs inte absolut jämnvikt för att uppnå pilbåge. det behövs en viss grundbalans hos ryttare och häst

men det är inte det jag talar om när jag talar om balans, tror inte det gäller Sombre eller jacko heller
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Det kallas att bibehålla jämvikt under rörelse, dvs dynamisk (rörlig) jämnvikt

det som sker om du står och gungar på en trampolin

skulle inte kalla det hitta igen för det tillåter att man slarvat bort den :o

Gör man det på trampolinen tappar man rytmen och bromsar brädan

Världens mest erkända sitstränare besriver att "kuna sitta" så - det handlar om att hitta fjädringen på samma sätt som på trampolinen - men där gör du det ståendes och kan svikta i knän och höfter

PÅ häst sittandes och får man använda bäcken och länden för fjädring = swinging back

men man måste bibehålla centreringen också - och det kan man bara om man sviktar
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Bra förklarat, det är det jag menar också när jag säger balans, fast att jag använde ordet neutral sits kanske inte är rätt tekningskt sätt, eftersom man inte sitter stilla, men dock kan man ju försöka vara så neutral som möjligt när man inte vill påverka/ge hjälper etc.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag är helt med på det du skrev och håller med till fullo

:D = mig finandes fånigt och lyckligt
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

problemet är att vi lägger olika betydelse i balans

Jag och Sombre och Jacko pratar om jämnvikt - absolute Equilibrium

Utanför detta finns olika grader av obalanser. Och en del stabila obalanser

det behövs inte absolut jämnvikt för att uppnå pilbåge. det behövs en viss grundbalans hos ryttare och häst

men det är inte det jag talar om när jag talar om balans, tror inte det gäller Sombre eller jacko heller

Jag pratar om ALLA sorters balans, sörru! Du kan inte få pilbågen utan den grundläggande balans jag nämnde som exempel. Det var det jag ville säga.

Och det är inte helt ovanligt att man ser, snarare tvärtom. Har man insett hur mycket sadeln betyder vad gäller hästens och ryttarens gemensamma balans, och att pilbågen kan komma som brev på posten i en sadel men inte i en annan (det kan kännas så vid jämförelse även om det självklart krävs lite mer). Då förstår man vad JAG skriver om.;)

Sen förstår jag att ni var på en annan nivå i er diskussion - givetvis;) -, MEN du frågade bla:

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?

Då säger jag balans, i många olika meningar, och det mest triviala och grundläggande av allt måste enligt min mening helst finnas först......vilket jag skrev, att ryttare häst och sadel samverkar. Annars gör man det mycket svårt för båda parter.
Därefter kommer andra former av balans och någon pilbåge åstadkoms inte utan balans - inte 100 procent balans givetvis-, men det måste finnas en balans för att hästen ska kunna lyfta ryggen mot ryttaren som du skriver.

Ibland blir jag lätt trött och full i skratt av dessa himmelssvävande teorier där dom flesta av oss markbundna inte ens förutsätts hänga med::rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Har man insett hur mycket sadeln betyder vad gäller hästens och ryttarens gemensamma balans, och att pilbågen kan komma som brev på posten i en sadel men inte i en annan (det kan kännas så vid jämförelse även om det självklart krävs lite mer). Då förstår man vad JAG skriver om.;)

Men nu undrar jag hur du tänker

Eftersom jag har väl skrivit rätt mycket på just det temat
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Det var inte bara till dej utan ett generellt svar ang vad som är allra viktigast som grund. OCh det där är verkligen grund. Det kan förstöra eller hjälpa och göra en stor del av skillnaden i om och hur man ens får till pilbåge:crazy:

Kanske känns extra aktuellt eftersom jag fn provar mej fram bland hoppsadlar och det blir väldigt väldigt uppenbart även där. Men det verkade inte som om du förstod vad jag menade utan pratade om vad sombre mfl skrivit:confused::confused:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Alla - det här med balans tycker jag är intressant, då vi ju för att röra oss måste förlora balansen i varje steg, och sen fånga upp den! Behåller vi vår balans blir vi blickstilla. Inte ens när vi står stilla är vi helt rörelselösa, utan kroppen tappar och återfår hela tiden balansen. Detta för att blodet ska kunna transporteras tillbaka till hjärtat.
Alltså, det handlar hela tiden om att släppa taget, och sedan återskapa. Försöker man hålla fast har man redan förlorat.

Jag tror man också ska ha modet att låta det vara som det är! Att se var det tar vägen och inte vara så snabb med att försöka förändra och "rätta till". Då sitter man där och har bara botat symtom på något utan att hitta kärnan och orsaken. Att ge saker tid. Att förändra saker tar tid och försöker man göra det snabbare än vad kroppen är redo för blir det bara massa motreaktioner. Att inse att varken man själv eller någon annan är perfekt i varje sekund och därigenom våga släppa på perfektionismen. Ska man försöka rida bra hela tiden utan att slappna av i sig själv och vem man är så kommer man aldrig att komma till förändring. Bara genom att medvetandegöra saker händer det otroligt mycket! Ska vi uppepå den förändringen också lägga till aktiv förändring kan det bli kaka på kaka och förändringen antingen för stor eller kroppen till slut slår bakut och man står där med en ännu snedare kropp. Att förändra från grunden behöver starta från de små delarna och sprida sig.

Jag har inget mer att tillägga efter denna utmärkta text, möjligen amen :bow:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

kände du dig utanför?

Utanför? Vad pratar du om?

Vill du ha svar på vad man anser är grunden eller inte? Jag anser att utrustning är en av de allra första grunderna.
Jag såg inte att sombre tex skrev nånstans om det? Så varför ens dra in sombres svar när du svarar mej,uppenbarligen har du då missuppfattat något eller hur?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag har inte läst allt här, men kom på att Fio hade skrivit ngt som är svar på allt- förutom att man då har en passande utrustning på Pålle.
Det passar så väl in här:bow:

Vad är då fungerar? Fysiologiskt riktigt eller det som känns bra för ryttaren

Oftast innebär inte det samma sak, i början känns det kanske inte helt bekvämt för ryttaren när det blir riktigt och rätt för hästen börjar ju röra sig större och annorlunda med mkt mer energi. Är man inte van vid det där så tar man gärna ner det till det bekväma igen alltså det som känns bäst för ryttaren av olika anledningar och oftast att ryttaren hamnar lite i obalans pga bristande bålstabilitet och att dom får problem att sitta kvar ibland.
Ryttare med bra balans o bålstabilitet kan rida vilken häst som helst o det ser enkelt ut.

Jag anser inte att hästen ska behöva rubba sin rätta balans för att ryttaren inte själv vill träna på sin o då även gå på Gym- om man inte är dansare eller dylikt o har mkt gratis.
Om det blir övermäktigt- rid lätt ett tag o fortsätt sen att lära dig:bow:

Det är hästen som ska ges naturliga förutsättningar för att kunna bära upp oss o vi ska störa så lite som möjligt- bara vara dess danspartner.

Hur kul är det att dansa med en Klumpeduns:eek:

När man provrider en häst lär man känna om den här kommer att bli för svår o då ta en som passar bättre- både i rörelseschema o Temp.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ja för det kan ju helt omöjligt vara du som missförstod
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ok vi tar det igen.

Du frågade bla:

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?

Och jag svarade balans och att vädigt mycket handlar om balans.
Därefter skrev du om pilbågen och jadå det håller jag med om, inga problem med det. Jag svarade med något som jag tycker är viktigt i sammanhanget, faktikt på många sätt själva grunden, och något som kanske inte alla har så mycket koll på - att sadeln verkligen på alla punkter passar hästen och inte hindrar den för då blir det svårt att få till pilbåge man får jobba emot hästen...
,
Om å andra sidan sadeln stämmer med hästen kan man faktiskt på samma häst få igång ryggverksamheten, och pilbågen på ett betydligt lättare sätt, :bow: Med samma ryttare..

Nu menar jag inte bara vidd och bommens rakhet eller ej, eller hur bossirna ser ut, utan hela passformen. Jag vet att du har skrivt att du brukar stoppa handdukar under sadlarna på elevers hästar..... Men det är inte sånt jag menar utan sånt som inte går att ändra med handdukar o annat....

I min omgivning är det inte så sj'lvklart att känna tilll hur mycket bara ett par cm när det gäller sittpunkt/ hästens tyngdpunkt, kan göra skillnad. Jag tror inte att alla här på buke heller har det klart för sej......Jag har inte haft det särskilt länge i alla fall och sadelprovaren som var ute för några år sen tittade inte alls på alla variablerna:crazy:

Därför blir det mer eller mindre att jobba emot hästen även om ryttaren själv sitter aldrig så bra, om inte en så vktig del av utrustningen som sadeln passar helt och hållet. Man kan få hästen att jobba bra men det skulle gått betydligt lättare med bättre passande sadel....Därför ville jag bara påpeka det.

Och därför förstår jag inte ditt svar som hänvisade till sombre och jacko - deras svar hade inte ett dugg med det här att göra:confused:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras

Sånt där kan variera en del, dels beroende på vad man har för grundproblem att jobba på och sen så "bedömer" jag inte alls andras hästar likadant som ens egen ridning eftersom man inte på samma sätt vet vad de har/har haft att utgå ifrån. Med undantag för det alltför frestande läget där någon kommer med det som ska vara optimal-bilden och man inte alls instämmer! ;)

Vad gäller ordningen så är iaf balans och mental avslappning väldigt högt i prio. Det känns värt att låta dom punkterna få ta tid att få rätt även om hästen inte kommer gå i en bra form på vägen dit, eftersom tanken är att öht skapa en förutsättning för kommunikation/samling.
Sen har jag väl ärligt talat ingen fast väg att ta sig till den optimala formen utan utgår från det ekipage/den häst det gäller just då. Kanske kommer den uppfattningen utvecklas så småningom med ökad erfarenhet.

Den "optimala formen" är för mig när både vinklad bakdel och lätt framdel/höjd manke är på plats. Vilket det inte kommer vara om det finns spänning i överlinjen så överlinjen blir per automatik också viktig för slutresultatet = det som kan ses som optimalt jobbläge. För att få till den här "stommen" så behöver hästen också en bra struktur i sin kropp (att silhuetten höjs kanske man kan förenkla det till) vilket också hänger ihop med rakriktningen. Med dålig rakriktning blir överlinjen bruten mer eller mindre och strukturen/bärigheten går förlorad. Så för den "optimala formen" behöver hästen redan vara hyfsat rakriktad.

Men på vägen dit måste det få se olika ut beroende på vad man har för utgångsläge. Jag tycker inte man kan säga att det SKA se ut si eller så efter si eller så många ridna minuter/tränade pass huvudsaken man har en bra plan för att ta sig till den "optimala formen" så effektivt man kan, och sen funkar självklart vissa metoder bättre än andra i praktiken och utövarens skills sätter begränsningar.

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?

Tja, framförallt den där genomtänkta planen där man försöker undvika att motverka sig själv i så hög grad som möjligt (rubbar man hästens egen balans t ex så blir det ju en längre väg sen att lära om att hästen måste hålla sin egen balans - är min åsikt/upplevelse) och att strävan mot den där optimala formen alltid finns även om man måste jobba väldigt basics till en början och inte kan ta allt på en gång. Eller kanske bara får den "optimala formen" stundvis och sen förhoppningsvis längre och längre tid.
Det som gör största skillnaden är att övningarna man rider är anpassade till det mål man är ute efter. Rider man vägar t ex "bara för att" så även om man kanske har tur och får viss positiv effekt av det kallar jag det inte riktigt ridning i dess rätta bemärkelse.


Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egns pass som du tycker är sämst?

Det där är väldigt olika, särskilt under de egna passen. Jag gillar t ex inte när man inte fokuserar på (eller inte sökt fram någon bra metod att få fram det) att få igång en mjukt svingande rygg och att bakbenen börjar "niga" lite mer utan enligt vad det ser ut för mig bara rider på framåt med möjligtvis bra skjutkraft men statisk form för ryggen. Eller när "variera formen" bara innebär att man ändrar tygellängd. Men då är det ju en rätt grov generalisering eftersom jag isf jämför med de som har helt andra strategier för att nå sina mål. JAG skulle vilja lägga det ganska högt i fokus och jobba med även i samband med större grundproblem så man i så hög grad som möjligt undviker det statiska jobbet. Eller att man ångar på i övertempo där kanske inte ens fram- och bakdel jobbar i samma takt! :p För att dessa två exempel sliter mycket även om de bara ska vara tänkt som en övergångsperiod innan man kommit längre i sin ridning, ofta blir det ju inte heller så iom att det tar TID att lära sig rida så sen går månaderna, åren, och hästen har gått och slitit på sig utan att lära sig gå i balans/vila på steget/jobba svingande med ryggen.

I den egna ridningen måste jag just nu bl a bli ännu mer noggrann med eftergifter och tygellängd. Sitter väldigt mentalt inrotat att man kortar åt sig tyglarna omedvetet vilket såklart påverkar kusens överlinje även om tyglarna inte är "korta" men man rider på en känslig häst, räcker att man bara spänner armar och axlar så tar hästen det som en signal som den sen behöver eftergift från. Sen är det fortfarande lite mentalt i båda mig själv och kuse som behöver bli coolare överlag för man märker stor skillnad i form och kvalitet på ett "coolt" pass mot ett lite spänt/halvstressat pass även om det senare är grymt lite mot vad det varit tidigare.
De "coola" passen hinner jag också med att justera findetaljer för att få till ridningen konstruktiv även om den knappast blir perfekt! ;)
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag startar en tråd där jag tydligt skriver att vi har olika åsikter

sedan kommer flashlight och tror att det finns ett rätt svar :crazy: kritiserar andras och hänvisar till sitt eget så att man skall förstå

Orka bry sig
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Det jag var intresserad av var efter vilken plan man utbildar sin häst

Det finns ju så mycket åsikter här - de måste ju färgas av den egna planen. Vad är viktigtast

vad uppnår du först, vad lägger du på sedan.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Vad är hästens "rätta balans" ?
Som den rör sig naturligt- utan ryttare.

Jag fattar fortfarande inte hur man som "tränare" kan börja påstå att sadeln inte ligger bra o då börja mecka in en massa handdukar:confused:

Som om hästen skulle få det behagligt:eek:

Är man seriös så skickar man eleven till sadelutprovning
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag startar en tråd där jag tydligt skriver att vi har olika åsikter

sedan kommer flashlight och tror att det finns ett rätt svar :crazy: kritiserar andras och hänvisar till sitt eget så att man skall förstå

Orka bry sig

Sorry glömde att du har de rätta svaren - alltid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 470
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 466
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 966
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp