Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Som den rör sig naturligt- utan ryttare.

Fast det är ju inte det man tänker på om man tänker på optimal dressyrbalans så att säga, det som krävs för att få så bra kvalitet som möjligt i ridningen.
Tänk dig själv - är du alltid i perfekt balans när du springer omkring eller utför diverse rörelser för att ingen annan är där och petar/drar i dig eller rubbar din balans? Att man är "fri" innebär inte per automatik balans och beroende på vad man ska göra krävs det mer eller mindre balans.
Precis som i dressyren - en "grundbalans" som kommer från att hästen iaf inte blir störd räcker till en basics-nivå, men ska man kräva svårare rörelser och mer samling, ännu snabbare reaktioner och ännu mer precision i rörelserna osv, då krävs också mer balans för att det ska bli bra.
Precis som hästen fortfarande måste ta ansvar för att balansera upp sig (att den är med mentalt och använder en bra teknik) om den ska göra en balanserad tvärnit fri från ryttare för att inte trilla på näsan eller riskera att göra illa sig för att den tappar koll på benen! :p
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Kan du förklara hur du menar? Jag tänker mig så att hästen har sin balans, men för att klara allt svårare uppgifter i dressyren så krävs mer o mer styrka. Och för att utvecklas o bygga upp styrkan måste hästen vara i balans.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Kan du förklara hur du menar? Jag tänker mig så att hästen har sin balans, men för att klara allt svårare uppgifter i dressyren så krävs mer o mer styrka. Och för att utvecklas o bygga upp styrkan måste hästen vara i balans.

Ja och dom flesta hästar som har en BRA ridbarhet har oxå en naturlig balans så man behöver inte tänka så mkt på att balansera upp hästen.

En häst som Totola pratar om som trillar på näsan eller riskerar att göra illa sig för att den inte har koll på benen eller sin balans blir nog aldrig någon bra dressyr, hopp eller ft-häst då balans går hand i hand med ridbarhet.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Dum fråga kanske: men hur upplever du/ni "moderna sporthästar" (spindlar?) och deras balans? Jag har fått intrycket att de är mer balanskänsliga än "gamla gardet" och därmed lite mer svårridna för vanliga dödliga. Har dessa djur då "bra balans" i sig, eller har de det inte?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Som den rör sig naturligt- utan ryttare.

Jag fattar fortfarande inte hur man som "tränare" kan börja påstå att sadeln inte ligger bra o då börja mecka in en massa handdukar:confused:

Som om hästen skulle få det behagligt:eek:

Är man seriös så skickar man eleven till sadelutprovning
Käbbel moster - eller drottningen av kängor ;)

ja man skickar hästen till en sadelutprovare,, men man kan ge ryttaren ett tillfällig känlsa av hur det kan vara om hästen inte störs av sadeln dvs man tar bort punkttrycket. hellre det en att undervisa i en sadel om inte passar första gången. Vilket de flesta andra gör - jag har ju aldirg hört om en som åkt hem igen :confused:


Men det var ju inte ämnet

En häst i frihet använder ju halsen som balansstav - skall man rida den så då rör den ju som en westernhäst dvs går kraftigt utåtställd i svängarna

Rätt balans? ja ingenting förvånar mig som komerm från dig
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Kan du förklara hur du menar? Jag tänker mig så att hästen har sin balans, men för att klara allt svårare uppgifter i dressyren så krävs mer o mer styrka. Och för att utvecklas o bygga upp styrkan måste hästen vara i balans.

man kan ju som sagt lägga väldigt olika betydelse i ordet balans, och jag är inte alls med i ditt tänk

Om man tänker sig att obalans som att man inte står på öronen så behåller man sin ju "balans" så länge man inte gör just det

Men de fakto - en massa hästar går på bogarna och jag skulle inte kalla det i balans, tvärtom för de har jackos kula för långtfram, de måste också öka frekvensen för att komma ikapp denna kula. Ungeför att jämföra med en människa som springer i en sluttning nedför

Hela grejjen med den rena takten är ju för att komma ur detta tillstånd där hästen tar emto sig framåt. Vilket är en naturlig reaktion på att framdelen är nedtyngd av ryttaren.
Hästen måste kompensera ryttarens tyngd genom att använda sin bakre hävarm - det skull jag kalla grundbalans, och det är det jag tolkar fio som.

Med hennes vana att placera sig själv i balans och slappna av och en häst rulla på och inte störa den så så håller jag med henne

Vissa hästar har sin naturliga tyngdpunkt så långt fram så de behöver mera hjälp och mer styrka bara för att komma till denna renhet i gången

Sedan har vi resan mot jämnvikt - där kulan /tyngdpunkten flyttats så långt bak att hästen i galopp tex kan göra en piruett

Styrka ja visst - men du kan träna dig blå - får du inte fatt i denna kula/tyngdpunkt så kommer du aldrig till jämnvikt. Det blir sådan där trist Dressyr med mycket inverkan av kandar och sporre. Medan en ryttare som har fått tag i kulan och börjar kontrollera den kan vända för vikten i huvudsak i piruetten och har ett slack i sin tygel

En del i tråden kallar kontroll över kulan balans - medan andra lägger helt annan betydelse i ordet. Kanske beroende på vad man själv upplevt i kombination med vilka ord man kan sätta på sin upplevelse
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Dum fråga kanske: men hur upplever du/ni "moderna sporthästar" (spindlar?) och deras balans? Jag har fått intrycket att de är mer balanskänsliga än "gamla gardet" och därmed lite mer svårridna för vanliga dödliga. Har dessa djur då "bra balans" i sig, eller har de det inte?

Om man tänker såhär så ökad samling kräver att tyngdpunkten flyttas bakåt mot mer och mer jämnvikt - där absolut jämnvikt är levad


Gamla gardet har ett ben i varje hörn och istället för som ett fint bord benen pekar rakt nedåt så arbetar de lite bromsande framåt och stöttande åt sidorna med frambenen, och likaså bakbenen jobbar påskjutande och stöttande - det hindrar den kringkastande kulan att få hästen att stå på öronen. Du kallar detta stolpig gång

Får man hästen att använda sin bakre hävarm så behöver den itne ta emot sig med frambenen utan de kan stå under hästen som ett bord.

Sedan ju mer du flyttar kulan bakåt desto mindre blri understödsytan - från matsalsbord till piedestal

Problemet med den moderna sporthästen är att den är från början skapt som en pidestal och tål inte en ryttare som knuffar på deras kula

En ryttare med kontroll kan slappna av och rulla på - en ryttare utan kroppskontroll skrämmer slag på den

Du rubbar inte så lätt ett matsalsbord - men en piedestal tål inte mycket
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ja och dom flesta hästar som har en BRA ridbarhet har oxå en naturlig balans så man behöver inte tänka så mkt på att balansera upp hästen.

En häst som Totola pratar om som trillar på näsan eller riskerar att göra illa sig för att den inte har koll på benen eller sin balans blir nog aldrig någon bra dressyr, hopp eller ft-häst då balans går hand i hand med ridbarhet.

Egentligen så börjar det ju bli intressat nu för jag frågar ju om träningsupplägget

KL

Vissa hästar är ju inte avlade för ridning i första hand utan som vagnshästar. självklart blir upplägget helt annorludna för en sådan en en häst emd exteriör för ridning som man kan placera sig rätt på och rulla på och bara hjälpa den vid behov

Jag tänker mest på en fries som det blev en del ståhej ang då tränaren började i en annan ände på den - just då den inte har tillräcklig balans för ovanstående. den skulle med samam ridning ofelbart hamna i en situation är bakbenen förgäves försökte komma ikapp tyngdpunkten i en överilad aktion


Synd att så få vågar skriva om sin plan och sitt upplägg

för jag tycker att det att komma ur denna överilade aktion som alla hästar har med ryttare i början är steg 1
Även halvblod med hög ridbarhet blir överilade innan de hittat sin hävarm särskilt om de rids på för mycket framåt/och eller har en ryttare som inte hittat tyngdpunkten.

Sedan att det inte ser ut som en shettis innebär inte att det är tillräckligt ifrån jämnvikt - för att inte har en ren takt
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Egentligen så börjar det ju bli intressat nu för jag frågar ju om träningsupplägget

Synd att så få vågar skriva om sin plan och sitt upplägg

Fast det är svårt att skriva "sitt" upplägg när vi har hästar i så olika stadier av ridning (känsla, känslig, utblidningsnivå mm). Det blir ofta så konstiga följder i dessa trådar....:angel:
Pratar vi den unga hästen eller den rutinerade t.ex, för det skiljer en del i upplägg.

Men jag har alltid devisen - balans före fart.
I vissa fall får farten vänta mer i andra mindre :grin: men inte att blanda ihop med att en viss fart behövs för att uppnå balans...:angel:
Men för att förtydliga så är inte fart detsamma som de olika gångarterna, utan farten i de olika gångarterna/rörelserna som vi utför.
Att våga kravställa och samtidigt lyssna på hästen är det svåraste tycker jag.

Jag vet att jag låter New Age'ig när jag förklarar, men att rida, ha planer/mål på en "teknisk" nivå är lätt - det är det jag vill lämna bakom mig :idea:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag tycker det du skrev var logiskt och tydligt och inte alls new agigt - utan ett dilemma för alla hästutbildare.

och också när man skriver, för vad menar man med fart?

och hur beksriver man det där tillståndet när tillräckligt fart för balans - men inte för mycket för att inte tappa balans, men kan sätta ord - ren i takten men hur ser man det om man inte har slowmotion :D

Det har ju forkskats att det som för ögat ser ur som rent skiljer på en hundradel, och det är ju hårklyverier men jag tycker inte alla är överens om takten är ren eller ej, för HUR ser man det?

Kanske man hör mer än ser :confused:

Eller ja, för mig så ser det som är orent kantigt ut :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Käbbel moster - eller drottningen av kängor ;)

ja man skickar hästen till en sadelutprovare,, men man kan ge ryttaren ett tillfällig känlsa av hur det kan vara om hästen inte störs av sadeln dvs man tar bort punkttrycket. hellre det en att undervisa i en sadel om inte passar första gången. Vilket de flesta andra gör - jag har ju aldirg hört om en som åkt hem igen :confused:


Men det var ju inte ämnet

En häst i frihet använder ju halsen som balansstav - skall man rida den så då rör den ju som en westernhäst dvs går kraftigt utåtställd i svängarna

Rätt balans? ja ingenting förvånar mig som komerm från dig

Du frågar o får då fel svar enligt dig o försöker trycka ner dina antagonister - i vanlig ordning.

Du vill nog äga rätten på hela forumet- märks på antalet inlägg där du svarar dig själv- i brist på annat- föreläser..om det allena rätta:rofl: enligt boken.

Det är bara att se hur du har svarat mig o givetvis även Flash.

Din balans kan inte vara ngt vidare då en så stadig häst tappar galoppen efter 5 språng- för att du ramlar ner till höger.

Då är det självklart viktigt att få ordning på en mkt bättre balans o det blir en hjärtefråga. Dock har alla inte samma svårighet o då måste man kunna inse att det skiljer sig i hur man måste hantera problemet.

För Flash räckte det med en handomvridning för andra kanske en smärre sitskorrigering. Medvetenhet o en tränare som ser ev. felaktigheter- hjälper våra hästar.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Dum fråga kanske: men hur upplever du/ni "moderna sporthästar" (spindlar?) och deras balans? Jag har fått intrycket att de är mer balanskänsliga än "gamla gardet" och därmed lite mer svårridna för vanliga dödliga. Har dessa djur då "bra balans" i sig, eller har de det inte?

Fast det här är 2 helt olika saker som du tänker på nu.. Att hästen har en bra egen naturlig balans har inget med att dom är balanskänsliga och svårridna för ryttaren att göra, ingenting alls faktiskt.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ja och dom flesta hästar som har en BRA ridbarhet har oxå en naturlig balans så man behöver inte tänka så mkt på att balansera upp hästen.

En häst som Totola pratar om som trillar på näsan eller riskerar att göra illa sig för att den inte har koll på benen eller sin balans blir nog aldrig någon bra dressyr, hopp eller ft-häst då balans går hand i hand med ridbarhet.

Exakt. Håller helt med.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Kan du förklara hur du menar? Jag tänker mig så att hästen har sin balans, men för att klara allt svårare uppgifter i dressyren så krävs mer o mer styrka. Och för att utvecklas o bygga upp styrkan måste hästen vara i balans.

Balans och styrka hör ju ihop. Och teknik.
Om tekniken och/eller styrkan brister så blir balansen sämre också.
Tänk - stå på en balansboll. Visst, du tränar upp din balans men det betyder ju i grova drag att du tränar upp din teknik för att kunna stå kvar på bollen och dina muskler för att kunna hålla dig i balans.
Sen måste man mentalt vara med på vad som händer. Går jag i skor med stilettklackar (inte vanligt, och då desto svårare när man gör det! ;) ) och inte "är med" på vad jag gör så man per automatik går precis som man brukar göra, alt. att man kanske är stressad och blir lite avskärmad/spänd pga det, då spelar det ingen roll hur bra styrka och teknik man har i vanliga fall, balansen kan skita sig ändå.
Precis som kommunikationen och hästens förståelse för sin uppgift och för hur den ska använda sin kropp (hänger ihop med tekniken) samt närvaro blir viktig för att balansen ska bli bra.
Poängen var då alltså att det inte enbart är att hästen är "fri" jag ser som bra balans. En viktig bas men inte det enda som krävs. Jag är då "fri" när jag går med klackskor, står på balansboll eller utför yoga-rörelser också = ingen garanti! :p

Egentligen skriver vi väl ungefär samma sak. Man rubbar kusens balans så lite som möjligt dvs i den mån man klarar av, sen jobbar man med de andra bitarna för att klara av den högre balans som krävs ju högre balans övningarna kräver.

Ett exempel - man kan ju också träna hästen att hitta sin egen balans genom att ge den uppgifter som kräver balans utan att stödja hästens balans och samtidigt försöka att inte rubba balansen då såklart. Flytta inåt/utåt på volt med bara tyngdpunkten är ex. på en sån övning. Men den balans som man åstakommer då är ju ändå bara ett förstadie, beroende på vilken nivå man är. Att man jobbar upp förutsättningarna för att kunna jobba överhuvudtaget.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Tycker det är lite lustigt att man på ett AR-forum, där det läggs vikt på att dressyren är till för hästen -inte hästen för dressyren, lägger in värderingar om "...blir nog aldrig någon bra dressyr, hopp eller ft-häst ".
OM man med sin häst vare sig det är skogsmulle eller tävlingshäst eller något däremellan satsar på att förbättra det man har så gott man kan, då kan man inte i samma andetag snacka om att -en sån häst blir aldrig ridbar.
I det fallet får man jämföra ridbar utifrån den situation man faktiskt är, inte en önskebild om att man skulle sitta på en redan högt skolad 100k+ häst.
Ridbar som i balanserad kan man självklart få alla hästar till förr eller senare med bra träning. Sen gäller det ju helt enkelt att förvalta det och rida det man har istället för att försöka gå längre än vad fysiken klarar av -om den nu begränsar öht. Oftare vi ryttare begränsar skulle jag tro.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nej, det kan jag förstå på ett plan.

Men på ett annat plan kan jag ändå inte förstå det. :laugh:

Jag tyckte Susans liknelse med bord och piedestal var väldigt målande. Och nog har ett bord bättre grundbalans än en piedestal?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Tycker det är lite lustigt att man på ett AR-forum, där det läggs vikt på att dressyren är till för hästen -inte hästen för dressyren, lägger in värderingar om "...blir nog aldrig någon bra dressyr, hopp eller ft-häst ".
OM man med sin häst vare sig det är skogsmulle eller tävlingshäst eller något däremellan satsar på att förbättra det man har så gott man kan, då kan man inte i samma andetag snacka om att -en sån häst blir aldrig ridbar.
I det fallet får man jämföra ridbar utifrån den situation man faktiskt är, inte en önskebild om att man skulle sitta på en redan högt skolad 100k+ häst.
Ridbar som i balanserad kan man självklart få alla hästar till förr eller senare med bra träning. Sen gäller det ju helt enkelt att förvalta det och rida det man har istället för att försöka gå längre än vad fysiken klarar av -om den nu begränsar öht. Oftare vi ryttare begränsar skulle jag tro.

Den tolkningen får stå för dig själv och enbart för dig själv. Vad är det du säger - att på ett icke AR forum är hästen till för dressyren ? ;)

Dressyr som vi diskuterar här i tråden, är ju dressyr oavsett vilken gren i det att vi strävar efter samma sak eller hur? då finns det SJÄLVKLART en skillnad mellan en hästindivid med dålig exteriör och dålig grundbalans, och en hästindivid med bättre grundbalans i sig själv, vad nu anledningen till det än må vara, eller hur?

så oavsett om du är AR eller ej, så har olika hästar olika förutsättningar för att harmoniskt arbeta i en god dressyr balans som eftersträvas. Den faktorn kommer du dessvärre aldrig ifrån.

som i de flesta trådar om balans så vad jag ser så pratar vi helt enkelt ur olika utgångslägen och det är där du stöter på patrull i dina resonemang. du skriver ofta om att "stötta" hästen när det gäller balans osv, och när du skriver i det sammanhanget gör du det för att du upplever att hästmaterialet du rider "behöver" detta. Jag anser att man aldrig som ryttare ska vare sig bära eller stötta hästen till balans, däremot ska man hjälpa den genom att försöka icke-störa dess existerande balans, och det är en jäkla skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nej, det kan jag förstå på ett plan.

Men på ett annat plan kan jag ändå inte förstå det. :laugh:

Jag tyckte Susans liknelse med bord och piedestal var väldigt målande. Och nog har ett bord bättre grundbalans än en piedestal?

och jag i mitten kan förstå er båda

Bordet är ju mer stabilt men piedestalen har ju tillräckligt bra balans för att vara en piedestal så länge man inte belamrar det som om det vore ett bord

Jag tycker att man ser det väldigt klart vad de klarar att göra i hagen hur bra balans de har naturligt och det tycker jag har absolut att göra med hur nära tynggdpuntken är placerad realtivit till bäckenet/den natruliga hävarmen och där kraftutväxlinegn också sker i om med att kraftcentrum finns där

Jag har ju två ytterligheter hemma

Vem kan vända på en femöring?
Vem byter glatt i varje?
vem snubblar på en tuva.
vem tappar galoppen så fort halsen åker upp

och här för att återkoppla till scata, vem kan galoppera sakta - och vem måste ösa på med bakbenen för att inte tappar galoppen och rör sig då smn skottkärra och som knappt vänder på en fotbolslplan

fast man sitter ju stadigt
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 470
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 466
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 966
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp