Bukefalos 28 år!

Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Susan

Trådstartare
det verkade som ett par av oss var eniga om att vi var oeniga :D i tråden om att rida på en hand och ytterligare en stångdiskussion

Så om vi enas om att vi inte är ense om vad som är rätt

vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?

Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egns pass som du tycker är sämst?

Inget rätt eller fel, vi har ju redan konstaterat att vi är olika

Så kom igen :bump:

vad är första nyckeln till God Ridning för dig
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Åh vad roligt!!! :bump:

Jag har en viss känsla av att allas svar kommer att utlösa "Ja, JUST det, DET är ju viktigast!", när jag läser dem! :D Precis som när det är frågesport på tv och man inte kommer på svaret - men när man hör det känner man sig fånigt korkad.

För mig är balans det viktigaste, säger jag nu - som första "svarare". (Och jag kommer att tycka att alla era andra svar är minst lika viktiga, men nu försökte jag svara spontant). Är ekipaget i balans i det de utför (om det så är skritt på lång tygel!), eller är den ene efter, före eller vid sidan av? Vart är "balanskulan" i ekipaget på väg? Ut genom ena bogen, ner mot hästens sittknölar, ut genom framknäna :o eller studsar den hit och dit inne i hästen som en flipperkula?

Ja, jag tror att balans är mitt hjärteord.

Men som sagt, jag kommer att tycka att jag är rätt korkad när jag läser era svar! :idea:

(Vilken rolig tråd!!!)
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nu när jag övergivit KR bara för att tonen här varit så djäkla hätsk, men ändå går in och tittar på de mer "snälla" trådarna så hittar jag den här intressanta trådstarten! Hoppas det kan hållas på en civiliserad nivå och ge något konstruktivt! Annars blir det väl ännu en "vaccination" mot att diskutera på forumet för min del ;)

Jag kan tycka det kan vara svårt att diskutera såhär då vi inte ha en häst i rörelse framför oss där vi kan säga att "nu tycker jag det ser bra ut", "nu skulle man kunna förändra det där" etc.

vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras?
En jämn rörelse genom hästens kropp, att ryttaren inte hindrar hästen från att röra sig som den kan, utan hjälper den att hitta denna rörelse. Ryttaren ska vara en hjälp, inte en krycka. Ryttaren ska förbättra hästens rörelsemönster även i frihet, så att den rör sig mer hälsosamt även i hagen.
Hur jag ser att det är en jämn och harmonisk rörelse genom kroppen?
Jag tittar på biomekaniken, och tolkar den enligt det jag blivit lärd och det jag själv listat ut. Alltså genom min utbildning till sjukgymnast, alla de böcker jag läst av olika författare, de artiklar jag läst och det jag känner i min egen kropp och ser i andras kroppar. Att analysera rörelsemönster är något man måste skola sitt öga för att se, och det är något min utbildning iaf i vissa stunder är mycket bra för.
Några exempel är till exempel att se om hästen är taktren, där man i traven då tittar på om de är helt diagonala och tvåtaktiga. Man kan också i traven titta på om diagonala fram och bak har samma vinkel, alltså är parallella med varandra, eller om de ligger i olika vinkel med markplanet. Nu är ju även detta en fråga som kan diskuteras, då det är vi människor som delat in hästens rörelsemönster i just gångarter och hästen i frihet kan uppvisa stora variationer på dessa. Jämför trav i balans som är taktren med häst i obalans (ej parallella fram- och bakben) och häst i obalans som inte är taktren. På den senare bilden kan man också se hur ryttarens sits återspeglas i hur hästen rör sig. De rör sig likadant.
Man kan också säga att jag "läser av" om kraften genom hästen riktas på ett energieffektivt sätt. Alltså om kraften/rörelsen går ut genom en utfluten bog och hästen därför inte kan utnyttja all kraft för att göra det vi ber den om. Jag tittar också på var själv rörelsekraften i hästen riktas någonstans. Är det snett nedåt-framåt, ned i backen, eller snett uppåt-framåt, upp i luften? Inte att förväxla med halspositioner och ram på hästen, där en framåt-nedåt-form mycket väl kan ha en uppåt-framåt-rörelse genom kroppen.

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?
Oj, för mig gör det inte så mycket om man åker häst, bara man gör det i balans ;) Nu när jag skrev det där kom jag även att tänka på att allt ju inte handlar om FORM, utan att vi mår bra i det vi gör. Ibland är det inte så viktigt om allt sker i en kroppslig balans, bara vi har en relativ balans i oss själva och vår häst. En ponny-galopp-tur i skogen kan göra mer gott för välbefinnandet än ett arbetspass i kroppslig balans, men där man ej är närvarande i vad som sker. För mig går dessa saker hand i hand. Ett allmänt välbefinnande kommer av att vi är närvarande, med vårt sinne, med vår kropp och med vår hela organism. DÄR kommer ridningen in.

Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egna pass som du tycker är sämst?
Vi kan ta mig själv för att göra det enkelt. Till att börja med, om vi tar ett pass på ridbanan eller i skogen där vi jobbar aktivt med förbättring av gångarter och för att bygga upp fysisk styrka. Det jag kan sakna hos mig själv är att jag kan låsa upp mig i mina SI-leder och låsa rörelsen i min rygg för att min kropp kan tycka rörelsefrihet där är läskigt. I dessa stunder viker jag mig gärna i midjan, min häst (nu tar jag han jag rider mest ;) ) bara springer, han tappar ner manke och bröstkorg mellan skuldrorna och kan bli oren i takten. Hittar jag en flexibel stabilitet i min bål och rygg och SITTER ner och släpper igenom rörelsen i min rygg löser sig det mesta, då kan vi göra underverk :D

Kan ta två bilder från vårt senaste ridpass, där jag börjat sätta igång honom (och mig) efter sommarvila.

dagbok

En bild jag gillar, där han bär sig på ytter bak istället för att falla på inner fram (och få voltstart-syndromet som många hästar får i trav och galopp). Jag är visserligen i avlastningssits, men har inte låst SI-lederna. Han är taktren, får upp manken. Jag tittar framåt och släpper upp hans framdel.

dagbok

Troligtvis en galoppfattning (detta säger jag då jag ser min dumma ovana att titta ner mot inner bog mitt i fattningen, vilket knappast hjälper hästen...). Han hittar inte riktigt samma rundning av överlinjen som på den övre bilden (även om det är två helt olika stegfaser och troligtvis olika långt in i galoppsekvensen så syns det ändå), tappar manken, men hittar ändå något att bygga på. Hade jag bara tillåtit inner bog att komma upp genom att släppa/ta fram inner hand (med gripandet med inner hand låser jag även upp SI-lederna litegrann) och tittat rakt fram hade det blivit en superfin fattning.

Båda bilderna är i en sväng/hörnpassering. Nu är det här som sagt igångsättning efter "aktiv vila" (mycket rörelse i stor hage), och det här var första ordentliga passet, där tiden mest gick åt till att jag skulle få ordning på min kropp för att kunna hjälpa honom att få ordning på sin :p
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

WORD :bow: jag blir helt rörd

men

Fortsätt ni andra också
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

det verkade som ett par av oss var eniga om att vi var oeniga :D i tråden om att rida på en hand och ytterligare en stångdiskussion

Så om vi enas om att vi inte är ense om vad som är rätt

vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?

Det allra, allra mest grundlaggande for mig ar mental avspanning. Utan mental avspanning kan man inte fa fysisk avspannig fullt ut, och utan fysisk avspanning kan man inte bygga upp styrka och kordination i hasten och samtidigt ha den rakriktad och losgjord.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egns pass som du tycker är sämst?

Jag har ju min hogersida som jag fortfarande far jobba lite med. Inte sa grovt numera, men den hindrar fortfarande min hasts rorelser i vissa lagen. Hoger overskankel ligger ibland emot nagot mer an vanster vilket jag kan se pa min hasts hogra bak nar det hander. Det ar nog det som ar samst i min ridning, och har alltid varit.

Svart att saga om andra ekipage, alla ar ju olika. Ganska ofta ser jag att den mentala avspanningen saknas, eller fortroendet mellan hast och ryttare. Om den nu finns dar sa ar balansen nasta steg tror jag. Hastar i framvikt eller hastar om skjuter over vikten pa en bog ar ju hur vanligt som helst, samt ryttare som ar i fram eller bakvikt eller hanger over pa en sida (som jag sjalv gjorde). Jag tror nog att det jag skulle vilja se mer hos andra ar ryttare som later sina hastar hitta sin egen balans och sjalvmant soka sig framat nedat och langa sin overlinje. Och det ar val i och for sig dar fortroendet mellan hast och ryttare ocksa kommer in. Oj vad flummigt det blev:angel:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Måste bara tillägga att när jag skriver att fram- och bakben ska vara parallella menar jag skenben bak och underarm fram (mellan armbåge och karpalled).

Återkommer med reflektioner utifrån vad andra skrivit, men vill att fler ska skriva! :D
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

ja absolut fler måste skriva

Vi har ju ändå en hel del uppfattningar om dit toch datt,och allt utgår ju ifårn hur man ser på ridning i grunden

detta är inte "kuggfråga" utan en aha tråd. det ger mycket att läsa andras tankar

Se så kom fram ur gömmorna nu :laugh:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ok:D

Jag säger BALANS. Det är helt enkelt grunden för mej. Mycket av det andra skrivit handlar även om balans egentligen anser jag, tex Sombres överskänkel osv.

Jag tycker faktiskt att jackos tanke om kulan är väldigt bra bild att ha, dvs jag har inte tänkt så tidigare, men jag tror det är bra att göra:idea:

Balansen är grunden och ur det kommer fortsättningen. Avspändhet, visst, som sombre säger, men det är också en del av balansen.


Helt OT men jag har aldrig sett så bra ridbilder av dej tidigare:idea:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Fast balans ar val egentligen nagot man utvecklar efter hand... Man kan komma till ridning langt innan man har 100% balans (vilket man for ovrigt aldrig nagonsin kan uppna, det kommer alltid, alltid att finnas olikheter i kroppshalvorna, bade hos hast och ryttare). Mitt exempel om overskankeln ar en detalj som jag jobbar med i ridningen nu. Jag slar mig i backen pa att de flesta har over huvud taget inte skulle se det, och jag anser nog att jag kommit till ridning for ganska lange sen... Om det ar sa grovt att man hanger ned med axeln eller viker sig i midjan sa pass mycket att en nagorlunda skolad hast blir konfunderad av dubbeltydiga signaler, da ar det en annan sak, da blir det svart att komma till ridning.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Flera modiga?

Kom igen :banana:

Håller med om psychos bilder

Helt fantatstiskt att få vara med om din utveckling :bow:

Men även utan bilder - välkomna :laugh:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Fast balans ar val egentligen nagot man utvecklar efter hand... Man kan komma till ridning langt innan man har 100% balans (vilket man for ovrigt aldrig nagonsin kan uppna, det kommer alltid, alltid att finnas olikheter i kroppshalvorna, bade hos hast och ryttare). Mitt exempel om overskankeln ar en detalj som jag jobbar med i ridningen nu. Jag slar mig i backen pa att de flesta har over huvud taget inte skulle se det, och jag anser nog att jag kommit till ridning for ganska lange sen... Om det ar sa grovt att man hanger ned med axeln eller viker sig i midjan sa pass mycket att en nagorlunda skolad hast blir konfunderad av dubbeltydiga signaler, da ar det en annan sak, da blir det svart att komma till ridning.

ja man utvecklar bättre och bättre men du måste ha en grundbalans annars är det inte mycket idé att öka kraven på hästens samling osv, eller det går ju faktiskt inte.... Att hästen arbetar balanserat och att ryttaren har något sånär balans...Visst kommer det alltid finnas brister och allt kan bli bättre men balansen är fortfarande grunden för att kunna gå vidare med kvalitet i det man gör. Sen kommer ökade krav och då ska balansen fortfarande finnas kvar.

Överskänkeln handlar om obalans inget annat, i grunden. Om skänklarna mer eller mindre lever eget liv oavsett vilken del det gäller så är inte hela ekipaget i balans helt enkelt.

Du tillhör dem som får det att låta som att du inte har minsta bekymmer EGENTLIGEN bara nåt lite som inte spelar nån roll och hästen är så supervälutbildad och känslig osv. Det kanske stämmer, men i min värld så är en knipande överskänkel fortfarande en kompensation för en obalans, vare sig det nu skulle synas eller ej...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

men halloj

jag vill ha mer svar så...

vi har redan från början konstaterat att vi är oense, börjar vi diskutera för mycket så kommer inga felr svara

och jag vill ha fler svar

Självklart kommer vi ha olika åsikter vi rider ju olika stilar

Så kom igen fellow bukare

det vore ju ballt om axel svarade
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

ja man utvecklar bättre och bättre men du måste ha en grundbalans annars är det inte mycket idé att öka kraven på hästens samling osv, eller det går ju faktiskt inte.... Att hästen arbetar balanserat och att ryttaren har något sånär balans...Visst kommer det alltid finnas brister och allt kan bli bättre men balansen är fortfarande grunden för att kunna gå vidare med kvalitet i det man gör. Sen kommer ökade krav och då ska balansen fortfarande finnas kvar.

Javisst det haller jag med om. Men var gransen for grundbalans?

Överskänkeln handlar om obalans inget annat, i grunden. Om skänklarna mer eller mindre lever eget liv oavsett vilken del det gäller så är inte hela ekipaget i balans helt enkelt.

Da forstar jag nog inte hur du menar. Eller ocksa forstar du inte mig. Man ser ju ryttare pa varldscupniva som ligger emot nagot med en overskankel ibland, och darmed hindrar ryggrorelsen i hasten. Jag anser nog att de har kommit till ridning om de tagit sig upp till den nivan.


Du tillhör dem som får det att låta som att du inte har minsta bekymmer EGENTLIGEN bara nåt lite som inte spelar nån roll och hästen är så supervälutbildad och känslig osv. Det kanske stämmer, men i min värld så är en knipande överskänkel fortfarande en kompensation för en obalans, vare sig det nu skulle synas eller ej...

Na precis, jag har inga stora bekymmer med min sits. Jag ar stolt over vad jag gjort, och jag tycker att jag har ratt att vara det efter allt jakla arbete och talamod jag lagt ner pa den. Och pengar. Sen att det fortfarande finns detaljer kvar att arbeta med, det ar ju sjalvklart. Och jag sa aldrig att det inte spelar nagon roll. Jag sa att jag jobbar med det. Och jag sa inte att den ar knipande. Jag sa att den ligger emot ibland.

Och med den kommentaren sa sager jag byebye till den har traden och till buke for ett tag, for jag varken orkar eller vill spendera energi pa sana pahopp och kommentarer.

Byebye;)
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag tycker att du har rätt att vara stolt över något som du lagt ned stor energi och pengar på att lära dig
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag tackar för de svar jag fått

Sombre jag tycker att du har rätt, jag kliver inte ens upp på en häst som är för spänd. En mindre spänning mentalt kan man ju locka hästen att komam ur genom att få den något att tänka på. Men en för stressad häst är ju inte mottaglig.

Jag var tvungen att fundera ett tag över min egen fråga.

jag svarar nog pilbåge. Att hästen börjar bära ryttaren - men för det krävs ju både en fysisk och mental avspänning, Och en viss grundbalans

Så det finns ju inget rätt eller fel

Däremot tycker jag att pilbågen är viktigare än att man har hundra koll på kulan. Dels så klarar då ine jag av det :D dels så måste hästen får röra sig i en hållning som den känner sig trygg i, så att den kan vara avspänd, kan andas ut och få sina muskler genomblodade

Ingen häst rör sig rakt från början rumpan går innanför, men flödet genom kroppen är viktigare, så kan man ta itu med rakriktningen pö om pö

Så tänker jag

Hur jag skiljer på ridning - åka häst
Om man har börjat få tag i hästen. Psychogrrls fattning där som är bra tyck rjag är härlig - honhar fått tag i den :bow: och hon har pilbåge i den bra. den fattas ju i den andra

Och den här pilbågen ger mig våta drömmar :p
http://www.lyndaweese.com/images/will_show_trot.JPG

I mina dålig pass tappar jag pibågen för ofta, och är de skitdåliga får jag inte tag i hästen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Lite allmänna tankar till alla efter att ha läst tråden:

Susan - det du kallar pilbåge kallar jag att "få upp manken". Alltså att hästen använder sina m. serratus för att lyfta upp bröstkorgen mellan sina bogblad.
Alla - Det kan man ju prova själv skillnaden vid tex push-ups eller "plankan". Om man låter bröstkorgen falla ner mellan skulderbladen blir känslan en helt annan än om man lyfter upp bröstkorgen och "drar isär" skulderbladen, så att ryggrad och bröstkorg kommer upp mellan skulderbladen. Den här mannen tappar bröstkorgen och förkortar då sin nacke. Skulle han lyfta upp bröstkorgen mellan skulderbladen, men behöll blicken i samma riktning skulle han hitta en bra nacklinje och inte få ont i axlarna. Den här unga mannen är lite bättre på att lyfta upp sin bröstkorg och kommer nog inte få lika ont i axlar och nacke. Det här måste vara sämsta sättet man kan göra en push-up på! AJ! Jämför med en häst som kortar sin överlinje och slänger upp huvudet. Här är en man som använder sina m. serratus och lyfter upp sin bröstkorg! Dock borde han förlänga sin nacke mer, för att hitta en övning som är mindre krävande för hans kropp. Det här skulle man kunna jämföra med en ryttare (vikten) till häst. Då behöver alltså m. serratus vara ännu starkare för att orka lyfta upp bröstkorgen! HÄR har ni något! En välbalanserad rygglinje, med lyft bröstkorg och lång nacke! Han ser ut att tappa litegrann i magen och skulle kunna hitta mer stabilitet där för att lyfta upp sin ländrygg lite till. Alltså inte använda sig av de raka "tvättbrädemusklerna", utan av korsetten m. abd transversus och de sneda magmusklerna mm. abd obl.

Sombre - Det du menar är mental avspänning tror jag att jag syftar på som mental närvaro. Kanske det senare är något större och som kommer efter den mentala avspänningen. Först måste man slappna av i stunden, för att sedan kunna bli medveten och närvarande i vad som sker.

Alla - det här med balans tycker jag är intressant, då vi ju för att röra oss måste förlora balansen i varje steg, och sen fånga upp den! Behåller vi vår balans blir vi blickstilla. Inte ens när vi står stilla är vi helt rörelselösa, utan kroppen tappar och återfår hela tiden balansen. Detta för att blodet ska kunna transporteras tillbaka till hjärtat.
Alltså, det handlar hela tiden om att släppa taget, och sedan återskapa. Försöker man hålla fast har man redan förlorat.

Jag tror man också ska ha modet att låta det vara som det är! Att se var det tar vägen och inte vara så snabb med att försöka förändra och "rätta till". Då sitter man där och har bara botat symtom på något utan att hitta kärnan och orsaken. Att ge saker tid. Att förändra saker tar tid och försöker man göra det snabbare än vad kroppen är redo för blir det bara massa motreaktioner. Att inse att varken man själv eller någon annan är perfekt i varje sekund och därigenom våga släppa på perfektionismen. Ska man försöka rida bra hela tiden utan att slappna av i sig själv och vem man är så kommer man aldrig att komma till förändring. Bara genom att medvetandegöra saker händer det otroligt mycket! Ska vi uppepå den förändringen också lägga till aktiv förändring kan det bli kaka på kaka och förändringen antingen för stor eller kroppen till slut slår bakut och man står där med en ännu snedare kropp. Att förändra från grunden behöver starta från de små delarna och sprida sig.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Alltså jag blri helt rörd

För jag landar tillbaka på när jag började här på buke och skrev om dessa serratus och det i realtion till den andra teorin om den främre hävarmen och det lilla :angel: bråk som uppstod då

Så för mig käns det som vi gått varvet runt :banana:

Och igen; fan vad glad jag blir för nu tvingas jag tänka

Jag är med på serratus - jag har ju lyft skrot så jag har gjort en övning som heter serratus pushdowns - jag kan därför isolera serratus och vad den gör är väl kan man säga motsatt till romberna

romberna trycker ned bålen mellan framdelen - och serratus hissar upp bålen mellan framdelen. En för trång sadel trycker på romberna btw

jag är med på att det är detta som är manken upp, men pilbågen är egentligen välvningen av överlinjen bakifrån, se det sker ju genom den kortade underlinjen

Folk brukar stirra sig blinda på länden - att den kommer upp - men rörelsen skall ju fortplanta sig framåt och så och i min värld så sker det med pectoralis ascendens ( den bakåtgående - den heter olika i olika böcker). Den kan man ju stimulera och få hästen att välva bröstryggen

I alla fall min ridupplevelse när det sker är att hästen släpper halsen då - det är också då framåt nedåt söket kommer, och det är så sällsynt därför bli jag så glad när jag ser din ridbild.

nu låter det ju som att du borde ramsa in och sättas på väggen,men det jag menar är att det inte är vardagsmat. och precis osm du skriver så kräver det en del av ryttaren

Pilbågen är ett engagemang i hela underlinjen. det är ju den circle of muscle som det talas om
Raka bukmuskeln vinklar bäckenet, tuttmuskeln jag nämnde tidigare välver bröstkorgen. scaleni rätar ut halsen, och även hållningsmuskler på halsens undersida ( som inte är med i Udo BÛrgers bok) är med och när detta är befäst så småningom så kan man via hästens tunga och tungmusel faktiskt be om mer pilbåge i kombo med andra hjälper

Men själva grundpilbågen skapar hästen själv när den börjar trycka emot rytterns tyngd istället för att sjunka undan för tyngden av ryttaren

det är för mig a och o.
sedan lägger vi på lager på lager manke upp och närmare och närmare jämnvikt och därefter kan vi flytta vikten bakåt

... i min värld

Mental avspänning - närvaro - bra


det sista stycket :bow:

Absolutely :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Bara en reflektion, (det om muskelbyggande har jag inte läst så noga och kommenterar inte...)

Men själva grundpilbågen skapar hästen själv när den börjar trycka emot rytterns tyngd istället för att sjunka undan för tyngden av ryttaren

Vilket den inte gör i obalans......Hur väl du än sitter rakt över hästen och med alla dina kroppsdelar under kontroll så kommer det inte hända tex om sadeln jobbar emot hästens egen tyngdpunkt och placerar ryttaren framför eller bakom den. Eller om hästen av andra skäl inte arbetar i balans. Bara som exempel. Därför tycker jag att balans kommer först, och jag avser inte att diskutera emot dej, bara förtydliga.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

KL

Jag håller nog med flertal här som säger balans, det är vad jag strävar efter att börja med, främst hos mig själv, eftersom jag annars hindrar hästen, och sedan hos hästen då.

Min underbara dressyrtränare som jag tränade hos när jag var yngre (och träffade häromdagen igen) lägger stor fokus på sitsen, och att ryttaren just ska vara i riktigt bra balans, en i neutral sits som inte påverkar, och först när man kan det, då får man gå vidare!

För mitt tankesätt (och om jag har för mgi hennes, för det är väl därifrån jag lärt mig) är att om man inte kan sitta utan att påverka, dvs, i bra neutral sits, då kan man heller inte påverka korrekt sen ju (eftersom då påverkar man utöver det man vill påverka, också saker man INTE vill påverka, vilket ju blir dålig kommunikation, och dålig balans)

Det är ju ockås grunden för att kunna rida hästen med sätet, inte med tyglar och underskänklar etc. hela tiden.

Nu är min egen balans kass för närvarande, eftersom jag inte ridit regelbundet på ett tag...så när jag tänkte spontant på vad jag skulel jobba på först så var det "sits" jag tänkte, och för mig är sits=balans, dvs. att kunna sitta helt neutralt, och sedan kunna ge korrekta tydligen små hjälper med sitsen :)

Kul tråd!

ps:håller med ovasntående om sadlar, eller utrustning generellt, det är ju viktigast av allt faktiskt, för det komemr förstöra och hindra enormt hur bra man är förövrigt, om tex. det är illapassande eller tom. gör ont/hindrar hästen att kunna röra sig/ta emot kommunikation på ett positivt sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 420
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 374
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp