Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

tack för det :bow:

kanske är det den ultimata grundstenen

Allt handlar ju om kommunikation - tala och lyssna på sin partner

Hejja Ingela :banana:

sedan la du till...

och det måste jag fundera över för att inte dra in en helt annan diksussion i detta


Diskussionen om... vad är balans för dig? :angel:

För i så fall, måste jag återigen påpeka att det finns många funktionshindrade som inte har den balans som Tinne Wilhelmsson o de andra har... men som ändå skulle kunna sätta flera på pottkanten vid tävling, med de hjälpmedel som finns att tillgå.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag menar bara det jag skrev, det ÄR intressant varför skulle jag annars delta:confused: Det är bra att förstå teoretiskt och det är roligt att tänka runt ridning, men det som verkligen för framåt är när tränaren tex kan förklara i direkt anslutning till att man rider.

Och håll i dej nu men det här håller jag helt med om:

Problemet tycker jag är att inom gymnsastiken, dansen, what ever - är det en självklarhet att få en vettig istruktion - man går inte heller direkt på saltomortalen utan tränar först upphop enbart, sedan på vändningen, och det med säkerhets linor

Jag har i historiens grynig dansat klassiska balett. Inte kastade vi oss ut på golvet utan det var övningar vid bommen som var väldigt enkla, typ göra en armrörelse med ena armen först och oj det drillades på den i minsta detlaj exat hur handen var öppen och hur den var vriden och buren, sedan lära oss niga och först därefter sätta ihop det till en plié i första positionen. Av detta lilla så kunde det byggas på större och mer avancerade rörelser, så imponerande blev de inte för min del dock då jag inte höll på så länge, men det är så man bygger upp en piruett och dit kom jag i alla fall. det var en väldans massa benviftande stillastående inan man började snurra - och under detta benviftande så byggdes balansen upp - för att klara en piruett

Ridundervisning utan grundtträning av ryttaren gör tvärtom kastar ut elever i rörelser som de inte har grundstegen klara för sig i.


Ja sa aldrig att man ska bara göra saltomortalen direkt utan jag pratar också om grundstenar och bygga vidare, vilket även Kyra gör, har jag för mej eftersom hon är något så ovanligt som en pedagogisk elitryttare och tränare.

Det jag säger är att även om man får hela konceptet saltomortal förklarad in i minsta detalj så kan man inte göra en för det.......Man får ta ett steg i taget precis som i ridning och öva praktiskt med den bit man håller på med för att sen gå vidare..
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag sällar mig till Ingela. kommunikation är det första jag checkar av och sedan hela tiden. Ett misslyckat pass är när jag inte fått hästen på samma våglängd. Att vi inte jobbat ihop som en enhet.

Det är också det jag kan störas mest av när andra ryttare rider nu främst yngre jätteduktiga tjejjer på fina mycket trevliga hästar när de inte inser hur fina de är utan låter sin prestationsångest styra.

Det vackraste jag tycker finns inom ridsporten är när ekipaget lyser. För mig kan vilket ekipage som helst göra det oavsett kunskap och även faktiskt utan att hästen "går i form" men däremot måste hästen veta vad den ska göra och gör sitt bästa att utföra det och ryttaren gör sitt bästa att låta/få hästen att utföra sitt uppgift. Och vara nöjd med vad hästen för tillfället kan ge.

Det är det jag tycker är god ridning: när ekipaget lyser / strålar ihop!
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

en sådan häst hade jag förut som balanserade upp mig. Det räckte att jag siktade "nästan rätt" så fick jag iaf 2 skedar älggryta på tallriken. Det hade sina fördelar, men samtidigt så upplever jag att jag har lärt mig mer med nuvarande häst som INTE balanserar upp mig det minsta. Jag kan inte sikta i närheten av älgen och hoppas få smaka på det goda köttet - tallriken förblir tom (och hästen förorättad dessutom) om jag inte gör exakt rätt.

Båda har sina fördelar förstås!
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag har också en sån. På gott och ont. Mina tidigare fullblod har nog varit lite lättare där har jag insett.
Hennes halvsyster har varit likadan, henne rider inte jag, och har aldrig gjort. Men det finns ryttare som haft problem att komma tillrätta med sitsen som har fått god vägvisning av att sitta på henne,:o Allt som den ordinarie hästen kompenserar snällt åt ryttaren blir avslöjat direkt.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

jag bara undrade varför du skrev självklarheter - ingen kan lära sig rida utan häst

Självklart lär man sig mest om man har en pedagogisk tränare närvarande, men varje dag har man ju hästen till hands.

Folk är olika - jag har fått en massa aha av mina böcker jag läst - saker som inte tränare kunnat förklara

Du kanske lär dig bäst på lektionen - jag lär mig av allt, tränare böcker av buke, av clinics av telefonträning

För mig är ridning så pass svårt att man får leta pusselbitar överallt
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Spinner vidare på ditt pedagogiska svar dvs KL

tänker högt

En sådan häst som är van att kompensera för ryttaren - vilket fatktiskt alla gör så länge man inte rider perfekt - men de har kanske skilda gränser för vad/hur mycket de står ut med, och hur illa det ser ut när man är långt ifrån bullseye ( och vart vill jag med denna mening :angel: jo just det :D ) De når ju aldrig balans i meningen jämnvikt - den kommer ju aldrig till den där rena takten och jobbet genom ryggen

Man kommr aldrig till steg 1

ja man kan rida en massa rörelser men någon Dressyr som skall vara stärkande för hästen blir det inte


Min ursprungsfråga handlade om hur man fick hästen till arbetsmode/tillstånd
dvs tillräckligt avspänd och i balans för att börja jobba hälsosamt

det är samma sak som alla annan träning - gör rätt - bli friskare -
gör fel - bli skadad

För mig är det så givet att det måste ske så att hästen kan omväxlande spänna och slappna av i sina muskler - dvs dynamiskt muskelarbete i första hand och det kan den bara när den är obehindrar av ryttaren - för så fort ryttaren stör den - så måste den "hålla i sig"

Balanserar den upp ryttaren så gör den just det - håller i sig

och det är i min värld det första man försöker ta sig ur, även om man då kanske longerar eller tömkör så tycker jag det första man gör är att lär hästen att balansera bakifrån istället för med halsen, och det kräver tillit kommunikation, grundbalans som alla har skrivit här

Sedan finns det westernhästar tex - de är ett arbetsredskap - ingen gymnast, och så finns det allt möjligt annat mellanhimmel och jord.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

en sådan häst hade jag förut som balanserade upp mig. Det räckte att jag siktade "nästan rätt" så fick jag iaf 2 skedar älggryta på tallriken. Det hade sina fördelar, men samtidigt så upplever jag att jag har lärt mig mer med nuvarande häst som INTE balanserar upp mig det minsta. Jag kan inte sikta i närheten av älgen och hoppas få smaka på det goda köttet - tallriken förblir tom (och hästen förorättad dessutom) om jag inte gör exakt rätt.

Båda har sina fördelar förstås!

Min dam, är ju en sån dam, som läser sin ryttare - ibland FÖR mycket.

Hon och jag är ETT, det kan jag nog säga nu efter 8 års slit... Vi ÄR centaurer, när det verkligen klickar. Hon känner vad jag vill, redan innan jag talat om det för henne... och det är ju som sagt, på både gott och ont. ^^ På ridskolan är ju de ridlärare jag ridit för, väldigt förtjusta i Fatima och jag får inte en sekunds paus från "att rida" utan jag får hela tiden nya övningar att göra och när det klickar, då klickar det verkligen och vi bara "svävar/dansar fram" med den där "guldstjärnekänslan".

Jag minns första året, som jag hade henne och jag var ängslig och lite rädd... skrittade mest och travade möjligen på inhägnat område, galopp - öh... lina eller löst i så falll, eller om stallkompisarna red. Men så en dag, så hade stallkompisen två brukare med lättare funktionshinder med sig. De var 7 och 9 år. Grabben fick ta ena ridtravaren och så lånade de Fatima till den lilla tjejen som ville ha en "prinsesshäst"--- :rofl: Först ledde stallkompisarna ner dem till hagen vid vägen. Jag mockade och pysslade vid stallet efter fyrtiofem minuter kom de ridande upp mot stallet självständigt ridande och tjejen lös med hela ansiktet, "jag har galopperat med din häst" :love:. Stallkompisarna sa att, jo, det hade hon gjort och Fatima hade smugit runt och lyssnat på minsta vikt eller ridvink från den lilla tjejen så det såg ut som om hon var elitdressyrryttarinna...

Och Groddan, hon får minsann slita som ett djur, när hon rider på Fatima. Men när hon sliter rätt, så är Fatima jättefin och Groddan har ont i ryggen fjorton dagar efteråt.

Jag har låtit en ridskolekompis rida ett par gånger och hon är en sån där försiktig ryttare som är rädd för att göra för häftiga rörelser och skrämma hästen med att dra i tygel eller sparka med benen och även där har ju Fatima varit som en "meshäst" och bara kompisen rätat på sig i sadeln, har Fatima tagit halvhalt och om kompisen trampat ner hälen, gjort halt.

Men som jag skrivit tidigare i blogginlägg och annat, har vi haft massörer och kiropraktorer och liknande ute och INGEN, och då INGEN säger jag då... kan fatta att Fatima är så gammal och ändå håller sig så himla fräsch. :bow: H-n som har Fatima nu under min rehabilitering tog ut kiropraktor första veckan och denne hittade bara EN enda liten stelhet i nacken på höger sida och i övrigt, tyckte denne att det behövdes bygga mer muskler med mkt skogsridning, klättring och annat. Men, när då R sa att det var en 25-årig promenadhäst i första hand, såg kiropraktorn ut som en fågelholk och sa att det var HELT OK, att se ut som man gjorde då... Och kiropraktorn ska visst komma ut en sväng till och massera inom den närmsta veckan om jag inte minns fel. Fatima såg rätt nöjd ut med senaste behandlingen. :love:

Den enda jag fortfarande väntar på, som skulle komma och rida Fatima är ju Ginnies, som skulle ha ärende till mina trakter i somras... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Det du skriver tycker jag egentligen inte säger emot konceptet, för hästen står ju emot i ryggen av en anledning - antingen att styrkan inte finns =då måste man ju ändå jobba MOT att styrkan ska finnas vilket man t ex kan göra genom att testa några steg i taget hur mycket hästen orkar, kommer man aldrig till det stadie där hästen inte orkar så är det visserligen kanon ur aspekten att hästen isf bör klara hålla överlinjen, men kanske blir det så att man aldrig kommer till styrketräning av "maxnivån" heller för att man inte tänjer gränser? Säger inte att något av dom är rätt eller fel, det är bara spekulationer som jag själv inte lägger så mycket värderingar i. Som jag var inne om angående två olika AR-tränare där den ena körde hårt på överlinje i varje steg, och den andra mer bokstavligt "bakdelen först", där det förstnämnda låter väldigt bra på papperet men har man inte bakdelen så kommer ju inte heller överlinjen vara ärlig, lättare att man ofrivilligt istället rubbar balansen. Enligt andra metoden strävar man ändå efter överlinje men accepterar att det under en period/i vissa faser krävs att man går tillbaka till att först fokusera på bakdelen, sen överlinje, sen ploppar huvudet på plats = mycket mindre risk att fastna på huvudpositionen än det förstnämnda och i praktiken upplevde jag att det fungerade mycket bättre. Pratar man på lite högre nivå däremot så känns det mer självklart att man ska kunna hålla en hyfsad överlinje mer eller mindre hela tiden, just för att hästen/ekipaget ska klara det, men då blir det istället att man inte fokuserar så mycket på detaljer i överlinje/huvud när felet oftast kommer bakifrån. Sen blandar jag gärna in ditt tänk i det när man sitter och övar hemma - är det något problem bakifrån rättar man i första hand till det i sig själv (och genom övningar både för ryttare och kuse).

Eller så kan det såklart vara för att hästen inte förstår eller ryttaren motverkar = stress omän i liten grad. Ett stadie man behöver komma över och visst hade man gärna sluppit det stadiet men så länge man strävar efter att komma förbi det så kan jag tycka det är ok att träna samling ändå. Man får anpassa graden man ber om och antal steg man ber om (och när man ber om det, ingen idé om man inte har en suck i världen att få hästen använda bakbenen hyfsat jämnt t ex) utifrån där man är, lyssnar man på hästen blir risken för att pressa minimal, även om det är lätt hänt att det uppstår spänning pga förvirring eller spänning från ryttaren. Att inte tänka bakåt trots att man ska få en väldigt framåttänkande häst mer "uppåt" t ex är ju lätt att säga men lätt att glömma bort när man sitter där! :angel: Måste påminna sig om vilken helhetskänsla man är ute efter trots att man samtidigt vill bromsa upp.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Utan att vara otrevlig så känns många förklaraingar till varför man inte kan "göra rätt" som bortförklaringar som tränaren tar till för att mörka brister i sin egen kunskap :o

Kottas säger till eleverna stop making excuses - och det tycker jag faktiskt att visa tränare skall sluta med - världen är full av allhanda "förklaringar"

Om man hör dessa förklaringar och samtidigt ser de uppenbara bristerna som är huvudorsaken till att det ser ur som detgör just nu - då orkar jag faktistk inte lyssna på tränaren

Vi är tillbaka till - att man vet inte vad man inte vet

Vi kan välja att kalla det att hästen inte är stark ännu för.... Eller så kan vi säga (tex) att så länge du sitter med de där långa lädrena som placerar fötterna framför lod - så kommer ingenting vettigt att hända om du så "stärker" hästen i hundra år

Jag fattar faktiskt inte detta teoretiska "snack" om samling och allt möjligt och så har man inte ens grundbalans ( inte mot totola eller ngn speciell bara en allmän reflexion )

Jag skriver inte alls detta mot en speciell ridstil som några verkar tro - grundbalans är grundbalan oavsett vad man kallar sin ridning.

det finns en bra check på balans - überstreichen - överstrykning tror jag det heter på svenska

Rid på en volt i trav och galopp gå fram med handen under 3 språng (motsvarande i trav) och hästen skall behålla böjning och takt och tempo - fixar man inte detta så har man inte uppnått grundbalans.

Hur skall man kunna träna rörelser som ställer störra krav på balans än ett varv på en 20 metersvolt - om man inte klarar det på den där 20 metersvolten :confused:


Så jag förstår rent teoretiskt vad du säger - men så längre det sägs till en ryttare som inte fixar att hitta mitten blir det meningslöst .

Kalla mig vad ni vill - men om man börjar med det uppenbara (stigläderlängden i mitt exempel ) så kommer det säga swosch och börja hända grejjer - för vem som hellst kan få hästen att jobba genom ryggen om den hittar balanse under fötterna. Man kan då rida lätt eller står i fältsits och då behöver inte heller hästen vara så stark
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

till dig o totola...

Jag fattar INGENTING av vad ni säger :rofl:

Jag får en känsla av att ni pratar om olika saker - eller åtminståne utirfrån två helt skilda utgångspunkter. Det är så härligt med forum. I love it!

Jag måste nog lusläsa igenom igen för att försöka fatta vad det är ni diskuterar.

Jag tror jag förstår vad Totola försöker säga - och samtidigt hänger jag med på vad du försöker säga - men jag får lixom inte ihop det till samma gröt sas.:D
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ja så kan det vara - som jag skriver får jag sällan en bild i huvudet av vad totola skriver

Men hon skriver att hästen står emot i ryggen av en anledning - och jag kontrar med att den anledningen helt simpelt kan vara att den inte kommit till arbete

Varenda ridskolehäst står emot i ryggen - inte beror det på att den inte orkar

det beror på att den hanterar ryttarens brister - så länge ryttaren inte har balans så måste hästen hålla i sig /balansera upp ryttaren - och då kan den inte släppa ryggen


men jag håller med dig - det är ett forum - det kan - och blir - enorma missförstånd för att man har helt olika bilder för ögonen

Jag tror du hajjar om jag skriver att man kan vara låst i en sanning, man har ett teoretiskt system om hur varför - och så försöker man passa in allt i den mallen - och blir då väldigt ofri i sin tolkning av vad som sker

Jag har bara skummat en tråd om låst i höger tygel - och där råder flera teorier om varför, men det kan bero på saker helt utanför teorierna - och en del saker kan falla på plats om man ser ekipaget

Annat kan höra till; - man vet inte vad man inte vet
Alla har begärnsad erfarenhet av vad "komma till arbete" innebär, ingen hä har utbildat flera hästar till svår Dressyr. Fet är helt enkelt en massa dimensionar av att "komma till arbete" som vi inte har en aaaning om.

Vi har helt enkelt inte alla erfarenhetar än, och svävar därför i okunnighet om en hel del :o



Jag skall kolla upp vad i alla fall jag diskuterar - guldfiskvarning :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ja egentligen så diskuteras flera saker på en gång men om jag skriver så här då

I tidernas begynndelse ( man är ju Gammal :o ) så red jag runt och försökte göra som tärnaren sa

Okey - träffade ny tränare som var ute efter ngt helt annat :crazy: ville ha fram helt andra kvaliteter, oj nu hade jag träffat rätt - nu var jag på banan - nu hade jag koll :laugh:

träffade ny tränare som ville ngt ytterligare annat - du (min förra tränare) har missat detta grundläggande - Och nu var jag på banan

eller är jag det? - Tja mer än förut, men om dethar hänt två ggr så kan det hända igen :angel:

Vissa vill bara ha bekräftelse på att de kan - okey - det är deras val, så länge bukefalos kallas diskussionsforum så fortsätter jag att behandla det som så och inte som en Dressyrklubb där man kliar varandra på ryggen

För mig handlar ridning om dimensioner - man har sin upplevelse på ridkskolan , man har sin upplevelse med sin förta egna häst, man har sin upplevelse när man börjar med mer avancerad träning, man har sin upplevelse när man börjar rida flera hästar, man har sin upplevelse när man börjar hjälpa andra träna sina hästar

Så fort man kommit ut ridskolan och haft egen häst ett tag så borde man ju ha en egen tanke med vad man håller på med. Vissa kan itne sätta ord på det och det är okey, men här på buke diskuterar vi ofta vad andra gör för fel... :angel:

Då blir min fråga hur gör man för att det skall bli rätt då?

jag är rätt klar över hur jag vill ha det - men tycker i alla fall att det är intressant att höra andras - och diskutera

För i dessa tillfällen så kan det faktiskt poppa upp saker som jag inte vet om :laugh: Inte så att jag bums byter ridstil, men som kommer att öka min förståelse

det är i alla fall därför jag pratar med folk - alla har inte samma motiv det vet jag - men jag kan bara svara för mig själv


SÅ angående att börja med bäckenomvinkling enbart så undrar jag

Eftersom framdelen lyfts en kota i taget - så om hästen arbetat rätt så kommer den tränas i att hålla framdelen stabil så att det inte vinglar sedan när det skall börja lyftas - för så fort det kommer kännas som att det vinglkar kommer hästen slå på sina ryggmuskler i co -traktion = dubbelsidig spänning i ryggen = står emot i ryggen.

lång mening men om hästen arbetar som beskrivet ryggverkssamhet = ren i takten så kan den träna de musklerna som är förbindelselänk mellan två kotor i taget - den kommer bli stark i att hålla balansen med dessa så de större ryggmusklerna inte behöver spännas och hästen står emot

Om man nöjer sig med att bara träna bäckenomvinkling och inte kräver att det skall fortplanta sig helavägen fram till öronen så kommer man ju aldrig tärna just dessa muskler och hästen kommer aldrig att bli stark nog :o Vad än tränaren säger :crazy:

man måste ju träna på just det som hästen har svårt för - annars blri det ju fel, det största hotet mot hälsa är att detitne är balans i styrkeförhållandet mellan muskler
- är hästen svag - träna där - men med omdömme

Just nu diksuterar vi brist på arbete över ryggen, men det finsn ju andra problem- att man får hästen framför "skänkeln"/ rumpan men att det inte blir rätt framtill istället då

Känner man till någonting om klassisk betingning så vet man att hästen/hunden/barnet gör som det gör för att du lärt den att det funkar... att bara göra just det

Är det inte rätt har du misslyckats att lära in/förmedla rätt

orkar inte hästen är övningen för svår - och man har misslyckats med att stärka hästen i en lättare övning
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nej men bara för att man tänker på det medvetet och kan redogöra för varenda steg så innebär det ju inte heller att man hanterar det korrekt i praktiken. Det är lite svårare än så...

Tycker jag iallafall :)

Jag "gör" det som behövs för stunden kan man säga utan att jag för den saken skull kan redogöra för varenda stavelse. Jag kan inte säga att jag gör si eller så för det beror helt på situationen och den ena situationen är inte den andra helt lik tex om man skall gå in och rida en sax. Då beror det ju helt på hur du kommer in i saxen alltså om du kommer in sent eller tidigt till det första bytet och hur mkt du lyckas komma åt sidan till det andra bytet. Oftast händer det att man blir alldeles för sen till allt eftersom allt händer så fruktansvärt fort.

KL med hänvisning till fios inlägg...

Här belyses ett av mina problem, jag "gör" mycket i min ridning och har jättesvårt att sätta ord på vad eller hur jag gör. Buke är en bra lära för mig, men det måste ändå vara i trådar som jag känner ger något.

Jag kan lära ut det jag kalla teknisk ridning, dvs hur man gör i teorin.
MEN det täcker ju inte in när ekipage kommer lite längre och vill mer i sin ridning (Susan) då hamnar man på en filosofisk ridning - och där handlar det ju om individer, både häst och ryttare, och naturligtvis den specifika situationen.

Ibland blir ju ridning då mer av akademisk art (och då menar jag ordets betydelse - inte ridvarianten!). Men jag tycker att dessa trådar är av godo, när de som är här inser att det är en dialog och inte handlar om rätt eller fel.

Mycket bra har sagts i många inlägg, jag återkommer när tid finnes....

Sorry för flummigt inlägg, jag ville bara säga hur jag känner :o
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Alltså, jag är fullt medveten om att det blir väldigt förenklat och ursäkts-varning på många saker när man skriver tänkbara förklaringar till saker och ting! ;)
För absolut, största anledningen till att man inte "kommer till arbete" har knappast med hästen att göra. Men jo, nog tycker jag det är mycket av en styrkefråga - för att kunna hålla överlinjen får det för det första inte kännas svårt (varken för ryttare eller häst, men ryttaren har ju ansvaret i båda fall att inte föra över den känslan på hästen och odla spänning) eller FÖR tungt, för då kommer det förr eller senare blandas in mental spänning som sabbar fysiska formen också. Hästar är olika (och ryttare! :p ) vissa hästar kanske det svåraste är att öht motivera att arbeta öht och att man om man går AR-vägen skulle få hålla på väldigt länge och bygga styrka långt över det som krävs i separata etapper för att till slut kunna plocka ihop till en bra helhet med en bra energi, nästa häst kanske behöver det för det mentala - att den ska känna att det här grejar jag. Är kusen förberedd spelar det inte fullt lika stor roll skulle jag tro om ryttaren inte ger 100% rätt signaler - man märker ju huruvida hästen förstår = utför det man vill eller inte.
Det jag egentligen vill ha sagt är att iom att det är så mycket som spelar in i överlinjen och att det kan vara små saker som gör att överlinjen inte blir "ärlig" så tror jag ändå man behöver jobba med formen/samlingen även om/när överlinjen dippar. Med samling menar jag utifrån hästen - en häst som tidigare inte ens hade en grundsamling (som ju också hänger ihop med en ärlig överlinje) klassar jag det som att öva samling att öht jobba sig till denna grundbärighet. Eftersom denna helhet består av många pusselbitar tror jag inte alltid det lönar sig (eller sällan, rättare sagt) att lägga fokuset på överlinjen. Överlinjen kommer enligt det här tänket ändå inte bli riktigt bra förrän baken är med och hästen har lärt sig en bra teknik - eller blivit guidad till en bra teknik om man nu föredrar det. Som ska komma bakifrån.
Precis som med alla "problem"/brister så följer dom med hela tiden i utbildningen kan det kännas som, det är lägstanivån som höjs och som gör att man kan komma vidare - och få öva på samma sak igen men denna gång på en ny nivå med mer i ryggsäcken. Överlinjen är ju en klassiker på den fronten. Har man en känslig häst kan man få behöva jobba på den varje gång det ska läras in något nytt - om inte annat för att det då är lättare för ryttaren att låsa sig mentalt = spänning, och för att det är större risk att kusen känner sig pressad om den blir förvirrad = otydlig ryttare (å andra sidan är det ju inte lätt att vara tydlig om det är ett läge där ryttaren själv ska försöka lära in rörelsen i kroppen). Precis som du hela tiden kommer få jobba på rakriktningen vare sig det är extrem basics à la kunna styra öht och hålla någon vettig kroppskontroll/balans eller att kunna hålla tillräcklig kroppskontroll/rakriktning/balans för att kunna samla upp ett snäpp till.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Om man nöjer sig med att bara träna bäckenomvinkling och inte kräver att det skall fortplanta sig helavägen fram till öronen så kommer man ju aldrig tärna just dessa muskler och hästen kommer aldrig att bli stark nog :o Vad än tränaren säger :crazy:

Det är här det skär sig antar jag.
Om vi nu utgår ifrån olika filosofier - och det i det här fallet är frågan om en filosofi där man också lite à la yoga vill att hästen ska hinna med att koppla i sin kropp hur den ska använda den, då ser man faktiskt en förbättring successivt i att hästen kopplar in mer och mer som helhet ju mer man låter den prova sig fram - och ger den förutsättningarna att prova sig fram till rätt sak givetvis. På så vis handlar det såklart inte bara om styrka utan mycket teknik, och att ryttaren då kan guida hästen rätt även om denne inte kräver att det ska bli helt rätt direkt.
Om jag t ex som varit/stundvis är svagare i mitt vänsterben ska testa att belasta vissa muskler bara för att känna att jag kan styra specifika muskelgrupper - då kan det krävas att jag lägger en väldigt lätt belastning och testar mig fram till att komma åt rätt nerver innan ens rätt muskelgrupp aktiveras. Om det är såpass svårt/ovant att aktivera den muskelgruppen har man sällan mycket styrka heller = man får nöja sig med denna lätta belastning till att börja med.
Det som är målet då är alltså att få hästen (och ryttaren också, vilket måste vara i slutändan på ryttarens ansvar, men nu pratar jag alltså om hästens utbildning som givetvis förutsätter att ryttaren klarar att ge rätt signaler) att hitta dessa kopplingar lite i taget. Inte alltid det blir samma ordning på kopplingarna och för olika ekipage kan det vara olika svårt. Men tills man har fått den kopplingen bryr man sig alltså inte om vart huvudet hamnar och man försöker inte mekaniskt själv plocka upp ryggen - fokusera på ryggen- (om man kan få till det endast med sitsen - kanon! då gör man såklart det! så skillade är ju tyvärr inte alla ryttare än utan behöver tid och träning de också! :p ju mer guidad hästen blir desto enklare blir det också för ryttaren) utan man fokuserar på att få balansen till det - och försöker t ex få bakbenen vila kvar lite längre i marken i varje steg, ett första steg till att flytta över tyngdpunkten bakåt.
Återigen - visst beskrivs det här på väldigt basics nivå, men förutom kraven så är det ju i grund och botten hela tiden samma saker som återkommer oavsett vilken nivå man är på, för att det är grunderna som är viktiga och ställer till det när man ska höja svårighetsgraden! :p
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

För i så fall, måste jag återigen påpeka att det finns många funktionshindrade som inte har den balans som Tinne Wilhelmsson o de andra har... men som ändå skulle kunna sätta flera på pottkanten vid tävling, med de hjälpmedel som finns att tillgå.

Hur menar du nu?
Menar du de som inte har balansfunktionen i funktion i hjärnan?
Andra fysiska handikapp ser jag inte att det skulle vara skillnad på, eller?
Balans som balans liksom...
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag är ju mest här för den intellektuella stimulansen så jag gick genast och slog upp akademisk; som kan betyda "som avser universitet högskola, vardagligt; utan praktis betydelse

Sedan slog jag upp filosofisk; rörande grundläggande frågor ang forskning och tillvaron, vardagligt; synsätt.

mern jag förstår vart du vill komma - detta är en intellektuell diskussion i första hand. Inte en specifik sitation, inte en specifik gren - utan hur man ser på det man gör.

och jag har aldrig kommit ur 4 års stadiet - jag fortsätter att fråga varför, och jag fortsätter att ifrågasätta inte andra männsikor men varför gör du just såhär - för jag ifrågasätter ständigt mig själv - gör jag rätt, tänker jag rätt, och det kan ju hästen ge svar på på sikt

men andra männsikor kan också vidga min horisont

ffa om man har en intellektuell läggning så lär man sig massor av att sätta ord på saker och ting. Det passar inte alla - men det passar mig. rent egorace :D

(dessutom så är det jag borde göra istället för att sitta här inte kul.... )
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 470
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 466
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 966
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp