Bukefalos 28 år!

Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Intressant hur olika man kan se på olika ekipage. Jag ser en häst som VERKLIGEN hänger på innerbogen och är verkligt svag i ytterbak och inet orkar ta vikt där (kolla hur nertrampad kotan är).
Hur ser du motsatsen? Ingen kritik, bara nyfiken?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag tror inte att det har ngt med att göra att den måste ha lärt sig själv- utan att den KAN.
QUOTE]

Jag skriver hela tiden TROR! (OBS! Inte ATT.)
Du skriver att den måste, eller tar egna initiativ, eller självstudier - inte jag!

Ibland undrar jag om du läser varje ord innan du börjar svara :confused:

Det gör rätt stor skillnad på innebörden om man läser allt...

Jag vet att jag har svårt att förklara med skrivet ord, men detta är fånigt.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Intressant för antingen handlar det om olika ord eller om helt olika teknik

Jag rider bara 1 byte i taget så jag skall inte säga så mycket, men det har kommit upp mycket tal om bytesteknik på Kottasclincerna så då blir genast frågan - vilken är hjälpen för bytet?
Vet några som varit och ridit för tysken som var med på symposiet ang Klassisk Dressyr ( hjärnsläpp)
De bytte med handen :crazy:

Byte a la Kottas är att helt enkelt byta sida vilken som är ytter och inner med sitsen - ofta flyttar folk fram den nya udnerskänkeln men inte det nya sittbenet och den byter före fram, då blir att inte "ge hjälpen" att sitta i vägen. De byter inte på sitsen enbart - jag frågade om det skulle vara tekniskt möjligt han sa att de skulle bli svajjiga. Men ialla fall bytet sker med ombyte av hela skänklarna den nya innerhanden ger efter och den nya ytter beter sig som en ytter - dvs mindre eftergiven - vikten måste också bort från nya innerbogen.

Igentligen så var just bytesserierna ett extremt exempel.

Jag rider med min nuvarande häst endast enkla byten, för styrkan finns inte för fler ännu - vi jobbar på det...
Men jag gör som Kottas, jag byter sida med sitsen (jag blandar inte in tyglar i byten öht). Det som är viktigast är just det att släppa nya innersidan fri - där har jag min signal till hästen.

Om vi då drar det vidare till bytesserier så måste gamla inner bli nya ytter just för att det ska kunna bli en ny inner igen, dvs signalgivningen. (Är du med på hela flödet här?)
Kommer ingen signalgivning så görs inget nytt byte heller.
Timingen är ryttarens problem.
Hästar kan utföra byten från fölstadiet ändå, det behöver dom ingen hjälp med, utan det är komunikationen dom behöver.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Där kommer lite det där om balans före fart in också, för om du lyckas få hästen att utföra byten i varje (extrem-exempel) men själv inte är "där" än. Hur gör du då när hästen ber dig om stöd?

Jag är med på det du skriver - jag förstod nog inte hur du tänkte - här ovan, vad menar du med stöd?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

:rofl:

Jag står stadigt på denna jord så det är lugnt. Men tack för omtanken :love:

Allvarligt talat så ÄR det skrivna ordet svårt, det är få som skriver ordagrant vad dom menar, använder kommatecken vid talpausar osv...
Det är mycket lättare att förklara något om man har personen framför sig så att man ser kropp och ansiktsuttryck.

Men men, jag ger inte upp i första taget :devil:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Om man sitter om innan- är oddsen små.
KAN hästen... är den med på noterna i o m att man har förberett.

Är hästen samlad o aktiv så höjer den ju nya inner sidan o knuffar ryttaren rätt. Då behöver man inte ha ngn yttertygel heller- om bytena är raka. För hur ska du då göra i serier:confused:

Halvhalten måste ha gått igenom o sen måste man "rida framåt" för energin o kvalitén på bytet. Byte med grand geste;)

Nej man sitter om i man är en Centaur

I exemplen ovan så är det "Kottas" som för i hans hjälpgivning, och i ditt exempel är det hästen som för och du följer

Två helt olika grundideer
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Jag är med på det du skriver - jag förstod nog inte hur du tänkte - här ovan, vad menar du med stöd?

"Om sedan hästen frågar efter stöd för att kunna utföra rörelsen, så måste jag vara beredd på att kunna ge det stödet."
Så skrev jag i stycket ovanför och det var en baktanke med det....

T.ex; mitt i bytesserien så frågar hästen - "Var det ett till byte du menade eller skulle jag fortsätta?" Då måste jag vara så pass balanserad och timad som ryttare att jag kan svara - "Ja."
Om jag då inte hinner med att svara "Ja", då är ju serien förlorad....

KL
Det är ju inte svart eller vitt :angel: Utan en oändlig gråzon där vartenda steg är olika, varenda tanke är ny. Att då hamna på dessa samtal, DET är för mig ridning på akademisk nivå - och det är kul ;)
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Fullkomligt KL, kanske OT

I går var jag på ett pass Step. Där krävs det kondis, styrka, koordination och balans.
Jag är absolut ingen stjärna på detta, men kämpar glatt vidare för att förhoppningsvis ska det ge resultat.
MEN jag förundras över hur svårt det faktiskt ÄR.
Lägg då en tanke till hästen som "förväntas" klara av detta, dessutom med en mer eller mindre duktig ryttare på ryggen :crazy:

Så detta inlägg var bara - var lite mer ödmjuk till din fantastiska häst :love:
(och har ni inte provat - så gå och prova ett Step-pass!! ;))
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nu förstår jag :laugh:

Och jag tänkte på reklamen på TV nyss - att detta med Zumba - det måset ju vara den ultimata träningen för ryttare och bålstabilitet och koordination

Så jag är med dig :banana:
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nej man sitter om i man är en Centaur

I exemplen ovan så är det "Kottas" som för i hans hjälpgivning, och i ditt exempel är det hästen som för och du följer

Två helt olika grundideer
Du kan sluta snacka om vad Kottas säger. du har inte ridit för honom- även om du vill ge det intrycket.

Du ger hjälpen men själva bytet gör hästen..Du kan inte byta genom att förekomma den o belasta den sida som ska lyftas upp.

nu menar jag ett byte där hästen gör ett stort luftigt byte, inte bara växlar- där man knappt känner att den överhuvudtaget byter.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Igentligen så var just bytesserierna ett extremt exempel.

Jag rider med min nuvarande häst endast enkla byten, för styrkan finns inte för fler ännu - vi jobbar på det...
Men jag gör som Kottas, jag byter sida med sitsen (jag blandar inte in tyglar i byten öht). Det som är viktigast är just det att släppa nya innersidan fri - där har jag min signal till hästen.

Om vi då drar det vidare till bytesserier så måste gamla inner bli nya ytter just för att det ska kunna bli en ny inner igen, dvs signalgivningen. (Är du med på hela flödet här?)
Kommer ingen signalgivning så görs inget nytt byte heller.
Timingen är ryttarens problem.
Hästar kan utföra byten från fölstadiet ändå, det behöver dom ingen hjälp med, utan det är komunikationen dom behöver.
Enkla byten är när man saktar av till skritt- känner att vi måste bena upp termerna.

Tror inte att man ska skylla på hästen- att den inte kan, när det oftast beror på ryttaren:devil:
Sen byter 99,9 för ytter. Inner ser bara till att bytet blir rakt.

Jag tror inte att det har ngt med att göra att den måste ha lärt sig själv- utan att den KAN.
QUOTE]

Jag skriver hela tiden TROR! (OBS! Inte ATT.)
Du skriver att den måste, eller tar egna initiativ, eller självstudier - inte jag!

Ibland undrar jag om du läser varje ord innan du börjar svara

Det gör rätt stor skillnad på innebörden om man läser allt...

Jag vet att jag har svårt att förklara med skrivet ord, men detta är fånigt.

Som du ser har jag skrivit- just TROR!

När man läser dina inlägg om att så låter det mer som att man spekulerar om hur saker o ting kanske kan fungera- inte av erfarenhet.

Där kommer lite det där om balans före fart in också, för om du lyckas få hästen att utföra byten i varje (extrem-exempel) men själv inte är "där" än. Hur gör du då när hästen ber dig om stöd?
Då hade det vare bättre att be hästen om byten i vart 4:e, för det är vad din hjärna kan reda ut just nu.... att hitta den balansen som ryttare också
Detta visar ju på detta- att man inte VET att det är en gigantisk skillnad på att byta i vart 4-e.. ja t o m vartannat till att sen kunna byta i varje.
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

:confused:

Jag får inte dina svar att passa ihop med mina inlägg, så jag är :confused:

Talar du som du skriver dina inlägg?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

:confused:

Jag får inte dina svar att passa ihop med mina inlägg, så jag är :confused:

Talar du som du skriver dina inlägg?
Ja!

För att kunna diskutera måste man tala om samma sak. Är det enkla byten (skritt)eller enstaka byten i språnget?
När jag läser dina inlägg låter det som om du har en bild av hur saker o ting ska fungera.

Du skriver enbart att det är hästen som ska tro att den har kommit på det själv.
Jag undrar igen- Varför är det så viktigt?
Hur vet du att den vill tro det eller kan det inte vara av lyckan av att ha klarat av ngt- som den får beröm för?

T.ex; mitt i bytesserien så frågar hästen - "Var det ett till byte du menade eller skulle jag fortsätta?" Då måste jag vara så pass balanserad och timad som ryttare att jag kan svara - "Ja."
Om jag då inte hinner med att svara "Ja", då är ju serien förlorad....
Hästen kan inte "börja fråga" mitt i.
Man är tydlig o säger till... när det är klart.

hur menar du med det fetstilta- fortsätta med vad?
Det går inte att vara tveksam i serier. Då är man körd.
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Ja!

För att kunna diskutera måste man tala om samma sak. Är det enkla byten (skritt)eller enstaka byten i språnget? Enkla byten i språnget, ner till skritt är inget byte det är en övergång.
När jag läser dina inlägg låter det som om du har en bild av hur saker o ting ska fungera.

Du skriver enbart att det är hästen som ska tro att den har kommit på det själv.
Jag undrar igen- Varför är det så viktigt?Har jag redan svarat på tidigare
Hur vet du att den vill tro det eller kan det inte vara av lyckan av att ha klarat av ngt- som den får beröm för? Så kan det vara.... ibland så pratar man om samma sak men på olika sätt

Hästen kan inte "börja fråga" mitt i.
Man är tydlig o säger till... när det är klart. Ja, om det är svart eller vitt ja - det är det "aldrig", vågar jag påstå, i verkligheten.

hur menar du med det fetstilta- fortsätta med vad?
Det går inte att vara tveksam i serier. Då är man körd.Exakt

Se så mycket bättre det blev när du utökade ditt ordförråd ;)
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Bara en allmän reflektion som inte ger något till den intressanta diskussionen:
ENKELT byte görs genom att gå ned i skritt 3-5 steg o därefter fatta den nya sidans galopp.
Det du nog pratar om är ett ENSTAKA byte i språnget, alltså inga seriebyten.
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Det finns en benämning o ngt som man använder sig av idag sen ca 10 år tillbaka, som förberedelse för byten i spånget- Enkla byten.

Man är tydlig o säger till... när det är klart. Ja, om det är svart eller vitt ja - det är det "aldrig", vågar jag påstå, i verkligheten.
Men det måste vara tydligt- svart-vitt när man kommunicerar med hästen.
Så lite brus som möjligt- ren info.

Hur ska den annars veta om den ska göra 4 eller 14 byten:confused:
om den ska gå till från ökad trav- passage mm mm.

Frågar väl igen- VARFÖR ska den tro att den gör saker av sig självt???

hur menar du med det fetstilta- fortsätta med vad?
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Nej Scata, du har fel ang. vad enkla byten innebär terminologiskt. Man går ner i skritt ett par steg och fattar sen ny galopp, det är ingen sk. övergång, utan det kallas som sagt för ett enkelt byte. Även enligt TR : )
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

du ger hjälpen men själva bytet gör hästen..
eller så gör man det tillsammans :laugh:
Egentligen är det intressant, när ger du hjälpen och när gör hästen bytet???

Även en så enkel sak som en galopp fattning, har du timing och ger hjälpen rätt så fattar ju hästen i samma sekund som hjälpen ges

du kan inte byta genom att förekomma den o belasta den sida som ska lyftas upp.:confused: Men nu är du inte med... Man gör alla hjälper samtidigt - och avlastar därmed den nya insidan :idea:

1 2 3 4 5.......10
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

***Knapplån***

Jag har rensat bort en del inlägg som rapporterats av användare.
Kan ni vara vänliga och föra diskussionen på en sansad nivå i fortsättningen?
 
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Men nu är du inte med... Man gör alla hjälper samtidigt - och avlastar därmed den nya insidan
Nej jag vet inte vad jag skriver om.:rofl:

Hur gör man menar du med alla???? hjälper:confused:

Det går inte att överfalla hästen- när den måste ta i- fattar du?
Det ser säkert ut som det, men så är icke fallet.
Förberedelse flera språng innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 419
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 372
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 895
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp