Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 732
  • Visningar Visningar 167 575

Bukefalos 30 år!

Lycka till, liten! :heart

20251015_162003.webp

...och hon är ute! Allt verkar ok! Det här är den snabbaste ömsningen jag varit med om hos en så stor spindel.
Visa bifogad fil 175658
Sparar du de ömsade skinnen?

Jag hade en större husspindel under ett element i en lägenhet där jag bodde ett tag. Den ömsade en kväll, det var sjukt fascinerande att följa! Fattade först inte vad den höll på med. Senare lyfte den liksom iväg det gamla en bit bort som för att säga "sådär, då var jag klar med den här, du kan slänga det" 😄

• Gilla
Reactions: Sel
Sparar du de ömsade skinnen?

Jag hade en större husspindel under ett element i en lägenhet där jag bodde ett tag. Den ömsade en kväll, det var sjukt fascinerande att följa! Fattade först inte vad den höll på med. Senare lyfte den liksom iväg det gamla en bit bort som för att säga "sådär, då var jag klar med den här, du kan slänga det" 😄
Jadå! I början sparade jag vartenda ett men nu bara när de blivit lite större. Jag har dem i en jättestor glasburk. Min "Jar of horrors". :D

De är roliga små kreatur, ibland undrar man verkligen vad de har för sig. Jag har sett en video där en tarantell slängde sina matrester på människan, för ja, de kan kasta saker. 😅

Jag kan inte låta bli att undra hur trångt det måste vara i det gamla skinnet innan ömsning, för både spindlar och ormar, om nu kroppen är större än ”förpackningen”.

Jag kan inte låta bli att undra hur trångt det måste vara i det gamla skinnet innan ömsning, för både spindlar och ormar, om nu kroppen är större än ”förpackningen”.
För ormarna är skinnet mer som vårat, det är mjukt och flexibelt och de ömsar yttre lagret i ett svep istället för liksom hela tiden som vi gör. :)
Som jag förstått det byggs det upp en typ av luftspalt mellan det gamla skinnet (som ju egentligen är ett exoskelett) för att separera de två, och medan det är på insidan är det nya fortfarande mjukt och formbart. Därför är spindeln extra sårbar just efter ömsning och håller sig undan och i relativ stillhet en period efter ömsning. Ju större spindel desto längre tid tar det för dem att expandera och hårdna. Till och med gaddarna/tänderna är mjuka så de kan varken äta eller försvara sig under den perioden.

För ormarna är skinnet mer som vårat, det är mjukt och flexibelt och de ömsar yttre lagret i ett svep istället för liksom hela tiden som vi gör. :)
Som jag förstått det byggs det upp en typ av luftspalt mellan det gamla skinnet (som ju egentligen är ett exoskelett) för att separera de två, och medan det är på insidan är det nya fortfarande mjukt och formbart. Därför är spindeln extra sårbar just efter ömsning och håller sig undan och i relativ stillhet en period efter ömsning. Ju större spindel desto längre tid tar det för dem att expandera och hårdna. Till och med gaddarna/tänderna är mjuka så de kan varken äta eller försvara sig under den perioden.
Aha! :)

• Gilla
Reactions: Sel
Väl uppackad är min skorpionbebis mycket större än jag trodde så jag har varit tvungen att rota fram en mer passande burk!
Den här kommer liksom inte att duga! 😅❤️

20251105_220419.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Helt knäckt

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat