Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 732
  • Visningar Visningar 167 581

Bukefalos 30 år!

@Sel denna lilla krabbliknande varelse kom och hälsade på samt försökte läsa min bok :D

IMG_20250918_184233387.webp
Jag har nog aldrig sett någon liknande förr, har ni några tankar kring vad den kan tänkas vara för något? Den är kanske en halv cm lång inklusive benen. Blev en boll när den kände sig hotad.

• Hjärta
Reactions: Sel
@Sel denna lilla krabbliknande varelse kom och hälsade på samt försökte läsa min bok :D

Visa bifogad fil 174359Jag har nog aldrig sett någon liknande förr, har ni några tankar kring vad den kan tänkas vara för något? Den är kanske en halv cm lång inklusive benen. Blev en boll när den kände sig hotad.
Det är, hör och häpna, faktiskt en krabbspindel. :D :heart Finns i många intressanta färger i trädgården. De brukar anpassa sig efter blommorna de jagar i.

Visa bifogad fil 174359Jag har nog aldrig sett någon liknande förr, har ni några tankar kring vad den kan tänkas vara för något? Den är kanske en halv cm lång inklusive benen. Blev en boll när den kände sig hotad.
https://www.odla.nu/inspiration/blomkrabbspindel

Jag älskade alltid att hitta krabbspindlar som liten, särskilt de som var riktigt gula eller neongröna. Så fina!

L. diffilis.
Det här är en jättebebis! Hen är släkt med Athiri (L. klugi) och Abbil (L. parahybana), mina bjässespindlar. Jag vill gärna samla alla i detta genus, de är så häftiga. :D
Än så länge bara två cm men kan bli upp till tjugofem!

1758655546062.webp

En arg liten pygmeskorpion. Det ska visst vara en albino men jag tycker den ser ganska svart ut. :D

Visa bifogad fil 175613

Jag hade en patient för många år sedan som blev stucken av en skorpion. Hon jobbade med insekter bl a skorpioner och hon hade en i en liten burk men hon såg den inte och stoppade ner fingret för att flytta på inredningen… :crazy: Nåja, hon fick en natt på hjärtintensiven men klarade sig bra och kunde gå hem dagen efter.

Jag hade en patient för många år sedan som blev stucken av en skorpion. Hon jobbade med insekter bl a skorpioner och hon hade en i en liten burk men hon såg den inte och stoppade ner fingret för att flytta på inredningen… :crazy: Nåja, hon fick en natt på hjärtintensiven men klarade sig bra och kunde gå hem dagen efter.
Ajdå, det måste ha varit en av de där små bruna rackarna. :D De här är för små för att sticka genom skinnet, typ, och de flesta folk håller som husdjur är de större varianterna typ Heterometrus sp. och de är inte signifikant giftiga för människor.
De som har gifitigare varianter är oftast mycket medvetna om det, men även där är risken extremt liten.
Tur att det gick bra i alla fall! <3

Här sitter Athiri och jäser på sin nätmatta i väntan på ömsning. Man kan se att hon är på väg att ömsa delvis genom att det nakna skinnet på rumpan har svartnat (i vanliga fall är det rosa). Det innebär att det nu finns en luftspalt mellan det gamla skinnet och det¨nya, och att det börjar vara dags! <3

20251014_212239.webp

Ajdå, det måste ha varit en av de där små bruna rackarna. :D De här är för små för att sticka genom skinnet, typ, och de flesta folk håller som husdjur är de större varianterna typ Heterometrus sp. och de är inte signifikant giftiga för människor.
De som har gifitigare varianter är oftast mycket medvetna om det, men även där är risken extremt liten.
Tur att det gick bra i alla fall! <3

Jag vill minnas att det var en röd indisk skorpion, tydligen rätt giftig om jag inte minns fel. Hon jobbade med dem så det var inget ”husdjur”. Väldigt skönt att hon kunde gå hem dagen efter. :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka