Spinkig häst

Explosion

Trådstartare
Jag köpte en ny häst för drygt 6 veckor sedan. Han har tappat mycket i hull nu efter flytten. Just nu får han 16 kg hösilage men han äter bara upp 12-13 kg.
Näringsvärderna är
TS: 78%
Sm råprotein: 34 g/kg
Energi: 7.6 MJ/kg
Kalcium: 1.6 g/kg
Fosfor: 1.3 g/kg
Magnesium: 0.8 g/kg

Utöver det så får han 1 kg havre, 0,5 kg hippo grow, 0,5 kg krafft grund, 1 kg lusern och 2 dl olja.
Tyvärr så fick han knutor på ryggen av hippo grow så jag håller på att byta mot grunden just nu.
Hästen är en snart 6 årig valack, 176 i mankhöjd. Så han är en stor häst som har mycket kropp han behöver fylla ut.

Skulle vara väldigt tacksam med förslag som kan få honom att lägga på sig!
 
Sv: Spinkig häst

Kan inte säga om fodret men en hästägare sa att deras häst måste ha rejält med täcke på sig både ute och inne, för den fryser lätt och börjar tappa hull om vintrarna. Och får dessutom lätt muskelspänningar därtill. Det går energi åt till att frysa.
Men det kanske inte är något din häst har problem med?
 
Sv: Spinkig häst

Räkna ut en ordentlig foderstat t ex här http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 och lägg honom på ca 25% över behovet. Glöm inte att räkna med arbetstillägget.

Linfrökaka brukar ge bra hull och är skonsamt mot magen och tarmarna. Det kan du ge 4-5 dl efter invänjning. Jag hade också gett något kilo betfiber och ökat lucernen några kg. Ger du pellets eller strå? I detta fallet är nog pellets att föredra eftersom han inte vill äta men äter han strå så är ju det bra också men han behöver absolut mer. Eftersom han äter så lite hösilage så måste du öka grovfodret på annat sätt för att magen ska må bra och undvika kolik och då är både lucern och betfiber bra att ta till eftersom det också är grovfoder. Se också till att du ger extra e-vitamin. Granngården har ett tillskott som heter Protect E-xtra. Det är bra. Se också till att han får tillräckligt med mineraler för annars kan han inte prestera bra, hålla hullet och må bra. Att han är täckad efter behov så att han inte står och fryser antar jag att du har koll på? Annars är ju det också jätteviktigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 538
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
688
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 323
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp