Spinkig häst

Explosion

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra för att min häst ska gå upp i vikt. Jag har gjort en foderstat i ett program på internet men jag är rädd att det inte blir bra i alla fall. Vi har uruselt hösilage :( men står på anläggning där det ingår så har inte något möjlighet att köpa annat.
MJ 6.9 och smrp 11
Nu har jag gjort en foderstat där han får 12 kg hö 2 kg Lusernpellets 1.5 kg Hippo grow alfa och 0.5 kg Soja.
Han har ätit det här i ca 3 veckor så det är väl för tidigt att se en skillnad men jag tycker det är så tråkigt när det ser ut som hästen inte får mat :(
 
På tre veckor hade jag absolut velat se en förändring.

Till riktiga tunnisar har vi gett fri tillgång på lusern strå med olja. En riktig katastrof fick under begränsad tid fri tillgång på lusernpellets.
 
Jag vet inte om jag tänker rätt nu men eftersom vi har så dåligt med protein i hösilaget så har jag ju fodrat med proteinfoder. Men egentligen är det ju fett jag vill att han ska lägga på sig just nu.. Många hästar i stallet blir feta av all energi i fodret men min blir det inte... Han är 8 år och ganska stor 178 cm och har under de 2 åren jag haft honom aldrig blivit riktigt rund trots att han på somrarna gått på bete och jag verkligen försökt att fodra på honom. Han är avmaskad.

Han har fått strålusern men det puttade han ut ur krubban för att få tag i kraftfodret under så det kändes lite som att slänga pengar i sjön.
 
Får han 12kg hö eller 12kg hösilage? Du skriver nämligen både och. På en häst som är 178 skulle jag ge åtminstone 15kg av ett normalensilage, eller så mycket jag kan få i hästen.
 
Vid så dåligt hö kan man behöva gå ifrån konceptet att ge så mycket hö som möjligt och istället byta ut delar av det mot t.ex. lusern. Hippo Alfa är ett "snällt" kraftfoder och du kan ge betydligt mer av det än du gör idag ifall hästen inte är så glad i lusernen.

Nu börjar även gräset titta upp och kanske hjälper till om hästen går i gräshage?
 
Mkn häst som är betydligt mindre (strax över 160) hade inte heller blivit tjock på energin i hösilaget, det hade knappt täckt underhållsbehov + arbetstilllägg för en normalfödd 500kg-häst. Går det att få i hästen mer stråfoder? Äter han upp maten du ger?

Har du tagit hjälp av någon tabell för att ta reda på vad "normalbehov" för en svårfödd häst är, och sedan jämfört med vad han får?
 
Det är hösilage. Han lämnar om jag ger mer just nu.
Jag räknade i ett fodertatsprogram på nätet och då skulle det han får nu räcka men det gör det ju tydligen inte.. Då ökar jag på Hippo grow alfa och ser om det blir bättre.
 
Jag gav vår ponny equi jewel ( riskli ), extra linfrö olja, lusernpellets och lusernstrå. Fri tillgång på hösilage (14-16 kg) Då är hon ju en c-ponny på 135cm och väger nu 340-350kg.
 
Ett annat tips är att lägga in en del hösilage i boxen och hänga upp en del i hönät med stora maskor.
Då trampar han inte runt i höet.
 
På 3 veckor borde du se skillnad, fick hem en smal häst i höstas och det ända i foder väg jag brydde mig om i början var att kvoten mellan mj och sbrp inte blev för högt eller lågt sedan om foderpogramet sa att min häst fick åt fanders för mycket av allt när hon fick 5kg lusern och 2dl olja brydde jag mig inte om.

Min är betydlig mindre än din med sina 158 cm:)
 
Tittade lite snabbt på foderpogramet som hästsverige har och enligt den fick hon 174,3% mer än behovet på mj och 221,6% mer än behovet på sbrp.
 
Men ska jag fortsätta med de foder jag ger honom eller behöver jag blanda in något mer energirikt? Ni säger att era hästar fått mycket ner mat. Hur mycket ska jag ge honom?

Tänderna är kollade :)
 
Hej!

Vår nye prins på 167 cm(vad 17 väger en sån???) får just nu 10 kg silage över natten och fri tillgång i hagen och ca 1 kg lusern. Misstänker att han behöver ännu mer inne, för han är en sån där med mycket energi och bus.

Ge fri tillgång och se vad som händer.

/Lavinia

Jag vet inte om jag tänker rätt nu men eftersom vi har så dåligt med protein i hösilaget så har jag ju fodrat med proteinfoder. Men egentligen är det ju fett jag vill att han ska lägga på sig just nu.. Många hästar i stallet blir feta av all energi i fodret men min blir det inte... Han är 8 år och ganska stor 178 cm och har under de 2 åren jag haft honom aldrig blivit riktigt rund trots att han på somrarna gått på bete och jag verkligen försökt att fodra på honom. Han är avmaskad.

Han har fått strålusern men det puttade han ut ur krubban för att få tag i kraftfodret under så det kändes lite som att slänga pengar i sjön.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 367
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 121
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp