Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Antiqua

Trådstartare
Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;)
Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på "Hutlösa" priser! Det ska nästintills vara gratis på lösdrift. Är det bara jag som uppfattar det så? Står man på en välskött lösdrift tycker jag man få tänka lite tid också (tid är pengar:d). Men slipper åka ut varje dag för att mocka osv.

Uppfattningen jag får = Gratis vore bäst, men typ max 1000:-/månad!?
Jag kan inte för mitt liv förstå att man tycker att det ska vara så mkt billigare att ha hästen på lösdrift än uppstallad! Kostnaderna är ju ungefär desamma!
En välskött lösdrift där hästarna har det bra KOSTAR att driva.
Varför tror folk att det är gratis?
Hyra av mark tex är en kostnad.
Jag hyr tillsammans med 3 kompisar ett helt stall och en lösdrift ett par hundra meter därifrån. Jag var den som mest ville hyra lösdriften (förutom att hyra stallet givetvis) då jag har en grabb född i år. Jag vill inte att han ska stå på box halva dygnet. Så därför så sköter jag hela lösdriften där vi har förutom min grabb 2 st inackorderade. Stallet där vi också har inackorderade hjälps vi åt med.
Jag kunde ,innan vi hyrde detta, aldrig förstå hur mkt jobb det är med en lösdrift!
Jag tillbringar 1-2 tim/dag med att fylla på mat och vatten. Kraftfodra grabbarna. Mocka. Visitera.
Ligghallen är välanvänd vilket jag tycker är bra, då det är 2 ungar födda i år som bor där och en grabb född -06. Alla har ett stort vilobehov. Fast det får ju konsekvensen att det bajsas en hel där = en hel del att mocka. Sen mockar jag alltid runt matplatsen och så gott det går i övriga hagen.
Det är ju deras hem = det ska vara trevligt för de att vistas där.

Nåja, allt jobb, det gör jag gratis. För annars skulle inte finnas nån som vill hyra in sig hos oss pga kostnaden.

Vi tar 2200:-/månad för vuxen häst, och som sagt blir det inte en krona över.
*Det ingår fritt med hösilage och det går åt ca 70kg/dygn på 2 småknoddar och en -06. Bra hygienisk kvalitet och bra unghästvärden (kvot 9.3).
Det är inte gratis att köpa in!!
*Sen ingår nödvändiga mineraler (i år behövs enbart tokosel) men det blir ju en liten peng det med.
*Kraftfoder ingår till viss del
*Strö. Halm vill jag ha. Det är halmbrist hos oss i år, vilket innebär att jag fått köpa DYRT från en leverantör där vi även köper strö till de insatllade hästarna. Det går åt en bal, 250kg/månad. Kostnad ca 600:-/mån.
Men grabbarna ska ha det mjukt, torrt och mysigt i ligghallen, så det får det kosta.
*Saltsten + vatten = Givetvis!! Får aldrig ta slut!

Sen är det så, att om ska följa lagen (vilket vi alla självklart ska!), så ska det finnas box/boxar (beroende på hur många det är) i stall eller liknande vid sjukdom/skada.
I vårat fall innebär det att vi går miste om att kunna hyra ut en boxplats i stallet = Kallhyra 875:-
Den boxen finns alltid tillräde till om nån vill ha inne nån av lösdriftshästena en stund, när som helst. Spolspilta i stallet finns att tillgå när man vill, likaså är förvaringsmöjligheterna goda. I stallet, inlåst utrymme. tillgång till fikarum, toa osv finns.

I höst ska vi byta ut all eltråd runt lösdriftshagen då den som finns börjar bli "gammal och grå". Gratis? Nä, det kommer att kosta en hel del.

Jag tar 2200:-/månad för vuxen häst, och som sagt - knappt det går runt:crazy:

Grattis till alla er som står så billigt som 250-1000:-/mån, men jag fattar ärligt inte hur det går ihop:confused:

Ni som har hästar på lösdrift - vad förväntar ni ingår? Vilken kostnad är ni beredda att ta?
 
Senast ändrad:
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Hej!

Jag förtår precis vad du menar. Det är inte gratis eller billigt att ha hästar på lösdrift:( Även om man gärna skulle vilja det;)

Har ett par "bekanta" som jag pratade med... dom har 2 hästar hemma på sin gård och jag har mina 2 hemma hos mig på lösdrift... Dom hade fått en förfrågan om dom kunde ta in 3:e häst, dock hade den hästägaren "bara råd att betala 1500 kr per månad".... så dom tackade nej!
Sen kom dom på att dom kunde fråga mig om jag hade plats.... "för
1500 kr/ månad räcker ju om man har dom lösdrift".... Jag stod mest och gapande....

Som du säger... varför tror folk att det är billigt med lösdrift?? Ofta går det åt mer strö, mat, mineraler m.m. Eftersom hästarna har tillgång på det hela tiden....

Jag TROR att folk tror att det är billigare för att "hästarna går ju bara ute i ett skjul".... och det kan ju inte kosta så mkt....

Men det är ju inte det som kostar.... det är som du säger "hyra för mark", stängsel, stö, vatten till hagen m.m.

Men man tänker nog inte på det... tex i ett stall så finns det ju (99,9%) alltid vatten indraget, och sällan är det frysgrader på natten.. så då "behöver man inte se till" att hästana har vatten i hagen på samma sätt... dom kan ju dricka på natten. I en lösdrift måste man kanske köpa in en termobar eller elvattenkopp så det alltid finns tillgång... och det kostar då ofta ganska mkt:(

Jag tror att det är bristen på kunskap hos folk som gör att dom tror att det ska vara billigt och lätt;)

Det är ju "lättare" att ha lösdrift, eftersom man då inte blir bunden till vissa tider... man kan mocka på fm eller kvällen.... det måste inte vara mockat före en viss tid! Man behöver inte kliva upp i ottan på julafton/ nyårsdagen ect för att pållarna ska komma ut.... man kan kolla till dom när man "vaknat";)

Jag tycker det bästa är att betala en "kallhyra" och sen dela på dom löpande kostnaderna.
I kallhyran tycker jag det ska ingå "stängsel, vatten, el och sadelkammare samt tillgång till box eller liknade"!

Sen kanske "stallägaren" tar lite flera pass att fodra och så.... men beroende på hur lite man som inackordering vill/ ska göra... desto högre kallhyra.

Hoppas ni fattar vad jag menar;) blev lite "luddigt" skrivet;) men orkar inte skriva om allt:)

// Karin
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Håller med din Antiqua, lösdrift betyder knappast att det är billigare eller mindre jobb heller för den delen, utan lösdrift betyder mer flexibilitet för häst och den som sköter driften.

Hästarna äter mer på lösdriften än i box, de behöver vattnas, mockas, kollas och underhållas precis lika mycket som en häst uppstallad på box, bara det att man skippar det där med in-å-ut-samt-fodra-tre-gånger-om-dagen och bara fodrar 1 kraftfodergiva, 1 högiva och visiterar hästen 1 gg/dag som minst.
Hyra/banklån/slitage på mark och byggnader kostar ju likväl som för uppstallade hästar.
Maten kan ju gå uppåt 1000 kr/mån / häst, hyra av lösdrift + arbete om det inte är kollektivt, så Vips! är vi uppe på 1500 - 2000 kr beroende på var i Sverige och vilken servicenivå som ingår. Tror de billigaste lösdrifterna jag stått på har legat runt 1800 kr fullservice, och den dyraste 2200 kr helt kollektivt men centralt.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Jag betalar faktiskt mer för min unghingst som jag har på lösdrift tillsammans med jämnåriga än för mina två hästar jag har i stall på box.
För unghingsten betalar jag 1750:- + moms per månad, då ingår allt inkl. daglig tillsyn och lösdriften är verkligen fin, en ca 200 kvm lada strödd med halm, fri tillgång på grovfoder och individuell kraftfodring 3 ggr/dag, ca 10 ha hage i kuperad terräng och bra människor som är vana vid unghästar och hur de ska skötas och utfodras. Jag hade haft honom där även om det var dyrare, men de har ett pris, så jag tackar inte nej till det.
Jag har redan bokat plats till nästa år om jag får en hingst i år, det är svårt att komma in där då de ej vill ha in fler än åtta unghingstar. Unghingstarna kommer dit i maj när de fyller ett år och går där tills hösten de fyller två år om inget annat händer "på vägen". Jag har tidigare haft två unghingstar under deras uppväxtperiod där, och det är guld värt tycker jag. Stället ligger ca 3 mil från min bostad så jag brukar åka dit på helger och se hur hingstarna växer.

För ridhästarna betalar jag en låg kallhyra, 600:-/månad/ box + container 100:-/månad/box, men vi byter då tjänster med varandra utöver det, jag sköter alltid intag + em fodring vardagar samt utsläpp+ morgonfodring helger, det är bara mina två hästar + stallägarens två hästar i stallet. Foder och strö inköps gemensamt och lastas in gemensamt där, så jag räknar med att det kostar totalt runt 2000:- per häst i det stallet, hyfsade ridvägar runt omkring, stora hagar och ridhus 20 x 60 m finns på gården.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

*KL*

Håller hellt och fullt med! Skrev ju i förra tråden..jag går alltså back på att "bara" ta 1000kr/månad för min inhysning..
Det går åt mer hö, mer strö, mer jobb med lösdrift..iaf för mig. Mindre för hästägarna..

En bra lösdrift BORDE kosta mer än boxplats. Nu i år så är min lösdrift inte bra nog men till hösten när jag grusat en del av hagen, fixat thermobar, fixat stall & kanske hunnit göra ridbana så ska jag fan ha vett att ta betalt!
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Jag instämmer med dig. Dock kan det ju bero på vad man har tillgång till på lösdriften. Dessa saker tycker jag är KRAV och det förväntar jag mig:
- Minst 2 hektar/häst (ev kan undantag göras i enskaka fall).
- Ska finnas plats för minst 3 hästar.
- Hagen ska ha träd/skog av ngt slag.
- Thermobar eller liknande för fri tillgång på friskt vatten året runt.
- Box eller annat utrymme för uppbindning/skötsel/uppstallning tillfälligt etc. tillgänglig 24/7 i närheten av hagen.
- Ridmöjligheter av ngt slag.
- Ligghall.
- Förvaring av utrustning av ngt slag.

Detta innebär att jag kräver ungefär detsamma som en vanlig boxplats med dessa skillnader:
- Mindre stallutrymme/lägre krav på stallet. Kan kan tex ha 1 box att dela på med de andra.
- Större krav på hagen - kräver mer mark ffa = kostar mer.
- El måste finnas i anslutning till hagen om man har tex thermobar.
- Ligghall i hagen.

Jag tycker att dessa saker innebär att kallhyra bör vara densamma oavsätt boxplats eller lösdriftsplats. För trots att man bara har en box så har man ju andra sidan en ligghall som ju ska hållas efter med målning, reparationer etc. Så det går ganska jämt ut med kanske ngt mindre underhåll/slitage på byggnader, de förbrukar lite mer el, men o andra sidan har man ett behov av mer mark.

Och om kallhyran är densamma så innebär ju det att kostnaden för lösdrift eg blir ungefär detsamma som stall. Det beror ju på vilka tjänster som ingår och hur mkt hästarna äter. I vårt stall så ingår inga tjänster på lösdriften, varpå kostnaden blir mindre än för de installade. Det är lite mer slitage för deras del och de har tillgång till varmstall med spolspilta - vi har kallstall och får ej nyttja spiltan enl avtal - så de betalar några 100 till för det/mån. Men i övrigt har vi alla tillgång till ridhuset, ridbanan osv.

Sen äter våra hästar mer grovfoder än deras, så där blir det ngt dyrare för oss men ändå hamnar vi på en lägre hyra än dem/mån.

När man säger lösdrift så ser många framför sig en lerig hage och en ligghall med tuffsiga, långhåriga unghästar som inte hanteras eller pysslas med utan bara går och strosar. Våra lösdriftshästar rids regelbundet, har 25 hektar, stor ligghall, ridhus, ridbana, eget stall med 5 stora boxar och förvaring av utrustning. Vi har alla bekvämligheter man kan behöva som ryttare, och samma tillgångar som de i stallet i princip. Varför skulle då vi betala mindre än dem bara för att våra hästar inte går in på natten? Det verkar väldigt ologiskt tycker jag. Man får se på vad som erbjuds och sätta priset därefter. Att hästarna går ute nattetid är inget som påverkar hyran för en sekund. Det är fullständigt oviktigt i det hela. Sen när det gäller saker som kommer med detta får man se över i varje specifikt fall om man bör ha en mindre hyra pga att man tex inte har tillgång till ett vettigt stall osv.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Men hur billigt man står beror ju helt o hållet på vad som ingår!

Jag har stått så billigt som 250:-, o då var det jag som fick övertyga stallägarn om att betala något alls, hon tyckte vi lika gärna kunde stå där gratis... Men driften av denna ligghall var ju inte baserad på att köpa in allt foder/strö + hyra mark. De tog själva in hö och halm från åkrarna eftersom de drev lantbruk. Hennes hästar gick där redan o en mer eller mindre såg hon inte som nån skillnad. Däremot tyckte hon att hon tjänade på det eftersom jag mockade ligghallen nästintill varje dag, och hjälpte till med fodringar o annat som tillhör. Det fanns ingen möjlighet att ställa på box, binda upp i gammalt kostall gick. Det var 5 ponnyer där o de hade nog en 4-5hk bra bete och naturliga vindskydd. Jag fick själv stå för hö och vad kratfoder jag ville ge, och fick oxå ge kraftfodret själv. Hon stod för tillsyn de dagar jag inte kunde komma. Ligghallen ansåg jag som bristfällig, det fanns mycket jag hade velat förbättra, men som fattig student var 250:- alldeles utmärkt stallhyra. Jag har inte heller lösdrift för att det är billigt utan för att hästen mår bäst då.


Men i dagsläget har jag kikat på att flytta en av mina hästar hemifrån(egen lösdrift nu) o till ett stort stall med ridhus o full service. De skall ha 2500:- inkl allt (viss kraftfoder oxå) för lösdrift. Det är för mig helt skäligt eftersom man i princip knappt behöver lyfta ett finger. Personal ombesörjer mockning, fodring etc. Där står hästarna på gruspaddock m tillgång till ligghall om nätterna o får gå i stor hage om dagarna. Det däremot är jag tveksam till, och att det för övrigt består av lera och ekskog...
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Du har helt rätt. Jag betalar gärna för en välskött lösdrift, men min erfarenhet är att många inte sköter sin lösdrift, utan bara har en liten lerhage med ett fallfärdigt skjul. Jag har dock stått på några bra lösdrifter och de har varit värda sin vikt i guld. I dagsläget står min unghäst på ett fantastiskt ställe, med hur trevliga ägare som helst till ett mycket bra pris. Det är nästan så att jag funderar på att flytta närmare till min lösdrift, för här där jag bor är det svårt att hitta en lösdrift öht. Jag hade absolut kunna tänka mig att stå på din lösdrift, ditt pris är helt okej!
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

hej jag har 2och en halv häst hemma på lädsdrft . jag har i början bundit hästarna men nu kan dom stå lösa och äta i allafall sin kraftmat sedan går dom runt och äter av varandras hö . jag fodrar morgon kl 6 och middag kl 12 ca och kväll 18 och dom får så mycket som dom behöver inget kvar i spånnet . vattnet har jag så jag kan vattna från grovköket och ut i slang . så dom får vandra till sitt vatten men det funkar . jag gör i årdning stallet vid lunch och stänger då så dom är ute tills jag öppnar för kvällsmaten . jag älskar min lösdrift . men har tyvärr ingen extra box men kan stänga in dom om det skulle vara något .
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

De tog själva in hö och halm från åkrarna eftersom de drev lantbruk.

Nu vet jag inte om du menade det, men jag är tokless på argumentet att foder och halm som jordbrukare tar från egen mark är mer eller mindre gratis. Det är det nämligen inte. Om jordbrukaren säljer foder och strö till inackorderade till underpriser eller till och med gratis (:eek:) betyder det att de helt enkelt sponsrar sina inackorderingar att ha häst. En bra bal halm är värd gällande marknadspris i området - odlingen av foder och andra grödor är ju vad jordbrukaren lever på helt eller delvis. Så att ge bort foder och strö är ju som att jobba gratis för någon annan. Jordbrukaren kunde ju lika gärna sålt fodret till någon annan och tjänat en slant.

Så ni som får foder och strö inkluderat i hyran till underpriser tycker jag ska tänka efter ordentligt och vara väldigt tacksamma inför era hyresvärdar. Det är absolut inget man ska räkna med och tycka är 'normalt'.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

När jag hade mina hästar på lösdrift betalade jag samma som de som hade häst på box (1400). Kändes väldigt rimligt då det enda man slapp med mina hästar var utsläpp och insläpp.

Om det var en riktigt bra lösdrift (med en stor rymlig ligghall samt riktigt bra hage) skulle jag lätt betala mer än 1400.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Jag har inte heller förstått hur vissa kan ha så låga priser på sina lösdrifter.

Jag har mina 2 unghingstar på en lösdrift i stockholm och betalar 2800 per unge nog svider det i plånboken varje månad men när jag räknar på det är deras vinst inte särskilt stor och det är inte många hundralappar jag skulle tjäna på att ha dem hemma på box ( vilket jag kan men inte vill).

Jag åkte ju runt och tittade på ett antal lösdrifter när jag behövde plats för mina och det jag slogs av var, hur många dåliga lösdrifter det fanns.
Antingen var det supertaskiga staket, trånga dragiga hallar, dåliga hagar eller nått annat.
Tanken slog mig mer än en gång att varför höjer de inte priserna med 500 per häst och fixar staketen, hallen etc. Är det kanske månne för att hästägarna inte vill betala mer utan struntar i allt det jag inte kan strunta i!?
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Där jag har min häst på lösdrift betalar vi 1000 kr inkl. grovfoder. Priset höjdes i höstas från 800 kr eftersom vi helt plötsligt fick tillgång till ridbana.

Det enda som stalläagren gör då det är att se till att det finns silage i hagen. Sedan får vi turas om att kolla ligghallen och kolla vatten osv.

Men jag kan tillägga då att vanlig kallhyra i stall kostar här 400 kr så 1000 kr är egentligen inte billigt här.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Ett vettigt silage ( hygien och värden ) kostar inte under 2 :-/ kg ( finns säkert något undantag, men priser under det då har man i regel fått tulla på något!

En normalstor häst kan inte äta under 14 kg silage om dagen på lösdrift, de allra flesta snarare 20 kilo.

14 kilo ¤ 30 dgr är 420 kg ¤ 2:- är 840:-. Vad ströar de hallen med,? markslitage, vatten, tiden att lägga ut silaget, varför?

Jag förstår det inte!
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Vi ger 250 + moms för våra silagbalar balarna ut i lösdriften betalas dessutom svart så 250 kr balen. Priset är uträknat på min häst eftersom jag var den första som ställde dit häst. Vi räknade då på att han åt 2 500kg balar i månaden vilket han inte riktigt gjorde iofs.

Min nuvarande äter ca 30-35 kg per dygn. Fri tillgång.

Ligghallen ströas med halm som vi köper i storbal av grannbonden. Här pratar vi säkert kompispris och tjänster gentjänster för stallägaren sa att hon betalar ca 100 kr för en bal. Eftersom det mockas ordentlig och ligghallen är avsedd för 4 ½ häst bara så räcker 2 balar per vinter.

Så trots att min häst äter en hel del så har vi räknat högt ca 900 kg per månad äter hon och jag betalar för 1000 kg i månaden.

Vattnet tas från deras egna brunn så det kostar inget. Tiden det tar att ställa ut en bal är ca 15 minuter max och eftersom min sambo gör det varannan gång coh stallägaren varannan så kan vi kvitta det.

Så grovfoder under vinterhalvåret kostar ca 4000 kr för min häst. Därefter kostar halmen då ca 50 kr för min häst. Lägg sedan till bensin för att köra silaget vilket högt räknat kostar 500 kr under vinterhalvåret. Den summan ska delas på 4 hästar vilket grö att min häst kostar 125 kr.
Så min häst kostar dem ca 4200 kr per vintersäsong. Jag betalar dem 8000 kr. Ser du vinsten????

Visst sedan tillkommer slitage på hagmarken givetvis och hur man ska räkna den vet jag inte riktigt. Så i princip så tjänar de 3800 kr per vintersäsong och har då jobbat ca 8 timmar för detta mycket bra timlön enligt mig.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Nu vet jag inte om du menade det, men jag är tokless på argumentet att foder och halm som jordbrukare tar från egen mark är mer eller mindre gratis. Det är det nämligen inte. Om jordbrukaren säljer foder och strö till inackorderade till underpriser eller till och med gratis (:eek:) betyder det att de helt enkelt sponsrar sina inackorderingar att ha häst. En bra bal halm är värd gällande marknadspris i området - odlingen av foder och andra grödor är ju vad jordbrukaren lever på helt eller delvis. Så att ge bort foder och strö är ju som att jobba gratis för någon annan. Jordbrukaren kunde ju lika gärna sålt fodret till någon annan och tjänat en slant.

Så ni som får foder och strö inkluderat i hyran till underpriser tycker jag ska tänka efter ordentligt och vara väldigt tacksamma inför era hyresvärdar. Det är absolut inget man ska räkna med och tycka är 'normalt'.

Jag fick inget foder inkluderat i hyran, utan betalade för det. Men skillnaden i pris var ju rätt stor eftersom de inte drev sitt lantbruk för o sälja hö utan för o föda sina kor. O att sälja billigt till den enda inackorderade verkade inte störa dom iaf! Jag tror jag betalade 1,50:-kg då(dåvarande marknadspris i området), men det är ju inte att jämföra med vad jag betalar idag! 3,50:-kg kostade sista lasset. 4:-kg skulle bonnen ha i sommras för första skörden.

Jag förstår att det kostar att ta fram hö, o det var inte frågan om gratis hö...
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

i den lösdriften jag står på nu (uppsagd ifrån) så ingår:
El
Vatten
Fri tillgång på hösilage
Utrymme att ha sina saker på
Tömning av containern

Krav på dem inackorderade:
6 dagar i månaden där man kollar att dem har vatten, mat och man mockar
Det drivs helt kollektivt

Det ingår MAX en bal torv i månaden till vindskyddet
Det är tre hästar på lösdriften
Hagen består ganska mycket av lera
Skjulet är väl ca 15 kvm

Då tycker jag det är DYRT med 2000:-/mån när jag ändå får stå för torv själv och se till att torven transporteras dit, jag måste vara där och mocka och fixa med vatten 6 dagar/mån
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

En krona kilot för hösilage och två storbalar halm per vinter till fyra hästar??

Du räknar att de "tjänar" 3800:-/ säsong. Staket kostar att sättas upp/underhållas liksom inredning/underhåll i lösdriften. Har ni inget ljus i lösdriften? El + lampor kostar också pengar. Är det samme person som hyr ut lösdriften som säljer hösilaget till er så kan man väl bara konstatera att denne inte är någon affärsman direkt...

Min unghäst går på bete maj-september och kostar resten av året 1750:-+moms/ månad på lösdriften, och de tjänar inte många kronor på det.

Jag tittade också på flera ställen, denna har riktiga rejäla staket och en stor ligghall och de strör med ca två storbalar halm/vecka, såklart mockas den också, fri tillgång på grovfoder + kraftfoder 3 ggr/dag.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Jag förväntar mig att det är billigare att stå i lösdrift än i stall.

I vår lösdrift ingår ingen service förutom att lyfta in balar. Vi hjälps gemensamt åt med mockning av ligghall etc.
Vi har uppvärmda vattenkoppar (flottörer) i alla hagar. Man fodrar själv sitt ev. kraftfoder och har tillgång till uppstallning (inga hästar står normalt på box).
Ingen markhyra, egen skog att kunna såga och bygga ligghall, ingen manuell vattning, eget foder och halm gör att de kan hålla en rimlig prisnivå.
Det egna fodret och inköp/utbyte av stängsel är den största kostnaden för ägaren.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

jag har inte heller speciellt mycket service på den lösdriften jag står. Alla sköter sina hästar helt och hållet själva.
Ingen behöver släppa in och ut, ingen behöver byta täcke på någon annans häst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 479
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 702
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 966
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp