Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Jag har mina på lösdrift, men hemma. Jag har dock inte någon inackordering, men kan berätta vad det kostar för mig.

El, staket och lampa i lösdriften 20-30kr/mån
Vatten finns nergrävt nu, men har burit i två år. Kostnaden för att gräva ner det var 3000kr..
Vindskyddet gick på 25000 att bygga.
Detta år har jag fått gräva ut och göra en ny botten och sand hämtar vi "gratis" förutom diesel, till traktorerna och tiden. Grus ovanpå, 7ton och det gick på 700kr.
Underhåll av staket, snitt 500kr/år.
Hålla hagarna i bra skick, harva, gräva dränering, dika osv, snitt på 1500kr/år
Försöka bli av med hästdyngan och dyngstacken.

Sen är det hästarnas foder..
Eget hö 250kr/bal, snitt på 450kg/bal, mina äter en bal i veckan..
Nu köper jag hösilage 300kr/bal, snitt på 450kg/bal
Fodersäd 350kr var 3:e vecka + övrigt, mineraler, Tokosel och betfor.
Halm 1bal i månaden 100kr
Spån 10kr säcken * 4säckar i botten av vindskyddet. Påfyllnad vid behov.

Hade jag inte haft hästarna hemma så hade vi inte behövt traktorerna, slåtter, balvagn, hövändare och ha kostnaderna att underhålla dessa.

Jag törs ärligt inte räkna ut vad det blir per häst/månad..:crazy:

Jag håller på att bygga stall, men jag misstänker att det är samma kostnad att ha dom på stall som att ha dom på lösdrift, skillnaden är ströåtgången på stall och höåtgången på lösdriften. Och att det är mera arbete och slitage på hagarna på lösdriften och hästdynga överallt på marken. Medan man samlar upp det mera på stall.

Det är ju mera arbete att ha på stall, med in och utsläpp, mockning osv.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Jag betalar 625 för mitt sto+ föl på lösdrift. Och då sköter dom allt. Fri tillgång på hö och halm (i ligghallen) ingår, kraftfoder köper jag till utefter vad mina två äter.
Jag tycker jag betalar för lite och det har jag också påtalat för stallägaren.

Dom kollar hästarna varje dag, tar in de som skall äta i lösdriften och stänger för, och i mitt fall får de även bråka med min fölunge eftersom hon är rätt koko i huvudet.

Fritillgång på hö kostar ju, de äter en heldel hö när de står där hela dagarna.

Från den dagen fölet blir avvand betalar jag 625*2, vilket är lite mer RÄTT pris. För en häst!
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

kostnaderna varierar ju rätt mycket också utefter hur mycket energi lösdriftsägaren väljer att lägga ner. Här så görs ju ingenting, hästarna får vada i lera, det enda som görs är att rulla in en ny hösilagebal lite då och då. Fyller vatten gör vi allihopa, mockar gör vi allihopa.
Annars är det ju inget speciellt som görs...
Elen är fortfarande på till sommarhagarna, för man har inte ens brytt sig om att ta bort den, så där kan jag tänka mig att det går åt lite mer el än nödvändigt eftersom dem hagarna är tomma.
Annars gör verkligen inte mycket...
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Det är samma staket som sattes upp för 3 år sedan och det spänns bara upp avrje år vilket jag hjälper till med.

Nej något lyse har vi inte i ligghallen och inredning har vi inte heller det är 4 väggar.

Silaget köps av annan bonde och varför han inte tar mer vet jag inte. Å andra sidan är det dessa priset silaget ligger på om amn frågar andra bönder här omkring också. Nu går det iofs bara 1 stor häst och två ungdomar i lösdriften men ja 2 stora balar halm och det är vi som har våra hästar där som mockar och strör och jag är absolut inte snål när jag strör. Ligghallen används inte särskilt mycket och den bajsas typ aldrig i. Kanske 5 högar varannan dag ligger det där.

Vad det gäller byggnaden av ligghallen så tog de eget virke som de fått över när de avverkat skog och byggt annat. Alltså bra virke som annars skulle kastas. Min sambo hjälpte dessutom till att bygga den och hjälper till att underhålla.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

kl

Jag är nog en av dem som sponsrar inackorderingar. :) 1200 kr/månaden för helinackordering på lösdrift (kraftfoder ingår dock inte.)

Det finns två anledningar till det, dels så har vi byggt om gården hysteriskt det senaste året, och det har varit oändligt med provisoriska lösningar för hästarna, som inackorderingarna tappert stått ut med och till och med i ett fall sett positivt på det som miljöträning. :D

Dels så ser jag ett värde i den extra tillsyn som hästarna får, ofta på tider som jag själv inte är hemma, framförallt när det gäller den inackordering som går med mitt dräktiga sto. Där är jag helt säker på att om något händer är hon fullt kapabel att hantera det på bästa sätt, vilket är en trygghet för mig.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

kostnaderna varierar ju rätt mycket också utefter hur mycket energi lösdriftsägaren väljer att lägga ner. Här så görs ju ingenting, hästarna får vada i lera, det enda som görs är att rulla in en ny hösilagebal lite då och då. Fyller vatten gör vi allihopa, mockar gör vi allihopa.
Annars är det ju inget speciellt som görs...
Elen är fortfarande på till sommarhagarna, för man har inte ens brytt sig om att ta bort den, så där kan jag tänka mig att det går åt lite mer el än nödvändigt eftersom dem hagarna är tomma.
Annars gör verkligen inte mycket...

Ja det går ju att göra mycket för kostnaderna, samtidigt så ska man ju sköta hagar och grejjerna så att det inte förfaller och blir dåligt. Då blir det ju desto dyrare sen.
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Ingen markhyra,
Men man måste ju tänka på räntekostnaden - verklig eller fiktiv.
Att köpa mark i Stockholmstrakten är jättedyrt.
Om ägaren betalar med lån så finns ju där en räntekostnad.
Om ägaren betatal med pengar som den har, så skall ju inhysingarna betala en fiktiv räntekostnad i alla fall.
Man lånar ju inte ut pengar gratis.

Då så får man värdera marken och betala efter ränteläget.


egen skog att kunna såga och bygga ligghall,

Om man räknar arbetstid på det så blir det dyrt i alla fall.
Den alternativa inkomsten för den arbetstiden är ganksa så stor.
Om man sedan lägger till kostnaden för sågen så drar det iväg.

Varför skall en stallägare få mindre betalt för sina brädor än en brädgård?
 
Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"

Elen är fortfarande på till sommarhagarna, för man har inte ens brytt sig om att ta bort den, så där kan jag tänka mig att det går åt lite mer el än nödvändigt eftersom dem hagarna är tomma.

Ja det kan kosta så mycket som en 100:-/år att göra så.
Man då så slipper man i stället att laga så mycket staket till våren då elen håller undan viltet.

Jag har alltid elen på i sommarhagarna för att inte älgarna och rådjuren skall göra elbands-sallad av dem under vintern.
Den 100:-lappen känns som en bra investering.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 461
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 698
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 966
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp