Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Det visade ju sig rätt snabbt i tråden att John som har svårt med dejting i Sverige är samma John som vill ha en kökshora.
Jag håller inte med. Visst finns den John oxå, men sjukt otrevligt att påstå det du gör.
 
De kommentarerna är långt vanligare än du kan tro mot oss med utländsk partner som inte är västerländsk och kommit hit på anhöriginvandring ...
Jag tycker det känns konstigt att du tar upp att du tycker det är jobbigt att få kommentarer om din man och ert förhållande i en tråd som handlar om utsatta kvinnor som i brist på andra alternativ tar jobba som fruar åt svenska sexistiska sliskgubbar.

Du är inte en utsatt thaikvinna. Din man är inte en svensk sliskgubbe.

Liksom wtf?

Eller kanske du importerat honom som hemmaman? Jaha men då förstår jag precis. Spot on.
 
Menar du att du tycker det är okej att utnyttja folk i utsatta positioner, fattiga ( inte svenskt fattiga utan de som i stort sett inte har något) till exempel?
Nä däremot förmodar jag att alla män får ut något av ett förhållande och då är det ju utnyttjande.
Det är beklagligt om du möter såna kommentarer ang din relation. Men som flera har försökt förklara så handlar tråden inte om att döma alla som har en utländsk partner.
Läs gärna början av tråden. Jag tycker nog ALLA män som har en utländsk partner blir dragna över samma kam.
Du tror inte att dom som säger nedsättande saker om andras ursprung är helt andra personer än de som problematiserar utnyttjande av utsatta? Jag skulle säga att de som äger problemet här är de personer som faktiskt hämtar en fru/man under premisserna här ska skaffas en fru. De ger andra människor som faktiskt träffas på relativt jämlika förutsättningar dåligt rykte. Genom att det är svårt att särkiljas. Lite som #inteallamän. Nej alla män våldtar inte eller misshandlar men det betyder ju inte att vi inte får prata om de som faktiskt gör det och tycka illa om dom.
Påminner mig om när jag var ung och åkte till Irland med insikten om att hämta en man (nä, blev ingen man och ja, jag är kluven fortfarande, förstår problemet men tycker fortfarande det finns nyanser i världen).
Nej. Ordet importerar visar att det handlar om något specifikt, och detta specifika diskuteras i tråden.

Min mamma flyttade till Sverige i samband med att hon och min pappa gifte sig. Men hon är ingen importfru. Det är rätt enkelt.
ts verkar ha en annorlunda tanke med tråden än dig.
 
Jag håller inte med dig helt enkelt. Jag ser inte allt så jädra svenskt, är kanske därför? Jag ttycker för en gångs skull @kryddelydd hade rätt vettiga argument för flera sidor sedan och jag ser också problemet med art sätta till exempel epitetet på att importera en man eller fru - för det får alla en stämpel på sig att göra som gifter sig med en icke västerländsk partner.
Fast jag upplever det som jag och @kryddelydd har likartade åsikter.

Och som sagt med importera fru syftar inte jag på att man gifter sig med en icke västerländsk person av kärlek. Det är något du själv lägger in i det jag skriver och som jag har påtalat jag inte menar. Varför envisas du att ge mig åsikter jag inte har?

Jag sätter för övrigt inte epitet på någon, jag pratar om företeelsen.
 
Jag tycker det känns konstigt att du tar upp att du tycker det är jobbigt att få kommentarer om din man och ert förhållande i en tråd som handlar om utsatta kvinnor som i brist på andra alternativ tar jobba som fruar åt svenska sexistiska sliskgubbar.

Du är inte en utsatt thaikvinna. Din man är inte en svensk sliskgubbe.

Liksom wtf?

Eller kanske du importerat honom som hemmaman? Jaha men då förstår jag precis. Spot on.
Han har varit hemmaman i snart två år, fast i ett förhållande som han skulle få lämna Sverige ifrån om det skulle ta slut. Kopplingen handlade fortfarande inte om det.
 
Fast jag upplever det som jag och @kryddelydd har likartade åsikter.

Och som sagt med importera fru syftar inte jag på att man gifter sig med en icke västerländsk person av kärlek. Det är något du själv lägger in i det jag skriver och som jag har påtalat jag inte menar. Varför envisas du att ge mig åsikter jag inte har?

Jag sätter för övrigt inte epitet på någon, jag pratar om företeelsen.
Jag diskuterar utifrån min synvinkel och sätter inga åsikter på dig. Du brukar däremot vara snabb på att tala om för andra i trådar vilka åsikter de får ha för att diskutera åsikter. Och jag är ledsen, men det är mer regel än undantag att man får höra att man importerat en man ;-)
 
Okej men då har du ju ändå fått ditt svar. Att träffa någon från ett annat land är helt ok oavsett vilket land det är. Att träffa en människa för att de är från just det landet, inte ok.
Eftersom detta är ett diskussionsforum, var jag ute efter en diskussion, inte ett svar. Och jag har fått en jätteintressant diskussion.
 
Jag diskuterar utifrån min synvinkel och sätter inga åsikter på dig. Du brukar däremot vara snabb på att tala om för andra i trådar vilka åsikter de får ha för att diskutera åsikter. Och jag är ledsen, men det är mer regel än undantag att man får höra att man importerat en man ;-)
Men vad menar du? Ska det anses vara okej med importfruar så att du inte ska få skit för din utländska man?
 
Men vad menar du? Ska det anses vara okej med importfruar så att du inte ska få skit för din utländska man?
Som sagt, jag är kluven för jag har träffat många män som har thailändska fruar som lever ett vettigt liv men trots det har fått epitetet att de importerat en fru. Hur det förhåller sig vet inte jag, men ts har själv sagt att det var vad hon ville diskutera och jag håller inte med om att det alltid handlar om utnyttjning.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 481
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 778
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp