Bukefalos 28 år!

Spinoff - jag gör en evis....

Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag tog ut ET och veterinär

men hon var aldrig halt eller oren på det sättet. Hon fick ju bra poäng på gången också, och visaren skall ju springa på vä sida så hon fick ju gå som hon tyckte var bekvämt :angel:


Jag tror vi lägger olika betydlese i ordet snedhet.

Jag kanske skulle skrivit att hästen var exremt högerframbent :D
Vi - högerhänta har ju svårare att göra saker med vänster hand, en del svårare än andra.

Min hade extremt svårt för höger i början, nu är höger bättre än vä.

Unghästar gör ju inte "perfekt" och gör tvärtom i de båda varven på lina. Det är ju något som är lättare. Och de hanterar de böjda spåret på olika sätt i höger resp vä varv.

Precis som vi människor...
Vi är inte liksidiga heller , de flesta av oss går med höger axel längre fram än vä
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Unghästar gör ju inte "perfekt" och gör tvärtom i de båda varven på lina. Det är ju något som är lättare. Och de hanterar de böjda spåret på olika sätt i höger resp vä varv.
Det är inget man behöver göra affär av, utan bara träna ung. lika mkt.

Du märker ju själv att det växlar. mao ingen extrem snedhet alls.

Tror att du är för fixerad.:rofl:
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Ja om hästen vägrar vända åt höger med dig på högersidan, försöker 'spöa ned dig' om du försöker insisitera... och ovanpå allt vrider halsen som en korkskruv åt fel håll - så kallar jag det extremt.

I övrigt

I rest my case
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Om hästen inte är van att ledas på hö. sida o man bråkar ,med istället för att förklara- klart att den blir "dum".

Ston kan inte behandlas hur som helst- då får man igen- integritet!
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Föresten så landar vi ju här - precis som jag började... Och vad tråden handlar om

Det som är normalt i andra sporter att träna upp koordination åt båda håll. Och att prestera i en ergonomiskt korrekt hållning - ja det är... att vara fixerad...

okey - ja - jag är fixerad
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Det var ett halvblod (med 50 % arabblod) som var så sned under inridning. Tror inte jag suttit på äldre/inriden häst som varit så sned någon gång.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Men om det är så tar man väl ut ngn ET o kollar hästen:confused:
För den torde även upplevas som halt/ oren.

Nej han kändes inte halt eller oren, bara rejält sned. ET var här och gick igenom honom då men fann ingenting konstigt. Hästen hade väldigt svårt att koordinera sina rörelser med ryttare i början. Detta var alltså en snedhet som fanns med ryttare, inte utan. När han hittade kroppen och balansen lite mera minskade ju även snedheten.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Vad bra:)

Ja man behöver inte måla :devil: på väggen innan den är riden en del.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Lite OT.

Hur skulle ni (allmän fråga!) göra - rida för en tränare ni inte riktigt tycker är toppen eller inte rida för någon alls (tills en "bättre" dykt upp)??
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Det beror väl på. Tycker jag tränaren är bra, men vill ha en ännu bättre rider jag nog för den tills jag hittar en ännu bättre. Tycker jag inte det känns bra med tränaren rider jag hellre själv tills jag hittar en bra tränare. (jag själv hade ett glapp mellan tränare på 15 år)
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Lite OT.

Hur skulle ni (allmän fråga!) göra - rida för en tränare ni inte riktigt tycker är toppen eller inte rida för någon alls (tills en "bättre" dykt upp)??

Det beror ju på...

Jag har provat olika system, och jag skulle inte rida för en tränare som skulle vilja att jag bytte system.

Jag har provat detta, och då har resultatet blivit sämre, så har jag slutat. Då är jag hellre ensam.

Sedan beror det helt och hållet på var man är. Vad ens probelm består i.

Är det du som måste hitta rätt, dvs du har kunskapen om hur, men inte erfarenhet förmågan att få till det varje gång. Så är du ju inne i en fas - där du måste hitta det i dig själv ( ung som Lancet skrev)

Eller står du på en platå och trampar och kommer ingen stans:crazy:

Jag tror det beror på hur många verktyg du har själv...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp