Bukefalos 28 år!

Spinoff - jag gör en evis....

Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag gillar att rida mycket själv och jag tycker att man behöver få sitta lite själv känna på saker och själv hitta alla knappar, sen kollar mamma och pappa på mig nästan varje gång jag rider, eller iaf kollar till då får jag backup där, på sitsen och händer osv, på hur hästen går om det stämmer överens med känslan.

Tränaren vill jag ha till att förbättra smådetaljer, få tips och trix, hjälpa mig med att komma fram ytterligare ett steg - älskar därför månadstränare då de ger bra effekt, ny insyn och nya synvinklar.

Har en veckotränare, som jag i perioder faktiskt har undvikit, inte för att det inte fungerar utan för att jag själv har behövt med min häst sitta och smälta det som vi har tränat på innan. Sen kan jag inte ha en häst när jag har veckotränare, då föredrar jag att växla mellan 3 st hästar.

Jag är väldigt självständig i min ridning. I perioder föredrar jag att rida i skogen och på ridbanan själv så att jag och hästen kommer ihop. Sen har jag nån tränare som fungerar med en av mina hästar men inte den andra, det skiljer sig också.

Träningar ser jag som en sorts avstämpling om jag är på rätt väg elle r inte. och det är vikitgt att ha tillgång till tränare, jag tror inte det finns någon i hela världens om inte är i behov av en tränare. Just för att korrigera och vara en vägledare :)
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Det som sagts tidigare i tråden är mest att tränaren ska "träna" oss ryttare. (inte hästarna) Det är klart det är vår uppgift som ryttare att hitta rätt och komma vidare. Det är inte så lätt att göra det på egen hand och en bra tränare kan lotsa oss vidare. Tränaren ser också mycket som vi inte känner i sadeln.
För min egen del är jag lite bekväm av mig och hamnar lätt i komfortzonen där det är behagligt att rida, men vi töjer inte gränserna då utan filar på det som sitter rätt bra.
Jag håller med både dig och Spirit, men ser inte att ni ser annorlunda på detta med tränare än de flesta (dock inte alla) som svarat. Bara använt andra ord för i stort sett samma sak.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

OK!
Trodde nog att Nordis kunde grunderna redan.
Trodde att du redan hade en tysk unghästutbildare- har skrivits av dig förut.:confused:
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Precis så jag menade

Kanske det är då för att du kommit en bit - som du är självständig - och ditt tränande av hästar blir just så att din tränare och du är ett team för hästen.

jag tror denna självständighet - att våga laborera själv och hitta sitt eget begerppssystem är en viktig ingrediens för att komma nånstans :D

Det verkar ju som det funkar för dig :)
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har en utbildad tysk beridare som jag rider för. Som själv rider och dömer GP.

Den andra är en ren unghästutbildare, de skiljer på sånt.

Vad har Nordis grunder med saken att göra? Fast det är klart - jag har inte lyckats förstöra honom än :confused: Fast jag haft 23 år på mig.


Får jobba vidare på det :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Min österrikiske tränare har sagt många gånger:
- I don`t teach dressage, i help you to understand your horse. (Desmond O`Brien)
våra ridpass går endast ut på att korrigera mig som ryttare, när jag är korrigerad så går min häst korrekt. Det är en häftig upplevelse att upptäcka skillnaden för att jag rör mitt bäcken i en annan takt eller riktning.


Härlig attityd tycker jag.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har en utbildad tysk beridare som jag rider för. Som själv rider och dömer GP.

Den andra är en ren unghästutbildare, de skiljer på sånt.

Vad har Nordis grunder med saken att göra? Fast det är klart - jag har inte lyckats förstöra honom än :confused: Fast jag haft 23 år på mig.


Får jobba vidare på det :D
Iom att du inte har ridit in unghästen så trodde jag att det var det som du ville ha hjälp med.
såg sen att du skrev att du skull RIDA för denna- då menar du väl nordis:confused:

Din unghäst är jättefin:love: Hur hög är hon?
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har en utbildad tysk beridare som jag rider för. Som själv rider och dömer GP.

Den andra är en ren unghästutbildare, de skiljer på sånt.

Vad har Nordis grunder med saken att göra? Fast det är klart - jag har inte lyckats förstöra honom än :confused: Fast jag haft 23 år på mig.


Får jobba vidare på det :D

Helt OT - har du haft nordis alla hans år :bow: Sen föl? Det måste vara härligt.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Nordis och jag har 20 års jubileum. Kanske skulle fira.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Ja min unghäst är jättefin.

Jag har en tränare till min Nordis, vem jag väljer till Tiff beror nog på vad hon behöver, och vem som hjälper oss bäst där.

OT

Med unghästar är det ju ännu viktigare att vara medveten om biomekanik, och hur och varför.
Den allra viktigaste grunden är ju att lära dem koordinera på ett ergonomiskt sätt så de håller för ridning.

Jag är nog glad för min teoretiska grund, och de jag haft att bolla med för så sned som hon var... Sned i meningen kunde inte koordinera åt båda hållen. Sprang som en yr höna.
Visserligen är alla unghästar sneda, men här var det extra...

hade man ridit henne så - så hade hon inte hållit länge...

jag frågade Chris Johnston vad han tyckte var grunden till hållbarhet, och han svarade Balans, och att lära in rätt koordination.

Så då jobbar vi på det...

Så får beridaren ta ev sadel och ryttarreaktioner :angel:

medan jag mumsar vindruvor....
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Med unghästar är det ju ännu viktigare att vara medveten om biomekanik, och hur och varför.
Den allra viktigaste grunden är ju att lära dem koordinera på ett ergonomiskt sätt så de håller för ridning.

Jag är nog glad för min teoretiska grund, och de jag haft att bolla med för så sned som hon var... Sned i meningen kunde inte koordinera åt båda hållen. Sprang som en yr höna.
Visserligen är alla unghästar sneda, men här var det extra...

ovanligt att en helt oriden unghäst är SÅ sned? :confused:
Tycker ofta att unghästar är trevliga att rida i det att de är ganska avslappnade och oförstörda, även om de kan sakna styrka och balans till delar, vilket de ju gör till att börja med. Men de har inte skapat sig spänningar eller ryttare har skapat spänningar genom långvarig, felaktig ridning och det gör ridningen trevlig. sen gäller det ju att bibehålla det och för det krävs precis som du säger, en kunskap om hur och varför man gör som man gör i arbetet - ridet och avsuttet.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Min förra häst var också enormt sned när han började ridas. Helt ovanligt är det nog inte.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

ovanligt att en helt oriden unghäst är SÅ sned? :confused:
Tycker ofta att unghästar är trevliga att rida i det att de är ganska avslappnade och oförstörda, även om de kan sakna styrka och balans till delar, vilket de ju gör till att börja med. Men de har inte skapat sig spänningar eller ryttare har skapat spänningar genom långvarig, felaktig ridning och det gör ridningen trevlig. sen gäller det ju att bibehålla det och för det krävs precis som du säger, en kunskap om hur och varför man gör som man gör i arbetet - ridet och avsuttet.
Det är som regel en annan 5 när man sitter upp på dem.
Lite vingliga, men inte särskilt sneda.

Min stora var väldigt lätt att styra som 3-åring, men hade svårt att hålla sig på mitten på vägarna o låååång bromssträcka:rofl:

Men det är fullt normalt. En unghäst ska ridas utan direkt inverkan o låtas hitta sin balans med ryttaren på ryggen- bara övervakas i den mån som det går.

mest raka spår o ryttaren i balans som sitter ner på rätt sittben vid böjda spår.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Ja min unghäst är jättefin.

Jag har en tränare till min Nordis, vem jag väljer till Tiff beror nog på vad hon behöver, och vem som hjälper oss bäst där.

OT

Med unghästar är det ju ännu viktigare att vara medveten om biomekanik, och hur och varför.
Den allra viktigaste grunden är ju att lära dem koordinera på ett ergonomiskt sätt så de håller för ridning.

Jag är nog glad för min teoretiska grund, och de jag haft att bolla med för så sned som hon var... Sned i meningen kunde inte koordinera åt båda hållen. Sprang som en yr höna.
Visserligen är alla unghästar sneda, men här var det extra...

hade man ridit henne så - så hade hon inte hållit länge...

jag frågade Chris Johnston vad han tyckte var grunden till hållbarhet, och han svarade Balans, och att lära in rätt koordination.

Så då jobbar vi på det...

Så får beridaren ta ev sadel och ryttarreaktioner :angel:

medan jag mumsar vindruvor....

Jag håller med om det där med balans. Det är ju så viktigt och ofta det man tittar på gällande ungah ästar, både gångarts och hoppeavlade, att de kan bruka sin kropp i balans och spänst.

Jag är ockås benägen att hålla med om att det är bra med biomekanik, även om jag tycker att det ofta är svårt och krångligt i teori och skrift, däremot ser jag.

Ta min unghäst som ex, som är i balans från födseln, är lika stadig som min gamla och rider man som alex säger så har hon väldigt lätt för sig.

Men tvärt emot min valack så har hon mera bärkraft än skjutkraft, i mina ögon. Och rör sig lite "toppigt" bak, svår att förklara.
Tog då ut den person som hjälper mig och är super på rörelseapparaten hos häst.
Till min glädje är hon rak, men som jag uppfattade det så är det tre stora muskler (ja, en massa annat också) runt höftkulan som utgör rörligheten och där är hon spänd, mest på ena sidan.
Nu jobbar vi med det utöver mycket skritt i skogen och att långsamt öka traven så hon får sträcka.
märkligt är att hon i i gångsättningar har lyft sig uppåt, för att sedan gå på ordentligt fram.
Efter att jag börjat jobba med detta så det "lyftmomentet" nästan försvunnit.

Det är spännande med rörelser tycker jag, mycket spännande, men svårt.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Precis så jag menade

Kanske det är då för att du kommit en bit - som du är självständig - och ditt tränande av hästar blir just så att din tränare och du är ett team för hästen.

jag tror denna självständighet - att våga laborera själv och hitta sitt eget begerppssystem är en viktig ingrediens för att komma nånstans :D

Det verkar ju som det funkar för dig :)

Även här är jag benägen att hålla med, det är väl det ultimata som de flesta strävar efter. MEN det är få förunnat att kunna rida och träna under så fantastiska förutsättningar. Man får glädjas över dem som har möjligheten.

För majoriteten av ryttare runt om i Svedala är nog heltidsarbetande, och många har det nog som jag själv. Familj och en massa annat som ska skötas. Då blir kampen och prioriteringen för att utvecklas till en god ryttare inte så lätt.
Sedan har vi ju livet i sig, med alla dess slitningar som påverkar rytteriet.

Att rida utan att vara mentalt och fysiskt trött är det optimala, men det som jag tycker är svårast att focusera bort.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Nja, eller så tror jag att de prioriterar annorlunda. En trend här i Sverige är ju att alla vill köpa en flashig gångartshäst, en del lånar till och med på huset för att ha råd med den finaste hästen.

Mvh Malin

OT

När jag nu håller på att skriva i tråden så fortsätter jag. Jag lånade på huset för att kunna köpa mitt föl. :angel:Dock var hon inte den dyraste jag tittade på....men hon hade kunnat kosta 10 000 eller 110 000 för jag har inga sparade pengar som bara ligger och väntar på att bli använda...

Här tycker jag att min sambo resonerade klokt då jag kollade på föl som inte låg så högt i pris.
Han sa att en häst kostar lika mycket varje månad, oavsett inköpspris. Då kan man lika gärna satsa på något man tror på.

Jag kan bara prata för egen del, men är man så gammal som jag, och har kämpat med olika hästar i åratal, så är det en chansning att en gång i livet få en häst med lite bättre förutsättningar en medelhästen.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Min tränare rider hästen "genom mig" där igenom får jag hjälp på vägen hur jag ska göra för att rida rätt och hitta rätt känsla, allt eftersom det fungerar ställer tränare högra krav på hästen men fortfarande "genom mig" vilket också ställer allt hägra krav på mig som jag får hjälp med hos min tränare.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp