Bukefalos 28 år!

Spinoff - jag gör en evis....

F

Fredrik_

Jag har väl sammanlagt ridit regelbundet för ca 8 olika tränare. Merparten av dem har haft inställningen att deras jobb är att göra sig själva överflödiga.

Inte i meningen att man till slut inte behöver rida för någon, utan att eleven skall bli mer och mer självständig.

I början när jag red i min ungdom :D kände jag mig ofta radiostyrd på lektionerna och när jag sedan ensam skulle upprepa så funkade det inte lika bra :(

Hur var det nu man kom dit - till det bra?:confused:

För mig fungerade det bättre att byta system till ett mer konkret, så att det blev en rödare tråd.
Så att jag blev mer medveten om VAD jag ville uppnå, och hur jag skulle ta mig dit. Sedan går det inte alltid som på räls, men jag har en plan med varje pass, och ett hum om vad jag behöver för att ta mig dit.

Sedan på träning så kan tränaren se och påpeka mina omedvetna fel som står i vägen för att prestationen skall bli bättre. Men de fel jag är medveten om kan jag ju förbättra hemma.

När jag tränar så ber jag om hjälp med mitt största ridproblem för att bli mer medveten, och få en plan hur jag skall hantera det bättre hemma.

Märker att det är svårt det här evis... Men det jag undrar över - är varför lägger så många hela ansvaret på tränaren?

Är det för att vi har så olika fokus på vem i ekipaget som egentligen behöver utbildas????:crazy:


Hemma ensam utan tränare, så är ju ryttaren hästens tränare, och då behövs väl att ryttaren tar ansvar för resultatet. Och då måste man ju vara lite medveten om hur och varför

Jag ser ryttare och tränare som ett team, som tränar hästen. Tränaren skall utbilda ryttaren så den kan träna hästen.


Detta är ju inte applicerbart när hästen är mer utbildad än ryttaren, men förr eller senare kommer man ju ifatt sin häst - om man inte har råd att köpa färdiga hästar.:angel:

Om man jämför med att cykla - så lära sig cykla kan man göra med sitt kinestetiska sinne ( kroppslig intelligens, i motsats till bla. intellektuell intelligens). Men cykeln behöver ju heller inte vidaretubildas...

Åka häst kan man ju lära sig omedvetet, men när det kommer till att utbilda hästen upplever i alla fall jag att det behövs något mer....


Jag blir så förvånad över denna inställning i ridsporten - att det sköter tränaren
Ibland känns det som inte ryttaren behöver vara delaktig i det medvetna ansvaret för hästen vidareutbidlning - Det sköter ju tränaren...

Det kanske funkar i de stora stallen utomlands där tränaren ofta är i ridhuset. men här i Svedala, så tillbringar vi rätt många timmar ensamma med hästen, och varje pass säger ju något till hästen.

Varje gång vi misslyckas - så säger vi ju något till hästen.:idea:
( är det bara jag som HATAR att misslyckas)

Dessutom är alla hästar individer, och varje häst är unik, inför varje moment så gäller det ju att hitta den lösning som passar just den hästen. Och det är inte säkert att man kan få hjälp med precis allt av just den tränare man rider för nu....
( tack fio :bow:)

Era tankar runt detta????
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

INGEN har sån kunskap att den inte behöver ses över av en tränare- inte ens världsmästaren.

Det hinner ske mkt invanda felaktigheter på 5 år.
en spegel ger inte sanningen- man ser vad man vill se:angel:

Man kan heller inte läsa en massa teori, gå på clinics eller ha en tränare bara via telefon.
Visst kan det säkert tillföra en något, men bara om man är mitt uppe i ngt specifikt som berörs eller kanske t o m rent allmänt.
Om man har skaplig kunskap o fått reella läxor bör de visas upp å de snaraste när man tycker att det sitter något sånär.

Själv ringer jag bara för att få en påminnelse om jag kommer på att ngt fattas i minnet, eller när jag gjorde som du sa så blev det sådär-halvtokigt o tränaren ger en vidare råd.
Då gäller det att tränaren har en bild framför sig av ekipaget ifråga för att det ska kunna bli bättre. Annars kan det bli som här- man har en bild av en mkt kompetent elev o ger då råd som den inte kan bruka rätt.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag tycker den viktigaste funktionen tränaren fyller för mig är att vara DÄR och kunna korrigera mig i rätt ögonblick.
Hitta på övningar och gymnastisera hästen är jag ganska bra på själv men utan en tränare som säger "höger tygel" i precis rätt ögonblick vore jag lost.

Tränaren ska hjälpa en att hitta rätt känsla och en bra väg till den känslan, så att man kan plocka fram den när man trimmar solo.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag vet vad det innebär att rida utan tränare, bara titta på andra som tränar, barnen och andra. Man lägger sej till med mycket ovanor(och då hade vi speglar också) som smyger sej på utan att man är medveten om det. Att börja rida för tränare var ett jättelyft för min dressyridning efter åren utan.

Jag tränade för första gången efter semestrarna idag. Bara på den här tiden har jag slarvat och glidit iväg (inte mot det bättre)

Det är sällan eller aldrig jag når samma nivå ensam som med tränaren. Jag rider väl så illa så jag helt enkelt inte förmår det då:o
Träningarna blir skjutsen att komma vidare bla för jag har kvar det vi jobbat med och kan använda det, jag tycker inte alls det är svårt att veta "vad som hände", det svåra är att vara lika nogrann när man är ensam, lika detaljnoga:o Så är det för mej i alla fall.

Träningen hjälper till att förstå och inse vad man ska göra och var man missar. Det vore omöjligt om tränaren inte såg mej - tex på telefon eller mail.....Då kan jag ju fritt beskriva något som inte alls stämmer - om hon såg mej. :o

Det jag tror händer kanske inte alls händer - det kanske är något helt annat som händer - i själva verket. :cool: Som någon behöver se. Går tränaren på mina ord kan man hamna helt fel.



Sen ser jag ingen motsats egentligen i det du skriver och att rida för tränare. VEM har sagt att man lämnar allt till tränaren:confused: Ingen.

Man kan även om man har möjlighet att bli filmad, (önskar jag hade det ofta:o men tyvärr) se väldigt mycket själv, som man inte ser i spegeln. Att diskutera med andra - som här kan var ytterligare en bra del. Det är olika vägar som kompletterar varandra.

Jag tror inte det minsta på att rida utan att bli sedd regelbundet, då kan man tro att man rider som Isabell :angel: Men hur ser det i själva verket ut:confused: Och hur är det för hästen:confused:

Men - och det här har vi ältat förr - det ska vara bra tränare som har ett bra tänk och förstår ryttare och häst och har förmågan att anpassa sej till den nivå de befinner sej på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har väl sammanlagt ridit regelbundet för ca 8 olika tränare. Merparten av dem har haft inställningen att deras jobb är att göra sig själva överflödiga.

Inte i meningen att man till slut inte behöver rida för någon, utan att eleven skall bli mer och mer självständig.

Hemma ensam utan tränare, så är ju ryttaren hästens tränare, och då behövs väl att ryttaren tar ansvar för resultatet. Och då måste man ju vara lite medveten om hur och varför

Jag ser ryttare och tränare som ett team, som tränar hästen. Tränaren skall utbilda ryttaren så den kan träna hästen.

Detta är ju inte applicerbart när hästen är mer utbildad än ryttaren, men förr eller senare kommer man ju ifatt sin häst - om man inte har råd att köpa färdiga hästar.:angel:

Åka häst kan man ju lära sig omedvetet, men när det kommer till att utbilda hästen upplever i alla fall jag att det behövs något mer....

Jag blir så förvånad över denna inställning i ridsporten - att det sköter tränaren
Ibland känns det som inte ryttaren behöver vara delaktig i det medvetna ansvaret för hästen vidareutbidlning - Det sköter ju tränaren...

Era tankar runt detta????

Känner inte igen mig ett endaste dugg.
att ryttaren ska utvecklas till att rida bättre och mer och mer effektivt när den rider självständigt, är väl målet för alla tränare rent generellt? Det är ju helt självklart att det är det som är målet och syftet med träningen -att ryttaren själv kan klara av att komma vidare med sig och sin häst. Och andra hästar - osv. Att då ständigt öka och utveckla sin förståelse för hur och varför man gör det man gör - är väl en grund för samtliga som tränar?

Känner inte en enda kotte som anser att det är tränarens problem eller att tränaren "sköter allt". vad är det för ryttare? även om man tränar 2 ggr/vecka för tränare så är man ju som ryttare den som är "ensam" i slutänden med hästen och det man preseterar tillsammans. så jag förstår inte vem som ö.h.t skulle ha den inställningen. Aldrig hört talas om.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Precis som du säger är tränaren den som utbildar mig för att jag ska kunna utbilda hästen vidare. Jag red utan tränare i 15 år. som tur var lade jag mig inte till med några konstigheter under tiden, men jag utvecklades inte ett dugg som ryttare heller. Jag stod stilla. Jag lyckades i alla fall bibehålla min nivå men alla vill väl utvecklas? Det var verkligen ett lyft när jag hittade min nuvarande tränare. Jag utvecklades som ryttare och hästen utveckling blev enorm. Jag behöver henne för att fortsätta komma framåt. :)
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag tänker åter på hur det är i min yrkesvärld - de som kommer som glada "amatörer", och har pulat mycket själva, kan ha väldigt svårt att utvecklas i sitt arbete tex med teckning, medans de som står på en ren nybörjarnivå inte har en massa idéer om vad som är rätt eller fel.
Och att det krävs kritiska uppmuntrande seende ögon hos beledsagaren.
Men - n annan mycket viktig sak där är ju, att man skaver sig mot andra elever, ser hur de löser problem, hur de hanterar sina motstånd, tar del av deras funderingar etc.
Lite så kan jag se Buke, att vi skaver mot varandra för att hitta nya aspekter, och man kan säga vad man vill om vilken öppenhet som folk har men detta har nog alla gemensamt; att man behöver second opinions på vad man håller på med.

Sen tycker jag det är självklart att det är mycket lättare att utvecklas i de stunder instruktören är med i akten att rida.

Tror att det är olika med hur mycket ansvar man lägger på tränaren, och att det kan ha med ens egne självbid, självfortroende att göra, men också vilken kunskapsnivå man är på.

Så ny som jag är i detta så måste jag ju lita mycket till tränarens förmåga att se mina och min hästs behov, och i vilken ordning vi ska jobba. Har haft 6 tränare under ett par år, och börjar fatta hur olika överbyggnad de har. Är mycket glad över den jag rider för nu, som jag tycker ser sådant jag inte skulle kunna se, och som jag tycker har en realistisk bild av mig o min häst.

Mackan - första året jag hade min häst hade jag en tränare som förstod att jag inte fattade särskilt mycket, och som såg till att jag förstod det. Han tog ansvar för sin roll, och jag är glad över att han på ngt vis fick mig in på ett annat spår än det traditionella islandsspåret. Vilket kanske fick mig att inse mitt ansvar mot min häst...

Svammel
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Känner inte igen mig ett endaste dugg.
att ryttaren ska utvecklas till att rida bättre och mer och mer effektivt när den rider självständigt, är väl målet för alla tränare rent generellt? Det är ju helt självklart att det är det som är målet och syftet med träningen -att ryttaren själv kan klara av att komma vidare med sig och sin häst. Och andra hästar - osv. Att då ständigt öka och utveckla sin förståelse för hur och varför man gör det man gör - är väl en grund för samtliga som tränar?

Känner inte en enda kotte som anser att det är tränarens problem eller att tränaren "sköter allt". vad är det för ryttare? även om man tränar 2 ggr/vecka för tränare så är man ju som ryttare den som är "ensam" i slutänden med hästen och det man preseterar tillsammans. så jag förstår inte vem som ö.h.t skulle ha den inställningen. Aldrig hört talas om.

men här på buke ser vi oftast allt med hästar i svart och vitt och kan i mångt och mycket få ett svar skaffa en tränare.MEN alla gånger är det inte så enkelt att få tag på en tränare ken bero på både avstånd och ekomi.
jodå mångar har en tränare och många behöver en tränare
jag är en av dessa som läser mycket här och kanske tillför en del oxå :idea: men jag är ingen teoretiker jag är mer en praktisk människa jag behöver alltså den där personen där i mitten som ger mig en hemläxa och sedan ser mina och hästens fel och brister.

men jag och min häst vi är ett team i vått och torrt det är jag och min häst som ska sammarbeta för att kunna utvecklas vidare i våran ridning. både hästen och jag behöver tränaren för att komma framåt

jag har inga större mål utan ¨åker på träningar för att lära mig något nytt snacka lite skit och bara få vara vuxen INTE mamma fru hushållerska mm
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Igar satt jag och min pojkvann lutade over en bok skriven av en portugisisk mastare, och han laste delar av vad han skrivigt for mig som ror just det som Fredrik beror, och det gick upp en massa saker i mitt huvud om min riding efter att fatt Netto de alemedias kloka ord oversatta for mig.

Han pratar om att alla gor misstag, de daliga gor manga misstag och de duktiga gor fa misstag, och for att bli en duktig ryttare maste man kanna igen sina egna misstag, erkana dom for sig sjalv och vara odmjuk,

Vilket mina storsta misstag i min riding ar att jag inte erkanner mina misstag och jag ar inte odmjuk min daliga attityd ligger i vagen for mina framsteg.

Om man hittar en tranare som kan lara en att kanna igen sina misstag eller om man har en naturlig talang for att upptacka sina misstag sa kan man bli en duktig ryttare. Mycket av ridning ar inte kunskap mycket ar attityd och forhallning emot hasten, kunskap och odmjukhet infor sig sjalv.

Naturligtviss ska tranaren ha en rod trad och hjalpa en att na det stadiet att man kan TRANA en hast sjalv inte bara rida en hast sjalv, vilket ar en stor stor skillnad.

Jag kan rida en hast sjalv, och med ett langsamt perspektiv sa kan jag plocka hasten framat, nu behover jag lara mig att trana hastar pa ett effektivt viss. For det behover man roda tradar, manga system och koncept, framfor allt man behover rida manga hastar, att bara ha en hast ar inte sa svart sarkilt inte om man sjalv ar den som rider den ensam.

svammel :angel:
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Alla behöver en tränare, ofta.
Man gör miljontals fel och om man visste om dem skulle man försöka att inte göra dem. Problemet är inte de fel man försöker rätta till utan de fel man helt enkelt inte känner till.

Utomlands rider tränarna mycket mer på sina elevers hästar än vad vi gör här. En oerfaren tysk skulle till exempel inte drömma om att utbilda sin unghäst själv...tränaren rider och utvecklar hästen och lär sin elev att rida den på bästa sätt.
Tror det bara är här som blinda leder blinda.
Och då blir vi ensamma kungar.:o

Något som man ser ganska ofta är att med okunskap kommer irritation - ofta över hästen. Ryttare som säger nej, nej hela tiden till sin häst och ger motsägelsefulla hjälper. Hästen blir frustrerad och får ännu mer ovett.
Önskar att fler kunde söka problemen hos sig själv.:devil:

Att bara ha telefonkontakt med en tränare eller bara åka runt och titta på träningar utan att rida själv ger mer än inget men då kräver det att man är MYCKET medveten om sina egna fel och brister samt kan se sig själv med öppna ögon och det tror jag inte många av oss kan.

Mvh Malin
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Mina tankar är att tränare är guld värda. Det gäller bara att hitta någon som passar ens eget tanke sätt och som kan supporta samtidigt som den hjälper till att träna bort ens brister.

Att "det sköter tränaren" skulle vara något vedertaget har jag faktiskt aldrig hört talas om.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Alla behöver en tränare, ofta.
Man gör miljontals fel och om man visste om dem skulle man försöka att inte göra dem. Problemet är inte de fel man försöker rätta till utan de fel man helt enkelt inte känner till.

Utomlands rider tränarna mycket mer på sina elevers hästar än vad vi gör här. En oerfaren tysk skulle till exempel inte drömma om att utbilda sin unghäst själv...tränaren rider och utvecklar hästen och lär sin elev att rida den på bästa sätt.
Tror det bara är här som blinda leder blinda.
Och då blir vi ensamma kungar.:o


Mvh Malin


Det där tror jag är viktigt. Att ta hjälp och få sin häst utbildad. Men det kostar pengar......kanske är de oerfarna tyskarna rikare än svenskarna.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Alla behöver en tränare, ofta.
Man gör miljontals fel och om man visste om dem skulle man försöka att inte göra dem. Problemet är inte de fel man försöker rätta till utan de fel man helt enkelt inte känner till.

Precis så är det. I sin ensamhet kan man inbilla sej att man inte lagt sej till med så många fel i sin ridning. Och det kan ju vara skönt men knappast bra för hästen. Om man nu inte är superduktig, men då inser man nog att man behöver hjälp oavsett nivå ........
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

KL
Min tränare håller på att bygga sitt hus, men när / om hästarna börjar komma igång hoppas jag att hon är klar med byggandet.
Oooh vad jag behöver henne.:rofl:
Hon kommer att slita sitt hår:o

Kanske bättre att låta henne rida istället:idea:

Svammel, men jag längtar efter att få träna lite.:crazy:
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

kl

Känner inte heller igen detta att "Det sköter tränaren" och att man lägger över ansvaret på tränaren.

Däremot, tar jag mycket hjälp av tränaren! Hon rider honom ibland och i övrigt så frågar jag mycket.. och bollar hit och dit. Men min träning och utbildning är mitt ansvar, och jag tar mitt ansvar genom att ta hjälp. Jag inser mina brister som jag vet om och dem jag inte har någon aning om. Jag vill bli så bra som möjligt, för min och hästens skull.

Men så har jag begränsningar i tid och pengar, men jag gör så gott jag kan...
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Tränaren "sköter" att man inte begär mer av hästen= fuskar- än vad den klarar av. Håller ryttarens ambitioner i schack.

Jag red "saxen" för många år sen o fick rumpan före åt nya hållet.
Fick då hjälp med hur jag skulle förebygga detta.

Det hade jag aldrig kommit på själv, utan hade börjat att korrigera o sen fått dubbelkorrigera.

Tränade bara på detta med en vändning åt gången hemma.

det är guld värt när tränaren sitter upp o visar att det är fullt möjligt- om hästen får rätt signaler.

Det är aldrig hästens fel att saker o ting inte funkar. Pilotfel!
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Det där tror jag är viktigt. Att ta hjälp och få sin häst utbildad. Men det kostar pengar......kanske är de oerfarna tyskarna rikare än svenskarna.

Nja, eller så tror jag att de prioriterar annorlunda. En trend här i Sverige är ju att alla vill köpa en flashig gångartshäst, en del lånar till och med på huset för att ha råd med den finaste hästen.

Kanske det är bättre att tänka att man ska köpa något bra som passar en själv, är man hobbyryttare finns det kanontrevliga hobbyhästar (alla måste inte ha en häst med potential för svår klass) och sen kan man avsätta lite pengar för att utbilda sig själv OCH hästen.

Sen kanske man ska skita i köp av femtielva täcken och hundratals medikamenter och istället lägga pengarna på sin ridning...:devil:
Det finns många konstiga prioriteringar....

Mvh Malin
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Kanske bättre att låta henne rida istället:idea:

Javisst, det är då du ska sitta lite tjusigt vid sidan om och äta praliner och säga oooo och ååååå ibland när hon rider förbi. Och applådera lite när det är extra bra.;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp