Spinoff på ”förskoletider”

Men hör du inte hur du själv låter? Det är faktiskt inte du som avgör hur viktig andra föräldrar tycker att tiden med sina barn är, och du kan definitivt inte dra sådana slutsatser av hur många timmar olika barn går på förskola.

Nä, och därför skrev jag också att det är OLIKA hur man väljer och att man gör sina EGNA prioriteringar.

Eller är det fel också?

Om de är så trötta annars att de somnar kl 18:30 och sover i 13 timmar, så skulle jag säga att de normalt sover på förskolan, jo.

Hälften av våra 2-åringar sover inte hos oss, och innan du pratar om att jag jobbar i helvetet på jorden igen, så nej, det har inte vi bestämt.

Nä, och därför skrev jag också att det är OLIKA hur man väljer och att man gör sina EGNA prioriteringar.

Eller är det fel också?

Ser du på riktigt inte hur dömande du uttrycker dig, trots att vi är flera som påpekat det? Du skriver att alla gör olika, men du skriver också mycket tydligt att de som inte gör som du eller tänker som du gör fel. Du motiverar det med att ditt sätt objektivt är det bästa för barnet - det har du ingen som helst aning om, faktiskt, men det fungerar väldigt väl för att skuldbelägga de som gör på "fel" sätt enligt dig.

Hälften av våra 2-åringar sover inte hos oss, och innan du pratar om att jag jobbar i helvetet på jorden igen, så nej, det har inte vi bestämt.
Vet om att vissa familjer prioriterar egen tid med partnern på kvällen och därför vill fasa ut dagvilan och lägga barnen tidigare.
Vet inte om det är vanligt eller ovanligt men det förekommer och är väl typiskt sådant som personalen ogillar. Två åringar som inte får sova är ju inte jättelätta att ha att göra med...
Jag vet oxå att dessa föräldrar skäller på personalen om de inte lyckats hålla barnet valet eftersom det sabbar läggningen.

Och de går allihop 7-17 och sover 18-06 på natten?

Nej, alla har inte samma tider vet du, och därmed tycker jag inte att alla går för mycket.

Men de barnen finns överallt. Liksom att det finns gott om forskning om små barns utveckling i grupp om du vill läsa på lite.

Vet om att vissa familjer prioriterar egen tid med partnern på kvällen och därför vill fasa ut dagvilan och lägga barnen tidigare.
Vet inte om det är vanligt eller ovanligt men det förekommer och är väl typiskt sådant som personalen ogillar. Två åringar som inte får sova är ju inte jättelätta att ha att göra med...
Jag vet oxå att dessa föräldrar skäller på personalen om de inte lyckats hålla barnet valet eftersom det sabbar läggningen.

Det skulle jag också kunna skriva, men fy och ve mig om jag tycker det är jobbigt för de små att inte få sova fast man är så trött att man bokstavligen somnar i maten.

Nej, alla har inte samma tider vet du, och därmed tycker jag inte att alla går för mycket.

Men de barnen finns överallt. Liksom att det finns gott om forskning om små barns utveckling i grupp om du vill läsa på lite.
Jo jag känner ett par av dem, minst sagt. Vad föreställer du dig händer sen? Hur märks det att de har dålig utveckling menar du? Om de är glada, goa lyckliga, har bra betyg och börjar på en bra universitetsutbildning. Hur yttrar sig problemet?

Men det var ju där jag började.

Jag har själv haft barn på heltid, det säger jag inget om. Men 50 timmar på förskolan och 2 med föräldrarna tycker JAG är för lite.

Men varför envisas du med de här siffrorna när ingen i tråden argumenterar för 50 h i veckan för en 1-åring? Kan du inte ta nåt exempel från tråden istället, det blir ju mycket mer relevant?

Jo jag känner ett par av dem, minst sagt. Vad föreställer du dig händer sen? Hur märks det att de har dålig utveckling menar du? Om de är glada, goa lyckliga, har bra betyg och börjar på en bra universitetsutbildning. Hur yttrar sig problemet?

Jag har inte forskat i ämnet, men det finns mycket att läsa för den som är intresserad.

Jag kan bara gå på det jag ser varje dag och tycka att det är ett upplägg som JAG inte vill ha. Oavsett hur bra förskolan är.

Hur ni andra gör är alldeles upp till er!

Jag har inte forskat i ämnet, men det finns mycket att läsa för den som är intresserad.

Jag kan bara gå på det jag ser varje dag och tycka att det är ett upplägg som JAG inte vill ha. Oavsett hur bra förskolan är.

Hur ni andra gör är alldeles upp till er!
Fast när du argumenterar så låter det ju faktiskt som att du tycker att folk som har det upplägget är lite sämre? Eller att det är lite ok att prata illa om dem bland pedagogerna i gruppen?

Eller att det kommer att gå riktigt åt helskotta med barnen?

Så från andra sidan låter det inte så trevligt helt enkelt.

Så från andra sidan låter det inte så trevligt helt enkelt.

Vad låter inte trevligt?

Att JAG vill ha ett annat upplägg för MINA barn?
Eller att jag tycker det är för långa dagar för en liten unge att vara i barngrupp i princip från öppning till stängning, baserat på det JAG sett?

Sen får alla göra precis hur de vill, det är det som är fantastiskt.

Vad låter inte trevligt?

Eller att jag tycker det är för långa dagar för en liten unge att vara i barngrupp i princip från öppning till stängning, baserat på det JAG sett?

Men ingen i tråden gör ju som du beskriver. Ingen har en ett- eller tvååring som går 7-17, inte får sova på dagen, och sen sover 18-06.

Mina barn har inte i närheten av det schemat, eller den åldern, men det var ju ändå fel, tyckte du? De borde inte tillbringa fler vakna timmar med förskolepersonalen än med mig en vardag?

Dessutom var det ju inte bara förskoletiderna som var problemet enligt dig, väl hemma så skulle ju båda föräldrarna vara där också. Så det duger inte att bli hämtad tidigt av en förälder, medan den andre jobbar eller tränar, utan båda skulle helst vara hemma med barnet för att umgås som familj.

Senast ändrad:

Oj. Vi har sagt till personalens förskola att hon gärna får ha läsvila istället för sovvila eftersom hon gärna slirar uppe till 22 (och sedan inte går att få liv i före åtta på morgonen) om hon sover på dagen. Vi la dock fram det som ett önskemål och inte ett krav, för någonstans tycker jag det känns helt självklart att om en unge är SOVtrött mitt på dagen, då ska de också få sova en stund.

Men ingen i tråden gör ju som du beskriver. Ingen har en ett- eller tvååring som går 7-17, inte får sova på dagen, och sen sover 18-06.

Mina barn har inte i närheten av det schemat, eller den åldern, men det var ju ändå fel, tyckte du? De borde inte tillbringa fler vakna timmar med förskolepersonalen än med mig en vardag?

När du beskrev er vardag från första början lät det extremt, men är de uppe till 21.30 förstår jag om du tycker ni hinner umgås.

Många lägger dock sina ungar betydligt tidigare än så, speciellt de som inte sover middag.

Två timmar ihop på kvällen tycker jag personligen är för lite, oavsett hur ni känner. Och oavsett kvalitén på förskolan.

Vet inte varför det blir så jobbigt med MIN åsikt om vad som passar VÅR familj bäst.
Jag antar att alla gör sina val utifrån det, men det var ju fruktansvärt alldeles att jag tyckte nånting överhuvudtaget.

Buke at its best...

Vad låter inte trevligt?

Vad du inte verkar förstå, men som jag försöker berätta för dig är att vad du tycker om barnets föräldrar och vad dina kollegor tycker riskerar att lysa igenom i ditt bemötande av barnet och dess föräldrar. Eller ok, min erfarenhet som barn är att det lyser igenom totalt. Den där självgodheten.

Så jag vet ju att det finns barn som "klarat sig igenom" det här med hälsa och psyke i behåll. Jag är ju ett sådant med långa dagar och andra i tråden också (kanske inte från ett års ålder, men när jag var fem i alla fall). Det som lämnar spår är föraktet från dagispersonalen och klassföräldrarna...

Att ha en mamma som hjälper en med läxor och tar en till museer och har ett jobb hon älskar spelar liksom ingen roll för dagispersonal och klassföräldrar. Det enda som spelar roll är hämt och lämningstider och att bullarna till basaren är små och fula. (Barnet vet att mamma är doktor i fysik, att hon är VD, att hon är läkare och räddar liv.)

Senast ändrad:
När du beskrev er vardag från första början lät det extremt, men är de uppe till 21.30 förstår jag om du tycker ni hinner umgås.

Många lägger dock sina ungar betydligt tidigare än så, speciellt de som inte sover middag.

Två timmar ihop på kvällen tycker jag personligen är för lite, oavsett hur ni känner. Och oavsett kvalitén på förskolan.

Vet inte varför det blir så jobbigt med MIN åsikt om vad som passar VÅR familj bäst.
Jag antar att alla gör sina val utifrån det, men det var ju fruktansvärt alldeles att jag tyckte nånting överhuvudtaget.

Buke at its best...
Så skrev du inte alls. Du ifrågasatte hur jag och andra kunde välja som vi gör med vår familj. Du ifrågasatte och kunde inte förstå varför man som förälder inte lägger yrke och intressen åt sidan medan barnen än små. Vilket är något helt annat än att berätta vad ni valt hemma hos er.

Att hämtning kl 17 innebär två timmar ihop stämmer ju bara om barnen somnar kl 19, vilket mina aldrig har gjort ens som bebisar. Så det blir ju väldigt knasigt att anta att alla barn somnar kl 19 fram tills de är sju. Det gör de ju uppenbarligen inte.

Det stämmer att många lägger sina barn tidigt - ofta för att få några lugna timmar på kvällen när barnen somnat, vilket man inte får om de somnar kl 22. Men det är ju också ett val.

Nej, jag hinner såklart inte umgås med mina barn de kvällar jag kommer hem sent. Då umgås de med sin pappa istället. Av allt att döma går det utmärkt. De har ju två föräldrar, just för att vi ska kunna hjälpas åt.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 521
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka