Spinoff på ”förskoletider”

Vad du inte verkar förstå, men som jag försöker berätta för dig är att vad du tycker om barnets föräldrar och vad dina kollegor tycker riskerar att lysa igenom i ditt bemötande av barnet och dess föräldrar.

Fast det kan du omöjligt veta, jag har inte träffat dig.

Och jag säger återigen lycka till att hitta den pedagog som tycker att det upplägget gagnar barnet.
Jag lovar för övrigt att vi är professionella nog att inte låta våra personliga åsikter påverka någonting.

Två timmar ihop på kvällen tycker jag personligen är för lite, oavsett hur ni känner. Och oavsett kvalitén på förskolan.

Vet inte varför det blir så jobbigt med MIN åsikt om vad som passar VÅR familj bäst.
Fast det är ju inte vad du tycker passar er bäst som du skriver utan du buntar ihop alla andra och talar om hur förfärligt det är med ungar som är på förskola som är där 50 h/vecka från det att de är 1 år. Du sitter och klankar ner på andra när ingen har det som du anför i dina exempel. Andra skriver om hur de löser det i sin familj och du generaliserar och drar paralleller och exempel som är helt fiktiva.

Fast det kan du omöjligt veta, jag har inte träffat dig.

Och jag säger återigen lycka till att hitta den pedagog som tycker att det upplägget gagnar barnet.
Jag lovar för övrigt att vi är professionella nog att inte låta våra personliga åsikter påverka någonting.
Ja jag håller absolut med om att det är synd att just gruppen pedagoger på förskola tydligen (enligt tråden) verkar ha en stor övervikt åt personer som har bestämda åsikter om hämt och lämningstider och bedömer föräldrar därefter (och talar illa om dem tydligen).

Det var ju det som hela diskussionen var, att vi är flera i tråden som tycker att det är synd att det är så. Det vore kanske härligare om förskolepedagoger kom från en mer heterogen population som hade lite olika syn på saken. Det kanske skulle kännas tryggare, barn är ju känsliga för humör även om man klistrar på ett glatt ovanpå.

Så jo absolut det är synd att "lycka till med att hitta den pedagog som" gäller. När jag vet att jag bara kan plocka valfri mamma och fråga om hennes 23 åring som pluggar till ingenjör verkar permanent skadad.

(och här i tråden lyser det ju igenom ganska klart vad du tycker.)

Senast ändrad:
Ja jag håller absolut med om att det är synd att just gruppen pedagoger på förskola tydligen (enligt tråden) verkar ha en stor övervikt åt personer som har bestämda åsikter om hämt och lämningstider och bedömer föräldrar därefter (och talar illa om dem?).

Kanske för att det ligger i vårt yrke att se till barnets bästa i alla lägen. Och barnets bästa är väldigt sällan att träffa sina föräldrar 2 timmar per kväll. Oavsett kvalitén på förskolan.

Sen hör jag att du har väldigt dåliga erfarenheter av din egen förskolepersonal, det kanske också färgar dina åsikter kring alla oss andra också?

Jag känner ingen som låter sina personliga åsikter komma fram i yrket?

Kanske för att det ligger i vårt yrke att se till barnets bästa i alla lägen. Och barnets bästa är väldigt sällan att träffa sina föräldrar 2 timmar per kväll. Oavsett kvalitén på förskolan.

Sen hör jag att du har väldigt dåliga erfarenheter av din egen förskolepersonal, det kanske också färgar dina åsikter kring alla oss andra också?

Jag känner ingen som låter sina personliga åsikter komma fram i yrket?
Tja det trodde ju inte de heller att det gjorde... de log såklart och var urgulliga och varma.

Vad du inte verkar förstå, men som jag försöker berätta för dig är att vad du tycker om barnets föräldrar och vad dina kollegor tycker riskerar att lysa igenom i ditt bemötande av barnet och dess föräldrar. Eller ok, min erfarenhet som barn är att det lyser igenom totalt. Den där självgodheten.

Så jag vet ju att det finns barn som "klarat sig igenom" det här med hälsa och psyke i behåll. Jag är ju ett sådant med långa dagar och andra i tråden också (kanske inte från ett års ålder, men när jag var fem i alla fall). Det som lämnar spår är föraktet från dagispersonalen och klassföräldrarna...

Att ha en mamma som hjälper en med läxor och tar en till museer och har ett jobb hon älskar spelar liksom ingen roll för dagispersonal och klassföräldrar. Det enda som spelar roll är hämt och lämningstider och att bullarna till basaren är små och fula. (Barnet vet att mamma är doktor i fysik, att hon är VD, att hon är läkare och räddar liv.)

Jag kan tala om att det är precis likadant åt andra hållet. Om man har valt att vara hemma med sina barn så får man höra i det oändliga vilken dålig förebild man är, hur ointelligent/icke-driven man är, hur dåligt det är för barnen...

Inte undra på att alla går i försvarsposition direkt när detta ämne diskuteras.

Tänk om vi alla kunde acceptera att alla vill och väljer olika och efter egna förutsättningar, men att vi gör så gott vi kan för att få ihop vardagen. Med en stor skopa ödmjukhet dessutom.

Jag kan tala om att det är precis likadant åt andra hållet. Om man har valt att vara hemma med sina barn så får man höra i det oändliga vilken dålig förebild man är, hur ointelligent/icke-driven man är, hur dåligt det är för barnen...

Inte undra på att alla går i försvarsposition direkt när detta ämne diskuteras.

Tänk om vi alla kunde acceptera att alla vill och väljer olika och efter egna förutsättningar, men att vi gör så gott vi kan för att få ihop vardagen. Med en stor skopa ödmjukhet dessutom.
Ja snälla vore inte det underbart!

För övrigt, en 2-åring behöver 12-13 timmars sömn per dygn, vad är då konstigt i att lägga sig 18:30, om man går upp kl 6.00 för att vara på förskolan vid 7?

När min dotter var i tvåårsåldern så sov de middag på förskolan... I sisådär 1½ - 2 timmar per dag. Så en del av sömnbehovet blev "avklarat" där, så att säga :D Hon har aldrig någonsin gått och lagt sig 18:30 (men gick förvisso inte heller några 50-timmarsveckor på förskolan)

Fast det är ju inte vad du tycker passar er bäst som du skriver utan du buntar ihop alla andra och talar om hur förfärligt det är med ungar som är på förskola som är där 50 h/vecka från det att de är 1 år. Du sitter och klankar ner på andra när ingen har det som du anför i dina exempel. Andra skriver om hur de löser det i sin familj och du generaliserar och drar paralleller och exempel som är helt fiktiva.

Jag tänker att exemplena kanske inte är fiktiva? Visst ingen har skrivit Theras exempel i tråden, men är man förskollärare till yrket så får man nog ganska många exempel som inte är fiktiva, dvs att Thera tar exempel ur sin dagliga verksamhet?

Mitt barn går inte 50 timmar på förskola men eftersom jag har heltidsjobb och hästar så går jag och pappan omlott och även far -och morföräldrar hämtar och passar barnet så träffar jag nog min son 2-3 timmar per vardag.

Det var ju inte heller bra förstår jag. Jag som helig moder borde ägna mig mer åt barnet.

Mitt barn går inte 50 timmar på förskola men eftersom jag har heltidsjobb och hästar så går jag och pappan omlott och även far -och morföräldrar hämtar och passar barnet så träffar jag nog min son 2-3 timmar per vardag.

Det var ju inte heller bra förstår jag. Jag som helig moder borde ägna mig mer åt barnet.
Ja, varför kan du inte lägga dina intressen åt sidan några år? :cool: Och sluta åk på thailandsemester hela tiden, så kan du gå ner till deltid. ;)

Jag tänker att exemplena kanske inte är fiktiva? Visst ingen har skrivit Theras exempel i tråden, men är man förskollärare till yrket så får man nog ganska många exempel som inte är fiktiva, dvs att Thera tar exempel ur sin dagliga verksamhet?
Jag trodde det var den här tråden och användarna som diskuterades, blir lite konstig diskussion om jag t ex ska börja dra in min yrkeserfarenhet IRL när vi inte diskuterar den.

Vet inte varför det blir så jobbigt med MIN åsikt om vad som passar VÅR familj bäst.
Om du på fullaste allvar anser att det är det enda du gjort så skulle jag verkligen rekommendera en kurs i skriftlig kommunikation, pedagogik och kanske samtalsmetodik? Jag har inte ens orkat gå igenom halva tråden men citaten nedan visar rätt tydligt vad jag försöker få fram. Du är så skuldbeläggande och skammande och otrevlig att man häpnar.
Men om du tänker på det, hur känns det att förskolepersonalen träffar era barn mer än ni själva gör i veckorna?

Det kommer ju en tid när barnen är stora där du kan förverkliga dig själv yrkesmässigt och vara i stallet jämt om du vill.

Varför väljer man att missa så mycket av en så kort period i livet?

Barnen gör mer än en heltid på förskolan i många fall. Är det värt det?

Barnen är små en så kort period att jag har svårt att förstå hur man frivilligt bara vill vara med dem typ några timmar varje dag, när de är på förskolan 50 timmar i veckan.

Vi är alla olika, men många glömmer barnperspektivet i sin strävan att göra karriär.

Det kvittar väl fullständigt vem som gör det, jag har bara svårt att se barnens bästa i att träffa sina föräldrar i bästa fall 2-3 timmar om dagen, medan man är från 7-17 med sin förskolepersonal.

Men JAG har större tilltro till mitt föräldraskap än att bara vilja träffa mina barn någon timme varje kväll.

Och det är ju uppenbarligen olika hur viktig man tycker den där tiden är.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 521
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka