Spinoff på ”förskoletider”

Men du är akademiker. :p Är det något mina fem och ett halvt år på universitetet lärt mig så är det att ingen i den världen vill lägga två strån i kors före tio på förmiddagen. :D Det var betydligt vanligare med early birds i telekombranschen där jag jobbade tidigare.
Numera går ungefär hälften av de unga i aktuell ålder genom en universitetsutbildning, dvs blir akademiker. Så det är inte direkt udda att inte börja arbeta klockan 7, om det är huruvida man är akademiker eller ej som avgör den saken.

Jag skulle säga att 7-16 är väldigt vanliga arbetstider, oavsett om man är akademiker eller ej.
Är de? Jag känner ingen som jobbar de tiderna, och sätter du dig på tunnelbanan klockan halv sju en vardag får du sitta rätt ensam. Kl 8:30 däremot är det ståplats som gäller. Med andra ord är det ett fåtal som börjar jobba kl 7, och väldigt många som börjar jobba mellan 8 och 9.

Oavsett vilket, så förstår jag inte varför det liksom anses lämpligt att barn, oberoende av föräldrarnas faktiska arbetstider och sovvanor, helst bör stiga upp tidigt och lägga sig tidigt.

Men du är akademiker. :p Är det något mina fem och ett halvt år på universitetet lärt mig så är det att ingen i den världen vill lägga två strån i kors före tio på förmiddagen. :D Det var betydligt vanligare med early birds i telekombranschen där jag jobbade tidigare.

Jag har efter snart 3 år på ett jobb där jag börjar 05 blivit en morgonpigg människa, tidigare föredrog jag att börja jobba vid typ 10 (eller efter lunch..) men nu är senaste uppstigning 6 (dottern vaknar alltid då) och jag är alltid sjukt pigg, gamla jag hade nästan blivit lite äcklad av det.

Men iaf, när vi går upp vid 0530-06 en vanlig vardag och kollar ut genom fönstret så är det inte tänt nästan nånstans! Vi verkar vara enda early birdsen här. Vi bor i ett nytt och hyfsat dyrt område så jag tänker att de flesta här har bra betalda jobb (akademiker osv) och ingen verkar ens gå upp före 7. Alltså lär de ju börja jobba typ 8 eller ngt.

För mig får de gå upp när de vill, jag tänker mest att om man börjar 08 slutar man ju först 17, jättesent ju.

Man kan lägga en föreläsning eller ett seminarium kl 8, problemet är att då kommer inte studenterna. :meh: Eftersom det känns lätt meningslöst att stressa på morgonen för att hålla en föreläsning för ingen, så lägger man hellre undervisningen senare.

När det gäller forskningen, så stämmer det att det i regel är tomt på kontoret kl 8, och fortfarande folk kvar som jobbar kl 18. Det verkar bli så när folk får bestämma sina arbetstider själva. :cool:

Jag har efter snart 3 år på ett jobb där jag börjar 05 blivit en morgonpigg människa, tidigare föredrog jag att börja jobba vid typ 10 (eller efter lunch..) men nu är senaste uppstigning 6 (dottern vaknar alltid då) och jag är alltid sjukt pigg, gamla jag hade nästan blivit lite äcklad av det.

Men iaf, när vi går upp vid 0530-06 en vanlig vardag och kollar ut genom fönstret så är det inte tänt nästan nånstans! Vi verkar vara enda early birdsen här. Vi bor i ett nytt och hyfsat dyrt område så jag tänker att de flesta här har bra betalda jobb (akademiker osv) och ingen verkar ens gå upp före 7. Alltså lär de ju börja jobba typ 8 eller ngt.

För mig får de gå upp när de vill, jag tänker mest att om man börjar 08 slutar man ju först 17, jättesent ju.
17 är väl inte sent? Om man inte behöver stiga upp så förtvivlat tidigt och därför ramlar i säng tidigt, så har man ju en lång kväll framför sig. Jag stiger i regel upp strax efter sju, och somnar vid midnatt. Om jag är hemma före sex så har jag ju sex timmar ledigt framför mig, det tycker jag är rätt länge.

17 är väl inte sent? Om man inte behöver stiga upp så förtvivlat tidigt och därför ramlar i säng tidigt, så har man ju en lång kväll framför sig. Jag stiger i regel upp strax efter sju, och somnar vid midnatt. Om jag är hemma före sex så har jag ju sex timmar ledigt framför mig, det tycker jag är rätt länge.

Jag tycker det är supersent haha. Då har man ju bara slutat, man ska ju hem med. Dottern lägger sig 18 så hade inte funkat för oss. Brukar lägga mig typ 22-2230 sen upp 0330 om jag ska jobba. 0530 om ledig/jobbar med mitt eget.

Jobbar jag mer än 4-5 dagar i rad på tidiga jobbet så måste jag lägga mig vid 20, det sliter enormt att gå upp så tidigt många dagar i rad.

Man kan lägga en föreläsning eller ett seminarium kl 8, problemet är att då kommer inte studenterna. :meh: Eftersom det känns lätt meningslöst att stressa på morgonen för att hålla en föreläsning för ingen, så lägger man hellre undervisningen senare.

När det gäller forskningen, så stämmer det att det i regel är tomt på kontoret kl 8, och fortfarande folk kvar som jobbar kl 18. Det verkar bli så när folk får bestämma sina arbetstider själva. :cool:
När jag gick på universitetet hade vi föreläsningar som började vid åtta någon gång i veckan.

När jag gick på universitetet hade vi föreläsningar som började vid åtta någon gång i veckan.

Samma här. Det är visserligen 15 år sen men det var flera dagar i veckan (8.15 då).

Sen tänker jag att de flesta akademiker jobbar väl ändå inte på universitet, eller?

Varken akademiker eller välbetald här, och går upp 6.15 när jag jobbar dag(men våra fönster är inga man ser från större delen av området så :p). Rena döden! :p
Hade aldrig överlevt att börja jobba så tidigt som du gör... Pust!

Oj! Vilken annorlunda universitetskultur. Våra föreläsningar börjar väldigt ofta 8.15 och då är absoluta majoriteten av klassen på plats.

Börja 8? Det tycker jag är onödigt tidigt. Jag brukar gå upp mellan 7 och halv 8, är på jobbet runt 9 eller så. Om jag sedan jobbar till ungefär kl 18, så är det ju runt sex timmar kvar tills jag behöver lägga mig för att orka upp nästa morgon. Sex timmars fritid efter jobbet, ungefär en timmas fritid på morgonen (för frukost, och färd till jobbet osv) och så lunchen. Det är väl inte så illa, även om det inte direkt är semester.

Börja 8? Det tycker jag är onödigt tidigt. Jag brukar gå upp mellan 7 och halv 8, är på jobbet runt 9 eller så. Om jag sedan jobbar till ungefär kl 18, så är det ju runt sex timmar kvar tills jag behöver lägga mig för att orka upp nästa morgon. Sex timmars fritid efter jobbet, ungefär en timmas fritid på morgonen (för frukost, och färd till jobbet osv) och så lunchen. Det är väl inte så illa, även om det inte direkt är semester.

Guud jag hade tyckt det var superhemskt! Hade jag kommit hem vid typ 18-19 hade jag nog tänkt att dagen är över, hinner inget. Fast man vänjer sig ju antar jag. Har tidigare jobbat 0730-1630 och 0730-2130 (hemskt!!!) men gillar nog 05-10, 05-1230, 05-14 (har de tre olika tiderna på mina pass) mer.

Varken akademiker eller välbetald här, och går upp 6.15 när jag jobbar dag(men våra fönster är inga man ser från större delen av området så :p). Rena döden! :p
Hade aldrig överlevt att börja jobba så tidigt som du gör... Pust!

Vi har utsikt mot torget/sushin och så upp mot solventilsgatan. Det är heeeelt mörkt vid 6. Är helt fascinerad haha. Trodde heller aldrig jag skulle palla men man vänjer sig. Är pigg oavsett hur lite jag sovit. Däremot kar jag märkt att det är viktigt att gå upp i god tid, för jag måste få chilla en stund i soffan innan jag åker, annars blir jag trött när jag kör. Har hänt att jag varit så trött att när jag kommit i höjd med Astra så blir jag helt "hur kom jag hit" och har inget minne av att ha åkt, så efter det går jag alltid upp i god tid även om många kollegor går upp i absolut sista sekund.

Men med andra ord så är det ju bara en fråga om personlig preferens när på dygnet man vill ha sina fria timmar? Jag skulle t ex mycket hellre börja så dags att jag får chans till dagsljus nu på vintern. Att åka hemifrån när det ljusnar och komma hem när det mörknar gör mig less.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 521
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka