Spinoff på hästskötartråden

Sv: Spinoff på hästskötartråden

Jag delar inte din erfarenhet av att den som har anläggningen arbetar hårdare än de anställda. Det kan säkert förekomma på vissa ställen, men i min umgängeskrets där de flesta någon gång har arbetat med hästar, eller gör det nu, skulle det nog utbryta ett asgarv om man nämnde det som kutym.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Man ska givetvis inte behandla folk som skit, i något avseende. Men därifrån finns det många som faktiskt inte har koll vad det innebär att jobba i stall.

Jag tycker också det är rent skitsnack att man inte får någon uppoffring som skötare alls, Åke Svanstedts skötare fick t.ex en julbonus på 40000 var nu, och många tränare ger sina hästskötare någon form av credit...

Nu var det längesedan jag jobbade inom ridbranschen, och jag vet att det kanske är annorlunda där, men då hade jag som praktikant i de stall jag varit i bra hjälp med ridning, och fick även rida de finare tävlingshästarna i träningen... Sämre läromästare kan man ha. Jag fick tillräckligt goda referenser från de stallen, fick sedan ett jobb på Täby galopp, började 05.00 på morgonen, slutade sex på kvällen med några timmars siesta däremellan, om det inte var tävlingar förstås. Detta till en vit lön. Så jobben finns, och vill man jobba med hästar borde det ju inte vara problem beroende vilken ras det handlar om?

Mitt nuvarande jobb (industrin) fick jag på grund av goda referenser att jag jobbat hårt från travet... Det gjorde att jag slutade som hästskötare. Det är trots allt skillnad på att tjäna 160.000 och 375.000 om året... Och dessutom har jag ju mina egna hästar. Men jag har aldrig ångrat att jag började jobba med hästar och det har ju gjort att jag har fått jobb inom betydligt mer välbetalda branscher.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Jag är en av de som gapar högst om att hästbranschen bör saneras, genom självsanering. Börja ta ut de pengar det kostar att hålla inackorderingar, sälj foder vitt så det lönar sig i verksamheten etc. Och då kommer också kompetenskraven på anställda att hårdna betydligt, det går inte att dutta runt med lite ditt och datt i en seriös bransch.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Cred åt Åke Svanstedt i ddet avseendet, han kanske har förstått skillnaden en bra hästskötare gör för resultatet på banan. Har aldrig hört talas om något liknande på ridsidan.


Tycker att du argumenterar emot dig själv när du säger å ena sidan att man kan acceptera en sämre lön för att man får rida på fina hästar, men å andra sidan att det inte borde spela någon roll vilken diciplin man arbetar inom eftersom allt är hästar.

Jag anser att jag utför ett arbete när jag motionerar en tävlingshäst, inte att hästens ägare gör mig en tjänst. Jag har investerat i många års utbildning för att vara kompetent att utföra arbetsuppgiften, och jag utför den enligt önskemål. Om det nu bereder mig ett visst nöje, så är det ju fortfarande arbete i alla fall.

jag rekommenderar tex aldrig mina vänner att lämna ut en unghäst på foder, då jag anser att de som är kompetenta nog att utföra ridarbete - naturligtvis inte gör det utan ersättning.

Jag betalar hellre en duktig, proffessionell frisör - än klipper mig gratis hos någon som bara tycker att det är skoj.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Kan hålla med dig om att det finns många som inte passar för branschen, men de brukar vara självsanerande, även om man låter dem arbeta hälften så tungt så tycker de ändå att det är för hårt och säger upp sig. Jag räknar inte dem i diskussionen, jag tänker på alla de som faktiskt är kompetenta.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

KL

Jag har inte hunnit hänga med riktigt, men nu har ja läst igenom och de blir ngt slags svar på allt...

Jag håller helt med de som skrev att många praktikanter är lata och okunniga. Jag tror att många fått allt serverat för sig, och tror dom kan så mkt mer än vad dom egentligen kan. Dom pallar inte heller speciellt länge och försvinner. Vilket är mkt bra. Skillnaden mellan hästar och att tex sitta i kassan är ju att hästar är en hobby också, inte bara ett jobb.
Det kommer ju ingen till ICA och söker jobb och tror att dom redan vet precis hur kassan fungerar och tror att man inte behöver anstränga sig, eftersom dom hemma haft en leksaks-kassaapparat att öva på, och mamma har dessutom stått brevid och scannat varorna.
Men inom hästvärlden kommer det massor av tjejer och "kan" rida, och vet precis hur hårt det är att jobba i ett stall, typ ridskolans helg-jour med 5 pers på 15 hästar.

Att det blir ett urval och att man kan jobba sig upp genom referenser är jättebra, men sedan måste det finnas vissa gränser. Det finns ju rent slaveri på vissa ställen, och det måste bort. Hästjobb måste bli vettiga jobb, men kommer aldrig bli några 8 till 5 jobb.

Kan tillägga att jag fick mitt jobb som kassörska som 17-åring i somras, mitt i krisen "nu när ingen kan få jobb". Och det var tack vare mina meriter, tack vare att jag kunde visa att jag kan jobba hårt.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Jag jobbar som tävlingsgroom i Tyskland sedan 10 år och känner inte riktigt igen mig i vad du skriver...
Kanske är det väldigt annorlunda att jobba med hästar i Sverige, vad vet jag det har jag aldrig gjort så det kan jag inte uttala mig om!!
För det första jobbar jag (har alltid gjort) och i princip alla mina vänner/kollegor här vitt och dom flesta har varit åratal h runtos samma arbetsgivare och inte beror det på att vi är "socialt inkompetenta och tillräckligt korkade för att slava dygnet runt" eller hur du nu formulerade det....
Inte heller stämmer det att det står tio andra på kö för att göra jobbet "gratis". Nä,det är en enorm brist på alla slags hästskötare, både för hemma och tävling!!! Väldigt många toppryttare är i behov av bra hästskötare och skulle jag säga upp mig i dag hade jag haft ett nytt jobb i morgon bitti, säkerligen med en lön på minst 1500 euro/netto inkl. lägenhet, bil, telefon och mat så inte sjutton vet jag om det kan kallas slavjobb...
Ett faktum är dock som många har skrivit att det inte är ett 8-17 jobb!! Man jobbar med levande varelser, det funkar inte att jobba efter klockan!!! Om man absolut vill göra det ska man nog behålla hästen som ren hobby. Väldigt många svenska tjejer som kommer ner är väldigt naiva och blåögda. Säger att dom har "gått ridgymnasium och tävlat 1.40-hoppning". När jag hör det får jag allergi för dom tjejerna tror att dom är BÄST och kan ALLT. Har dock träffat ett flertal såna och dom har varit helt VÄRDELÖSA, vissa har inte ens kunnat tempen på en häst... Vad lär man sig egentligen på ett svenskt ridgymnasium???
Gå upp på morgonen, mocka, fodra, städa, putsa, packa lastbil etc har dom ingen lust med! Nej, dom vill bara rida, men bara snälla, välridna hästar och helst inte fler än tre om dagen för annars blir det jobbigt....
Om man inte ens har lust att slita när man har praktik så ska man nog ta sig en ordentlig funderare på om man ska jobba med hästar, välkommen till verkligheten liksom...
Och angående det här med svartjobb så kanske det är så i Sverige men utomlands är det skillnad och då kanske man får flytta lite längre och jobba vitt! Skyll dig själv om du jobbar svart, det är aldrig någon som kan tvinga dig att göra något du inte vill!!!
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Det du beskriver är hur jag önskar att det var här. Med vitt arbete och en riktig lön kan man motivera de som är riktigt duktiga och vettiga att vara kvar. Hästjobb kommer alltid att vara slitigt, det säger jag inte emot, och det kommer inte passa alla. Som jag ser det så skapar riktiga vita jobb en mer proffessionell marknad, betalar man för sin arbetskraft är man ju också mån om att anställa kompetenta människor.

Jag har ingenting positivt att säga om hästskötargymnasier, utom då möjligtvis att det kan motivera en del unga människor att stanna kvar i skolan lite längre. Men de praktikanter man får ifrån dessa gymnasier saknar ofta en hel del kunskap och förmåga som det skulle behövt ha för att arbeta på riktigt. Har dock hört från travtränare att många som utbildat sig mot inriktning trav är duktiga.

Jag säger inte emot att man måste kunna vara flexibel med tider, som jag tidigare nämnt anser jag att det är självklart. Tycker dock inte att det innefattar att man varje dag ska jobba över flera timmar pga att arbetet egentligen skulle kräva fler anställda för att kunna utföras inom rimlig tid.

Vill man ha ett positivt exempel på hästskötare i Sverige som får bra villkor kan man ju titta på Flyinge. Där har de vit lön och arbetet är organiserat på ett sätt som fungerar för både hästar och personal.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Då tycker jag att du missförstår mig när du säger att jag argumenterar emot mig själv. De jag menar är att i Sverige finns det visst vita hästjobb. Dessa finna mer eller mindre uteslutande inom trav och galopp och eventuellt på ridskolorna. Men dessa jobb duger ju inte. Varför?! Jo, för många är för lata för att jobba med hästar inom dessa branscher. De är ointresserade av trav och galopp som sport, de är ointresserade att gå med ridskolehästar (mycket mockning, ingen ridning såvida du inte är ridlärare). Då kan ju inte jag tro att det är drömmen att jobba med hästar som driver dem. Utan de vill rida, annars duger inte jobbet. Och vill man rida fina hästar blir man i bästa fall elev hos någon duktig ryttare... Och det är inte samma sak som att vara hästskötare.

I ett travstall där jag var lärling försökte vi få in någon (vitt anställd) som kunde ridträna hästarna åt oss i hoppning och dressyr som hästskötare. Vi svarade på de flesta annonser här på Buke t.ex. Ingen var intresserad, de ville ha jobb i renodlade hopp och dressyrstall där de kunde utvecklas... De hade troligen tjänat betydligt bättre hos oss men det dög ju inte. Då är det fan inte jobb som hästskötare som man vill åt.... För en hästskötare tar hand om hästar. Vilka sorts hästar borde vara orelevant. Och är det inte det, klaga då inte om det har funnits jobb vitt inom en annan sport.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Problemet här i sverige kontra tyskland, holland är att lika svårt som det är att få ett vitt och välbetalt jobb i framförallt ridhästbranchen är att det är minst lika svårt att få betalt i samma utsträckning som där både vad gäller träningar och tex träning/visning av unghästar .
De vi har samarbete med bla i holland kan utan problem ta 1400 eur i månaden per häst inför unghäst kval motsvarande tex falsterbo medans här får man kanske hälften och detta är genomgående i den svenska hästbranchen att alla vill ha bra unghästutbildare ,duktiga hovslagare, billiga inakorderings platser till sina hästar och där många (talar av erfarenhet) ut av dom som klagar mest på underbetalda jobb och praktikanter inte är sena att fråga om det inte går o betala vid sidanom så dom iaf kan slippa momsen på tex sin träning eller foder köpet.
Så nej ska vi komma ifrån det här med slavarbete och kunna komma tillrätta med bra betalda jobb vilket jag absolut tycker , så får nog alla och envar börja fundera på vad det egentligen kostar att faktiskt driva ett tävlings stall för jag tror att många med mig hade mer än en anställd där man kan betala ut en bra lön för väl utfört arbete men som det ser ut nu så är det svårt för man får helt enkelt in dom summorna på svensk ridsport
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Så du anser alltså inte att en person som jobbar på bra och sköter jobbet som den ska, inte ska få goda referenser bara för att den inte tänker gå med på att jobba över, slita extra mycket för ingenting och gå med på vad som helst? För passa för att jobba med hästar, vara duktig och ha ett brinnande intresse för hästsporten kan man mycket väl ha även fast man inte tänker ställa upp på slavarbete..

Ett jobb är ett jobb, förstår inte varför det ska vara sån enorm skillnad bara för att det handlar om hästar.

Hej!

Kan bara hålla med!

I hästvärlden är det viktigt att visa framfötterna- vilket man av någon outgrundlig anledning gör genom att jobba för många timmar för för låg lön, lägg då till övertiden, det slitiga arbetet och att man aldrig får någon som helst uppskattning för arbetet man lägger ner.

Men det är helt ok för "man jobbar med sitt stora intresse".

Min sambo jobbar med sitt stora intresse och tjänar på 1 månad, utan övertid, mer än jag gjorde som vit avlönad hästskötare. Han har en lång lista med referenser han kan ringa när han behöver- utan att ha jobbat dygnets alla timmar eller slitit ut sin kropp. Varför ska det vara annorlunda när det handlar om hästar.

För mej är ett jobb ett jobb och när min arbetsgivare ansåg att 2,5 personer skulle göra 5 personers arbete och de dessutom tyckte att löneförhöjning behövs väl inte (äsch varför ska de anställda få nån som helst cred. för sitt arbete??), då sa jag upp mej och utbildar mej nu till något jag hoppas ska ge mer pengar- så jag kan få råd med träningar med hästen igen.

/ Lavinia, som inte kommer jobba med hästar igen- om det inte är mina egna
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Hej!

Hade jag sett en sån annons hade jag svarat med glädje, om jag nu hade varit kvar i hästbranschen..

/ Lavinia, som inte skiljer häst från häst och alltid vill lära sej nya saker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 100
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 725
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 469
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 366
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp