Spinoff på hästskötartråden

As_Vegas

Trådstartare
Kändes som att vi kapade den andra tråden med diskussionen om vad som kan krävas av en hästskötare, så vi kan kanske fortsätta här?

Svar på swe's senaste inlägg i förra tråden:

Jag var 16 år gammal när jag åkte utomland som hästskötare. Jag tycker inte att ålder är en ursäkt att inte säga ifrån, då ska man åka hem istället för då är man inte mogen att vara ensam utomlands. På det stället jag var fungerade det till sist inte endå, men då eftersom jag fick ansvaret för en omöjlig praktikant. Jag jobbade snabbare ensam, och trots att jag sa till förstod inte min chef hur dåligt tjejen jobbade. Jag kan förstå chefen, för vem tror på en när man säger att efter en månad kan tjejen (som haft egen häst) fortfarande inte mocka rent en box?
Jag slutade, och praktikanten fick senare sin praktik uppsagd.
Jag pratade med bekanta i närheten och lyckades hitta ett nytt jobb en timma därifrån som jag i smyg åkte och sökte och fick. Så för att inte bli osams i onödan lät jag min förra chef tro att jag åkt hem till Sverige.
Jag hade bestämt mig för att ja skulle jobba ett år mellan nian och gymnasiet och det gjorde jag, även om inte hela tiden blev på samma ställe.

Du har helt rätt att många försvinner, men jag tror att många som faller bort är ryttare som tror att dom har mer talang än vad dom har. Dom ryttarna skulle aldrig klarat sig till toppen även om dom haft alla pengar i världen. Kanske är dom duktiga på ridskolan, men verkligheten är ngt helt annat och dom försvinner snabbt.
Sedan finns de dom som mig, som vet att dom inte räcker till toppen, men vill vara med och se och uppleva hur det är hos en internationell ryttare. Om man sen tycker att det är värt allt slit eller inte märker man ju snart och då kan man åka hem, ingen skada skedd.
Men de talanger som inte har pengar, har ju en otrolig möjlighet att jobba sig upp till toppen.
Så även om många försvinner tror jag inte det drabbar kvaliteten på sporten eller människorna egentligen. Man provar hästskötarjobbet när man är ung, och skiter det sig har man ju fortfarande hela livet framför sig så att säga.
Sen håller jag med dig om att situationen just nu är för hård, det är en sak att jobba hårt men man ska inte behöva slava. Jag håller helt med dig att man ska våga sköta stökiga hästar, och egentligen även rida. Det ingår i en hästskötares uppgifter att kunna skritta fram hästarna, och ibland värma hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Jag tror inte alls att det är de talanglösa som faller bort, det är de som inte finner sig i slaveri som slutar, och de allra flesta jag känner har fått förslitningsskador efter ett par år i branschen som har gjort att de inte längre klarar av så tungt arbete. Det är alldeles för enkelt att prata om den enskildes ansvar när det handlar om en hel bransch som systematiskt utnyttjar unga tjejers intresse och okunskap.

Du har inte så mycket för att förhandla när det står tio på tur som gör dit arbete gratis. Sen håller dessa "praktikanter" oftast bara i någon månad innan de klappar ihop, men det gör inget för det står alltid någon på tur.

Det argument man oftast får höra som talar för att acceptera en låg lön är den ridutveckling man kommer att ha. Även detta är en sanning med modifikation. Min erfarenhet är att det ofta är svårt att hinna med den egna hästen pga all övertid. Det är dessutom svårt att rida bra efter att ha prommenerat 2,5 mil och mockat 40 boxar på en dag.

Jag tror att det är en myt i klass med "råttan i pizzan" att folk har jobbat upp sig från hästskötare till superstar. De personer som brukar tas som exempel, tex RGB har visserligen arbetat hårt, men deras utgångsläge har inte varit rent hästsköteri.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

kl
Jag vet inte hur det är inom dagens läge i ridsporten, men jag kan dock se att de flesta som jobbar med hästar vill rida, för de vita jobb som finns till vettiga löner, finns oftast inom trav och galopp, och där vill ju folk inte jobba för då ingår det ju ingen ridning på "riktiga" hästar... Så jag tycker att många klagar över löner och så vidare och att de vill ha ett hästskötarjobb, men de är inte beredda att söka och ta de jobb som finns. Jag trodde själv att man ville jobba med hästar för djuren, inte för att man ska jobba sig upp till någon stjärnryttare vilket är få förunnat.

Sen tycker jag fortfarande att många är lata och inte vill lära sig vad jobbet innebär... De flesta jag känner med hästverksamhet, vilket är väldigt många, jobbar i princip dygnet runt med sin verksamhet... Väljer man att praktisera så är det väl det man ska göra, vara med och se hur ett jobb verkligen går till (och jag har fortfarande aldrig träffat en praktikant som jobbar hårdare än de som är anställda eller äger verksamheten, och det varken inom ridning eller trav eller galopp)... Sedan finns det lagar och sånt, det tycker jag även den man praktiserar hos ska respektera om praktikanten vill förhålla sig till men då kan man själv inte heller säga något om man inte får de referenser som man hoppas på eller får chans att bli anställd vitt efter praktiken... Jag som handledare skulle nog tänka efter både en och två gånger innan jag skulle ge goda referenser till någon som väljer att börja klockan 8, ta en timmes rast och gå hem vid 5. Och hade två praktikanter där den ena visar framfötterna och vill vara med och lära sig allt och jobbar hårt och den andre väljer att gå via lagar och paragrafer är valet mycket enkelt vem jag skulle välja vid en vit anställning.

Däremot tycker jag det är tråkigt med de som verkligen bara utnyttjar, för visst finns det sådana också... Men även mockning och städning ingår i ett stalls dagliga skötsel.

För att få ett hästskötarjobb med bra lön måste man ha bra referenser, dessa får man genom att jobba hårt, visa brinnande intresse och visa framfötterna på praktik...
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Det här är en intressant diskussion, eftersom jag hört just andra sidan - arbetsgivarna. Som tycker praktikanterna har skrämmande dålig kunskap, ofta är ovilliga att lära och utföra vissa arbetsuppgifter ("det ska jag ändå inte jobba med sedan"), svårt att hålla tider, rider uselt, ingen känsla och saknar det grundläggande intresset för arbetet.

Visst ska man hålla på arbetsregler och -lagar. Självklart. Men det är ändå upp till individen att se till indivdens behov, ingen annan kommer att göra det. Har jag fel kontorsstol måste jag ju säga till chefen att jag får ont i ryggen, hur ska chefen annars veta att jag har problem med utrustningen?
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Det är just på grund av den där sortens resonemang som hästnäringen suger. Visst kan jag hålla med om att den kommande generationen ungar är curlade och bekväma, men jag tycker att det är en otrolig skillnad att jobba inom sin egen verksamhet och jobba åt någon annan. Vad vinner jag på obetald övertid? vem kommer tacka mig för visat intresse när jag är 45 och opererar mina diskbråck?

Om du jobbar svart är ju inte referenserna så mycket att ha heller, dessutom har de flesta hästställen praktikanter istället för att anställa vitt, så möjligheten att få ett vettigt jobb pga väl utförd praktik är inte alltid så stor.

Tycker att hela hästnäringen måste lära sig att hålla isär hobby och näringsverksamhet. Antingen väljer man att ha det som en hobby, dvs betalar för det man vill göra och ha gjort, gör val utifrån att man vill ha ut mesta möjliga nöje. Eller så väljer man att vara proffessionell (Gäller både företagare och hästskötare) - då ska målet i första hand vara att få in pengar på verksamheten, dvs företaget och de anställda ska tjäna pengar, val görs utifrån ekonomiska aspekter - inte efter vad man tycker är roligast. I ett sådant företag förväntas den som är anställd vara kompetent, men även få lön som motsvarar arbetsinsatsen.

Alla former av korsning, folk som startar ett företag för att kunna rida själva och sedan förväntar sig att någon annan ska sponsra deras nöje med att göra slitjobbet, är jag helt emot.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Men varför ska jag ge goda referenser till någon som uppenbarligen inte passar för jobbet eller har det brinnande intresse som krävs? Och jo, referenser kommer man fortfarande långt från... Kan ta skötarna hos vilken större travtränare som helst som praktexempel, ofta jobb sex-sju dagar i veckan, tävlingar mer eller mindre varje dag, ingen sovmorgon för att du kommer hem tre på natten inte... Och de gör det utan att klaga. Men du får inte heller jobben (som är vita) utan att ha goda referenser innan... Man får arbeta sig uppåt... Och ta det för vad det är. Är man inte beredd att lägga ner hela sin själ för sitt jobb, då är det helt enkelt inte rätt bransch att jobba inom. Så enkelt är det. Att ha en hästverksamhet är inget 8-5 jobb. Och de vet de hästskötare som har det brinnande intresset att de får ett vitt jobb.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Så du anser alltså inte att en person som jobbar på bra och sköter jobbet som den ska, inte ska få goda referenser bara för att den inte tänker gå med på att jobba över, slita extra mycket för ingenting och gå med på vad som helst? För passa för att jobba med hästar, vara duktig och ha ett brinnande intresse för hästsporten kan man mycket väl ha även fast man inte tänker ställa upp på slavarbete..

Ett jobb är ett jobb, förstår inte varför det ska vara sån enorm skillnad bara för att det handlar om hästar.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Ärligt talat, ger du inte det där lilla extra får du inga särskilt hyggliga referenser - oavsett bransch. Du förväntas givetvis vara införstådd med hur branchen fungerar när du ger dig in i den (utbildning eller jobb). Hästbranschen är långt ifrån unik vad gäller detta med att ge 250 %, jurister har inte heller så lätt.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Vad som menas med "det där lilla extra" kan ju betyda olika saker, iaf vad jag märkt i den här tråden. Att man gör riktigt bra ifrån sig på ett jobb behöver ju faktiskt inte betyda att man måste slita så mycket för ingenting som man ofta gör inom hästnäringen.
Visst att man kan visa att man vill jobba över och att visa extra intresse, men att få betalt för det jobb man då utför tycker jag är en självklarhet.
Att jobba gratis, svartjobb, se förbi lagen osv ser inte jag som "det där lilla extra" utan det är bara sorgligt.

Självklart är man ju medveten om hur det är idag, tror inte det är många som missat detta, men varför inte försöka förbättra det istället?
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

För att hästar är levande djur. Och nä, jag skulle aldrig någonsin lämna mina passhästar vind för våg för att jag har 40-timmars vecka. Och ingen av de jag känner som jobbat som hästskötare en längre tid heller. Det är en livsstil, hästarna blir ens bästa kompisar (för övrigt är det lika med de flesta djurparksskötare också). För min egen del så jobbar jag tills det är klart, hästarna går först, är prio ett. Alltid. Och en skötare som skiter i det är ingen bra skötare anser jag och ska givetvis ha referenser därefter.

Nu har jag bara egna hästar på hobbynivå även om det rör sig om ett företag och ett tiotal hästar, det klarar jag och sambon, men jag kan lova att det rör sig om många mer timmar i veckan än 40 timmar om man vill ha kvalitét på det. Det blir många sena kvällar hem från travet kan jag lova. Vi tar aldrig in hästarna leriga från hagen och slänger in dem i boxarna som de är, då ska de borstas rena och putsas, ibland nu under hösten har vi fått stå till sju-åtta på kvällen efter att ha varit igång hela dagen. Och det var inte särskilt annorlunda när jag var anställd. En god hästskötare får sina hästar att må och prestera bättre. Det är dessa skötare folk vill anställa. Inte de som fuskar igenom sina arbetsuppgifter bara för att de vill gå hem. Som sagt, har man de kraven kanske man ska ta sig en funderare på att vara i en annan bransch, för det är inget som en arbetsgivare ska kunna kräva förstås, utan det intresset ska finnas hos en person som vill jobba med hästar.

När jag jobbade som hästskötare, under en tio års period, skulle det aldrig falla mig in att åka hem när jag hade passhäst ut till start, även om andra kunde ta över utselningen så ville man ju givetvis vara med för hästen blir ju ens kompis, alternativt åka hem om min häst hos hoppryttaren skulle gå träning på kvällen, eller om någon häst var sjuk, eller om det var fölvak... Så nä. Då är man kanske inte ämnad att jobba med levande djur eftersom levande djur knappast ställer in sina behov efter människors arbetsveckor...

Jag tycker det är tur att det fortfarande finns de som är genuint intresserade av hästar som jobb, och inte bara tror att det är glamour och ridning på vackra hästar som utgör en skötares vardag. Och jag tycker också svenskar överlag är duktiga på att gnälla, i många länder utomlands jobbar man betydligt hårdare inom alla branscher, utan att klaga över arbetsvillkoren.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Skulle jag börjat räkna på alla timmar jag jobbat gratis så hade jag gråtit blod. Det har jag gjort för att jag varit intresserad. Av jobbet, av att lösa problemet, av att komma vidare, av att avancera, att visa mina kunskaper - att visa mig. Det handlar INTE om hästbranschen för min del.

Att jobba där man stämplar in varje minut både tror och hoppas jag är förlegat. Arbeta är (för mig och många andra) ett givande och tagande.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

att du som ägare till företaget får slita hund är en helt annan sak än att en anställd gör det. Det är ju dig resultatet av mödan tillfaller, det är du som har valt vilken standard du vill ha på arbetet, det är du som valt när hästarna ska starta.

Det går absolut under inga omständigheter att jämföra arbete inom jurudik med att vara hästskötare! Till att börja med är ju inte jurudik en svartbransch! Vilka pengar ska jag leva på om jag som svartarbetare bryter benet i en arbetsplatsolycka och inte kan arbeta på ett halvår?

Håller med om att man som hästskötare måste vara berred på övertid i samband med tävlingar, sjuka hästar etc, men jag ser ingen anledning varför man inte skulle få betalt för det.

I alla andra svartbranscher har den som utför arbetet en vinning på att ducka för momsen, i hästnäringen tjänar man mycket mindre än laglig minimilön.

Tycker dessutom att en arbetsgivare är korkad när de suger ur personalen, den som har läst på om human relations vet att företag med nöjd personal gör bättre resultat i längden. Men där har vi en del av kärnan i problemet - hästföretagare kan hästar, de kan ingenting om företagande.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Försäkringskassans ersättning är en berömd anledning att inte jobba svart. Personligen tycker jag att olycksfallsförsäkringar med sjukförsäkring är en god investering för alla, oavsett arbetsform (men det är ett sidospår).

Vi pratade tidigare om övertid och ersättning för detta, därav paralellen med andra branscher som har mycket öt-arbete som inte avlönas.

Laglig minimilön finns inte, det finns ingen lag som reglerar minimilön i Sverige. Det handlar om kollektivavtal (vilket inte har med lag att göra)
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Det tror jag med på gott och ont. I dagens läge när det inte heller finns så mycket jobb är det också arbetsgivarens marknad. För vem tror ni en arbetsgivare anställer, personen med mediåkra referenser eller personen som har referenser som talar om att "den här personen kan minsann se vad som behöver göras, vill uppåt, jobbar stenhårt för det och klagar aldrig över sjukdom"? För mig som arbetsgivare hade valet varit lätt....
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Goda tider med högkonjunktur är inte en orska för mig som arbetsgivare att anställa "mindre bra" personal, det straffar sig alltid i längden. Vi har t ex intervjuat personer som sökt jobb som haft som främsta orsak till sin ansökan att jobba så länge att man är berättigad till sjukskrivning, för de vill bli sjukpensionärer så fort som möjligt.

Hurra, den personen vill jag anställa *not*
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Men folk vill ju inte heller jobba där det faktiskt finns vita jobb inom hästbranschen, eller hur? Travet duger ju inte, det är inte bra betalt där men det är ju en fackfråga (och de flesta hästskötare skiter ju fullständigt att vara med i facket, det är ju knappast branschens fel) och inom travet betalas det ju både traktamenten, övertid och utselningspeng, även om det kanske inte handlar om särskilt mycket pengar. Men det duger ju nte för folk tycker jyu inte det är riktiga hästar? Lite ansvar om man vill jobba med hästar har man ju själv också.
Och sliter du hårt för att få dina referenser (från skola och så vidare så kan du ju få ett vitt jobb) så lönar det sig i längden. Och jag har tyvärr träffat alldeles för många s.k praktikanter som skiter fullständigt i hästarnas bästa. Varför ska man då anställa den människan sen?

Förövrigt, om man sköter sina kort rätt, så har man faktiskt ofta en fördel när man söker andra jobb att man har varit i stall. Folk vet att man kan och är beredd att jobba hårt. Jag har som sagt fått riktigt bra jobb inom andra branscher för att jag har jobbat i stall innan.

Det är tufft att jobba med hästar och jag kan lova dig att de flesta som har hästverksamhet jobbar betydligt hårdare än sina anställda och att de anställda jobbar betydligt hårdare än sina praktikanter. Ändå gnälls det.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Kan tillägga att anledningen till att jag slutade jobba med hästar för tusen år sedan (känns det som nu) var just att det var tufft för kroppen, tuffa arbetstider och dåligt betalt. Att hantera jobbiga hästar, rida in unghästar, sitta på spralliga tävlinghästar med hög kondition när man är förkyld är ingen höjdare alla gångar. Det var helt enkelt inget för mig. Jag har bättre betalt för mindre ansträngande jobb inomhus.

Men det handlade inte uteslutande om pengar, för hade jag haft 30 000 kr/månad så hade det fortfarande varit lika tufft för kroppen och arbetstiderna hade fortfarande krävt hela min uppmärksamhet. Jag pallade helt enkelt inte, hästjobb är inte för alla. Bara att konstatera.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Nä, det är helt sant, men för en arbetstagare är det kanske lite lättare att få jobb med mediokra referenser i en högkonjunktur. I en lågkonjunktur måste man nog vara snäppet bättre och beredd att jobba betydligt hårdare.

Men jag håller med. Jag skulle inte anställa någon som inte var beredd att jobba förstås. Så tror jag de flesta arbetsgivare tänker, inom alla branscher.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

En arbetssökande med slaker-attityd tror jag måste ha oerhört nichade och åtråvärda kompetenser för att attrahera en arbetsgivare. Vilket är goda nyheter för de som inte har specialkompetens men är beredda att jobba.
 
Sv: Spinoff på hästskötartråden

Men vad är man för någon arbetsgivare om man kräver att människor ska jobba som 1700 talets slavar för att förtjäna goda referenser?

Min erfarenhet efter att ha arbetat med hästar i väldigt många år är att de man tillsist lyckas behålla är de som inte har någon annanstans att vända sig (ofta pga social inkompetens, personlig problematik etc.), personer som tål att arbeta hårt men sällan är de som utför arbetet bäst. Alla de duktigaste människorna jag arbetat med har fort insett att de inte behöver harva vidare i en skitbransch, att deras kvaliteter tar dem till ett människovärdigt liv om de väljer något annat att jobba med.

Jag hoppas på en städning inom branschen, jag tycker att det känns sjukt att alla dessa förebilder för unga människor ska komma undan med att behandla folk som skit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 366
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 972
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 403
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp