Bukefalos 28 år!

Spinoff på Jobba hemifrån

Jag är förresten så otroligt glad att det idag finns fler möjligheter till jobb. Jag har hittills i mitt liv aldrig klarat av att jobba och kommer inom den närmsta framtiden antagligen inte kunna jobba på en arbetsplats som kräver att jag tar mig dit där det även finns kollegor. Så att det finns jobb som tillåter en att vara hemma/oberoende av en specifik fast punkt är otroligt skönt!
 
Jag jobbar till stor del hemifrån nu. Jätteskönt! Jag sparar en massa tid i restid/tid för att göra mig i ordning.
Och jag jobbar ofta mer effektivt om jag får jobba hemma ostörd.

Jag hade nog inte orkat jobba så här mycket om jag inte gjorde det hemifrån och då också kan styra mina tider mycket.

Sen har vi möten ibland, vi är på events, har jobbresor etc. För mig är det en bra balans av allt.

Förut har jag jobbat när alla andra är lediga(som tränare). Det här är ju himmelriket i jämförelse till just arbetstider, kylan på vintern etc. Så jag njuter av att främst jobba inne och hemma den här årstiden.
 
Mina uttalanden är generella för närapå alla stora konsultfirmor inom teknik, även IT.

Mina med. Hört talas om agil utvecklingsmetodik, colocation och alla dess fördelar? Det utesluter inte distansarbete solo helt, men utesluter det som företeelse i stor omfattning.

Med tekniska hjälpmedel (geografiskt åtskilda team) lyckas man nå ungefär 50% av potentialen, med i övrigt samma metodik.

Det finns alltså något mycket viktigt med fysisk närvaro i teamet, att sitta i samma lokal och arbeta samtidigt. Punkt. Om man jobbar med samma projekt eller produkt vill säga och delar resultatmål tekniskt.
 
Jag slutade läsa på sidan 17 någonstans, ville få kommentera först.
Iaf.
Jag har helt valt mitt jobb utifrån att jag är extremt morgonpigg. Har läst mkt på uni, men för mig var arbetstiderna det avgörande. Efter 15 funkar jag helt enkelt inte.

Avskyr att tvingas umgås med arbetskamrater, jag jobbar mkt bättre hemma. Och det här med att vara kreativ?

Är inte det en utopi, TS? Vissa yrken kräver det, andra inte?
Men jag får läsa ikapp!
 
Jag funderar på om det kan vara curling som ligger bakom att jag tycker mig se önskemål om att jobba hemifrån allt oftare. Alltså att allting ska vara som man vill och med minsta möjliga motstånd. (Därmed inte sagt att alla som jobbar hemifrån är curlade)

Fast vi går ju över mot att vara mer digitala och kan vara uppkopplade på ett annat sätt, vi har teknik nu som inte fanns förr som tillåter oss att jobba från andra platser än just på kontoret.

Jag arbetar hemmifrån om jag är sjuk eller finns andra anledningar till att jag måste vara hemma just den dagen men föredrar att gå till kontoret och få den sociala biten. Har vänner som tycker att de blir mer effektiva hemma då de kan sitta helt ensamma. Vissa kanske kan se de som en förmån att få jobba hemifrån ibland.
 
Jag ”får” jobba hemifrån, men det är ju när situationen så kräver, annars förväntas jag vara tillgänglig på min arbetsplats. Det är en förmån man ska vårda. Inget man gör för att det är jobbigt att åka in, klä på sig eller träffa folk.

Fast dessa saker motsäger ju inte varandra. Jag har möjlighet att jobba hemifrån en dag per vecka, det ska egentligen vara en fast dag men med min chefs goda minne kan jag byta runt lite vid behov. Och då är behovet just att det är jobbigt att göra mig i ordning, åka till jobbet och träffa folk. Möjligheten att jobba hemifrån såna dagar innebär att de blir arbetsdagar och inte sjukdagar. Detsamma gäller möjligheten till viss flextid på morgonen.
Visst kan man kontra med att min situation är speciell, men jag är långt ifrån ensam(@Killaloe har ju varit inne på samma sak, t ex).
 
Mina med. Hört talas om agil utvecklingsmetodik, colocation och alla dess fördelar? Det utesluter inte distansarbete solo helt, men utesluter det som företeelse i stor omfattning.

Med tekniska hjälpmedel (geografiskt åtskilda team) lyckas man nå ungefär 50% av potentialen, med i övrigt samma metodik.

Det finns alltså något mycket viktigt med fysisk närvaro i teamet, att sitta i samma lokal och arbeta samtidigt. Punkt. Om man jobbar med samma projekt eller produkt vill säga och delar resultatmål tekniskt.

Fast nu sa du ju att du jobbat inom forskningens framkant, eller vad missar jag?

Nog har jag hört talats om det. Men det är inte så de flesta på de stora konsultfirmorna inom teknik jobbar.

Vet inte vad för slags team eller arbete du pratar om? Jag pratar om tekniska konsulter inom IT, mark, vägar, ledningsnät (el, va, opto, fjv, osv), tillstånd, geo, anläggning, bygg, beräkning, akustik, miljö, LA osv.

Din sista mening är väldigt specifik för vissa arbetsuppgifter. Ingen har sagt att man inte kan dra vinning av att göra vissa saker tillsammans på plats vid behov.
 
Jobba hemifrån har börjat bli något man funderar på att använda som lockbete för att attrahera folk att söka jobb inom mitt område, där personalbristen är stor.

Det är faktiskt något jag tagit upp i diskussioner om rekrytering. Jag tror att det vore smart att inte bara försöka konkurrera med lön(vilket man ofta har svårt att göra i offentlig verksamhet) utan också med andra förmåner, t ex möjlighet att ta med hund(vissa företag har hundgårdar för personalen), flextid eller friskvård på arbetstid.
 
Det är faktiskt något jag tagit upp i diskussioner om rekrytering. Jag tror att det vore smart att inte bara försöka konkurrera med lön(vilket man ofta har svårt att göra i offentlig verksamhet) utan också med andra förmåner, t ex möjlighet att ta med hund(vissa företag har hundgårdar för personalen), flextid eller friskvård på arbetstid.

Allt blir utbud och efterfrågan. Ibland undrar jag om de som tycker att vissa faktorer kopplade till arbetssituation är "löjliga" eller ett resultat av curling förstår det. Man kan inte förvänta sig att arbetsgivare skall anpassa sig efter ens önskemål...men - har man något unikt att erbjuda så kan man även ställa krav eller få bättre "deals".

Arbetsgivare försöker hålla på pengarna och därmed ser de om de kan erbjuda någonting annat för sina anställda för att konkurrera. Flexibla arbetstider eller arbetsplatser är inget konstigare än att andra kan ge några extra semesterdagar, friskvård på arbetstid eller gym på kontoret.
 
Det är faktiskt något jag tagit upp i diskussioner om rekrytering. Jag tror att det vore smart att inte bara försöka konkurrera med lön(vilket man ofta har svårt att göra i offentlig verksamhet) utan också med andra förmåner, t ex möjlighet att ta med hund(vissa företag har hundgårdar för personalen), flextid eller friskvård på arbetstid.
Åh, jag skulle älska att ha en arbetsplats dit kollegorna tar med sina hundar så att jag får hänga lite med dem!

Förut hade min dåvarande rumskamrat på jobbet ofta sin hund med sig, men sen blev det förbjudet. Verkligen en klar försämring av arbetsmiljön för min del. Åh, lyckan att mötas av en glad hund när jag kommer tillbaka till rummet efter möten och ärenden!
 
Fast nu sa du ju att du jobbat inom forskningens framkant, eller vad missar jag?

Nog har jag hört talats om det. Men det är inte så de flesta på de stora konsultfirmorna inom teknik jobbar.

Vet inte vad för slags team eller arbete du pratar om? Jag pratar om tekniska konsulter inom IT, mark, vägar, ledningsnät (el, va, opto, fjv, osv), tillstånd, geo, anläggning, bygg, beräkning, akustik, miljö, LA osv.

Din sista mening är väldigt specifik för vissa arbetsuppgifter. Ingen har sagt att man inte kan dra vinning av att göra vissa saker tillsammans på plats vid behov.

Jag tänkte systemutvecklande IT-konsulter, där man bygger produkter som tidigare inte funnits. Inte IT-konsulterna som konfigurerar Office-paket och skapar nya användarkonton i befintliga system. För mig är det just till sådana projekt som de stora konsultfirmorna (några nämnda ÅF, Alten, Altran, Prevas) hyr ut kompetens och resurser till. Men den bilden är givetvis biaserad av var jag kommer ifrån.

Jag tror tyvärr att arbetsmetodiken släpar långt efter inom en del traditionella ingenjörsområden, där man skulle vinna mycket på att ta till sig de rön och den kunskap som kommit till genom de nya ingenjörsområden som kommit de senaste 30 åren.

Släppa bilden av ingenjören som ensam stjärna och förstå att i ett team av stjärnor med gemensamma mål, producerar man enormt mycket mer och bättre resultat.

Bara för att vara tydlig, distansarbete är högst möjligt i viss begränsad utsträckning även i dessa sammanhang, jag tycker inte arbete hemifrån är "curling", utan ser bara att effekterna av ett utbrett sådant i min bransch skulle sänka effektiviteten radikalt - vilket inte borde vara något, någon vill.

Ska man vara positiv till fenomenet så är det trots allt så att distansarbete (dvs arbete från annan plats än samma kontor), med rätt arbetsmetodik och tekniska förutsättningar att kommunicera, fungerar mycket bättre än ensamarbete i egna stängda rum på kontor. Ok, det är fortfarande inte nära ideal effektivitet, men ändå.
 
Jag tänkte systemutvecklande IT-konsulter, där man bygger produkter som tidigare inte funnits. Inte IT-konsulterna som konfigurerar Office-paket och skapar nya användarkonton i befintliga system. För mig är det just till sådana projekt som de stora konsultfirmorna (några nämnda ÅF, Alten, Altran, Prevas) hyr ut kompetens och resurser till. Men den bilden är givetvis biaserad av var jag kommer ifrån.

Jag tror tyvärr att arbetsmetodiken släpar långt efter inom en del traditionella ingenjörsområden, där man skulle vinna mycket på att ta till sig de rön och den kunskap som kommit till genom de nya ingenjörsområden som kommit de senaste 30 åren.

Släppa bilden av ingenjören som ensam stjärna och förstå att i ett team av stjärnor med gemensamma mål, producerar man enormt mycket mer och bättre resultat.

Bara för att vara tydlig, distansarbete är högst möjligt i viss begränsad utsträckning även i dessa sammanhang, jag tycker inte arbete hemifrån är "curling", utan ser bara att effekterna av ett utbrett sådant i min bransch skulle sänka effektiviteten radikalt - vilket inte borde vara något, någon vill.

Ska man vara positiv till fenomenet så är det trots allt så att distansarbete (dvs arbete från annan plats än samma kontor), med rätt arbetsmetodik och tekniska förutsättningar att kommunicera, fungerar mycket bättre än ensamarbete i egna stängda rum på kontor. Ok, det är fortfarande inte nära ideal effektivitet, men ändå.

Och jag tror att några "framstående" IT- och managementkonsulter gärna skyltar med sina "fina" arbetsmetodiker till skillnad från teknikkonsulter som ibland mer fokuserar på arbetsuppgifterna. På gott och ont. ;)

Bilden av ingenjören som "ensam stjärna" undrar jag var du fått ifrån? Så ser det inte ut idag på de större företagen som ex. ÅF, WSP, Sweco, Structor, Rejlers, COWI, mfl. Du kanske tänker på hur det såg ut för 30 år sen?

Oavsett vad du eller jag tycker om arbetsmetodik eller annat så var detta aldrig en diskussion om det. Jag beskriver bara hur verkligheten ofta ser ut - hur den borde se ut enligt dig eller mig är en helt annan fråga som vi väl kan lämna därhän?

Distansarbete sker exakt hela tiden inom de flesta projektledar- och andra konsultroller på alla ovannämnda företag. Det är väldigt vanligt att man arbetar tillsammans med kollegor i andra städer, på andra kontor. Eller att man är ute och far av och till. Inga konstigheter med det. Projektgruppen måste verkligen inte bestå av 3-5 personer på samma kontor där alla är närvarande hela dagarna, det om något låter som något mer ovanligt för mig.
 
Intressant med ett historiskt perspektiv, jag tror vi glömmer historian alldeles för ofta när vi reflekterar kring olika företeelser i samhället.

Jobba hemifrån.
För att återknyta till trådens tema.

I vilka yrken kan man de facto göra det (och även jag är lite lat och undantar nu egna företagare)?
De där datorn är främsta arbetsinstrumentet, förstås.
Men annars?
Det finns ju massor av yrken där datorn och telefonen är främsta arbetsinstrumenten. Sen brukar man ju ha möten också, förstås.

Jag jobbar i universitetsvärlden, där är det ett ständigt problem att folk inte är på plats så mycket som man önskar. Den lösning jag har stött på är att man samlar allt gemensamt (möten, fika etc) på en veckodag, då är det större chans att folk är där åtminstone den dagen. Det funkar på ett ungefär. Men i slutänden kommer det ju an på hur bra folk trivs - blir man bara deppig av att komma till jobbet, eller om det är helt tomt där, så sitter man hellre hemma och jobbar och spar in tiden det tar att åka till jobbet.
 
Och jag tror att några "framstående" IT- och managementkonsulter gärna skyltar med sina "fina" arbetsmetodiker till skillnad från teknikkonsulter som ibland mer fokuserar på arbetsuppgifterna. På gott och ont. ;)

Bilden av ingenjören som "ensam stjärna" undrar jag var du fått ifrån? Så ser det inte ut idag på de större företagen som ex. ÅF, WSP, Sweco, Structor, Rejlers, COWI, mfl. Du kanske tänker på hur det såg ut för 30 år sen?

Oavsett vad du eller jag tycker om arbetsmetodik eller annat så var detta aldrig en diskussion om det. Jag beskriver bara hur verkligheten ofta ser ut - hur den borde se ut enligt dig eller mig är en helt annan fråga som vi väl kan lämna därhän?

Distansarbete sker exakt hela tiden inom de flesta projektledar- och andra konsultroller på alla ovannämnda företag. Det är väldigt vanligt att man arbetar tillsammans med kollegor i andra städer, på andra kontor. Eller att man är ute och far av och till. Inga konstigheter med det. Projektgruppen måste verkligen inte bestå av 3-5 personer på samma kontor där alla är närvarande hela dagarna, det om något låter som något mer ovanligt för mig.

Tja, vi diskuterar huruvida arbeta på distans är något som kan användas eller inte och på vilka nivåer det är gångbart, och det är tämligen olika gällande olika arbetsuppgifter/projekt/företag.

Drar man distansarbete till sin spets så gör jag det varje dag, då man samarbetar med kunder och i projekt världen över - genom gemensamma möten över Skype, WebEx, TeamViewer, gemensam koddelning på olika sätt osv.

Jag har också valt (förutom i senaste 2 inläggen) att förklara hur min verklighet ser ut. En snart 20-årig verklighet inom teknikutveckling, med egen erfarenhet av 2 företag och som managementkonsult i ytterligare ett tiotal.

Skyltningen med fin arbetsmetodik har utmärkt stöd i vetenskapen, så det är fina skyltar, som teknikkonsulterna bör ta till sig om vi ska fortsatt konkurrera på ett bra sätt. Men jag anar att det finns konkurrenter som inte gör det, eftersom vi kan ta dubbelt så mycket betalt per timme och ändå får reaktionerna från kunderna "att, oj vad lite pengar projektet skulle kosta." Våra kunder får givetvis del av den enorma konkurrensfördel som skapas.

Det är upp till arbetsgivaren att organisera arbetet så att det blir effektivt och fungerande. Då är utrymmet i min bransch, ganska begränsat för arbete på distans, pga att effektiviteten blir lidande.
 
Tja, vi diskuterar huruvida arbeta på distans är något som kan användas eller inte och på vilka nivåer det är gångbart, och det är tämligen olika gällande olika arbetsuppgifter/projekt/företag.

Drar man distansarbete till sin spets så gör jag det varje dag, då man samarbetar med kunder och i projekt världen över - genom gemensamma möten över Skype, WebEx, TeamViewer, gemensam koddelning på olika sätt osv.

Jag har också valt (förutom i senaste 2 inläggen) att förklara hur min verklighet ser ut. En snart 20-årig verklighet inom teknikutveckling, med egen erfarenhet av 2 företag och som managementkonsult i ytterligare ett tiotal.

Skyltningen med fin arbetsmetodik har utmärkt stöd i vetenskapen, så det är fina skyltar, som teknikkonsulterna bör ta till sig om vi ska fortsatt konkurrera på ett bra sätt. Men jag anar att det finns konkurrenter som inte gör det, eftersom vi kan ta dubbelt så mycket betalt per timme och ändå får reaktionerna från kunderna "att, oj vad lite pengar projektet skulle kosta." Våra kunder får givetvis del av den enorma konkurrensfördel som skapas.

Det är upp till arbetsgivaren att organisera arbetet så att det blir effektivt och fungerande. Då är utrymmet i min bransch, ganska begränsat för arbete på distans, pga att effektiviteten blir lidande.

Fast problemet blir ju när du drar (felaktiga) slutsatser om tex hur ingenjörer arbetar utifrån din erfarenhet som managementkonsult. Jag förstår att du pratar om din verklighet, och det mesta känns inte särskilt främmande för mig av det du beskriver; jag har många bekanta som jobbar inom management och IT.

Intressant att du tror att managementkonsulter konkurrerar med tekniska konsulter inom tex bygg och anläggningsprojekt.
 
Fast problemet blir ju när du drar (felaktiga) slutsatser om tex hur ingenjörer arbetar utifrån din erfarenhet som managementkonsult. Jag förstår att du pratar om din verklighet, och det mesta känns inte särskilt främmande för mig av det du beskriver; jag har många bekanta som jobbar inom management och IT.

Intressant att du tror att managementkonsulter konkurrerar med tekniska konsulter inom tex bygg och anläggningsprojekt.

Intressant att du tror att jag arbetar på företag som erbjuder managementkonsulttjänster.
 
Intressant att du tror att jag arbetar på företag som erbjuder managementkonsulttjänster.

Intressant hur du förvränger:

"Intressant att du tror att managementkonsulter konkurrerar med tekniska konsulter inom tex bygg och anläggningsprojekt."

Till:

"Jag tror att du arbetar på ett företag som erbjuder managementkonsulttjänster".

När det var följande jag (självklart) refererade till:

"Jag har också valt (förutom i senaste 2 inläggen) att förklara hur min verklighet ser ut. En snart 20-årig verklighet inom teknikutveckling, med egen erfarenhet av 2 företag och som managementkonsult i ytterligare ett tiotal."
 
Intressant hur du förvränger:

"Intressant att du tror att managementkonsulter konkurrerar med tekniska konsulter inom tex bygg och anläggningsprojekt."

Till:

"Jag tror att du arbetar på ett företag som erbjuder managementkonsulttjänster".

När det var följande jag (självklart) refererade till:

"Jag har också valt (förutom i senaste 2 inläggen) att förklara hur min verklighet ser ut. En snart 20-årig verklighet inom teknikutveckling, med egen erfarenhet av 2 företag och som managementkonsult i ytterligare ett tiotal."

Du drog slutsatsen att det företag jag arbetar på säljer managementkonsulting. Ç'est pas vraie. Jag har utöver min roll som utvecklingschef på ett teknikföretag, blivit personligen inbjuden till olika andra teknikföretag för att hjälpa dem med deras tekniska utvecklingsmetodik som managementkonsult. En bisyssla som jag under ett par år arbetade en del med, som växte lite för mycket med "word of mouth" så jag valde att dra ned det till ett minimum - eftersom det inte är det jag gillar mest att göra. Dessutom tycker jag att managementkonsulting är en metanivå som tenderar till att man om man är där för länge, tappar lite kontakten med verkligheten man avser att hjälpa till med. Du var lite snabb med att dra slutsatser, helt enkelt.
 
Du drog slutsatsen att det företag jag arbetar på säljer managementkonsulting.
Nej.

Dessutom tycker jag att managementkonsulting är en metanivå som tenderar till att man om man är där för länge, tappar lite kontakten med verkligheten man avser att hjälpa till med.

Håller med. Förutom kanske det där att man skulle behöva vara där väldigt länge för att det skulle inträffa.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
Svar
15
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 626
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 793
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp