Spinoff på mat-tråden - komposttråden!

Hyacinth

Trådstartare
Den stora lyckan med att bo i hus numer heter KOMPOST.
Jag är bokashi-frälst, eftersom jag har svindåligt tålamod.
Hur komposterar ni och varför?
 
Jag har bokashi, en varmkompost och vanlig kompost.

Varmkomposten började jag med för typ tre år sen och körde i två år. Fortfarande inte i närheten av jord.

Den vanliga komposten har jag x3. Svårt att se att det kommer bli jord på typ 5 år.

Bokashi är överlägset, det tar ju bara några veckor. :D
 
Lägger allt i kommunens bruna påse och överlåter komposterandet i deras händer. Jag vill vara mer ambitiös men det kanske blir nästa år. Just nu är jag nöjd med att vi inte slänger matrester :)
 
Jag hade bokashi men sen vi flyttade från huset har jag lagt ner komposteringen.. Eller ja, bor ju hos föräldrarna som har varmkompost. Men jag kommer inte ha nån kompost sen.
Fick aldrig till jordfabrik inomhus. Blev bara en massa sorgmygg i blommorna hur jag än gjorde.. Annars älskar jag bokashi!
 
Vi har en varm kompost för matavfall och en kall kompost för trädgårdsavfall.
Tidigare så kallade jag även mina hästar för "vandrande komposter" :angel: pga att dom fick allt avfall från rotfrukter och frukt, sen kom det ut prima gödning :up:
 
Min grundfilosofi är att växtmaterial ska tillbaka till jorden, här. Och allt övrigt som är rent och ruttnar.

Har "alltid" haft kompostering. I barndomen slängde vi på en hög i trädgården och grävde fram fin jord efter några år. Under hästtiden slängdes en hel del på gödselstacken.

Nu har jag kompostgaller i en fyrkant. Därhamnar allt från trädgårdslandet och komposthinken från köket.

Jag komposterar inte för att få jord. Jord finns och den förbättrar jag med gödsel från goda vännens hästgård. Jag komposterar för att jag tycker att det ska tillbaka i kresloppet och för att jag inte vill skeppa iväg näringsämnena till någon kommunal anläggning. ;) Det är jag för snål för.

Jag har en slänt vid tomtgränsen som jag misstänker varit lövkompost under många många år. Där är jorden mullrik och fin. Helt olik den sandjord som finns om man gräver och det som finns i omgivningen. Funderar på om jag inte ska ha pumpalandet där i sommar ;)
 
Jag har en kökskompost som jag varvar med trädgårdsmaterial för att få balans i komposteringen, tar ungefär 6 månader om det inte är helt fruset. Sedan har jag kört grovkompostering direkt i landet och odlingslådorna, då täcker jag med jord sedan så det blir några månader av riktig värme innan rötterna når ned till komposten, i dessa blir det färsk gödsel från häst och diverse trädgårdsavfall. Sen kör jag lite direkt kompostering med med gräsklipp, blast och ogräsrens runt plantorna under sommaren. Hade bokashi när jag bodde i lägenhet var smidigt eftersom det inte luktade så illa och sedan körde jag ut hinkarna med bokashi till min stuga och efterkomposterade där i den vanliga kökskomposten. Vi har även en "hög" där fleråriga ogräs, grästorvor och annat som jag inte vill ha i plantjorden hamnar. Där kan man ta fyllnadsjord till typ gräsmattan och sådant.
 
Vi har tre Linderödssvin som äter det mesta och en gigantisk fågelflock med kajor, kråkor och korpar som städar upp det grisarna lämnar. 😁
 
Har två kallkomposter. Än så länge har det inte blivit så mycket jord men huvudsyftet är ju att inte slänga komposterbart. Det gör inget att det dröjer. Den ena komposten är full nu och vilar i hopp om att det ska bli jord där snart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv. Och att...
2
Svar
26
· Visningar
2 717
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 739
Senast: Josseliten
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Tate
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 017
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp