Spinoff på "ni med skäckar" TANKAR OM FÄLLNING

bigganl

Trådstartare
När jag funderade kring detta med skäckens fällning tänkte jag också på detta med fällning i allmänhet. Forskningen säger ju att fällningen påverkas av ljuset mera än värmen, men min erfarenhet säger någonting annat.
-Om ljuset var det som styrde mest, då borde hästar som går täckta också få vinterpäls. Det har jag aldrig varit med om.
-Om ljuset styrde, varför är det då så att hästar som börjat fälla under vårvintern slutar fälla om det blir en kallare period igen?
Vad säger er egen erfarenhet jämfört med forskningen?
Ljuset eller värmen? vilket styr mest?
 
Sv: Spinoff på "ni med skäckar" TANKAR OM FÄLLNING

såhär är det enligt mig:
ljuset styr NÄR hästen börjar sätta vinterpäls. hur MKT päls den får beror på om den har täcke och hur varmt täcket är.

men man kan aldrig undvika att hästen sätter vinterpäls vid at täcka, det är bara mängden av vinterpäls vi kan påverka!
 
Sv: Spinoff på "ni med skäckar" TANKAR OM FÄLLNING

Jag har precis tvärtom erfarenheter:

Hästar får visst vinterpäls även om de täckas!

De kan börja fälla här upp redan i kallaste februari, när det börjar bli ljusare.

Så mina erfarenheter säger att det ÄR ljuset som styr, mer än temperatur.

Norrland
 
Sv: Spinoff på "ni med skäckar" TANKAR OM FÄLLNING

Ja våra erfarenheter är tydligen olika. Jag har aldrig fått vinterpäls när jag haft täckt häst. Lite tätare päls möjligen. Men så det knappt finns något att fälla efter vintern.
Hästarna här startar pälssättningen vid olika tider på hösten varje år och startar fällningen vid olika tidpunkter också. Jag menar, alla hästarna i samma stall och samma hage får ju lika mycket ljus. Knepigt. Men... Sverige är avlångt och vi har ju ganska olika klimat i landet. Ljuset är inte heller det samma i norrland som i skåne. Det kanske är väldigt olika beroende på vart i Sverige vi finns?
 
Sv: Spinoff på "ni med skäckar" TANKAR OM FÄLLNING

.......och vad är det som gör att fällningen gör ett uppehåll när det kommer en köldknäpp?

Jag tror ju absolut att ljuset påverkar, men att värme/kyla också påverkar lika mycket.
 
Sv: Spinoff på "ni med skäckar" TANKAR OM FÄLLNING

Vet inte riktigt om jag tror på dedär med ljuset...
Min häst gick på bete till början av oktober förra året, sista perioden med regntäcke på sig. Hon var relativt sen att sätta vinterpäls och bara ett tag efter installning började hon fälla igen (typ i november) Nu har hon äntligen varit stabil i pälsen typ en månad, fällt hela vintern! Så hon ser lite skojjig ut med sommarpäls på halsen och vinterpäls på kroppen :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 465
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 679
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 314
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 011
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp