Bukefalos 28 år!

Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Det är fler timmar med dagsljus. Sen verkar jag behöva påpeka igen att jag HATAR snö. Jag vet att många blir upprörda över detta faktum och försöker övertyga mig om att jag har fel, men som fd norrlänning vet jag mycket väl vad jag tycker.
Det verkar vara en norm att man "ska" tycka om "riktig vinter". Jag känner som du - för min del får det gärna vara höst tills det blir vår igen! Det är väl en av de få bra effekterna av den globala uppvärmningen - att det blir höst respektive vinter senare och senare :D
Jag vill bo nånstans där det är varmare och mer dagsljus än vad det är i Norrland. Eftersom jag inte vill lämna landet pga trygghetsbehov så är det Skåne/Blekinge/Södra Halland som gäller.
Du är välkommen hit - bara skillnaden i dagsljus mitt i vintern är värd flytten, tycker jag!
Sen vill jag återigen påpeka att jag får ont i lungorna av kyla. Alltså minusgrader, inte att det är fem plusgrader, regn och blåst. Så även om det står "känns som minus åtta" i väderappen, men den faktiska temperaturen är fem plusgrader, så kommer mina lungor att vara nöjda. Det är det viktigaste för mig.
Minusgrader har också den otrevliga effekten att vattnet i hagarna fryser, vattnet i stallet riskerar att frysa och bara att säkerställa vattentillgången för hästarna blir ett halvtidsjobb! :D (å andra sidan hade jag säkert skaffat Thermobars om det varit minusgrader fler dagar per år än det är här)
 
Jag fick tips från kompis att Helsingborg var urtrevligt, så jag lägger det till listan på ställen att besöka. :)
 
Här är den uppdaterade listan. Det som får mig att tveka lite på Halland och Blekinge är att jag misstänker att närheten till bra restauranger med olika utbud minskar i antal när befolkningsmängden minskar. Men det kanske inte alls stämmer?

flytt.PNG
 
Här är den uppdaterade listan. Det som får mig att tveka lite på Halland och Blekinge är att jag misstänker att närheten till bra restauranger med olika utbud minskar i antal när befolkningsmängden minskar. Men det kanske inte alls stämmer?

Visa bifogad fil 131643

Kolla kuststräckan Helsingborg-Landskrona-Malmö. Man kan snabbt och lätt och på kort tid ta sig med tåg till många trevliga restauranger. Det kan mycket väl vara den plats i landet med minst minusgrader. Man har också Kastrup och Köpenhamn nära. Man kan bo på en mindre ort med storstadens alla fördelar runt hörnet.
 
Här är den uppdaterade listan. Det som får mig att tveka lite på Halland och Blekinge är att jag misstänker att närheten till bra restauranger med olika utbud minskar i antal när befolkningsmängden minskar. Men det kanske inte alls stämmer?

Visa bifogad fil 131643

Jo, det stämmer. Här (Blekinge) dör restauranger och småbutiker i ganska högt tempo sedan pandemin 😞 Möjligen att Karlskrona ser annorlunda ut men åt väster är det tämligen trist utbud numera.

Helsingborg är supertrevligt, lite annan prisbild än nordöstra Skåne dock 😉
 
Den här var inte dum alls. Frågan är dock om den ligger för nära vatten? Vill inte råka ut för översvämning rätt vad det är.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-soder-helsingborgs-kommun-furutorpsgatan-30b-19847742

Fö, vad är det med skåningar och hissar? Varför har i princip inga bostäder hiss? Inte ens de nybyggda? O_o
Jag känner mig rätt låst till Stockholm, annars hade jag lätt flyttat till Skåne pga mildare vintrar…

Ingen superexpert på Helsingborg men har ändå viss koll och tror inte direkt söder är Helsingborgs trevligaste område… skulle oroa mig mer än närhet till havet 😀
 
Jag har flera kollegor som bor i Höör och de trivs jättebra. Helt okej by, mycket mindre problem än Hörby. Fina omgivningar, bra förbindelser.

Känner du dig lite hipster så bör du kolla in Röstånga också. Där händer det saker hela tiden fast det är relativt litet. http://rostanga.nu/
 
Jag har flera kollegor som bor i Höör och de trivs jättebra. Helt okej by, mycket mindre problem än Hörby. Fina omgivningar, bra förbindelser.

Känner du dig lite hipster så bör du kolla in Röstånga också. Där händer det saker hela tiden fast det är relativt litet. http://rostanga.nu/

Röstånga har ju fördelen med fina ridvägar och trevlig natur. Nackdelen är att det är en bit från allt. Jag har ridit ut I skogen kring Röstånga en gång. Mycket trevligt!
 
Jag har flera kollegor som bor i Höör och de trivs jättebra. Helt okej by, mycket mindre problem än Hörby. Fina omgivningar, bra förbindelser.

Känner du dig lite hipster så bör du kolla in Röstånga också. Där händer det saker hela tiden fast det är relativt litet. http://rostanga.nu/
Jag flyttar till Höör i årsskiftet efter att ha haft det som arbetsort i 1,5 år. Tycker det är trevligt där, lagom stort och bra förbindelse till Lund och Malmö. Skulle dock inte kalla det för by. Kan rekommendera Höör @Habina
 
närheten till bra restauranger med olika utbud minskar i antal när befolkningsmängden minskar
klipper ut ett citat
Min erfarenhet är att orter med mycket studenter har gott om restauranger och liknande. Kalmar ligger förvisso något norr om Blekingegränsen, men där upplever jag att utbudet av restauranger av olika slag, och även "fik", är betydligt större än vad som kan motiveras av kommunens invånarantal.
Jag bor i grannkommunen, där är det lättare att hitta boende till rimligare priser.
 
Har aldrig frusit så mycket som vintern jag gjorde praktik i Skåne. Ficks just ett meddelande från bekant som är på besök i Borås. Mängden lera där :eek:. Föredrar frusna hagar i Norrbotten alla dagar i veckan.

Och jag har aldrig frusit så mycket som när jag varit hos släkten i Norrland 🥶
Jag hatar också snö och har mycket hellre regn och lera.
Slipper skrapa rutor, halka, skotta, frysa händerna av sig, kan galoppera på mjuka grusvägar och rida på terrängbanan.
Så mycket lyser inte snön upp så det är värt all negativ skit den för med sig. Sen ska helvetet smälta och då blir det ännu mer blött 😑
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 047
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp