Bukefalos 28 år!

Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Tyckte Uppsala såg lite orimligt ut i tabellen i jämförelse med Skåne. Dagsljuset i Uppsala i juni är 18 h 49 min :) (+- någon minut beroende på vilken sida man tittar på)

Sen spelar det iofs mindre roll för mig om jag får 17 eller 18 timmar dagsljus mitt i sommaren. Jag sover ju ändå en del av den tiden. Mer intressant vintertid…
 
Jag kollade för skojs skull nederbördsmängd per år i olika svenska städer:

Göteborg: 900 mm
Helsingborg: 690 mm
Malmö: 500 mm
Stockholm: 550 mm
Luleå: 600 mm (men en hel del av det faller ju som snö)

Och så för referens Bergen i Norge, Europas regnigaste stad: 2 500 mm

Så objektivt sett regnar det inte så mycket mer i Skåne än övriga Sverige.

Det där med att det regnar mer i Skåne har inte jag tänkt har så mycket med antal mm nederbörd att göra utan att all nederbörd på vintern kommer som regn = mer regn totalt sett på ett år.

Men om man föredrar regn framför snö har ju det ingen betydelse! :)
 
Jag blev kär i den här:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-lilla-tjarby-laholms-kommun-soderlaget-7-20533015

Ska dock INTE flytta än. Men det känns lovande att jag kan hitta boende jag tycker ser bra ut.
Jag hade mina hästar på gården du skymtar på första bilderna. Fältet de byggt Söderläget på är enormt stort och härligt att rida på när det gick.
1699544058047.png
 
Jag är en av dem som tycker att det har sådan potential av vad jag sett där. Men nu har jag mest råkat köra förbi där i perfekt väder och på gott humör. men vad jag hört är det ehum speciellt styrt om man ska använda sina ord rätt? Men det kanske ändras om 5 år för TS del. 😅
 

Jag är en av dem som tycker att det har sådan potential av vad jag sett där. Men nu har jag mest råkat köra förbi där i perfekt väder och på gott humör. men vad jag hört är det ehum speciellt styrt om man ska använda sina ord rätt? Men det kanske ändras om 5 år för TS del. 😅

Jag skrev direkt till TS på messenger när jag läste 😆 Men det är otroligt vackert!
 
Jag är en av dem som tycker att det har sådan potential av vad jag sett där. Men nu har jag mest råkat köra förbi där i perfekt väder och på gott humör. men vad jag hört är det ehum speciellt styrt om man ska använda sina ord rätt? Men det kanske ändras om 5 år för TS del. 😅
Potential - ja! Resten säger vi no comment på och bestämmer att jag säljer hellre mina hästar än att återuppleva den tiden där :rofl:
 
Det där med att det regnar mer i Skåne har inte jag tänkt har så mycket med antal mm nederbörd att göra utan att all nederbörd på vintern kommer som regn = mer regn totalt sett på ett år.

Men om man föredrar regn framför snö har ju det ingen betydelse! :)
Kan av egen erfarenhet meddela att det allra mesta kommer som regn i Göteborg också! 😂
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag är född och uppvuxen i nordligaste Norrland och flyttade ner till södra Sverige direkt efter gymnasiet. Bor sedan ett antal år tillbaka i Skåne och jag vantrivs något enormt.

Jag saknar snön och kylan. Jag saknar riktiga vintrar, fjällen och naturen.

Jag verkligen avskyr Skåne. Från november till mars regnar och blåser det hela tiden. Lera överallt, översvämmade vattendrag och MÖRKT. Somrarna är lika hemska med torka, värme och en obarmhärtig sol. Den som tror det är mycket mygg i Norrland har aldrig varit i en skog i Skåne. Det är mygg, fästingar, bromsar osv, hur mycket som helst.

Skåne är rent ut sagt skit.

Det är dessutom omöjligt att hitta vettiga stallplatser. Hästar ”dör” av regn och kommer in 14-15 vintertid. Det är bråk och gräl i stallen och alla vet bäst. Just denna bit är tyvärr inte bättre i Norrland i och för sig…

Jag längtar något enormt upp till Norrland och kommer att flytta tillbaka inom de närmaste åren, egentligen direkt jag får ett bra jobberbjudande.

Enda anledningen till att jag är kvar är jobbet. Jag trivs mycket bra på jobbet och är kräsen i mitt sökande. Jag har blivit erbjuden jobb som jag tackat nej till av olika skäl.

Varje vinter hoppas jag blir den sista i Skåne, varje sommar hoppas jag är den sista i Skåne.

Jag ska flytta upp, direkt jag hittar ett bra arbete.
Har aldrig frusit så mycket som vintern jag gjorde praktik i Skåne. Ficks just ett meddelande från bekant som är på besök i Borås. Mängden lera där :eek:. Föredrar frusna hagar i Norrbotten alla dagar i veckan.
 
Och det där med att det är ljusare söderut. Under vintern i Växjö såg man inte solen på hela december, konstant skymning. Med snö blir det betydligt ljusare.

Det är fler timmar med dagsljus. Sen verkar jag behöva påpeka igen att jag HATAR snö. Jag vet att många blir upprörda över detta faktum och försöker övertyga mig om att jag har fel, men som fd norrlänning vet jag mycket väl vad jag tycker.

Jag vill bo nånstans där det är varmare och mer dagsljus än vad det är i Norrland. Eftersom jag inte vill lämna landet pga trygghetsbehov så är det Skåne/Blekinge/Södra Halland som gäller.

Sen vill jag återigen påpeka att jag får ont i lungorna av kyla. Alltså minusgrader, inte att det är fem plusgrader, regn och blåst. Så även om det står "känns som minus åtta" i väderappen, men den faktiska temperaturen är fem plusgrader, så kommer mina lungor att vara nöjda. Det är det viktigaste för mig.
 
Det är fler timmar med dagsljus. Sen verkar jag behöva påpeka igen att jag HATAR snö. Jag vet att många blir upprörda över detta faktum och försöker övertyga mig om att jag har fel, men som fd norrlänning vet jag mycket väl vad jag tycker.

Jag vill bo nånstans där det är varmare och mer dagsljus än vad det är i Norrland. Eftersom jag inte vill lämna landet pga trygghetsbehov så är det Skåne/Blekinge/Södra Halland som gäller.

Sen vill jag återigen påpeka att jag får ont i lungorna av kyla. Alltså minusgrader, inte att det är fem plusgrader, regn och blåst. Så även om det står "känns som minus åtta" i väderappen, men den faktiska temperaturen är fem plusgrader, så kommer mina lungor att vara nöjda. Det är det viktigaste för mig.

Även om den skånska vintern är tråkig. Grå och blöt. Så är den betydligt kortare än den är uppe i norr. Våren kommer tidigare och jag som bott här nere hela tiden kan inte tänka mig att behöva vänta längre på våren än jag redan gör. Visst hade det varit roligt med riktig vinter men inte på bekostnad av vårens ankomsttid.

Jag bor vid kusten i NV Skåne. Vi har sällan haft minusgrader mitt på dagen de senaste åren. Om man åker någon enstaka mil inåt landet blir det några grader kallare och oftare snö. Så mitt råd för minusgrader så sällan som möjligt är kustnära boende. Men tyvärr är ridmöjligheterna bättre inåt landet.
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 047
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp