Bukefalos 28 år!

Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Nu har jag inte läst hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag är född och uppvuxen i nordligaste Norrland och flyttade ner till södra Sverige direkt efter gymnasiet. Bor sedan ett antal år tillbaka i Skåne och jag vantrivs något enormt.

Jag saknar snön och kylan. Jag saknar riktiga vintrar, fjällen och naturen.

Jag verkligen avskyr Skåne. Från november till mars regnar och blåser det hela tiden. Lera överallt, översvämmade vattendrag och MÖRKT. Somrarna är lika hemska med torka, värme och en obarmhärtig sol. Den som tror det är mycket mygg i Norrland har aldrig varit i en skog i Skåne. Det är mygg, fästingar, bromsar osv, hur mycket som helst.

Skåne är rent ut sagt skit.

Det är dessutom omöjligt att hitta vettiga stallplatser. Hästar ”dör” av regn och kommer in 14-15 vintertid. Det är bråk och gräl i stallen och alla vet bäst. Just denna bit är tyvärr inte bättre i Norrland i och för sig…

Jag längtar något enormt upp till Norrland och kommer att flytta tillbaka inom de närmaste åren, egentligen direkt jag får ett bra jobberbjudande.

Enda anledningen till att jag är kvar är jobbet. Jag trivs mycket bra på jobbet och är kräsen i mitt sökande. Jag har blivit erbjuden jobb som jag tackat nej till av olika skäl.

Varje vinter hoppas jag blir den sista i Skåne, varje sommar hoppas jag är den sista i Skåne.

Jag ska flytta upp, direkt jag hittar ett bra arbete.
Det där (och liknande) har jag hört av flera norrlänningar som flyttar söderöver. De/ni saknar snön, kylan och "riktig vinter". Och det är väl till viss del så att man gillar det man är van vid, och att vi också gillar olika.

För min del skulle jag tycka att det det vore gräsligt med snö och minusgrader från november till april och väldigt lite dagsljus under midvintern. Jag tycker liksom att Stockholm är för långt norrut....

Nu bor jag förvisso inte i Skåne, utan i södra Halland, men det jag gillar med att bo här är att även nu, en bit in i november, så går mina hästar ute och äter gräs på dagarna. De får omkring halva sitt grovfoderbehov täckt av gräs just nu och det är egentligen bara de väldigt korta perioderna med snö som de inte betar alls.

Det blir aldrig vinter sådär "på riktigt" med långa perioder av kyla och snö, utan det brukar vara max ett par veckor i taget (och då tycker vi att det är länge!). Behovet att hantera att hästarnas vatten fryser i hagarna har jag kanske 15-20 dagar per år utspritt under december - mars.

Våren kommer tidigt här. Redan i januari kommer det hängen på hasseln, fåglarna börjar sjunga, och medan det fortfarande pågår skidsäsong i Norrland har vi full vår här med de första vårblommorna, början till grönt gräs och flyttfåglar som anländer.

Jag älskar att vi inte har "riktig vinter". Vissa år blir det aldrig meteorologisk vinter, utan går direkt från höst till vår och jag älskar det! :)
 
Då hoppas jag verkligen att du hittar ett bra arbete snart. :heart För min del låter just "regnar och blåser" samt "torka, värme och en obarmhärtig sol" helt ljuvligt, det förstnämnda har vi just nu och det är helt okej för min kropp. Det sistnämnda får mig att bli alldeles varm bara vid tanken, så det säger kanske en del om min soldyrkan? ;)
Bara så du vet är det betydligt kallare i Skåne vintertid än uppe i Norrland. Det regnar aldrig rakt ner, utan från sidan. Det är rått och fuktigt. Det spelar ingen roll vilka kläder du har på dig, antingen fryser du eller så svettas du…

Sommaren och framförallt våren förstår jag att människor älskar.
Den så kallade vintern, 4-5 månader varje år, är fruktansvärd.
 
Och för den som bara läst trådstarten; mina önskemål har ändrats rätt drastiskt då det är 7 år sedan trådstart.

Först och främst kan jag inte flytta närmaste 5-10 åren, dvs jag har gott om tid på mig att reka och besöka olika platser. Sedan räknar jag då med att ha två hästar och ha dem inackorderade. Helst på lösdrift, men box nattetid funkar också.

Framförallt har jag blivit en lat medelålders tant (lär vara ännu latare om x antal år), så jag vill bo i lägenhet där det finns balkong/uteplats, tvättmaskin och hiss. Dvs så jag kan bo där resten av mitt liv. Jag vill ha nära till mina hästar, som givetvis står på en anläggning med fullskötsel eller möjlighet att köpa till fullskötsel vissa veckor.

Jag vill ha nära till ridhus och bra ridvägar. Inte så jag måste lasta och åka utan att jag kan skritta till ridhuset (dvs max 1,5 km bort) eller att det finns på anläggningen.

Jag lär ha gett upp min dröm om fälttävlan, så nära till en sån bana är inte nödvändig. Men i min dröm ser jag mig skritta fram längs en bokskogsallé så det kanske går att ordna åtminstone?

Vidare behöver det finnas bra restauranger med lite olika inriktning. Där jag bor nu (Uppsala), kan jag tex både få bra indisk, grekisk, sushi, pizza, italienskt etc. Gärna också hyfsat nära en större flygplats, då jag lär fortsätta vilja resa söderut mitt i vintern även om det inte alltid är en massa snö.

Sandunderlag till hästarna kvarstår som en dröm, men lera är ändå ok så länge det är lite lera.

Jag känner medan jag skriver att det kanske får bli en större stad ändå? Men fortfarande tänker jag Skåne, Blekinge, Halland som lovande rent vädermässigt.
Tja, lägenhet är inga problem att hitta. Lite beroende på läge hittar du en lägenhet från ca 500 000 (landsbygden )- 5 miljoner (storstad).

Stallplatser däremot - lycka till säger jag bara. När jag bodde i studentstaden var hästarna gjorda av socker som dog direkt det kom regn, hagarna små fyrkanter och ridvägar obefintliga.

På landsbygden är det betydligt bättre, främst i närheten av Höör. Här finns det bättre uppstallningsmöjligheter och rimliga priser på lägenheter.
 
Bara så du vet är det betydligt kallare i Skåne vintertid än uppe i Norrland. Det regnar aldrig rakt ner, utan från sidan. Det är rått och fuktigt. Det spelar ingen roll vilka kläder du har på dig, antingen fryser du eller så svettas du…

Sommaren och framförallt våren förstår jag att människor älskar.
Den så kallade vintern, 4-5 månader varje år, är fruktansvärd.

Jag bor numera i Uppland, så jag är väl medveten om skillnaden i väder. Men fortfarande, för mig är det inte den upplevda kylan som är problemet, utan den faktiska. Så fort temperaturen kryper under nollan får jag ont i lungorna.

Men regn från sidan har vi just nu i Uppsala och det kan jag absolut hantera.
 
Jag bor numera i Uppland, så jag är väl medveten om skillnaden i väder. Men fortfarande, för mig är det inte den upplevda kylan som är problemet, utan den faktiska. Så fort temperaturen kryper under nollan får jag ont i lungorna.

Men regn från sidan har vi just nu i Uppsala och det kan jag absolut hantera.
Jag kollade för skojs skull nederbördsmängd per år i olika svenska städer:

Göteborg: 900 mm
Helsingborg: 690 mm
Malmö: 500 mm
Stockholm: 550 mm
Luleå: 600 mm (men en hel del av det faller ju som snö)

Och så för referens Bergen i Norge, Europas regnigaste stad: 2 500 mm

Så objektivt sett regnar det inte så mycket mer i Skåne än övriga Sverige.
 
Born and breed i Skåne och jag vill härifrån. Trista vintrar där det bara regnar och blåser. Jag är en vintermänniska så vill flytta till norr. Min man vägrar lämna Skåne men kanske någon gång.
 
Jag har inte så mycket att skriva mer än att jag läser tråden med stor behållning då jag planerar att flytta inom Skåne framöver och behöver tips. Vill bo på en ort/i en by med BILLIGA boenden, eftersom jag vill kunna köpa det kontant. Tar gärna emot tips, kanske finns det någon ort jag inte tänkt på :) Har funderat lite på Osby.
 
Jag har inte så mycket att skriva mer än att jag läser tråden med stor behållning då jag planerar att flytta inom Skåne framöver och behöver tips. Vill bo på en ort/i en by med BILLIGA boenden, eftersom jag vill kunna köpa det kontant. Tar gärna emot tips, kanske finns det någon ort jag inte tänkt på :) Har funderat lite på Osby.

När jag söker förutsättningslöst på hemnet och fokus billigt (då syftar jag främst på månadsavgiften, den ligger på 2200 kr inkl el för mig i dagsläget) så kommer det alltid upp Kristianstad i en hel drös. Så det är mitt tips. Baserat på vad som skrivits i tråden tidigare verkar det också vara en trevlig stad. :)
 
Jag har inte så mycket att skriva mer än att jag läser tråden med stor behållning då jag planerar att flytta inom Skåne framöver och behöver tips. Vill bo på en ort/i en by med BILLIGA boenden, eftersom jag vill kunna köpa det kontant. Tar gärna emot tips, kanske finns det någon ort jag inte tänkt på :) Har funderat lite på Osby.
Har du kollat på Perstorp eller Svalöv?
 
Här kan man få lite mer info om Kristianstad fast kanske på ett lite sämre vis. ;)

https://www.svtplay.se/video/egqVr6P/samhallskollaps/3-simulering-orkan
Sveriges lägsta punkt ligger i Kristianstad, så det är väl den staden som lär försvinna först när havet stiger.... å andra sidan har jag för mig att de är rätt duktiga på att planera för detta och har vallar, pumpar osv.

Annars håller jag med om att det är en trevlig stad! Har varit där en del i samband med hästtävlingar :)
 
När jag söker förutsättningslöst på hemnet och fokus billigt (då syftar jag främst på månadsavgiften, den ligger på 2200 kr inkl el för mig i dagsläget) så kommer det alltid upp Kristianstad i en hel drös. Så det är mitt tips. Baserat på vad som skrivits i tråden tidigare verkar det också vara en trevlig stad. :)
Har aldrig fått upp K-stad i mina sökningar på Hemnet faktiskt :) Jag vill ha en bostadsrätts marklägenhet/radhus/parhus för en spottstyver, runt 500.000:-.
 
Jag puttar upp min gamla tråd igen. Kan uppdatera med att jag HATAR VINTERN nu när vi haft några dagar med minusgrader och snö i Uppsala.

Tog därför tag i det här projektet lite mer igen och försökte sammanställa en lista över vart jag kan tänkas flytta. Det är alltså inte aktuellt så länge mina föräldrar lever, då jag åker till dem 1-2 gånger/år och det är nog långt att åka från Uppsala. De är dock 80+ så kanske blir det flytt om tio år?

Såhär ser min lista ut för den nyfikne. ;) Tanken är alltså att hitta en lägenhet till mig och ett trevligt stall i närheten till häst(arna). Det var dock vansinnigt svårt att hitta lägenheter som både hade hiss, balkong och tvättmaskin, så priserna är verkligen ungefärliga. Den som är inlagd för Malmö var dessutom i Rosengård, misstänker att det är lite som Uppsalas Gottsunda och då vill jag nog inte bo där.

Ja, ville mest uppdatera så jag inte stjäl nån annans Skånetråd. ;)

Visa bifogad fil 131524

Tyckte Uppsala såg lite orimligt ut i tabellen i jämförelse med Skåne. Dagsljuset i Uppsala i juni är 18 h 49 min :) (+- någon minut beroende på vilken sida man tittar på)
 
Tyckte Uppsala såg lite orimligt ut i tabellen i jämförelse med Skåne. Dagsljuset i Uppsala i juni är 18 h 49 min :) (+- någon minut beroende på vilken sida man tittar på)

Ja, jag upptäckte sen att jag kopierat från Skåne men inte justerat tiden. Lagt till Ronneby och Laholm också.

Nojar dock över risken för översvämning i vissa av områdena. :(
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 047
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp