Spiralbyte med bedövning

Det är jättestor skillnad före och efter barn. Jag höll på att tuppa av när de satte in spiralen innan barn, men den efteråt var inga problem.

Håller inte med. Att sätta in den innan var hemskt, att sätta in en ny ganska direkt efter förlossning var okej. Att byta den 5 år senare var vidrigt
 
Håller med @MiniLi och @Humla , det är väldigt individuellt hur ont det gör. Inte alla får jätteont 🙂 Jag satte i min första kopparspiral innan jag fick barn, har bytt några gånger sen dess och klarar mig på en Ipren innan.

Däremot fick jag sjukt dåligt bemötande av första BM:n som uppenbarligen var skitsur över att jag tjatat mig till spiral. ”Ja vi får väl se hur bra det här går, jag kanske behöver kalla in en läkare till hjälp!" fnös hon ilsket och var inte direkt lätt på handen. Det var tur att det inte kändes så mycket iallafall, för jag blev så sur på henne att jag nog hellre svimmat än erkänt nån smärta.
 
Äh fyfan, blir alldeles kallsvettig av att läsa den här tråden :crazy: Och väldigt väldigt glad att jag har bestämt mig för att inte testa spiral...då har jag ändå fött två barn varav ett utan smärtlindring :p
Nu har jag inte bytt spiral, men väl satt in en (efter förlossning visserligen).
Hade tagit Alvedon och naproxen innan och fick nån bedövningsspray på tappen.
Gjorde inte det minsta ont. Trodde knappt hon börjat när hon sa hon var klar.
 
Det är jättestor skillnad före och efter barn. Jag höll på att tuppa av när de satte in spiralen innan barn, men den efteråt var inga problem.

Det håller jag nog inte med om. Jag har inte haft några problem att sätta in varken före eller efter jag fick barn.

Däremot att plocka ut spiralen efter första barnet, det gick inte alls. Det krävdes 4 försök (varav ett med lustgas) innan de till slut fick söva mig för att få ut den. Den satt inte fast eller något men min livmoder ville inte släppa taget om den, musklerna krampade så fort de rörde den.
 
Nu har jag inte bytt spiral, men väl satt in en (efter förlossning visserligen).
Hade tagit Alvedon och naproxen innan och fick nån bedövningsspray på tappen.
Gjorde inte det minsta ont. Trodde knappt hon börjat när hon sa hon var klar.
det brukar rekommenderas att man sätter in den vid efterkontrollen efter förlossningen eftersom livmodertappen fortfarande är mjuk.
 
Det är rent barberi det där att göra sådant utan att man är sövd. Att det fortfarande 2022 ses som okej att utsätta kvinnor för sådan tortyr är helt vansinnigt. Det normala borde vara att göra det under narkos. De som absolut inte vill det kan såklart testa utan men det normala borde vara narkos. Man är så enormt utsatt i den där stolen ändå och så enormt många blir så rädda att de inte vågar göra cellprov sedan med de tråkiga följderna det kan ge.

Narkos har ju sina risker den också och vi är många som kan få (och ta ut) spiral enbart efter paracetamol och ibuprofen, även innan barn. Men självklart ska man få den hjälp som behövs om det inte går.
 
Narkos har ju sina risker den också och vi är många som kan få (och ta ut) spiral enbart efter paracetamol och ibuprofen, även innan barn. Men självklart ska man få den hjälp som behövs om det inte går.
Ja det har sina risker. Det har också sina risker att inte våga gå till gynekologen någon mer gång. Att man inte vågar skaffa barn är illa nog men att endel inte heller våga söka för eventuella problem eller göra cellprov, ja då borde vården verkligen tänka om. Jag tycker att man ska få information innan att om det gör ont så finns alternativet narkos. Något annat är helt enkelt inte värdigt vården idag. Vi måste ta oss förbi tanken på att det ska göra ont att vara kvinna. Att "allt är normalt" och att "allt ser bra ut".
 
Jag hade spiralskräck redan innan och efter att ha läst den här tråden är det definitivt tvärtnit :nailbiting: Jag är på nivån att jag hyperventilerar och grinar vid cellprovtagning.

Nej det får bli sterilisering om det ska bli nåt alls framöver.
 
Jag hade spiralskräck redan innan och efter att ha läst den här tråden är det definitivt tvärtnit :nailbiting: Jag är på nivån att jag hyperventilerar och grinar vid cellprovtagning.

Nej det får bli sterilisering om det ska bli nåt alls framöver.
Jag är likadan, aldrig i sjutton gubbar att jag skulle utsätta mig för något sådant! Så hemskt! 😱

Går inte på cellprov alls
 
Jag är likadan, aldrig i sjutton gubbar att jag skulle utsätta mig för något sådant! Så hemskt! 😱

Går inte på cellprov alls

Jag var på cellprovtagning för en månad sedan, efter mkt vånda. Men så celibat som jag lever är det väl ganska onödigt att gå på fler. Har inte haft sex sen det tog slut med exet och träffar jag inte nån ny lär jag skippa cellprovtagningar framöver om detta prov är bra... hur skulle jag bli smittad liksom?
 
Jag har funderat på spiral men låtit bli då cellprov gör jätteont för mig. Nu senast fick de prova med flera olika redskap och två BM fick hjälpas åt och jag fick prova att lyfta upp kroppen på ett par olika sätt.

Alltså... Det måste sett roligt ut men gjorde svinont. Enligt BM så sitter livmodern och tappen bakåtlutad på mig så det blir svårt att komma åt. Så tröttsamt att man inte kommit åt nåhot lättare sätt att kolla detta. Jag brukar vara smärttålig och har gjort mängder av behandlingar och tester genom åren men detta måste varit det värsta jag varit med om och dessutom tog det så lång tid eftersom de inte lyckades först.
 
Jag var på cellprovtagning för en månad sedan, efter mkt vånda. Men så celibat som jag lever är det väl ganska onödigt att gå på fler. Har inte haft sex sen det tog slut med exet och träffar jag inte nån ny lär jag skippa cellprovtagningar framöver om detta prov är bra... hur skulle jag bli smittad liksom?
Men cellprov tar man inte för att man blir smittad. Då hade ju ingen med fast partner behövt ta prover heller. Cellförändringar kan komma av HPV men det kan också uppstå av sig själva precis som andra cellförändringar som kan leda till cancer om de inte åtgärdas i tid.
 
Men cellprov tar man inte för att man blir smittad. Då hade ju ingen med fast partner behövt ta prover heller. Cellförändringar kan komma av HPV men det kan också uppstå av sig själva precis som andra cellförändringar som kan leda till cancer om de inte åtgärdas i tid.

Trist. Det var faktiskt BM som sa åt mig att jag kunde skippa cellprov om jag lever i celibat... har ju hunnit ta några som varit ua.
Jaja, jag har inget förtroende för henne ändå och det blev inte direkt bättre nu. Går bara dit för att jag måste för att förnya recept på preventivmedel. Står knappt ut med den personen.
 
Trist. Det var faktiskt BM som sa åt mig att jag kunde skippa cellprov om jag lever i celibat... har ju hunnit ta några som varit ua.
Jaja, jag har inget förtroende för henne ändå och det blev inte direkt bättre nu. Går bara dit för att jag måste för att förnya recept på preventivmedel. Står knappt ut med den personen.
Så konstigt! Men, fler och fler regioner går över till prover man tar själv så förhoppningsvis har din region börjat med det när det är aktuellt igen.
 
Trist. Det var faktiskt BM som sa åt mig att jag kunde skippa cellprov om jag lever i celibat... har ju hunnit ta några som varit ua.
Jaja, jag har inget förtroende för henne ändå och det blev inte direkt bättre nu. Går bara dit för att jag måste för att förnya recept på preventivmedel. Står knappt ut med den personen.
Man kan enkelt förnya preventivmedel hos en nätdoktor. Annars kan man alltid byta BM. Jag hade aldrig gått tillbaka till en som var hemsk..
 
Tack!
Jag är rädd att det inte ska bli tillräckligt bedövat eftersom de måste ”gräva runt” för att lyckas hitta och få ut den. Googlade och läste ngt om en tång.. :arghh:
Vet inte hur mycket mer de behöver glra vid "grävning ". Men jag satt in en spiral häromdagen. Första gången med bedövningsspray. Kommer ihåg vad ont det gjorde förra gången att sätta in den och nu kändes det ingenting! Mest kändes det bara när instrumentet för att hålla det öppet där nere satts på plats och innan sprayen användes.
 
Vet inte hur mycket mer de behöver glra vid "grävning ". Men jag satt in en spiral häromdagen. Första gången med bedövningsspray. Kommer ihåg vad ont det gjorde förra gången att sätta in den och nu kändes det ingenting! Mest kändes det bara när instrumentet för att hålla det öppet där nere satts på plats och innan sprayen användes.
Lyxigt! Det har ju gått några år nu sedan jag bytte sist men jag fick bedövning med injektion och höll ändå typ på att dö sv smärta. Det värsta var helt klart just när de försökte få ut den tidigare, det tog en stund.. Insättningen sen gjorde också ont men inte i jämförelse med det där😳
 
Jag var på cellprovtagning för en månad sedan, efter mkt vånda. Men så celibat som jag lever är det väl ganska onödigt att gå på fler. Har inte haft sex sen det tog slut med exet och träffar jag inte nån ny lär jag skippa cellprovtagningar framöver om detta prov är bra... hur skulle jag bli smittad liksom?
Cellförändringar uppstår ju sakta, så även om provet är ok nu kan de utvecklas om några år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 433
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 621
Senast: enough
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp