Bukefalos 28 år!

Spola hästen

Sv: Spola hästen

Det beror på hur varmt det är och hur svettig hästen är. Är det 20 grader och över brukar jag spola bogarna och ibland mellan bakbenen.
 
Sv: Spola hästen

Ponnyn svampar jag mest när det behövs. Duschar hela travaren från huvud till svansspets efter svettiga jobb.
 
Sv: Spola hästen

Spolar så sällan det går och endast om hästen är supersvettig och det är varmt ute. Spolar med ljummet vatten och undviker ryggen och länden.
Brukar oftast ta tid på mig att promenera hästen torr. Min häst är inte den typen som svettas speciellt mkt så det brukar inte ta så lång tid för henne att torka så man kan borsta istället.
 
Sv: Spola hästen

jag spolar aldrig mina hästar, svampar av om de är mycket svettiga.
Har aldrig känt något behov av att spola dem.
 
Sv: Spola hästen

Varje gång hästen har blivit svettig (om det är varmt ute, och ej regnar).

går enkelt och smidigt att spola och hästen njuter av det. Han har väldigt lätt för att få skav så allt svett spolas.
svettas även MYCKET, kan vara svettig när jag tar in från hagen.
 
Sv: Spola hästen

Är hästen väldigt svettig 'överallt' så spolar jag och eventuellt även med lite schampo. Är det bara vid sadelgjorden och lite på ryggen så svampar jag av noga. Min häst är lite känslig i pälsen så jag försöker undvika att lämna kvar massa svett.
 
Sv: Spola hästen

Spolar av gör jag sällan på min häst. Gillar inte kallt vatten...:)
Jag brukar svampa av honom vid behov. :)
 
Sv: Spola hästen

Om hon har svettats och det är varmt ute så brukar jag spola henne. Riktigt varma dagar (typ 30 plus) spolar jag hela hästen rejält, annars benen, sadelläge och halsen men undviker korset.
 
Sv: Spola hästen

Om hästen är riktigt svettig så spolar jag av henne med ljummet vatten - aldrig iskallt. Jag skulle inte uppskatta att få iskallt vatten på mina muskler direkt efter att jag tränat. Benen spolar jag dock med lite kallare vatten, för att blodkärlen skall dra ihop sig.
 
Sv: Spola hästen

Svampar min häst med ljummet vatten med en klick såpa i där hon är svettig. Spolar benen i kallt vatten ibland.
 
Sv: Spola hästen

Spolar oftast när vi varit ute och han blivit lerig på ben under magen,svettas gör han väldigt sällan,det ska vara under de varmaste dagarna på sommaren.då kan jag spola men oftast räcker det att svampa av.
 
Sv: Spola hästen

Jag brukar spola av min ponny om hon har blivit svettig men mest där hon é svettig som tex halsen, bogen, under sadeln + under sadelgjorden och så spolar jag av benen. På sommaren blir det en hel kropps dusch m shampoo men det är nångång ibland under sommartid, men é hon lite svettig svampar jag bara av henne och helst m ljummet vatten, aldrig kallt vatten....
 
Sv: Spola hästen

Spolar av benen vid lera osv...alltid!

Svampar oftast av om dom är svettiga på vintern, väldigt sällan dom blir det då mina hästar är klippta.

Spolar av dom 2 - 3ggr i veckan på sommarna om det vart varmt och dom är svettiga osv.
 
Sv: Spola hästen

Vi har inget varmvatten på vårt stall så hästarna får bara duscha när det är lagom varmt ute. Flygfäna dras speciellt till Conny och han blir väldigt irriterad av dem så jag försöker att hålla honom så ren som möjligt, dock spolas han mest när han svettats mycket eller vi ska fotografera ;) Coolman rider vi inte svettig och han är inte lika skitig som Conny av sig så honom har vi inte behövt spola alls än :)
 
Sv: Spola hästen

kl

Spolar av hals, bogar, flank och mellan bakbenen nästan varje dag jag har ridit under den här årstiden. Min häst svettas ALLTID floder, skummar över hela kroppen om man rider hårt, blir ordentligt svettig vid allt arbete oavsett om hon är i superkondis eller inte.

På vintern så borstar jag bort svetten när hon torkat vilket hon gör ganska snabbt. Hon går på lösdrift så jag kan inte balta med vatten på vintern/när det är kallt. Har henne halvklippt på vintern, annars blir det ohållbart med svettningarna.
 
Sv: Spola hästen

kl

Just nu spolar jag min häst dagligen eftersom han har tre ton vinterpäls kvar...

Annars brukar jag spola med lagom varmt vatten o sen packa in i täcken (beroende på väder) och gå tills hästen är torr!
 
Sv: Spola hästen

Vi har inget varmvatten på vårt stall så hästarna får bara duscha när det är lagom varmt ute. Flygfäna dras speciellt till Conny och han blir väldigt irriterad av dem så jag försöker att hålla honom så ren som möjligt, dock spolas han mest när han svettats mycket eller vi ska fotografera ;) Coolman rider vi inte svettig och han är inte lika skitig som Conny av sig så honom har vi inte behövt spola alls än :)

Vattenkokare. Koka upp en liter vatten, häll i en hink slå på med kallvatten tills det blir ljummet.
 
Sv: Spola hästen

Vi har inget varmvatten i stallet, så vi shamponerar och "snyggduschar" hästarna vanligtvis sommartid, då de kan njuta och torka i solen. Hästar är nämligen inte porslinsdjur, utan de överlever kallvatten också.

I övrigt används vattenkokare och hink.

Svampar av vid behov; sadelläge, där sadelgjorden legat och mellan bakbenen är det som är vanligast vid normaljobb.

Jag har även ett supertips, då jag har en skimmel som samlar på fläckar... Jag tror det är en 5-liters ogrässpruta för rosor i "högtrycks"modell (handpump så oroa er inte), inköpt på "G-gården" till överkomligt pris.

Då vandrar jag över till pannrummet vid stallägarens hus o hämtar varmvatten i kran, sen blandar jag i kallvatten vid stallet. Hink med ljummet schampovatten och sen är det bara att "spola häst".

Hur smidigt som helst om man har en "pys-o-rädd" häst". För när man pumpar upp trycket i sprutan, så "piper" det lite och det "pyser" lite vid dusch, men inget så det stör. Väldigt praktiskt även för att spola leriga ben.
 
Sv: Spola hästen

Jag spolar när det är väldigt varm ute, typ 20+ och efter hårda ridpass.
Men min häst spolar jag varje helg (när det är fint väder) för hon är
rädd för vatten och jag försöker avvänja henne det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 245
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
457
Senast: FrDrake
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp