Bukefalos 28 år!

Sporranvändning..

the_connemara

Trådstartare
Är det någon här som har sporrar? Av vilken anledning? Är du helt AR-inriktad eller rids även dressyr i tävlningsform?

Är ni några som är totalt emot sporrar? Varför?
 
jag vet inte om jag är 100% AR-ryttare (eller jag vet att jag INTE är det) men jag har sporrar i dressyren men använder dom ytterst sällan, blir väl 3-4 "pet" under ett pass..

sen är jag emot sporrar som missbrukas, när hästen kommer in blodig i sidorna (inga namn nämda) men vem är inte det??
 
Vad är AR-inriktning?? Hehe..

Jag rider med sporrar när jag rider dressyr då min häst inte verkar känna skänklarna så mycket (absolut inte lat). Han uppfattar inte vissa tryck.. så flr att förstärka och undvika missförstång så använder jag sporrar :)..

Håller fullkomligt med Paradox, de som kommer hem helt blodiga i sidorna är det verkligen synd om.. vad tänker folk med??? *ledsen när jag tänker på hästarna*..

Sporrar är helt okej sålänge ryttaren vet hur man använder dom :)
 
+ Gilraen:

:eek: Har ni verkligen sett hästar som blivit blodiga pga sporrar?

Jag trodde inte folk gjorde så idag..
 
Nej, men jag har hört :smirk:.. 'är väldigt glad över att jag aldrig har sett det..
 
Jag är en äkta allt-i-allo ryttare som både rider AR, dressyr, hoppar och kör!
När jag tränar AR har jag inte sporrar, inte heller vid hopnning men på "vanlig" dressyrträning och tävling.
Och då tillhör jag väl de där "utan namn" som plågar sin häst tills den blöder!
Ja, min häst har varit "rosa" där jag "sporrar" honom. Ingen päls och han är ofta svullen också! Fy va hemsk jag är!! :o
Nu är det så att han är extremt känslig och jag har försökt komma på en lösning, ska testa "rull-sporrar" som glider över pälsen. Jag använder inte sporrarna mycket och brutalt. Han blir sån efter ett par pet! Det har jag många som kan intyga, bla min tränare! Om jag petar till honom med spöet på rumpan blir han oskså svullen! En ömtålig häst!
Så visst kan det se illa ut när en häst är skinnlös på sidorna men det behöver inte vara så illa som det ser ut.
(jag använder sporrar ca 1 gång på tre veckor)
 
jaa.. :( och en annan gång kommer ryttaren in i stallet och säger -min sporre gick av! -varför då, frågar jag
-jag vet itne, jag satt och tränade skänkelvikning, och så gick dom av!! :eek:

kan sen även tillägga att hästen är inriden av henne, och totalt skänkeldöv..hon får hacka med sporrarna för att få hästen frammåt övht.. :crazy:
 
Jag anser mig då va en ryttare som försöker att lära mig AR.Jag rider ofta med sporrar, även då jag rider ut jag har dem som en säkerhets grej eftere som jag inte har full sturka i benen. Jag använder dem inte spesielt mycket utan har dem mäst där om jag behöver flytta min häst snabbt åt sidan. Under dersyr pasen häma på volten så använder jag dem kanse två gånger och det är då jag försöker få till mina slutter. Jag har inte riktigt koll på mina höfter än men det kommer jag märker att ju längre i utbildingen hästen och jag kommer ju mindre använder jag sporarna.
Jag har faktiskt bara sätt två hästar som blöt eller har haft märke efter sporrar under alla mina år med hästar.
 
Sporrar kan vara ett utmärkt redskap precis som vilket annat. (hm. eller många ialla fall) För en häst som har svårt att lyssna på skänkeln kan det vara ett sätt att förfina hjälpgivningen till en början. Har jag en häst som lyssnar dåligt tycker jag det är bra att förstärka med en sporre eftersom det blir såpass tydligt för hästen. Då blir det "snällare" med en tydlig sporre som kan ge en signal istället för att nöta och trycka för glatta livet om den inledande "icke sporre" signalen inte går igenom.

Mitt mål är hela tiden att få en häst som flyttar sig undan för mindre och mindre tryck, och sporren tycker jag därför hör hemma på en dåligt utbildad äldre häst i början av träningen.
Gör man rätt från början ska aldrig sporren behövas.

edit: glömde en fråga; jag rider klassiskt.
 
Okej..

Fattar fortfarande inte vad AR är.. hahah.. Först tänkte jag att man är AR-ryttare om man gör lite allt möjligt, men sen när du sa "När jag tränar AR har jag inte sporrar, inte heller vid hopnning men på "vanlig" dressyrträning och tävling." så blev jag förvirrad igen.. haha.. Du kan ju PM:a mig om du vill, då det här kanske inte tillhör diskussionsämnet :D

Eve
 
Som mitt användarnamn är jag lite Vimsig! hi hi!
Jag hängde inte riktigt med heller!!
Jag menar så här!
Jag är en allsidig ryttare, håller på med lite allt möjligt!
När jag hoppar eller tränar "Akademisk Ridning" använder jag inte sporrar.
När jag tävlar eller tränar "vanlig" dressyr använder jag sporrar!
Har jag vimsat till det ännu värre nu?? :D
 
Jag använder sporrar när jag rider AR. Innan jag började med AR använde jag aldrig sporrar. Men man lär så länge man lever. Jag är så stel i höfterna så när jag ska använda skänkeln så spänner jag mig både här o där så Andy (min häst) får massor olika signaler o blir alldeles förvirrad. Har jag sporrar räcker det med ett litet pet o han vet vad jag vill.
Men jag är livrädd att använda sporren fört hårt, tränaren får säga åt mig hela tiden att jag måste använda den lite mer så att han reagerar. Inget bankande allså utan bara lite mer tryck än från en fluga.
 
kan inte ha sporrar på mitt halvblod för han blir så stressad då. men på mitt tinker sto kan ja ha det men det behöver ja inte.
 
Med 100% AR menar jag att då ska man väl inte behöva sporren som en "förstärkning"? Man ska väl redan tidigt i utblidningen lära hästen gå undan för små hjälper/sitsen/kroppsplacering så då borde de ju inte behövas?

"Vanlig" tävlingdressyr plockas ju sporrarna oftast på när hästen börjar bli loj. Man tar dem ist för att banka till. Varför då inte gå tillbaka och lära hästen lyssna på den eg hjälpen? (sitsen/lätt skänkel som VISAR inte TVINGAR)?

Vet att man måste ha dem när man tävlar och därför undrade jag om ni var 100% AR eller tävlade oxå (fattar om man vill ha dem på endel träningar då för att få in "rätt" ridning till tävlingbanan..)

Ok, erkänner att jag är förbannat emot psorrar. Vill gärna ha en förjklaring till varför de finns ;) Fö så använder jag sporrar själv på hästar som "ska" ridas med sporrar (ex mammas jag hoppar ngn gång då och då osv..) men skulle aldrig utbilda/träna en "egen" häst med sporrar.
 
Du borde verkligen få dispans att slippa sporrar på tävling. Stackars din häst som är så känslig. :cry:
 
Då är vi två. Tänk om man kunde göra sporrar som inte kan skada utan bara för förfining. Då vore det en annan femma.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 625
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp