Sv: Sporrar

Jag rider i princip alltid med sporrar på fötterna, oavsett häst. Bara för att de sitter där så behöver man inte använda dem hela tiden. Men de kan vara bra att ha vid behov.

Det kan ju vara det ägaren menar, om det behövs så är det bättre att använda sporren som sitter på foten istället för att sitta och banka utan resultat.

Tänkte precis skriva detta ;) Sporrar, liksom spö, är hjälpmedel som ska användas med måtta vid behov. Man ska inte behöva banka på hästen och med sporrar kan man trycka till med fina hjälper även på en segare häst. Om min medryttare skulle vägra använda sporrar/spö och istället sitta och banka på hästen (oavsett ålder) skulle jag se mig om efter en annan medryttare...
 
Sv: Sporrar

Sporrar är ett bra hjälpmedel om man använder dom på rätt sätt precis som dom flesta andra. Man använder INTE sporrar för att sparka på sin häst, utan för att kunna förfina hjälperna.

Men vill du/ni inte rida med sporrar tycker jag inte att ni ska göra det.

Vad gör det så hemskt att använda sporrar på en häst som är 25 år?
 
Sv: Sporrar

Att rida med sporrar är upp till ryttare att bestämma, det beror helt olika faktorer, hur man tänker rida dagens pass, vad för häst det är, vad man själv känner är bäst och hur man rider.

Själv använder jag sporrar så lite som möjligt. Rider dock stora hästar (jag är 156 cm, inte 158 som jag trodde) från 165-190 cm mkh och ibland kan jag nästintill vara tvungen att ha ett par för att ibland få hästen att fatta att "Hallå, jag sitter här uppe". Beror helt på häst med, den ena behöver både spö och sporrar medan den andra känns bäst utan. Första gången jag rider en ny häst brukar jag dock alltid rida utan sporrar, bättre så, benen får helt enkelt jobba lite extra en gång om det visar sig vara så att sporrar behövs.

Men snacka med ägaren om det hela, finns kanske anledning, och dessutom behöver du ju inte alls behöva använda sporrarna hela passet utan bara ibland.
 
Sv: Sporrar

Red en dressyrhäst förut, & då fick jag rida med sporrar, han lyssnade väldigt dåligt på skänkeln.;)
 
Sv: Sporrar

Bara för att ägaren säger att hon kan sporra hästen ordentligt när den inte går fram behöver ju inte din kompis göra det. Hon kan väl rida normalt med sporrarna och använda dem vid behov. Jag har svårt att se på vilket sätt åldern skulle påverka huruvida man behöver sporrar eller ej..

Jag blev som hästskötare "tvungen" att göra både det ena och det andra som kändes konstigt.
Skräckexemplena är t ex:
*Longera häst som markerade (hade haft en senskada), påpekade det för ägaren som också var i ridhuset, fick som svar att jag drev för dåligt - trots att hästen redan var på gränsen till övertempo. Drev på hästen till värre än vad travarna brukar stolpa på i obalans vid longeringen och så säger ägaren "titta nu då, nu är han ren!" :crazy:
*Longera med pessoasele - sån där man har spänt in från munnen ända bak bakom rumpan för att få under bakdelen. Med bl a en häst som normalt sett blev rätt lång, hade lite dålig balans i galoppen och var väldigt känslig i munnen. Det blev ett antal repor iväg när hon försökte springa ifrån obehaget!
*Rida med graman på en superkänslig ängslig liten ponny som inte var så mycket riden/utbildad. Minst hälften av gångerna "glömde" jag gramanen - ägaren kom in någon av gångerna och reagerade på hur avslappnad hon var i övergångarna (körde inte upp huvudet). VAD kan det ha berott på? ;) Hon blev f ö halvt tokig när man skulle börja galoppera med gramanen, och var rädd för skänklarna. Hur försökte de lösa detta? Jo - genom att sparka hästen i sidorna när den kastade sig framåt för att den var rädd för skänklarna. Hästen blev totalstressad. På vägen ut från ridhuset det ridpasset var ponnyn så uppe i varv att hon klev på tröskeln med kotan och blev blockhalt! :eek:

Om man nu vill rida hästen ifråga kan man ju försöka göra det bästa av situationen. Jag skulle hellre rida med spö och dutta till med spöet en gång på rumpan om hästen inte svarar på skänkeln och försöka vara så konsekvent med hjälperna att hästen inte får någon anledning att inte svara. Fungerar ridningen och hästen inte blir skänkeldöd kan de ju inte klaga.?
 
Sv: Sporrar

Även om hästen är ung eller gammal tycker jag rent ut sagt att det ät förjävligt med sporrar, jag tycker det är jätte taskigt:devil:

Om hästen är 24 år kanske man ska ta det lite lungare, nu vet jag ju inget om just DEN hästen, men ändå.......
 
Sv: Sporrar

Sporrar behöver ju inte vara något elakt, utande de är till för att förfina hjälperna, och inte för att få fart på hästen eller som bestraffning som de ofta används till, hos fel ryttare är det idotiskt, men hos rätt så är det ok. Men man måste kunna vara stadig så att man inte råkar "picka" till hästen :)
 
Sv: Sporrar

Bara för att rätta till ett och annat.. Jag menade inte att lägga betoning på hästen ålder, mer på ägarens sätt att rida. (Kanske inte kom fram så mycket som jag egentligen ville :S ) Jag ville mest egentligen veta om någon annan ryttare hade blivit tvungen att göra samma sak som min kompis. Hon får ju rida med sporrar mot sin egen vilja! :(
 
Sv: Sporrar

själv var jag jätte emot sporrar innan jag köpte min egna häst, jag ansåg det som ganska onödigt och "snobbigt".. men min häst som jag köpte var lat och skänkeldöv..en ryttare som hade ridit honom därifrån jag köpte honom sa att man var tvungen att piska igång honom till trav :cry:..... jag behövde inte piska fram honom, men driva på honom hela tiden måste jag för han lyssnade dåligt på skänklarna..
min privatridlärare tog med sina sporrar en lektion och sa att jag skulle använda dem. hon sa att jag har benen så stilla, alltså fötterna fladdrar inte alls,så jag kan bra anända sporrar.. när jag väl testade att driva fram honom med sporrar gick han så mycket bättre!! och jag behövde bara nudda i honom med dem för att han skulle lyssna :idea: nu har jag ett par egna och jag använder dem bara då jag tränar dressyr för min privatridlärare eller när jag tränar inför min lektion för privatridläraren :)

jag tycker att de är onödiga i terrängen, fördär är min häst så pass ramåt av sig själv så där mehöver jag inga hjälpmedel :bump:
 
Vad tycker ni angående ridning med sporrar? Tycker ni att det är okej att använda det på en 25 årig häst? :cool: Min kompis rider nämnligen en häst och ägaren tvingar henne att rida med sporrar på hästen för att hon inte ska bli skänkeldöv. Själv tycker jag och min kompis att det är förj***ligt! :eek: Skriv och säg vad ni tycker..
Vet att jag aktiverar en gammal tråd nu.
Men jag håller kvar det jag skrev tidigare att ryttaren ska vara oerhört säker för att använda sporrar och vissa hästar reagerar negativt efteråt.
En gammal häst, har åldern inne, är också en professor, dvs den lyssnar om man gör rätt. På en sådan häst så är det precis som du skriver förj***ligt! :eek: att hon ska behövt ha sporrar.
När det gäller sporrar så finns det andra exempel, är när ridlärarna sätter på elever sporrar som knappt kan hoppa 50 cm och säger åt dem att banka med dem, istället för att lära dem sitta ordentligt och korrigera ponnyerna ifrån eventuella dumheter. Lär ungarna att rykta ordentligt innan lektionerna inte bara borsta av lite snabbt. Ju mer kärlek och omsorg man lägger ner, ju bättre går ponnyerna.
Ponnyerna/ hästarna där de tillåter sporrar, ryttarna bara borstar lite snabbt utan ordentlig rykt och förväntar sig att hästen ska gå super för dem oavsett om det gäller Markarbete drop in eller hopp-special.
Vissa av hästarna/ ponnyerna är gamla och vet vilka "hyss" de kan ta till om ryttarna inte gör rätt eller de vill helt enkelt inte om inte ryttaren gör rätt från början.
 
Min uppfattning är att normen tidigare var att en duktig ryttare hade sporrar, idag håller det dock på att förändras. Jag är glad över att man numera i Sverige kan välja om man vill bära sporrar eller inte, vid dressyr tävling.
 
Jag har ridit och haft egen häst i över 15 år, men aldrig ridit med sporrar då jag inte ansett att jag har en tillräckligt stadig skänkel, samt att jag aldrig riktigt sett behovet. Med det sagt anser jag inte att det är fel att ha sporrar om man som ryttare har tillräckligt bra balans och styrka för att använda dem på rätt sätt. Jag blir dock lite mörkrädd när jag hör om barn på vår lokala ridskola som rider med sporrar då de praktiskt taget går i nybörjargrupp...
 
Vet att jag aktiverar en gammal tråd nu.
Men jag håller kvar det jag skrev tidigare att ryttaren ska vara oerhört säker för att använda sporrar och vissa hästar reagerar negativt efteråt.
En gammal häst, har åldern inne, är också en professor, dvs den lyssnar om man gör rätt. På en sådan häst så är det precis som du skriver förj***ligt! :eek: att hon ska behövt ha sporrar.
När det gäller sporrar så finns det andra exempel, är när ridlärarna sätter på elever sporrar som knappt kan hoppa 50 cm och säger åt dem att banka med dem, istället för att lära dem sitta ordentligt och korrigera ponnyerna ifrån eventuella dumheter. Lär ungarna att rykta ordentligt innan lektionerna inte bara borsta av lite snabbt. Ju mer kärlek och omsorg man lägger ner, ju bättre går ponnyerna.
Ponnyerna/ hästarna där de tillåter sporrar, ryttarna bara borstar lite snabbt utan ordentlig rykt och förväntar sig att hästen ska gå super för dem oavsett om det gäller Markarbete drop in eller hopp-special.
Vissa av hästarna/ ponnyerna är gamla och vet vilka "hyss" de kan ta till om ryttarna inte gör rätt eller de vill helt enkelt inte om inte ryttaren gör rätt från början.
Omg... där kom det där med rykten i en tråd om sporrar också... :crazy:
 
Omg... där kom det där med rykten i en tråd om sporrar också... :crazy:
Först vill jag bara säga ditt inlägg är onödigt och grälsjukt.:rage::banghead:😡

Bara mitt första exempel, har annat också mer personligt.
Tävlade några hästar för många år sedan. En helg tävlade jag alla fyra, det slutade med att en blev halt för den tog i för mycket, de andra tre tappade glädjen för både ridning och hoppning, så jag fick jobba upp förtroendet och glädjen i flera veckor, snudd på månader för att det skulle funka.

Att de tillåter på ridskolan, tycker jag är skit:rage:. En ridelev som knappt rida ordentligt eller ska hoppa typ 50 cm, ska inte behöva ha sporrar. Kom igen när ryttaren ska rida flera hästar/ ponnyer på nationell nivå, då kan man börja tycka att den kan ha. Hästarna/ ponnyerna blir bara skänkeldöva på ridskolorna och förlorar glädjen om för många rider med sporrar. :rage:
 
Först vill jag bara säga ditt inlägg är onödigt och grälsjukt.:rage::banghead:😡

Bara mitt första exempel, har annat också mer personligt.
Tävlade några hästar för många år sedan. En helg tävlade jag alla fyra, det slutade med att en blev halt för den tog i för mycket, de andra tre tappade glädjen för både ridning och hoppning, så jag fick jobba upp förtroendet och glädjen i flera veckor, snudd på månader för att det skulle funka.

Att de tillåter på ridskolan, tycker jag är skit:rage:. En ridelev som knappt rida ordentligt eller ska hoppa typ 50 cm, ska inte behöva ha sporrar. Kom igen när ryttaren ska rida flera hästar/ ponnyer på nationell nivå, då kan man börja tycka att den kan ha. Hästarna/ ponnyerna blir bara skänkeldöva på ridskolorna och förlorar glädjen om för många rider med sporrar. :rage:
Jag håller helt med dig om att ridskolorna inte ska låta eleverna rida hästarna med sporrar. Möjligen träningsgrupper med elever som tävlar, men absolut inte alla. Jag har aldrig varit med om att någon ridskola tillåter det och jag tycker att det blir tråkigt när du får det att låta som om alla ridskolor är skit. "Alla får rida med sporrar, ridlärarna uppmanar eleverna att rycka hästarna i munnen, ingen borstar på hästarna etc, etc." Det känns som väldigt trista gamla fördomar med väldigt dålig verklighetsförankring. Ridskolor idag fungerar inte så. Sedan tycker jag också att det är märkligt att du får in allt detta i en massa olika trådar - oavsett vad de handlar om. Jag är allergisk mot skitsnack om ridskolor och därför blir jag kanske onödigt irriterad - absolut.
 
Jag håller helt med dig om att ridskolorna inte ska låta eleverna rida hästarna med sporrar. Möjligen träningsgrupper med elever som tävlar, men absolut inte alla. Jag har aldrig varit med om att någon ridskola tillåter det och jag tycker att det blir tråkigt när du får det att låta som om alla ridskolor är skit. "Alla får rida med sporrar, ridlärarna uppmanar eleverna att rycka hästarna i munnen, ingen borstar på hästarna etc, etc." Det känns som väldigt trista gamla fördomar med väldigt dålig verklighetsförankring. Ridskolor idag fungerar inte så. Sedan tycker jag också att det är märkligt att du får in allt detta i en massa olika trådar - oavsett vad de handlar om. Jag är allergisk mot skitsnack om ridskolor och därför blir jag kanske onödigt irriterad - absolut.
Det är bra att det är bättre där du bor, och för dottern måste dock stå ut med det, just för att det inte finns närmare osv. Men här uppmanar flera av de yngre ridlärarna som är också utexaminerade ifrån Flyinge eller Strömsholm, att eleverna ska banka igång hästarna, att de ska rycka och dra i hästarna som försöker dra iväg, istället för att lära dem rätta hjälper. Knappt att ridlärarna rättar sitsen på dem, utan säger mer allmänt. Avramlingar sker och ridläraren står och funderar på vad som hände. Hästar/ ponnyer som har vissa nojor när det gäller hinder tillåts ha dessa och när eleverna åker av pga detta så sitter inte ridläraren upp för att korrigera hästen/ ponnyn utan ryttaren blir skrämd istället.
Ska inte ridskolorna vara ett ställe med bästa föredöme, där ryttarna lär sig rida rätt, sitta rätt etc? För vilken toppryttare sitter och sliter & drar i hästarna/ ponnyerna eller bankar?
Gällande ridskolan och bankande är dagsfärsk tyvärr.
Jag skriver bara utifrån erfarenheten jag har där jag bor och där dottern också rider.
Menar bara att ridskolor som tillåter bankande, ryckande, dragande osv är skit, jag tror säkert det finns de som är bra också, annars skulle vi inte ha så många som kommer upp i toppen osv.
 
Det är bra att det är bättre där du bor, och för dottern måste dock stå ut med det, just för att det inte finns närmare osv. Men här uppmanar flera av de yngre ridlärarna som är också utexaminerade ifrån Flyinge eller Strömsholm, att eleverna ska banka igång hästarna, att de ska rycka och dra i hästarna som försöker dra iväg, istället för att lära dem rätta hjälper. Knappt att ridlärarna rättar sitsen på dem, utan säger mer allmänt. Avramlingar sker och ridläraren står och funderar på vad som hände. Hästar/ ponnyer som har vissa nojor när det gäller hinder tillåts ha dessa och när eleverna åker av pga detta så sitter inte ridläraren upp för att korrigera hästen/ ponnyn utan ryttaren blir skrämd istället.
Ska inte ridskolorna vara ett ställe med bästa föredöme, där ryttarna lär sig rida rätt, sitta rätt etc? För vilken toppryttare sitter och sliter & drar i hästarna/ ponnyerna eller bankar?
Gällande ridskolan och bankande är dagsfärsk tyvärr.
Jag skriver bara utifrån erfarenheten jag har där jag bor och där dottern också rider.
Om det verkligen är så illa som du beskriver, så förstår jag inte för mitt liv att ni kan fortsätta betala för att rida där och därmed stötta en så bedrövlig verksamhet.
 
Jag förstår dock inte vad det här har med rykt att göra? Jag har aldrig ridit med sporrar, blir jag mer stabil och min häst mera utbildad kommer jag troligtvis testa det- för att få så små hjälper som möjligt. Jag är även mycket (överdriven) noggrann när jag borstar min häst, och självklart hör relationen ihop med vilka hjälpmedel (bett, sporrar, spön) man kan använda. När jag gick på ridskola var det tyvärr sällan hästarna blev ordentligt ryktade (det var för ca ett år sen). Jag tror dock att det hör ihop med att hästarna inte var sura när det kom in folk, dem fick vara ifred. Men det användes enbart vanliga "snälla" bett (även om ryttaren påverkar mest) och jag såg aldrig någon rida med sporrar. Spön användes vid behov, och ofta när man ville att hästen skulle flytta för skänkeln. Hästarna var helt enkelt inte så lyhörda och uppmärksamma som min häst är, men det hör nog ihop med att hon inte är ridskolehäst/ lämplig ridskolehäst också.

Jag tycker nog att det är värre att rida med sporrar på en treåring än att göra det på en 25åring, men det ska inte behövas mer än för att göra mindre. En treåring kan inte vad den ska göra helt, och då tycker jag nog att det är onödigt med sporrar även om det kan funka med mycket bra ryttare. 25 åringen däremot vet troligtvis exakt vad den ska göra och då ser jag inga problem med att rida med mindre hjälper, med sporrar som hjälp för att nå det.
 
Om det verkligen är så illa som du beskriver, så förstår jag inte för mitt liv att ni kan fortsätta betala för att rida där och därmed stötta en så bedrövlig verksamhet.
För att idagsläget har vi inte så mycket val. Dottern älskar att rida och laddar batterier via hästarna.
Hon själv har en otrolig inställning till hästarna; "hon brukar säga att man måste göra sig värdig att få rida, både innan, efter och under ridningen"
Vi ska ta kontakt mer med ledningen av ridskolan bl.a. med styrelsen. Vi funderar bara på hur vi ska skriva osv, för att på ett bra sätt skriva utan att de tror att vi försöker "sätta oss" på dem.
Dottern älskar hästarna/ ponnyerna där också och själv vill inte riktigt byta ifall hon kunde. Därför är det extra viktigt de vistelser hon får hos sin morfar.
 
Jag förstår dock inte vad det här har med rykt att göra? Jag har aldrig ridit med sporrar, blir jag mer stabil och min häst mera utbildad kommer jag troligtvis testa det- för att få så små hjälper som möjligt. Jag är även mycket (överdriven) noggrann när jag borstar min häst, och självklart hör relationen ihop med vilka hjälpmedel (bett, sporrar, spön) man kan använda. När jag gick på ridskola var det tyvärr sällan hästarna blev ordentligt ryktade (det var för ca ett år sen). Jag tror dock att det hör ihop med att hästarna inte var sura när det kom in folk, dem fick vara ifred. Men det användes enbart vanliga "snälla" bett (även om ryttaren påverkar mest) och jag såg aldrig någon rida med sporrar. Spön användes vid behov, och ofta när man ville att hästen skulle flytta för skänkeln. Hästarna var helt enkelt inte så lyhörda och uppmärksamma som min häst är, men det hör nog ihop med att hon inte är ridskolehäst/ lämplig ridskolehäst också.

Jag tycker nog att det är värre att rida med sporrar på en treåring än att göra det på en 25åring, men det ska inte behövas mer än för att göra mindre. En treåring kan inte vad den ska göra helt, och då tycker jag nog att det är onödigt med sporrar även om det kan funka med mycket bra ryttare. 25 åringen däremot vet troligtvis exakt vad den ska göra och då ser jag inga problem med att rida med mindre hjälper, med sporrar som hjälp för att nå det.

Användaren som skriver om rykten gör det i alla trådar och anser det är lösningen på allt 🤣
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 067
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp